הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אבו אל חסן שאזלי - טיולים לרחבי העולם

אבו אל חסן שאזלי

שיח' אבו אל חסן שאזלי הוא מייסד הזרם המרכזי של המסדר השאזלי, שממנו הסתעף במאה ה-19 המסדר השאזלי יאשרוטי בעכו. הוא נולד בתוניסיה בסוף המאה ה-12, ובבגרותו יצא לחפש את ה’צאחב על ווק’ – השולט על הזמן. הסופים טוענים שבכל דור יש אדם אחד שבזכותו מתקיים הדור, והוא נקרא'השולט על הזמן' או 'הקוטב של הדור'. משמעות השם היא שאדם זה מחובר עם הישות האלוהית ויכול להימצא בכל מקום בו זמנית. לאחר תלאות ונדודים רבים הגיע אבו אל חסן לעיראק, שם פגש סופי חשוב בשם וואסיטי שאמר לו שהאיש שאותו הוא מחפש נמצא בארץ שממנה בא, תוניסיה, ליד הכפר בו גדל, ושמו מוליי עבדל סאלם מאשיש. אבו אל חסן חזר לתוניסיה והלך לפגוש את מאשיש. כשנכנס אליו אמר לו מאשיש:

"לך תתרחץ".

אבו אל חסן, שהגיע ישירות מהמסע, הלך במהירות להתרחץ. סך גופו בשמן, התמרק בתמרוקים, וכשהגיע לפגוש שוב את מאשיש היה נקי ללא רבב ולבוש בבגדים חדשים, והנה להפתעתו אמר לו מאשיש שוב:

"לך תתרחץ".

אבו אל חסן, מבלי שהבין, הלך להתרחץ שוב, בחושבו שאולי שכח או פסח על דבר מה בפעם הקודמת. לאחר שווידא שהוא נקי ללא רבב, הלך לפגוש את מאשיש שוב.

תגובתו של מאשיש הייתה זהה:

"לך תתרחץ".

לפתע אבו אל חסן הבין. משמעות בקשתו של מאשיש הייתה שהוא צריך לנקות עצמו רוחנית מכל מה שצבר עד כה, כדי שיוכל להיות תלמידו.

בפעם הבאה שהלך לפגוש את מאשיש, אמר אבו אל חסן: "הו אללה, הידע שלי נרחץ ממני, כך שאין לי יותר שום ידע מלבד מה שילמדני מורי". אבו אל חסן היה לתלמידו של מאשיש וקיבל ממנו את ההסמכה לההפך למורה לדרך הסופית. בתורה שאותה לימד הוא הדגיש את חיי העבודה וההתערות בחיי היומיום. ההבדל בן סופי לאדם רגיל הוא שהסופי נמצא בקשר עם אלוהים, זוכר ומזכיר אותו, תוך המשך שגרת היומיום.

 אבו אל חסן שאזלי התחיל דרך שלישית בסופיות, המשלבת בין עולם הרוח והאקסטזה, לבין העולם הגשמי והארצי. המסדר השאזלי על שלוחותיו נהיה, בין השאר, גם מסדר של גילדות מקצועיות, והפך להיות המסדר הגדול ביותר במצרים ובצפון אפריקה. דרך חדשה זו באסלאם מדגישה את העבודה הפנימית בתוך האדם, אך מתוך מעורבות בעולמנו, ומחנכת לקבלת צו הגורל ולצניעות. מה שאנחנו מחפשים לא נמצא רחוק מאיתנו, אלא קרוב אלינו, בתוכנו.

 

 

 

השם הנסתר של אלוהים

באחד משיעוריו של אבו אל חסן שאל אותו מאשיש: "מהו השם הנסתר של האלוהים?", כי לפי האמונה המוסלמית לאלוהים יש תשעים ותשעה שמות גלויים, ואחד נסתר. לאחר שאבו חסן הודה כי אינו יודע את התשובה, אמר לו ילד קטן שישב על ברכי מאשיש: "השם שאתה מחפש הוא אתה עצמך". אבו אל חסן הלך דרך ארוכה רק כדי לגלות שמה שהוא חיפש במסעו הארוך, קוטב הדור, היה כל הזמן בארץ מולדתו, ואז גילה שמה שהוא חיפש מחוצה לו היה כל הזמן בתוכו. אומר שאזלי: "הרחק את הצלמים מלבך ותן לגופך מנוח מהעולם הזה, אחר כך תהיה כפי שתרצה. כשהאדם שפל רוח, אין האל מעניש אותו על שהוא מותח את רגליו כדי לנוח ממאמציו, אך הוא כן מעניש את מי שמאמציו מלווים בגבהות לב". "גן עדן זה כאן", אומרים השאזלים, "תיהנו מהחיים", הם אומרים וסוחטים אנחת רווחה מחסידיהם, שמותחים את רגליהם למנוחה.

בכדי שנוכל להגיע אל האל הוא שולח אלינו את עבדיו, שליחיו, שילמדונו אורך רוח. אבו אל חסן שאזלי אמר: "בדרך זו אין מנהגי נזירות או אכילת לחם סובין גס, אלא כל כולה אורך רוח נוכח גזירת האל וביטחון בהנחייתו, כי האל אמר: 'נתנו ביניהם מנהיגים המנחים על פי צוונו, והם בעלי אורך רוח, סמוכים ובטוחים באותותינו'" (סורה 24, 32).

בדרך של מסדר השאזלים העיקרון הראשון הוא לא לשפוט, או כפי שנאמר בטרמינולוגיה של השאזלים, לחשוב מחשבה חופשית, שפירושה היכולת להשתחרר ממושגי הטוב והרע, הגהינום וגן עדן.  

שאזלי אמר: “הו אללה, גזרת על עמך שפלות עד שיהיו חזקים. גזרת עליהם לאבוד עד שימצאו. זה שלא הושפל - לא יהיה חזק, וזה שלא איבד - לא ימצא. זה הטוען כי מצא ללא שפלות, משלה את עצמו. זה הטוען שמצא בלי לאבד, משקר”.

 

מקום מפגש שני הימים

ליד קברו יש שתי בארות. האחת מכילה מים מתוקים והשנייה מים מרים. אבו אל חסן גישר בחייו ובתורתו בין שני סוגי המים: המים המתוקים של האלוהים והמים המרים של החיים.

יש אומרים שמקום קברו הוא עצמו מקום מפגש שני הימים – ים הידע הגלוי וים הידע הנסתר.

 לאחר מותו של שאזלי התפשטה תורתו והתגבשה למסדר שנוסד באלכסנדריה על ידי תלמידו אל מורסי. המסדר השאזלי הפך למסדר הגדול והמשפיע ביותר בצפון אפריקה ובמצרים, אך עם הזמן התפלג לזרמים ותתי זרמים. המסדר השאזלי יאשרוטי בישראל הוא אחד מני מסדרים רבים שהתפלג מהזרם המרכזי. מסדר זה נוסד בעכו באמצע המאה ה-19.

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שהוא מופיע באתר זה. קראו את סדרות המאמרים הבאים - לחצו לקישור:

דרווישים מחוללים בטורקיה סדרת מאמרים

גלאל א דין רומי - סדרת מאמרים

מאמרים על הסופים בישראל

מאמרים על הסופים בעולם

מאמרים על הסופים הבקטשים בטורקיה

 

לחצו לקריאת המאמרים הבאים

דול נון המצרי

אבו בכר

איבן ערבי

אל רזאלי

אנשי האשם

איברהים איבן אדהם

איסמעליה

סופים בישראל

 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו