לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אברהם אבולעפיה

אברהם אבולעפיה

סיכומים מספרו של הרווי המס – כמו מלאכים על סולם יעקב.

הקשר המפתיע בין הנזירים הפרנציסקנים היוהאניטים, שכנראה גם הגנו על אבולעפיה ממות, והושפעו מדמותו ותורתו, מסופר על ידי חוקר מאוניברסיטת בן גוריון בשם Harvey j. hames  
בספר
like angels on Jacobs ladder – Abraham abulafia, the Franciscans, and joachimism
בהוצאת
state university of new York press 2007

 

הוא היה מיסטיקן יהודי שחי במאה ה13 ופעל בעיקר באיטליה (אך גם ביוון, ישראל וספרד לזמנים קצרים ומלטה בסוף חייו), פיתח את המדיטציה היהודית וטכניקות של התחברות לאור הנבואי, ולאחרונה התורה שלו שימשה אדם בשם אריה קפלן שכתב ספר על נושא זה.
לקריאת מאמר על מדיטציה יהודית ואבולעפיה – לחצו כאן
ביהדות באופן כללי אין טכניקות מפותחות של מדיטציה כמו בבודהיזם או דתות המזרח, היוצא מהכלל הוא אבולעפיה

 

אבולעפיה נולד בשנת 1240 ונעלם באופן מסתורי בסיציליה ב1290, נבואות שלו מבשרות על בוא המשיח (הוא עצמו), שינויים שיקרו בעולם (סוף שלטונה של הנצרות) ועידן חדש. כמה אירועים מכוננים בחייו היו הביקור בישראל ב1260, חוויה מיסטית בספרד ב1270, ניסיון להיפגש עם האפיפיור ב1280. הוא ראה את שנת 1290 כשנת הגשמת הנבואות, ומשזה לא קרה נעלם.

אבולעפיה ראה עצמו כסוג של משיח המנבא על אחרית העולם, תפקידו ללכת לאפיפיור ברומא ולהוכיח אותו על טעותו. לאחר שהאפיפיור יכיר בכך הנוצרים יתפכחו מהאשליה שלהם.
הכוח של ישו הוא כוח אלוהי כוזב, מעין יציר דמיון, ששובה אותם בקסמיו. אבולעפיה מסביר בפעם הראשונה בצורה מתקבלת על הדעת ליהודים איך הנצרות מושכת את ההמונים ומהו סוד כוחה.

 

שמע האדם המוזר שרוצה להוכיח אותו הגיע לאפיפיור והוא איים על אבולעפיה שאם יתקרב למחוזותיו יוצא להורג, אבל זה לא הרתיע את בעל החיזיון, שיצא לדרך ,למרבה מזלו יום שלפני שהגיע למקום מושב האפיפיור, מת זה בפתאומיות, דבר שאבולעפיה ראה כאות משמיים וסימן לנכונות נבואותיו. למרות זאת הוא נאסר למשך כחודש במנזר של נזירים פרנציסקנים יואכימים, זרם מיסטי שהאמין באחרית הימים הקרובה. לפי השערתו של הרווי המס בספר – כמו מלאכים בסולם יעקב הם רצו ללמוד יותר על דרכו ונבואותיו של אבולעפיה, והיו בדיאלוג איתו.

 

היואכימים היו נזירים פרנציסקנים שהאמינו בנבואותיו של יואכים מפיורה שמת בתחילת המאה ה13. הוא ניבא על תחילתו של עידן חדש שבו תשלוט הרוח בעולם.  אם תקופת התנ"ך זה עידן האב, והברית החדשה זה עידן הבן, הרי שכעת מגיע זמן עידן רוח הקודש, שיאופיין בהופעתם של אנשים קדושים שהרוח מדברת ופועלת דרכם.

הדוגמא של הפרנציסקנים והוכחה להתקיימות נבואותיו של יואכים היה פרנציסקוס מאסיזי, (למאמר על פרנציסקוס מאסיזי – לחצו כאן) אך הם לא הסתפקו בכך וראו את התגשמות הנבואות גם באנשים אחרים (אולי באבולעפיה), וציפו למאורעות שונים שיקרו בעולם, בצורה הקיצונית האמונה דיברה על סוף עידן השלטון ההיררכי הכנסייתי ותחילת ארגון חברתי רוחני פלורליסטי. מסיבה זו ראו היואכימים בנבואותיו של אבולעפיה על התפרקות מוסד האפיפיורות כמתאימות לשלהם.

 

קפואה בדרום איטליה הייתה במשך שנים רבות מקום מושבו, לימודו ומרכז פעילותו של אברהם אבולעפיה, זה היה גם מרכז של יואכיזם, אדם בשם גררד דה בורגו סן דונינו פרסם ספר שנקרא הבשורה הנצחית בשנת 1250 ובו הוא מנבא שהעידן החדש יתלווה בבשורה חדשה שתתאים ללימודו של יואכים, האוונגליון הנצחי יוכרז על ידי מלאך שאותו הוא מזהה עם פרנציסקוס מאסיזי. התאריך שנובא היה 1260, אלו שנות הפעילות של אבולעפיה בקפואה, ולבסוף התפשרו על 1290. זאת בדיוק השנה שעליה מנבא אבולעפיה. ב1250, עם פרסום הספר, מת של פרדריך השני שנחשב לאנטי כרייסט, והמונגולים פלשו לאירופה, אלו היו סימני הקץ.

 

היואכימים ניסו להפוך את קלבריה, ומנזר פיורה בהרי סילה למרכז הרוחני החדש שלהם ובעתיד של העולם.
יואכים ייסד מסדר שהוכר על ידי האפיפיור, המילה פיורה פירושה פרח והיא מזכירה את נצרת.
כישלון מסעי הצלב היה טראומתי עבור הנוצרים שלא יכלו להסביר זאת, זה הביא לצמיחת כתות מסתורין ותיאוריות מיסטיות, כמו זו של יואכים מפיורה. יש קשר מעניין בין יואכים מפיורה, אברהם אבולעפיה וארץ ישראל. יואכים היה בארץ ב1160 וזכה שם לחוויה מיסטית, אבולעפיה היה בישראל מאה שנה אחר כך ב1260 בזמן קרב עין חרוד. בעקבות המסע לישראל הוא נשא אישה ביוון ועבר לקפואה באיטליה.

אבולעפיה הושפע מאד בתורתו מהפילוסופיה והמיסטיקה הסופית ובמיוחד איבן עראבי, מהאיסמעילים. חלק חשוב מתלמודו הוא פירוש מיסטי את מורה נבוכים של הרמבם, אותו למד בקפואה מפי רבי הילל. הפירוש נקרא "ספר הגאולה".

 

הסבר לכוחה של הנצרות

אבולעפיה מזהה את כוח ישו עם הנחש מבראשית, דרך גימטריות הוא מחבר נחש עם משיח. ערום שווה בגימטריה ל"ישו". העורמה של הנחש באה מישו. הפרעה מסיפור יציאת מצרים שהוא אל אדם, מזוהה על ידי אבולעפיה עם ישו. בנומרולוגיה פרעה שווה לאשמדאי, שזה השטן, או ה"תלי". ישו הוא כוח ה"תלי", החיה עם יכולת המאגיה.
ישו נולד מזנבו של התלי שהועלם במכה העשירית במצרים על ידי שמות האל שבהם השתמש מזה.

באותה צורה כשהמשיח יגלה את האמת, הכוח המאגי של ישו ומרים יתפוגג, יש קשר בין עולם החומר הרע, השמש הפיזית והנצרות. האמת היא מעבר לכך. הנצרות היא דת פיזית, בעוד שהיהדות דת רוחנית. התלי נצלב על עץ הדעת – טוב ורע. בעוד שהמשיח האמיתי יצלב על עץ החיים, ישו צלב עצמו על עץ החומר בעוד שהמשיח האמיתי יצלב על האינטלקט האלוהי.

אבולעפיה מפרש את שר המשקים והאופים המצרים היושבים בכלא עם יוסף כמייצגים את הלחם והיין הנוצריים, שהם אמצעי מאגיה כוזבים. הנוצרים משתמשים בכוחות השדים. השדים – דמונים, הם מאותו השורש של דמיון, כוח המדמה הוא כוח הרע.

הנצרות היא דת של דמיון ולא אינטלקט, התלי שולט על גורל העולם, ולכן הנצרות שולטת. לפי אבולעפיה בשנת 5040 לספירה היהודית שהיא 1290 הנוצרית, כוח התלי, השמש והנצרות, ייחלשו, וכוח החומש (התורה) והדת האמיתית יתגלה דרך המשיח הוא אבולעפיה שינצח את התלי ונציגו עלי אדמות הוא האפיפיור.

 

אבולעפיה מקבל התגלויות דרך המלאך רזיאל. בדרך לרומא הוא עוצר בקפואה וכותב שם את ספר החיים וכן את חותם ההפטרה, שנחשב מבחינתו לספר החשוב ביותר, בו מוצאים ידע של שמות, הספר נקרא גם ספר הבשורה וסודו הוא הקשת של נוח, קדושים קדישים, שם המפורש. את הספר הזה הוא תכנן להביא לאפיפיור

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו