לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אגם אוכריד - אחד האגמים העתיקים בעולם - טיולים לרחבי העולם

אגם אוכריד

 

אגם אוכריד וסביבתו
זהו אחד האגמים העתיקים בעולם, בן יותר מ-4 מיליון שנה, אגם טקטוני הדומה לימת בייקל. הוא מגיע לעומק 289 מטר ושטחו 360 קמ"ר, פנינת בלקן אמיתית. מסביב לחופיו כמה אתרים מעניינים, בתי מלון רבים ועיר תיירות עתיקה וחשובה.

 

העיר אוכריד uchrid
נוסדה על ידי קדמוס, נסיך פניקי, אחיה של אירופה, שייסד גם את תבי בזמן מיקני, (לפי הרודטוס בשנת 2000 לפני הספירה). קדמוס נחשב לזה אשר הביא את הכתב הפניקי ליוון, וממנו מגיע הכתב היווני. האגדה אומרת שבשלב כלשהו הוא גורש מתבי והגיע לאגם אוכריד, שם יסד את העיר ליכניס, שלימים נקראה אוכריד. מעניין שגם אוכריד קשורה להמצאת כתב, 3000 שנה מאוחר יותר, הלא הוא הכתב הקירילי.
העיר נמצאת על הדרך הוויא אגנטיה, אולי הדרך החשוב ביותר באימפריה הרומית, שקישרה את רומא עם ביזנטיון, דרך נמל דורס.

הבולגרים כבשו את העיר במאה ה-9 וקראו לה אוכריד. היא הייתה המושב של הפטריארכיה הבולגרית משנת 990 לשנת 1018, היו באוכריד 365 כנסיות, אחת לכל יום של השנה והיא נקראה ירושלים של הסלאבים.
לאחר הכיבוש המחודש הביזנטי אוכריד נהייתה ארכיבישופות, שקיימת עד המאה ה-18. במאה ה-16 הארכיבישופות מגיעה לשיאה ושולטת על חלקים גדולים מהבלקן. רוב הכנסיות נבנו על ידי הביזנטיים ועל ידי הבולגרים, חלק קטן קשור לשלטון עצמאי סרבי.

אוכריד קשורה לשני קדושים: סנט קלמנט של אוכריד ונחום של פרסלב. קלמנט הקים על הגבעה של אוכריד שנקראת "פלסוניק", בית ספר שנחשב לאוניברסיטה הראשונה באירופה, בו לימדו את האלף בית הקירלי, והגולגותי (גלגול מוקדם של הקירילי). הרעיון היה שאת ספרי הקודש יוכלו לקרוא בסלאבית וכך ימנעו מההשפעה הביזנטית היוונית. האוניברסיטה הוקמה על הגבעה ותוכננה כנראה על ידי קיריליוס עצמו.
כחלק מהאוניברסיטה מקים קלמנט כנסייה על שם סנט פנטלימון על בסיס כנסייה קדומה יותר ובזיליקה רומאית. הוא קבור בקריפטה בתוככי הכנסייה, שהיא המקום הקדוש ביותר במקדוניה ואליו עולים לרגל בחגים ובאירועים דתיים. כיום בונה ממשלת מקדוניה את האוניברסיטה מחדש!
שותפו של קלמנט מאוכריד כמנהל האוניברסיטה היה חברו סנט נחום מפרסלב, שבא להחליף אותו (היו 2 בתי ספר לשפה באימפריה הבולגרית אחד בפרסלב והשני באוכריד). בזמנם של נחום וקלמנט סימון ה1, הקיסר הבולגרי הגדול, מנסה ליצור מזיגה תרבותית חדשה של בולגרים וסלאבים, ומעביר את בירתו מפליסקה לפרסלב.

קראו מאמר על קלמנט ונחום מאוכריד - לחצו כאן

 

כנסיית קנאו caneo
כשיורדים מהגבעה של אוכריד, מקום כנסיית סנט פנטלימון לכיוון האגם, מגיעים לכנסייה שנחשבת ליפה ביותר והמצולמת ביותר במקדוניה, המקום נבנה במאה ה-14 ויש בו השפעות ארמניות וסרביות. בדרך כלל בכנסיות אורתודוקסיות יש מבנה של צלב ועליו כיפה. באדריכלות הארמנית והסרבית החלו להרים את הכיפה אל על, יוצרים אפקט של משיכה כלפי מעלה למי שנמצא בפנים. הסגנון האדריכלי המופיע בכנסיית קנאו נקרא סגנון מוראבה והוא הגיע לשיאו בקוסובו במאה ה-14. ניתן לראות כנסיות דומות בסכר מטקה ליד סקופיה ובמנזר אוסטרוג במזרח המדינה. הכנסייה ממוקמת על צוקים שמתנשאים מעל האגם, במקום מפגש הצוקים עם המים יש קפלה ומערה קטנה וזהו המקום העתיק ביותר באוכריד שהיה קדוש כנראה כבר מתקופה פאגאנית. לפי האגדה הנוצרית הגיע למקום סנט ארסימוס שהיה מלומד ומרטיר במאה השלישית בביזנטיון. לפי האגדה המוסלמית הגיע למקום הקדוש סארי סלטיק מקפדוקיה במאה ה-14 ונלחם כאן בדרקון.

 

קתדרלת סופיה
בתוך העיר אוכריד עצמה, בין הרחובות העתיקים, נמצאת קתדראלה הגדולה הקרויה על שם אלת החוכמה – סופיה,  הבניין מתקופתו של הצאר סמואל במאה ה-11. הצאר סמואל היה אחרון המלכים הבולגרים הגדולים וקרוב ברוחו מאד למיסטיקה הנוצרית ולתנועת הבוגומילים. הוא העביר את הבירה הבולגרית לאוכריד במקום שתהיה במזרח, מקום שהיה כבר בשלטון אויביו הביזנטים. המקדונים רואים בצאר סמואל שליט מקדוני ובממלכה הבולגרית באותם ימים ממלכה מקדונית. כך או כך, בכנסייה מצויים הציורים היחידים השמורים במקדוניה מהמאה ה-11. ניתן לראות את ההבעה הרגשית העזה והיכולת האמנותית הגבוהה של התמונות המרמזות על תפישה נוצרית השונה מהקיפאון של ביזנטיון.
השם סופיה קשור בתפישה הנוצרית המיסטית שיש בינינו לבין אלוהים עולם ביניים של אנרגיות – ספירות שהתחתונה שביניהם ובעלת ההשפעה הגדולה ביותר על העולם היא החוכמה - סופיה, שהיא התגלמות של המילה – הלוגוס והאור האלוהי. כנסיות על שם סופיה נבנו בכל העולם הנוצרי ובמיוחד בבולגריה. הבירה הבולגרית קרויה עד היום על שם כנסיית סופיה שבתוכה.

 

מנזר סנט נחום
נמצא במיקום נפלא בדרום אגם אוכריד, ביחד עם אוכריד ומנזר קלישטה הם יוצרים משולש מקודש סביב האגם. מנזר סנט נחום שוכן על המעיינות המזינים את אגם אוכריד בצדו הדרומי. זהו מקום מופלא, כמו גן עדן טבעי, ואפשר לשוט באגם הקטן שיוצרים המעיינות.
במנזר יש בית הארחה ודוכני מכירה של מזכרות. אנשים באים למקום בכדי להירפא. האמונה היא שמי שיישן במנזר סנט נחום זוכה לתשובה בחלומו לבעיותיו ולרפואה שלמה (סנט נחום היה רופא). במרכז המנזר כנסייה עתיקה שבה קבור סנט נחום. עולי הרגל באים אל הקבר ומניחים עליו את ידם הימנית, סופגים את האנרגיה ושמים את ידם על ליבם. יש שמניחים גם את אוזנם על הקבר. לעיתים ניתן לשמוע את פעימות ליבו של סנט נחום, למרות שהוא מת כבר לפני יותר מאלף שנה. ישנם סיפורים פלאיים רבים על המקום. האחרון שבהם הוא על בחור בשם אלכס, שיום בהיר אחד רוח הקודש נחה עליו ובעזרת מסור שרשרת, במשך 15 שעות, פיסל את דמותו של סנט נחום מגזע עץ יבש שהיה במקום. ניתן לראות את היצירה לפני העלייה למנזר ואת תמונות תהליך הפיסול הפלאי לידה.

קראו מאמר על הציורים בכנסיית סנט נחום - לחצו כאן

 

המנזר של קלישטה kalista
ממול לעיר אוכריד, על החוף המזרחי של האגם, נמצא מנזר קלישטה. יחד עם אוכריד וסנט נחום נוצר מעין משולש קדוש של מנזרים מסביב לאגם. המנזר של קלישטה משמש למושב הפטריארך המקדוני בחודשי הקיץ. זהו מתחם גדול ולידו מלון לאורחים ולצליינים. במקום כנסייה חדשה ומבנים סביבה, המכילים מערות נזירים וכנסיות עתיקות. המתחם כולו שוכן בין הצוקים לבין המים ויש בו רחבה יפה שמגיעה עד המים. הכנסייה העתיקה והחשובה נמצאת בתוך מערה על צוק, ומטפסים אליה מתוך הבניינים החדשים,  באזור היו מערות של מתבודדים, והכנסייה שקרויה על שם הבתולה הקדושה היא חלק ממערכת מערות זו. בהמשך הצוקים, במרחק חמש דקות הליכה, יש כנסייה נוספת במערה, המוקדשת לנזיר אנטוניוס – מייסד תנועת הנזירות.

האזור שימש בעבר מרכז לנזירים מתבודדים, במערה שבכנסייה במנזר קלישטה ניתן לראות תמונה של שמעון של העמוד. הסלבריטי של המאה ה-5, נזיר מסתגף מסוריה שבילה את כל חייו על עמוד גבוה שעליו משטח בגודל מטר על מטר. שמעון של העמוד נתן דוגמא למסורת של נזירים מתבודדים המסתגפים כדרך להתגבר על חולשת הגוף ופיתוח כוח הרצון.

ליד הבניינים הסוגרים על כנסיית המערה נמצאת כנסייה חדשה המוקדשת ללידת מרים. בתוכה יש איקון של אם האלוהים שהועבר מהכנסייה העתיקה ולו תכונות פלאיות: כמה פעמים ניסו לזרוק אותו לאגם, וכל פעם הוא חזר בצורה אחרת. האיקון נמצא בתוך מסך האיקונות.
הכנסייה החדשה נבנתה ב-1977 בסגנון ביזנטי קלאסי, על יסודות מהמאה ה-18, ממולה מצויה חנות המציעה ספרות על נצרות במקדוניה ותוצרת המנזר. ליד הכנסייה עץ אדר עתיק בן 645 שנה המצל על המקום. המסורת אומרת שעץ זה ניטע על ידי הנזירים המתבודדים הראשונים, שחיו כאן לפני 700 שנה. בצד הדרומי של הרחבה נמצא כנסייה עתיקה על שם סנט פטר, פאול והשליחים. מתחתיה יש מעיין, מעבר לה נמצא בית הארכיבישוף. כיום יש במקום מנזר של נזירות וגם של נזירים. מעבר למתחם הפטריארך מוביל השביל במעלה הצוקים לכנסיה של אנטוניוס מהמאה ה-13. הכנסייה המקדונית הכריזה בשנות ה-60 על עצמאותה מהכנסייה הסרבית, והפטריארך שלה נמצא חלק מזמנו בסקופיה וחלק במנזר יפה זה.

 

מערת מיכאל ברדוזדה radozda
לא רחוק מהמנזר של קלישטה, נמצא כפר הדייגים היפה רדוזדה, מעליו מערת התבודדות של נזירים המוקדשת למלאך מיכאל. המערה צופה על אוכריד מהמזרח. הציורים הראשונים שבה הם מהמאה ה-13. הדבר המעניין במערה הוא הציורים והתמונות הרבות של המלאך מיכאל מחזיק ביד אחת מאזניים וביד שנייה חרב. התמונה מזכירה את קלף מספר אחת עשרה בטארות  (מערכת של ידע עתיק שהועבר דרך קלפי משחק וניבוי), קלף הצדק, שגם בו יש מלאך המחזיק ביד אחת חרב וביד השנייה מאזניים. משמעות הסמל אוניברסאלית: החרב מסמלת את היכולת להבדיל בין טוב לרע, לפלס את דרכנו בעולם. זהו מוטיב עתיק שמופיע בסיפורים של הגביע הקדוש, וגם בסיפור שלמה ובסיפור אלכסנדר מוקדון והקשר הגורדי. חרב קשורה ליכולת לקבל החלטות נכונות. יכולת זו נובעת מהשיקולים לכאן ולכאן שמייצגים המאזניים. המאזניים מייצגים את האיזונים הנכונים באדם, את היותו נקי משיקולים לא רלוונטיים, את מידת תשוקתו, רצונו. המאזניים הם המקום שממנו מתקבלות החלטות, והמקום שבו הם בסופו של דבר נמדדות. החרב היא היכולת להפריד בין טוב לרע, ולבצע דברים בצורה מדויקת ותכליתית.

כל עוד אדם עושה את הדברים הנכונים בחייו, מקבל את ההחלטות הנכונות, שוקל את הדברים בצורה נכונה ומגיע להחלטה בזמן הנכון, אזי לבו קל עליו והמאזניים נוטים לזכותו. בסוף החיים אדם עומד לפני מלאך המחזיק מאזניים וחרב. על המאזניים נשקל לבו, אם הוא קל מנוצה, אזי המלאך נותן לאדם לעבור לשלב הבא, לגן העדן. במידה והלב כבד, אזי החרב לא מאפשרת לאדם להמשיך הלאה. החרב היא להט החרב המתהפכת השומרת על הכניסה לגן העדן, המאזניים הם מאזני יום הדין.

לכל אדם יש בחיים את הצדק שלו, את האמת שלו, את ההחלטות שעליו לקבל, את הדברים שעליו לעשות. המאזניים עוזרים לנו לגלות מה הם הדברים הללו, מספקים לנו את השיקולים לכאן ולכאן, שלא נפגע במישהו חלילה. החרב עוזרת לנו לעשות את המעשה הנכון. בסוף החיים אדם נמדד למול מה שהיה צריך לעשות, לעומת מה שעשה או לא עשה. בסופו של דבר כל אדם מקבל את המגיע לו. המלאך עומד מולנו עם מאזניים וחרב והוא בעל פנים כשלנו, קפדן או רחום כמונו, הוא שוקל את מעשינו ופועל בהתאם לכך. זוהי מידת הצדק והדין שעל כל אחד להתמודד איתה.

 

מאמרים מקדוניה  - לחצו לקישור:

היסטוריה מקדוניה 

מצב עכשווי מקדוניה 

תרבות ודתות מקדוניה 

סטונהג בבלקן 

אור מיסטי בבלקן

מרכז מקדוניה

מערב מקדוניה

מזרח מקדוניה

אגם אוכריד

 עצמאות מקדוניה

 

הצעות לטיולים במקדוניה - לחצו לקישור

טיול לקבוצות סגורות

מקדוניה וצפון יוון

טיול מוזיקאלי

ג'יפים מקדוניה

קבוצות קטנות 

טיול יין במקדוניה ובולגריה

טראק בשמורת מברובו

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו