לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אדוארד טיילור - טיולים לרחבי העולם

אדוארד ברנט טיילור 1837-1917 Edward burnnet taylor

אחת הדמויות החשובות חוקר בריטי בשם אדוארד בנט טיילור. הוא הניח את האקסיומה שהחברות השבטיות משקפות את המצב הראשוני של תולדות האנושות. הנחה זו לא מובנת מאליה.

במערב אפריקה עבדו למשהו שקראו "פטיש" כלומר נעשה בידיים, האירופאים הראשונים ראו בשבטי אפריקה צורה של התנוונות של חברה למשהו נחות. אין להתייחס לזה בכבוד. ברנט שינה תפישה זו ואמר שהשבטים נמצאים במצב שבו היינו פעם.

באמצע המאה ה19 מתפתחת תפישה של הלא מודע. זה לא היה קיים קודם. לפי בנט זה משהו שהיה מודע שעבר תהליך הדחקה. זה הבסיס של התודעה שלנו עכשיו.

התפתחות החברה האנושית בשלושה שלבים
פראי
ברברי
מתורבת

הוא אומר שבתוך החברה המודרנית קיימים שרידים של השלבים הקודמים

קורא לשרידים הללו survival   

טיילור היה שהשתמש במושג אנימזם, שנובע מהמילה אנימה. זה בבסיס הדת.

 

הגל מדבר על ההתפתחות של החברה על ידי דיאלקטיקה, התפתחות קדימה, תפישה ליניארית,

טיילור אומר – אי אפשר לדבר רק על התקדמות, אלא גם על המשכיות של הדברים הקדומים survivals, אנימיזם הוא הדת הקדומה הראשונית, הסיבות מדוע דברים קורים בעולם. נשמות קיימות בכל, רוח נמצא בכל הדברים החיים.

האמונה הדתית היום לא יותר טובה ומתקדמת מהפרימיטיבי, כי היא פוסלת את המדע כהסבר לדברים. הדת היא סורביבל, של דת פרימיטיבית

הוא מבקר את הדת

 

 

אם יש לנו את ההתחלה, ניתן לבדוק התפתחות משם ועד היום

הוא מעולם לא למד באוניברסיטה, אבל דרך לימוד עצמי ומסעות מחקר שונים הגיע לתיאוריה של אנימיזם הנמצא מאחורי התופעה של דת, נחשב על ידי רבים כמי שהתחיל את האנתרופולוגיה החברתית והתרבותית, העמיד דור של תלמידים שהחשוב שביניהם הוא גורג פרייזר (ראו מאמר נפרד)

לפי טיילור ההגדרה המינימאלית של דת היא האמונה בהוויות רוחניות, ישויות אלו יש להם השפעה בעולם החומרי ועל חיי אדם כאן ובעולם הבא, והם הם ביחסים עם בני אדם, מקבלים הנאה או חוסר הנאה מפעולות בני אדם, האמונה בקיומם מוביל באופן טבעי, ואפשר לומר גם בלתי נמנע, במוקדם או מאוחר להפעלת סגידה ועבודה. טיילור 1871
מתוך ספרו החשוב ביותר 
primitive culture

טיילור מציב אתנולוגיה – לימוד של עם, במקום הפילולוגיה של מולר, הם מתחיל מדע חדש והוא לימוד של תרבות, שהופך עם הזמן לאנתרופולוגיה. המטרה למצוא חוקים המעצבים חברת אנוש, על כל מרכיביה, ובכלל זה דת.

טיילור מציע שני עקרונות עיקריים:
1. אחדות נפשית, אחידות של המין האנושי
2. התפתחות אינטלקטואלית אבולוציונית לאורך זמן, כל דור ממשיך ומשפר את זה שקדם לו. אלא שיש דברים שנשארים מזמנים עברו, משלבים קדומים של התפתחות, למרות שאין להם שימוש מעשי.

המיתולוגיה קשורה לסוג מסוים של קישור הגיוני המנסה לתת הסברים לדברים, זה דבר ייחודי לאדם. וגם המאגיה באה מאותו מקור.

 

ספרו החשוב של טיילור נקרא: תרבויות פרימיטיביות

הספר שלו פורסם על רקע התיאוריות של דרווין, ומדגיש אתנוגרפיה ואתנולוגיה, התבססות האבולוציה במקום מחשבה דתית, וקריאות התגר על האמונה הדתית הנוצרית הרגילה. זה היה עוד מסמר בארון, ובכלל זה ההצעה שהנצרות התחילה מפגאניזם.

טיילור מציע הגדרה של דת כ"אמונה בישויות רוחניות". יהיו אשר יהיו. ומכאן שמקורה של הדת הוא אנימיזם, האמונה בישויות רוחניות הקיימות בכל הדברים.

התבוננות האדם הפרימיטיבי הראתה לו שני דברים: האחד הוא ההבדל בין גוף חי למת, והשני הוא אנשים שהופיעו לפניו בחלום, מכאן הוא הסיק שיש באדם שני חלקים, חלק פיזי וחלק רוחני. בהרחבה של זה לכל דבר בטבע יש חלק רוחני, וזה מה שגורם לו לזוז, כמו במקרה של גוף חי ומת. ישנם חפצים שעובדים אותם – "פטיש", מכיוון שיש בהם רוח מיוחדת. זה מוביל למושג של הקדושה. (8 דרכים עמ 27 למטה)

טילור קורא לאנימיזם ה"פילוסופיה כללית ראשונה המסבירה את האדם והטבע". במהלך הדורות האנימיזם גדל, הישויות נהיו גדולות ומורכבות יותר. עד שהכילו את הטבע כולו.

 

הוגי דעות גדולים בתחום מדעי הדתות ומשנתם - לחצו לקישור (מאמרים נפרדים)

מקס מילר

אדוארד טיילור

ג'יימס פרייזר

אמיל דורקהיים

ויליאם ג'יימס

ויליאם סמית

יוליוס ולהאוזן

אוטו רודולף

זיגמונד פרויד

מירצ'ה איליאדה

קליפורד גירץ

ויקטור טרנר

 

מאמרים נוספים בתחום מדעי הדתות - לחצו לקישור

מקדשים במדעי הדתות

קומיניטס ולימינאליות

עלייה לרגל

דאיזם

מבוא לקדושה

יש אלוהים - הוכחות פילוסופיות לקיום האל

ארגונים דתיים

 

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו