לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אדום - טיולים לרחבי העולם

טיול לפטרה בירדן - לחצו לפרטים

 

אדום.
כשאנחנו מדברים על אדום הרי שאנחנו מדברים על עם שמתיישב בין נחל זרד למדבר וואדי רם, על רכס פורה, שמזכיר במקצת את אזור הרי חברון, הרכס הזה גובהו עד 1700 מטר, ולכן הוא מקבל גשמים בכמות מספיקה לחקלאות, מ200-300 מ"מ ומעלה, כל זה באזור שהוא מקביל לנגב השומם. ההר נקרא במקורות בשם הר שעיר, מכיוון שהיה מיוער, והיערות נראו כמו שערות על פניו. על גבי חבל הארץ הפורה הזה, שאורכו יותר מ100 קילומטר ורוחבו קילומטרים בודדים עד 20. מתיישב עם ממשפחת העמים השמים המערביים, כנראה בסביבות המאה ה13- 14 לפני הספירה. מדרום לו יש את המדיינים, מצפון לו את המואבים. העם הזה דיבר שפה הייתה קרובה לעברית, והאמין באמונות שקרובות לאמונות של העברים הקדמונים, או במילים אחרות הוא היה חלק מהעולם העברי הקדום, הבינלאומי, שכלל את כל האזור של מערב הים התיכון. היו אלו כמה עמים שדיברו בשפה דומה, שחשבו דומה, שהאמינו בסוגי אלוהויות דומות, ואולי גם נראו דומה. לא פלא שאחר כך חלק מהם נטמעו בעם היהודי. מדובר על האדומים, מואבים, עמונים, פניקים, כנענים, ארמים, ישראלים, יהודים. העולם השמי הזה האמין בהיסטוריה קווית בייעוד לאומי, באלוהי שמיים וגשם, במלחמת כוחות הכאוס באלים וניצחון האלים.

 

האדומים מאמינים בקוס – אלוהי ההרים, גם על העברים נאמר בתנ"ך "כי אלוהי הרים אלוהיהם". האלוהים של האדומים יש לו דמות מופשטת משהו, כמו גם של העברים.

 

האדומים משתתפים בכיבוש הבבלי של ירושלים ויש להם חלק במצור. הם מנצלים את הזדמנות החורבן בכדי להתיישב בדרום הר חברון ובשפלה הפנימית הדרומית, 2 ערי הבירה שלהם הם מרשה ואדוריים. ייתכן שהיו סיבות אחרות לעזיבה שלהם של ארץ אדום, ייתכן והם סבלו באותה תקופה מפלישות של בדואים מהמדבר הקרוב. ייתכן והם סבלו משינויים במזג האוויר. ייתכן ובימי קדם אזור הרי אדום היה מעט יותר גשום, וזה אפשר את גידול 3 הגידולים של העולם העתיק: גפן, חיטה וזית. וההתיישבות של האדומים הייתה התיישבות חקלאית של אנשי אדמה שהקימו מערך של כפרים, כשם שהעברים התיישבו בארץ ישראל, מבראים את השממה, גרים בבתים הישראלים. היום הר זעיר די נטוש, אך בימי אדום היו שם כפרים והתיישבות חקלאית , מערך חקלאי מפותח. ייתכן והאדומים גרו במערות, מכיוון שבמרשה אנחנו מוצאים מערך מערות מפותח שלהם. בכל מקרה במאה השנייה לפני הספירה הם מתגיירים, יש רואים בזה הצטרפות שלהם מרצון ליהדות כחלק ממאבק משותף של העולם השמי העתיק בעולם ההלני. באזורים הכפריים התרבות היהודית הייתה פופולרית ואילו בערים האדומיות התפשטה ההלניזציה, בדיוק כמו אצל היהודים בזמן המכבים. האדומים נהיים יהודים נאמנים וחלקם אפילו מתקשרים לחלק הקנאי בזמן המרד הגדול, ומוזכרים בתור כאלו. הורדוס האדומי עולה לשלטון בישראל. באזור של אדום מתפתחים מקדשים דומים למקדשים הישראלים, ואף מקדשים ישראלים, כמו זה של ערד.

 

ייתכן והאדומים היו עם שמי שפלש למצרים וגורש משם, אולי חלק שהעבירו, או מההיקסוס, ואולי כבר משם יש להם את הקשר עם היהדות, אולי הייתה נדידה של עמים שמים מהדלתא אל מרחבי מזרח הים התיכון.

 

הנגב הישראלי כפי שמתייחסת אליו התורה הוא באזור בקעת באר שבע, מבאר שבע ועד ערד. ייתכן מאד שאדום העתיקה כללה גם את הנגב, ושמשם האדומים הסתננו לאט לאט לתוך דרום הר חברון. . התנועה הכנענית המתחדשת ניסתה ליצור תמונה של מזרח תיכון עברי לפני 3000 שנה, למשל בספר קדם וערב, ולהצביע על המקורות של האדומים, אך כל ההנחות שלהם מבוססות כמעט כולן על שפה בלבד ועל דמיון בין מילים, וזה בסיס די רעוע לטעמי...

 

 

ראו מאמרים:

אתרים פטרה

תעלומות בפטרה

פטרה המקודשת

היסטוריה נבטית

מדיינים וסוד המדבר

אדום

הדת הנבטית

חיי יום יום אצל הנבטים

סוציולוגיה נבטית

מאמרים נוספים על הנבטים באתר - "תרבויות עולמי ישראל"  לחצו לקישור

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו