הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מהרומנסקי לגותי - טיולים לרחבי העולם

סגנון אדריכלי חדש

המילה גותי מקורה בשמות השבטים הגרמניים שפלשו לאימפריה הרומאית – ויזיגותים ואוסטרוגותים, והיא מבטאת, אולי, את מה שמעבר לעולם הרומאי – הרומנסקי.

אירופה המתעוררת לתחייה במאה ה-11 מתחילה לבנות באבן ומאמצת לשם כך את מה שהיה ידוע לה ונותר מהתקופה הרומאית, כולל סגנונות הכנסיות שעדיין עמדו על תילן. כך נוצר הסגנון שנקרא רומנסקי. עם תחילת מסעי הצלב במאה ה-12, מגלה אירופה את המזרח, על תפארת הבניינים שבו – כנסיית איה סופיה, הכנסיות הביזנטיות והארמניות, מבני המזרח המוסלמי. כתוצאה מכך ומסיבות נוספות מתחיל להתפתח סגנון אדריכלי חדש המבטא גם מצב נפשי ופיזי חדש, הלא הוא הסגנון הגותי.

המפגש עם המזרח המוסלמי, המתקדם יותר מבחינה אינטלקטואלית וגם טכנולוגית, מפיח רוח חדשה במפרשי התרבות האירופאית שנפתחת לעולם. הפילוסופיה היוונית חוזרת דרך הערבים, וכמוה גם המדעים – רפואה ומתמטיקה. השיטה המספרית העשרונית נלמדת ומאומצת מהערבים, וכנראה שגם טכניקות וסגנונות בנייה.

הכיוון שאליו מסתכלת אירופה מהמאה ה-12 והלאה הוא החוצה, אל העולם, ולא פנימה. הגותיקה מסמלת מעבר זה מהתרכזות בהסתכלות פנימית אל פתיחות לעולם, מ"כניעה לאל" אל "דחף אל האל"..

אחד המוטיבים המרכזיים של הסגנון הגותי הוא האור והחלונות המאפשרים את כניסתו. החלונות הקטנים שהכניסו אור מועט בסגנון הרומנסקי, מוחלפים בחלונות ענק צבעוניים שתפקידם להכניס הרבה אור פנימה. החלון הוא לא רק פתח לאור אלא הופך להיות מקור האור עצמו. הוא לא נחבא בקיר אלא הוא הקיר עצמו. לחלונות חיים משל עצמם, הם צבעוניים ומורכבים מוויטראז'ים של סיפורי הישועה והדת, האור שנכנס פנימה צבוע בצבעי הבשורה. הוא משתנה במשך עונות השנה ושעות היום, וצובע בחסדו את כל החלל הכנסייתי.

 

 

שאיפה אל הגובה ולאור

ה'גותיקה' שואפת לגובה. הקתדראלות מתנשאות לגבהים אדים של יותר ממאה מטר! (גובה המגדלים). השימוש בקמרונות צולבים מאפשר להגביה את תקרת האולמות הפנימיים עד לגבהים בלתי נתפשים של חמישים מטר! בתוך הקתדראלות עצמם היחס שבין הגובה לרוחב מתקרב ל1:4 וזה מוסיף לתחושת ההתעלות.

הבנייה לגובה מתאפשרת בזכות שימוש בקמרונים צולבים וקשתות תמיכה חיצוניות שמורידים את המשקל מהקירות ומאפשרים בנייה אוורירית. חלק גדול מהקירות נהפך לחלונות זכוכית, כך שבמקרים קיצוניים הם מהווים מסגרת אבן שלא שוקלת הרבה.

קיום התמיכות החיצוניות, מעין פיגום נצחי, יכול היה לגרוע מיופיו של הבניין, אלא שאנשי ה'גותיקה' הפכו חיסרון זה ליתרון. קשתות התמיכה החיצוניות עוטרו בפסלים ותגליפים, שהופיעו גם במקומות רבים אחרים בבניין והיוו חלק ממהותו. בחלונות הופיעו סבכות אבן. כך שהמבנה כולו נראה גבוה, מורכב ועדין. וביטא באופן זה את צורת המחשבה שהתפתחה באותם ימים על ידי פילוסופים נוצרים גדולים כגון תומס אקווינוס.

הפילוסופיה הנוצרית שהתפתחה החל מהמאה ה-12 לימדה שאפשר להגיע לאלוהים לא רק בכוח האמונה אלא גם בכוח התבונה. אפשר להגיע לאלוהים בעזרת מאמץ מחשבתי, מורכב וקפדני, אך גם עדין ורגיש. העדינות, רגישות והקפדנות, באו לידי ביטוי בפסלים, הקישוטים, ומורכבות המבנה של הקתדראלות הגותיות. המחשבה התבונית באה לידי ביטוי בפרופורציות והרמוניות חבויות בבניין, ביחסים שבין הגובה לרוחב, בין המגדלים לבניין, וכן בפסלים וציורים של דמויות המבטאות את החוכמה. בקתדראלה של סיינה, למשל, מופיעים דמויות של פילוסופים ואנשי חוכמה כגון סוקרטס, הרמס טרימגיסטוס, זנון, וכן דמותה של סופיה – אלת החוכמה.

הקתדראלות הגותיות מבטאות בצורה ובפרופורציות את גוף האדם, בדיוק כמו המקדשים של העולם העתיק (לפי טקסלר, ברנרדינו, אנטונינו, דורנדוס, איסידורא ואחרים, הכנסייה היא מבנה המעוצב לפי הגוף האנושי).

לפי התיאולוגיה של פאולוס – מייסד הנצרות הרי שהכנסייה היא גופו של ישוע, היו אנשים שלקחו הסבר הזה צעד נוסף קדימה וחשבו שמבנה הכנסיות עצמו צריך לבטא את גופו של ישוע ומכאן גם את גוף האדם. את האולם הראשי של קתדראלה חוצים אולמות רוחב – טרנספט, לאחריהם נמצא מקום המקהלה והאפסיס - מקום הקדושה. אולמות הרוחב נמשלים לידיו של ישוע הצלוב, אולם האורך – הספינה, לגופו, ומקום המקהלה והמזבח לראשו.

הקתדראלות הגותיות מבטאות את מבנה העולם ומעשה הבריאה, בדיוק כמו המקדשים של העולם העתיק. המדרג של ההופעה האלוהית בעולם מופיע בחלוקת החלל; קודש הקודשים של הכנסייה הוא אזור המקהלה, אליו מורשים להיכנס רק הזקנים והכוהנים. בתוך אזור זה נמצא המזבח שהמסמל את ארון הברית. מעל המזבח מתבצע טקס האוכריסטיה – הלחם והיין שמבטא את נוכחות האלוהים בדמותו של ישוע בעולם. 

המדרג של הופעת אלוהים בעולם הוא ארבע שלבים שהם אלוהות, רוח, נפש וחומר, המקבילים לארבעה מצבי הצבירה של החומר – אנרגיה, גז, נוזל ומוצק. מבחינה הנדסית ארבע שלבים אלו הם ארבעה צורות גיאומטריות שהן נקודה, קו, ריבוע (דו מימדי) ומרובע (תלת מימדי).

הלחם והיין בטקס האוכריסטיה הם ביטוי האלוהות וצורתם נקודה או עיגול.

המזבח שעליו/דרכו מופיעה האלוהות הוא ביטוי הרוח האלוהית וצורתו קו הישר.

המקום שבו המזבח נמצא - אזור המקהלה הוא הנפש שדרכה מופיעה רוח אלוהים בעולם וצורתו ריבוע.

גוף הכנסייה הוא העולם הפיזי וצורתו מלבנית - מרובעת.

האלוהות – נקודה – לחם ויין מואצלת דרך קו ישר –  מזבח - רוח אלוהים, ומופיעה דרך נפש – אזור המקהלה – ריבוע, מתגשמת בעולם הפיזי – כנסייה - מרובע.
ועידת טרנטו קבעה שיש לספק מראה נקי של המזבח עבור המתפללים, ושהטקס ישמע לכל מי שנוכח בכנסייה, על ידי כך היא מחברת בין המזבח, טקס האוכריסטיה המתבצע מעליו ואזור המקהלה לבין גוף הכנסייה וקהל המאמינים.

 

 

בניינים של הקתדראלות הגותיות

הקתדראלות הגותיות נבנו במאמץ משותף של כל הקהילה. הם ביטאו את התבססותם ושגשוגם של מרכזים עירוניים חדשים שהם מחוץ למערכת הפיאודלית החקלאית,. החל מהמאה ה-11 חוזר העיור לאירופה ומתפתח מעמד חדש של בעלי מלאכה ואומנים בערים שלא כפופים לאדון או אדמה, אנשים חופשיים שאוהבים לבטא את עצמם בשירה, נגינה, מוזיקה, משחקים ואמנות. הקתדראלות הם ביטוי אמנותי של אנשים אלו שהשקיעו מזמנם וממרצם והשתתפו במלאכת היצירה, הם חגיגה של אינדיבידואליות, הומור, יצירה ועשייה. הקתדראלות נבנו על פני עשרות ולעיתים גם מאות שנים. הבנייה לא הייתה נפרדת ממעשה התכנון ולעיתים קדמה לו. האומנים היו מתכנני הבניינים, הרעיונות שלהם נבעו מתוך ניסיון מעשי ואמונה. הבנייה הייתה מעשה קולקטיבי של גילדות בנאים ואומנים בשיתוף עם אנשי הכנסייה שביקשו לבטא את האמונה באבן.

לאגודות הבנאים מתלווה במהלך הדורות הילה מיסטית. בחברה שבה אין ניידות חברתית וגם פיזית, שבה רוב האנשים חייבים להיות צמודים לאדמה ולאדון, מהווים אגודות הבנאים מקרה יוצא דופן. הם מורשים לעבור מעיר לעיר ואינם מחויבים לאדון זה או אחר, ולכן הם נקראים אנשים חופשיים או בנאים חופשיים.

יש כאלו הטוענים שגילדות הבנאים החופשיים של ימי הביניים שמרו על מסורות האדריכלות המקודשת של מצרים ורומא. ידע הקשור לפרופורציות, מספרים, צבעים, צורות, חומרים וקדושה עבר ממצרים, דרך בית ספר לאדריכלות שהתקיים בזמן האימפריה הרומית באגם קומו שבאיטליה, אל גילדות הבנאים בימי הביניים, ואלו נתנו לידע זה ביטוי בקתדראלות שאותן בנו. מאוחר יותר יצא מחוגי גילדות אלו מסדר ה"בונים החופשיים", שהתייחס למעשה הבנייה כסמל לעיצוב האישיות באדם.

הקדוש המרכזי של תקופת המעבר מהרומנסקי לגותי באיטליה היה פרנציסקוס מאסיזי. הוא זכה להתגלות אלוהית בדמות ה"סטיגמטה" שהופיעה בבשרו, אותם פצעים שהיו לישוע על הצלב מופיעים בגופו כתוצאה מרצונו להידמות אליו והתערבות מלאך בתהליך זה. זהו נס שלא היה כמותו מאז שישוע התהלך על פני האדמה, הופעה שנייה שלו בדמותו של איש פשוט, והפעם על אדמת איטליה. הופעת פרנצ'יסקוס הייתה חלק מרוח חדשה שהחלה נושבת בארץ. אלוהים החל להתערב, שוב, במעשיהם של בני אדם, מכוון אותם לכיוון הנכון. באות והזמן ובמקביל לנס ה'סטיגמטה' החלה מריה להתגלות לפני אנשים שונים כגון סנט דומיניק, מגלה להם את סוד ה'רוזרי' (מחרוזת התפילה הנוצרית). כל זה בא לידי ביטוי בשלום שמשתרר בארץ ובעקבותיו הרווחה והפריחה התרבותית.

פרנציסקוס הקדוש וקלרה – אחותו הרוחנית, לצדו, נחשבים לאלו שגירשו את רוחות הפירוד והמחלוקת מאיטליה, מטהרים את הארץ הקדושה ומאפשרים התחלה חדשה. הקתדראלה שנבנית לכבודו באסיזי, מבטאת במבנה שלה את המעבר מימי הביניים המוקדמים, מתקופת החשיכה, אל האפשרות החדשה שנפתחת בפני העולם הנוצרי, אפשרות המתבטאת בסגנון הגותי ומביאה, בסופו של דבר, גם להתפתחות סגנון נוסף והוא הרנסנס.

 

 

גילדות של אמנים בונות את הקתדראלות הגותיות המופלאות

אחד המאפיינים של הסגנון הגותי הוא השעשוע והלימוד שבבנייה, הבאים לידי ביטוי באופי האינדיבידואלי של חלקי הבניין השונים. מגדלים בכניסה לקתדראלה גותית יכולים להיות שונים זה מזה, פסלים, מרזבים, שבכות האבן, הם יצירות אמנות אינדיווידואליות. אחד הדברים המופלאים בקתדראלות הוא פסלי הדמויות הגרוטסקיות – גורגויל, כל אחד הוא תוצר של דמיון מפותח וחוש הומור ללא גבולות. הקתדראלות הם שירה באבן שהיא גם משחק ויופי, עשייה המגלה את עצמה.

האינדיווידואליות והמשחק משתנים עם תחילת הרנסנס כשהמדע וההיגיון נכנסים לתמונה ותכנון הבניינים עובר לידי אדריכלים מקצועיים. בזמן בניית הקתדראלה של מילאנו מתגלה וויכוח בין אדריכלים שהגיעו מפראג וצרפת לבין האומנים המקומיים. האדריכלים טוענים שאמנות ללא מדע אינה אמנות, ואילו האיטלקים משיבים כנגדם שהאמנות היא עשייה בפועל. ביקור בקתדראלה המדהימה במילאנו ממחיש יותר מאלף הסברים את הקסם והשמחה הקיימים בגישת האומנים, שנאבדו עם המעבר לרנסנס.

 

מאמרים בנושאי אמנות ואדריכלות באתר
 
טיולים לקבוצות  - לחצו לקישור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו