לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אור מיסטי בבלקן

אור מיסטי בבלקן – הציור בכניסה למנזר של סנט נחום באוכריד.
בכניסה למנזר של סנט נחום, השוכן במיקום נפלא לחופי אגם אוכריד, מעל דלת הכניסה, ישנו פסיפס ובו נראה אדם על כרכרה שנגררת על ידי דוב ושור. סנט נחום מסתכל על האדם מהצד ובתמונה נוספת שמאלה יותר הוא נראה סוחב את הדוב.

מדריכי התיירות ה"רגילים" מסבירים שכשהקדוש נחום הגיע לסביבה הוא שמע שדוב אחד טרף שור של אחד האיכרים, ואותו איכר לא מסוגל היה לחרוש את שדותיו. ולכן סנט נחום הלך ליער, תפש את הדוב והכריח אותו למשוך את העגלה/מרכבה/מחרשה במשך שנה כעונש על מעשהו. זהו הסבר נחמד ומעלה חיוך על פני המטיילים, אך אין זה ההסבר היחידי, למעשה זהו הסבר להדיוטות שנועד לכסות על המשמעות האמיתית של התמונה שהיא עמוקה הרבה יותר. 

סנט נחום לא היה נזיר פשוט, מאחז עיניים ועושה ניסים, אלא היה אחד האנשים המלומדים בתקופתו, ראש המכללה ללימוד גבוה בבירת בולגריה – פרסלב, מדען ורופא ומורהו ומחנכו האישי של סימון הראשון, הצאר הבולגרי החשוב ביותר בהיסטוריה של בולגריה. יתרה מזאת, סנט נחום גדל על מסורת תורת הסוד הנוצרית שמרכזה באותה תקופה היה בהר אתוס, מסורת ה"סיכייה". הוא היה אחד מהנזירים הסיכיים שהתמקדו ב"תיאוזיס" הפיכת אדם לאל דרך התחברות לעולמות הלא נראים בעזרת טכניקות של מדיטציה, התבוננות, חזרה על משפטים, נשימות, ועוד....

סנט נחום קיבל את הסמכות שלו להפיץ את הנצרות בקרב הבולגרים מאדם בשם פוטיוס, פטריארך קונסטנטינופול, שהיה קשור לנזירים בהר אתוס ועודד אותם בדרכם, פוטיוס היה דמות חשובה מאד ואניגמאטית ונחשב לדמות הדתית החשובה ביותר באימפריה הביזנטית לאחר גון כרוסטמוס ו3 אבות הנזירות האורתודוקסית – בזיל הגדול, גורג מניסיאה וגורג השני שקדמו לו ב500 שנה.

התקופה הייתה תקופה בה עוצבה מחדש דמותה של הנצרות האורתודוכסית לאחר מלחמת אזרחים בת 100 שנה בתוככי האימפריה הביזנטית סביב נושאי דת, ומיוחד השימוש או אי השימוש באיקונות (המלחמה נקראה איקונוקלסט). באותה תקופה עברו המסורות הרוחניות של הנצרות מאזורי סיני, ארמניה וקפדוקיה אל הר אתוס שנהיה המרכז החדש של המסורת של הסטיכייה. צריך להבין שבנצרות, בנוסף לדת ה"רגילה", היו תמיד גם זרמים מיסטיים שפרשו את הסיפור הנוצרי באופן אלגורי ודגלו בדרך רוחנית המובילה להארה במקום באמונה וקבלה סתמיים.

באותה תקופה החלה להיבנות גם המדינה הבולגרית שכללה את מקדוניה, בולגריה, וחלקים נוספים של הבלקן. העם הבולגרי נוצר ממיזוג של רוב סלאבי עם מיעוט כובש תורכי/מונגולי ועם זה היה בשל לקבל עליו דת חדשה ותרבות חדשה. פוטיוס חשב שניצור הבולגרים הוא הזדמנות לתקן את עיוותי העבר וליצור באצלם נצרות שתהיה קרובה ביותר באופייה לנצרות האמיתית שאליה הטיף ישו, נצרות שהיא דרך רוחנית להארה הקשורה לדת אישית פנימית וחיי טוהר המובילים להתפתחות של מרכזים אנרגטיים רדומים באדם ולקליטה של העולמות הלא נראים.

בתי הספר של הסטיכייה בהר אתוס (המסורת הרוחנית הנוצרית הדוגלת בתיאוזיס – הפיכת אדם, כל אדם שרוצה בכך, לאל) שלחו זה מכבר שליחים אל הסלאבים בכדי לנצר אותם, מתוך אותה מחשבה של פוטיוס, ליצור בקרב העם החדש והכנסייה החדשה נצרות נכונה יותר.

הראשונים שנשלחו היו קיריל ומתודיוס והם הגיעו בתחילה גם אל הבולגרים וגם אל מוראביה שהיום היא חלק מהונגריה, בה ישב עם סלאבי. יחד איתם היו הרבה שליחים/תלמידים אחרים. לאחר מותם של קיריל ומתודיוס וכשלון השליחות למוראביה הגיעו 2 מתלמידיהם הקרובים לבולגריה בניסיון לנצר את הבולגרים שהתחילו להתגבש לכדי אומה וכוח פוליטי וצבאי משמעותי. אלו היו סנט נחום וסנט קלמנט, ומי שעודד אותם היה הפטריארך פוטיוס מקונסטנטינופול!

השליחות של קלמנט ונחום הצליחה. המלך הבולגרי בוריס הראשון קיבל עליו את הנצרות ולימים הפך גם הוא לנזיר בהר אתוס. קלמנט נשלח לחלק המערבי של המדינה, לאוכריד שבמקדוניה, להקים שם בית ספר שילמד גם נצרות וגם מדעים אחרים. ואילו סנט נחום נשאר בפרסלב, הבירה החדשה של בולגריה, להקים בית ספר שם.

בפרסלב נבנה קודם כל מנזר בו למד ושהה גם הבן של בוריס שלימים ירש אותו – סימון הראשון, ועם הפיכת הבולגרים לנוצרים נבנתה שם בירה חדשה במקום פליסקה – הבירה הקודמת. בפרסלב למד סימון הראשון את מסתרי הדת והדרך הרוחנית בהנחייתו של סנט נחום.

לימים נקרא סנט נחום לעזור לידידו קלמנט באוכריד ושם, לחופי האגם, בילה את שנותיו האחרונות, לאחר שנות פעילות ציבורית רבות הן במוראביה והן בפרסלב והן באוכריד עייפה נפשו של נחום באנשים והשתוקקה לחזור לדרך הנזירות, להתאחד שוב עם אלוהים, והוא פרש למנזר לחופי אגם אוכריד בצדו הרחוק מהעיר השוקקת. במנזר זה הוא בילה את שנותיו האחרונות תוך כדי שהוא עושה מעשה ניסים (שהראשון שביניהם הוא הסיפור עם הדוב והשור) ומתחיל את מסורת הנזירות של בולגריה ומקדוניה. אין צורך לציין שהמנזר נהפך מהר מאד למקום עלייה לרגל ומקום לימוד ובמיוחד מקום ריפוי מכיוון שסנט נחום היה רופא ומלומד.

 

ובכן.... מה המשמעות האמיתית של הציור המוצג בכניסה למנזר של סנט נחום? הציור שבו שור ודוב סוחבים עגלה ועליה איכר? משמעות זו כל כך ברורה שהיא זועקת לשמיים למי שמבין ובקיא בידע האזוטרי, אך נשארת חסויה ובגדר סיפורי בדים להמון הבור וכך תוכנן הדבר..

המשמעות היא שבכדי להצליח בדרך רוחנית הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לרתום את 2 הכוחות המנוגדים שבתוכך לכיוון אחד. זה מה שמופיע בתנ"ך במשפטים: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ". אלו לא בעלי חיים חיצוניים!!!   תמיד כשמופיעים בעלי חיים בפסיפסים נוצריים הם מסמלים תכונות בתוך האדם! הנזירים ראו בעולם החיצוני השתקפות של העולם הפנימי ובמאבק מול הקושי שלו מאבק בחולשות פנימיות. 2 החיות, השור והדוב, הם 2 הניגודים שבתוכנו, הטוב והרע, המתורבת והפראי, השחור והלבן.

במסורת רוחנית אחרת שקשורה בכלל לדת אחרת שגם היא מופיעה באזור, במסורת הרוחנית של המסדר המוסלמי סופי שנקרא בקטשי, מסדר שהתחיל בקפדוקיה במאה ה13 ועבר לבלקן החל מהמאה ה15. מופיע גם כן אותו מוטיב. הקדוש מייסד המסדר מופיע כשהוא מחזיק בידיו 2 בעלי חיים: אריה וצבי. גם הם מסמלים את 2 הכוחות המנוגדים הקיימים בתוכנו שבכדי להתחיל בדרך רוחנית כלשהי צריך להשתלט עליהם תחילה ולגרום להם לחיות ביחד.

במסורות רוחניות עכשוויות של המערב התפרסם סיפורו של מורה בשם גורדייף (היישובים יודפת בצפון ונאות סמדר בדרום מנסים ליישם חלקים מדרכו). גורדייף חי בסוף המאה ה19 ותחילת המאה ה20 והיה חלק מקבוצה של אנשים שחיפשה בכל העולם קיומה של אמת של חיי אנוש שאבדה במהלך ההיסטוריה אך עדיין קיימת בבתי ספר נסתרים.

לאחר מאמצים מרובים ושנים רבות של חיפוש מגיע גורדייף לבית ספר רוחני בהרי מרכז אסיה בה האמת עדיין נשמרת ובה מלמדים תרגולות רוחניות המקדמות אדם בדרך התפתחות רוחנית אמיתית. באותו בית ספר יש תרגולות מיוחדות של מוזיקה, שירה, מדיטציה, העוזרות לפתח מרכזי אנרגיה רדומים באדם ולגרום לו להיות יותר ממה שהוא. גורדייף מבקש מהמאסטר להתקבל ללימודים. והמאסטר עונה לו כך: "אתה בא אלי כרגע כמו כבשה, אבל יש בתוכך גם זאב! האם תוכל לגרום לכך ששני אלו יחיו ביחד בשלום?"
כל הסצנה היפה הזו וסיפור החיפוש המופלא מופיעים בסרט "פגישות עם אנשים מיוחדים".

ובכן, השלב הראשון בדרך רוחנית כלשהי, בין אם היא מהמזרח או מהמערב, הוא להכיר בעיקרון הדואליות השולט בעולם וגם בנו ולהתעלות מעליו. זו משמעות המרכבה והרוכב. המרכבה היא סמל לחלקים הגבוהים של המערכת האנושית: מרכזי האנרגיה, הנפש, האינטלקט, ועוד... והאיש הרוכב עליה הוא האני הגבוה, האני האמיתי.

 

המשמעות של הציור בכניסה למנזר סנט נחום היא שהצעד הראשון בדרך הרוחנית הוא לרתום את 2 הניגודים שבתוכך לכיוון אחד כך שיוכלו להוביל את המרכבה, שהיא המערכת האנושית אל הכיוון הנכון. ושמי שצריך לקבוע לאן הולכים ולשלוט במערכת האנושית זה האני הגבוה, העצמי הגבוה, המחובר ישירות לאלוהים.

המוטיב של המרכבה הנמשכת על ידי כמה כוחות מנוגדים ונשלטת על ידי האדם העומד עליה הוא מוטיב מאד עתיק ומופיע בהרבה דרכים רוחניות: הוא מופיע בקלפי הטארות בקלף מספר 7. קלף המרכבה בדיוק באותה צורה שבה הוא מופיע בציור בכניסה למנזר סנט נחום, אלא ששם, בקלף מספר 7, המרכבה נמשכת על ידי 2 ספינקסים, חיות אגדתיות שאחד מהם הוא שחור ואחד לבן, וזה מה שמסמל את הניגודים.

מוטיב המרכבה מופיע גם במיסטיקה הניאו פלטוניות באימפריה הרומית,, זוהי מרכבתו של הליוס אל השמש הנמשכת על ידי 4 סוסים, מוטיב המרכבה מופיע גם ביהדות, החל מהסיפור של אליהו העולה לשמיים במרכבה הנמשכת על ידי 4 סוסים, וכלה בקבלה שבה עץ הספירות הוא המרכבה ומסמל את המערכת האנושית.

הציור בכניסה לכנסיית סנט נחום באגם אוכריד מספר בתמצית את כל הסיפור האנושי כולו. למרבית האנשים, למעגל החיצוני של האנושות, זהו לא יותר מסיפור אגדה רגיל ומטופש שקשור לאמונות טפלות ופולחן קדושים שכבר עבר זמנו בעולם. למאמינים זהו הוכחה לא רציונאלית לקיומו של האל שהם דבקים בה בכל כוחם גם כנגד עובדות ומציאות, כי זה מה שיש להם להיאחז בו ובנוסף לכך הם מרגישים, חלקם, באינסטינקט שיש כאן משהו נוסף, אחר.

למי שמבין, לאנשים האזוטריים, למעגל הפנימי, ברור כשמש שיש כאן מסורת רוחנית עמוקה וידע עתיק וחכם העובר מדת לדת ותקופה לתקופה וקיים אצל כל המורים הגדולים של האנושות. הידע הזה חוצה גבולות של עמים ודתות כי ביסודו של דבר כולנו בנויים אותו הדבר, בכולנו יש גם כבשה וגם זאב, גם דוב וגם שור, ואנחנו נאבקים בכדי להשלים ביניהם ולרתום אותם למרכבה שתוביל אותנו ליעד. סנט נחום ידע את זה, האגי בקטשי ידע זאת, פלוטינוס ידע זאת, האר"י הקדוש ידע זאת וגם גורדייף ידע זאת, וכל אחד ניסה ללמד את הדברים בדרכו.

 

מאמרים מקדוניה  - לחצו לקישור:

היסטוריה מקדוניה 

מצב עכשווי מקדוניה 

תרבות ודתות מקדוניה 

סטונהג בבלקן 

אור מיסטי בבלקן

מרכז מקדוניה

מערב מקדוניה

מזרח מקדוניה

אגם אוכריד

 עצמאות מקדוניה

 

הצעות לטיולים במקדוניה - לחצו לקישור

טיול לקבוצות סגורות

מקדוניה וצפון יוון

טיול מוזיקאלי

ג'יפים מקדוניה

קבוצות קטנות 

טיול יין במקדוניה ובולגריה

טראק בשמורת מברובו

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו