לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אוריגנס  origen

פעל וחי במאה ה3 לספירה והיה אחד מהוגי הדעות החשובים, לא שגרתיים, מקוריים ושונים, בהקשר של התפתחות רוחניות, פילוסופיה ותיאולוגיה נוצרית, מחשבתו שמרה על המיסטיקה הנאו פלטונית בתוך הנצרות, והשפיעה על גדולי הדור במאה שלאחריו. בגלל השונות של דעותיו מעולם לא הוכרז ככקדוש והיו מספר נסיונות להכריז עליו ככופר, אולם השפעתו הייתה כל כך גדולה שאנשים כמו אתנסיוס ויוחנן כריסוטמוס התנגדו לכך בכל תוקף.

הוא נולד למשפחה נוצרית ענייה באלכסנדריה, שנת 185. בהיותו ילד הוצא אביו להורג בגלל אמונתו והוא עבר להשגחת אישה עשירה. הוא למד בבית ספר לקתקיזם של קלמנט והפך למורה בכיר שם, מחדש את בית הספר ומחזק אותו בזמן תקופת הרדיפות. אוריגן נהיה תומך עיקרי של הנוצרים הנרדפים ומורה של האמונה. בכדי להתקיים מכר את ספרייתו, לימד במשך היום ולמד במשך הלילה. הוא חי חיים סגפניים ויש אומרים שאף סירס את עצמו.

בשנת 212 הוא העביר את מרכז התעניינותו לפרשנות ספרי הקודש, לומד לצורך כך עברית ומוצא אדם עשיר שיתמוך בו (אמברוז מאלכסנדריה – אותו העביר לאורתודוקסיות מאמונה גנוסטית וולנטינית), אוריגן החל מקדיש את כל זמנו לעבודה הדתית ספרותית, הוא החל במפעל אדיר של הערות על  הברית החדשה והתנ"ך, מתחיל ביוחנן, ממשיך בבראשית, תהילים ואיכה. הוא כתב על התחייה מחדש ועל עקרונות הדת הראשונים, לרשותו עמדו שבעה סטנוגרפים (רושמים) ועשרות כותבים ומעתיקי ספרים שמומנו על ידי אמברוז ידידו, את מהשרת ההוראה הוא השאיר לתלמידיו וממשיכי דרכו

 

האור העולה ממפעלו של אוריגנס הכריזמה שלו והשפעתו, הביאו כנראה לקנאה מצד פטריארך אלכסנדריה שהחל לרדוף אותו. אוריגן מצא מקלט בקיסריה ישראל, שם היו לחברו אמברוז קשרים עסקיים ואנושיים חשובים. בשנת 231 עבר לקיסריה, התקבל בברכה על ידי פרנסי ומנהיגי העיר והקהילה הנוצרית המקומית, והמשיך את מפעלו הספרותי משם. הוא ייסד מעין בית ספר להוראת הנצרות, בו נשא דרשות פעמיים בשבוע. בין הדברים שלימד מטאפיזיקה ופיזיקה. בין לבין הוא הגיע לאתונה, ובילה שלוש שנים בקפדוקיה.

במהלך השנים הפך אורינסן למגן הנצרות ואלופה כנגד הכפירות הגנוסטיות, הוא ידע לשכנע אנשים לעזוב את אמונתם הקודמת ולהפוך לאורתודוקסים  פעל כנגד ה"מאמצים" (קבוצה גנוסטית שטענה שישו הוא בן מאומץ לאלוהים, ולא בן אמיתי) בסוריה בהצלחה רבה וגם בירדן. בשנת 250 עונה קשות על ידי הרומאים שרדפו את הנוצרים מחדש, וכתוצאה מכך מת ב253 בקיסריה, מקום קברו אינו ידוע וויש אומרים שבצור.

 

אוריגנס ערך את ה"הקספלה" נוסח של התנ"ך בשישה תרגומים שונים בשפות שונות. הוא היה פרשן התנ"ך החשוב ביותר של תקופתו, מפרש את הטקסט הן מבחינת משמעות והן מבחינה אלגורית. בנוסף לכך כיוון במידה רבה אלו טקסטים צריכים להיות כלולים בברית החדשה בעתיד ואלו לא. הנצרות קיבלה החלטה אסטרטגית בתחילת דרכה, לכלול את התנ"ך בספרי הקודש, ולבנות את התפישות הנוצריות המופיעות בברית החדשה על בסיס המבנה הקדום של התנ"ך. אפשר היה להתחיל מהתחלה, אך ההחלטה הייתה לכלול את מה שהיה קודם לכן. לצורך כך היה צריך עבודת פרשנות והתאמה מסיבית שבה אוריגן לוקח תפקיד מרכזי. בנוסף לכך היה צורך בגשר בין הפילוסופיה והמיסטיקה היוונית, כפי שהיא מופיעה בבתי הספר של פיתגורס ואפלטון, ובין הפילוסופיה והמיסטיקה הנוצרית, וגם בזה אוריגן מילא תפקיד מכריע. הוא הראשון שהציע מבנה פילוסופי של דוקטרינה נוצרית הכולל בתוכו אלמנטים נאו פיתגוראים ונאו פלטוניים. התייחס לנושאים כמו גלגול נשמות, קוסמולוגיה ועולמות של מלאכים, אוניברסליות של נשמות והאיחוד של כל היצורים, ונחשב למורה רוחני של דורו. אוריגן מעניק לנצרות רובד נוסף, מעמיק ורוחני, שלא היה לה קודם לכן. ומסיבה זו כתביו משמשים בסיס לכל מי שחיבש רובד זה לאחר מכן. 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו