הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אימפריית קושאן - טיולים לרחבי העולם

ממלכת קושאן

התפוררות האימפריה הפרסית וזו של אלכסנדר מוקדון שמחליפה אותה, מאפשרת הקמת ממלכות מקומיות באזור, ולמרות שהפרסים מתאוששים ויוצרים אימפריה חדשה – הפרתית, במקביל לקיומה נוסדת במרכז אסיה הממלכה הקושאנית, שהייתה בתחילתה ברית של שבטים שגורשו מאזור אגן הטארים ועברו לעמקי האוקסוס, בלחץ המונגולים והסינים.
הקושאנים היו נוודים רוכבי סוסים, מומחים בשימוש בקשת, בניגוד למונגולים שבאו אחריהם הם היו סבלנים ונאורים ואימצו את ערכי התרבות של הארצות שאותם כבשו. ובמיוחד את אלו של היוונים וההודים. במאה ה-2 לספירה מחזקים הקושאנים את אחיזתם בצפון הודו ומושפעים יותר ויותר מהבודהיזם וההינדואיזם. הם יוצרים מעין סינתזה של תרבות יוונית והודית המביאה להתפתחות זרם המהאיאנה הבודהיסטי (המרכבה הגדולה), במאה זו משתלטים הקושאנים גם על מערב סין ומקימים מרכז גדול בקאשגאר – על דרך המשי. לצורך מנהל וכן כחלק מתפישת התרבות שלהם הם מביאים למערב סין את השפה ההודית, האמנות היוונית הודית, וכן את הדתיות הבודהיסטית. זאת ההתחלה של התפשטות הבודהיזם בסין. לימים נעלם הבודהיזם מצפון הודו, ולעומת זאת המהאיאנה – המרכבה הגדולה פורחת בסין ובטיבט ומגיעה משם ליפן ולכל רחבי העולם. הקושאנים אחראים על התפתחות זו.
הפסלים הגדולים של בודהא בצפון אפגניסטן קשורים אליהם. אלא שבנוסף לכך היו להם מרכזים גדולים - מנזרים וסטופות בודהיסטיות רבות באזורי אוזבקיסטן של היום, במיוחד בעמק האוקסוס – האמו דריה. אחת ההפתעות הנכונות למטייל באזור תרמז בדרום אוזבקיסטן זה מציאותם של סטופות בודהיסטיות גדולות ושרידי מנזרים שהכילו אלפי אנשים.
 
הממלכה הקושאנית הוקמה במקביל לתקופות הפריחה של הקיסרים הנאורים ברומא ושושלת האן בסין, המסחר משגשג לאורך דרכי המשי, ומסיבה זו וכנראה גם אחרות, נוצרת אימפריה גדולה במרכז אסיה שחיברה בין העולם המערבי והמזרחי וכן בין תת היבשת ההודית לסין. מרכזי האימפריה היו באזור בקטריה וסוגודניה העתיקים (אזוריה הדרומיים של אוזבקיסטן כיום), בלח' וצפון אפגניסטן. הקושאנים מנצחים את הממלכה היוונית בקטרית ומשתלטים עליה, משם הם ממשיכים בהתפשטות כלפי הדרום – אפגניסטן, פקיסטן והודו וכלפי מערב. הם משתלטים על צפון הודו ויוצרים שטח רצוף בשלטונה הכולל את מרכז אסיה ואגן טארים בסין. הנטייה הדתית שלהם הייתה לבודהיזם העולה, ובעקבות כך הגיעו מורים בודהיסטים ולכל רחבי הממלכה, ונוסדו מנזרים גדולים ומרכזי עלייה לרגל הכוללים פסלי בודהא מרשימים, עד לתקופתם לא היו בבודהיזם פסלים, והוא יוצג על ידי עץ. המפגש עם תרבות יוון מביא לתחילת הייצוג האנושי של הבודהא בפסל.




 

בני האלוהים

הקיסרים הקושאנים נקראו בני האלוהים, הגדול מביניהם נקרא קנישקה הראשון, הוא בודהיסט נלהב המכנס וועידת דתית בודהיסטית בקשמיר שייסדה למעשה באופן רשמי את המרכבה הגדולה - המהאיאנה, הזרם הבודהיסטי שמתפשט לסין, טיבט, יפן ואזורים רבים אחרים (קנישקה הראשון היה אחראי במידה רבה לתרגום הכתבים הבודהיסטים העתיקים לסנקסקריט קלאסית, והוא נחשב במסורת לאחד השליטים המיטיבים).
בבודהיזם יש שני זרמים עיקרים: המרכבה הקטנה שנפוצה בתאילנד, בורמה, דרום מזרח אסיה, ובה מתרגלים את הבודהיזם המסורתי שמטרתו שחרור של הנפש האינדיבידואלית ממעגל הסמסרה, והמרכבה הגדולה שמטרתה שחרור כל האנושות מסבל ואחריות כלפי כדור הארץ והבריאה. והיא דוגלת יותר במסורת הפרשנית שהתפתחה מאוחר יותר, בעלת אוריינטציה דתית, הומאנית ומיסטית.
האימפריה הקושאנית היא המקום שבו הרעיונות של הבודהיזם משתנים ומתפתחים, אולי כתוצאה מהמפגש עם המחשבה הפילוסופית היוונית וההלניזם הקיים באזורים אלו של העולם, מורשת המדינה היוונית בקטרית. (האימפריה הקושנית בתחילתה משתמשת ביוונית וארמית כשפה רשמית ורק במאה השנייה לספירה התרחש מעבר לשפות מקומיות, שהשתמשו  עדיין באותיות ארמיות או יוונית.)
 
ברחבי מרכז אסיה ניתן למצוא שרידים רבים למורשת הבודהיסטית של האזור, במוזיאון בדושנבה בירת טג'יקיסטן ניתן לראות פסלי ענק של הבודהא, המזכירים את אלו שהושמדו באפגניסטן על ידי הטליבן. בעיר תרמז באוזבקיסטן ישנם סטופות (מקדשים בודהיסטים) רבות, וכך גם בהרי פמיר.
בסופו של דבר נפלה האימפריה הקושנית טרף לשבטים נודדים חדשים שנקראו ההונים הלבנים hephthalite, השם נובע מכך שהיה להם מנהג של הארכת גולגולות, כמו בטיבט, והם היו בעלי עור בהיר. בנוסף על כך באיראן קמה ממלכה חדשה – הססנית, שהתחזקה והתפשטה משתלטת על אזור חורסן – עמקי האוקסוס למשך מאות השנים הבאות.





מאמרים על היסטוריה בהקשר של מרכז אסיה
מקור האנושות
מקור ההודו אירופאים
באקטריה וסוגדיה
דת זרתוסטרא
היסטוריה מרכז אסיה
יוון במרכז אסיה
אימפריית קושאן
הגעת האסלאם
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו