לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

איסמעליה. מתוך מאמר של יגאל גרנות:

שם בא להם מאסמעיל – מת בשנת 762, בנו של האמיאם השישי מתוך 12, ולכן הם נקראים מעריצי השביעי – סבעיה.

 

העקרון החשוב ביותר באמונתם הוא התעלים – הוראה עליונה העומדת מעל בני התמותה וחשובה יותר מכל דבר של בן תמותה. תורה עליונה זו יכולה להינתן רק על ידי נציג האלוהות עלי אדמות – האימאם, שאינו יכול לשגות. האימאם הוא בן תמותה, אך יש בו ניצוץ אלוהי. ניצוץ זה מקנה לו את ה"עצמה", כלומר החסינות מפני הטעות. כמסקנה מכך נדרשת דבקות עיוורת בתעלים ובאימאם. הם גם האמינו בקיומה של תורה פילוסופית מופשטת הקרויה בטאין, והטוענת שלפסוקי הקוראן ישנה גם משמעות סודית, שונה מהפירוש המקובל, מעין קבלה או תורה שבעל פה סודית. כל מי שרוצה להבין תורה זו, אינו יכול ללמוד מיד את כולה, אלא ישנן 7 דרגות של כניסה בסוד. המקשיב, המוסמך, התעלמלן, ועד הדרגה העליונה: הבאב.

 

אלוהים הוא ללא תואר, בלתי מושג על ידי המחשבה ואין הפה יכול תארו. הוא לא ברא את העולם במישרין ואין לו שום קשר ישיר עם העולם, אלא באמצעות 7 דרגות ההאצלה: האלוהים, שכל העולם, נפש העולם, החומר הקדמון, המקום, הזמן והעולם הזה. אלוהים ברא את הבריאה לא במישרין אלא באמצעות השכל ונפש העולם. גם הזמן כולו מחולק ל7 מחזורים, שכל אחד מהם מתאים לגילוי אחד של האלוהות. מניין הנביאים (הנאטיק – המדברים) גם הוא 7: אדם הראשון, נח, אברהם, משה, ישו מוחמד והאימאם איסמעיל. הנביא הוא שכל העולם, שלבש בשר ונתגשם באישיות היסטורית, הוא נעזר בנפש העולם שגם היא מתגשמת בבן אנוש ונקראת בשם "אסאס" יסוד, גם מניינם של האסאסים הוא 7. מתפקידם לגלות לנביא את תורת הנסתר, הפירוש הנסתר לכל הכתוב בכתבי הקודש. וכך היה ליד כל נביא מעין עזר שכנגד נסתר או שתקן, שעזר לו רק בתורת הנסתר: אהרון עזר למשה, פטרוס לישו, ועלי שנתן את הפירוש האלגורי והסופי לדברי מוחמד בקוראן.

 

תהליך הכניסה ב7 דרגות הסוד הוא תהליך מודרג, כך שמביאים את האדם, באמצעות רמזים והטעיות וטיפוח הספק השיטתי, לידי אמונה עיוורת באימאם ולציות עיוור. אדם שהגיע לדרגה כזאת הנקראת גם יציבות, עומד מעל לכל האמונות ופטור מכל המצוות הדתיות, שהרי כולן אינן אלא סמלים, הגיהינום מציין את הבערות, גן העדן מציין את מצב הנשמה שהביעה לדעה המושלמת, תחיית המתים היא התגלמות האימאם האסמעילי הנקרא גם השליט בזמן. בדרגות עליונות אלה של גן העדן ותחיית המתים, או בפירושן האלגורי בשיא החכמה התגלמות האימאם, משתחרר האדם מכבליו, ובזה נקרא דרור לכוחות הנפש – אבחא, והמותר והאסור בטלים  ומבוטלים, דרגה זו היא שהביאה לאסמעילים את שמם הנוסף – אבאחיה – בני חורין ניהליסטים, וזה גם המקור להאשמות כלפיהם...

 

האימפריה הפאטימית נקראת על שמה של פטמה, ביתו של מוחמד, פטמה נישאה לעלי – בן דודו של מוחמד, והיורש הרוחני שלו לפי הפאטימים, ומצאצאיהם נולדה שושלת שהיא הממשיכה הרוחנית של הניצוץ האלוהי שהופיע במוחמד. השליטים הפאטימים היו חלק מהשושלת הזאת, והם האמינו בכך שלאחר עלי היו 7 יורשים, 7 אימאמים, שהאחרון שבהם היה איסמעיל. לאיסמעיל היה בן שנעלם בשם מוחמד שהוא המשיח שיופיע שוב בסוף הימים. המספר 7 איננו אקראי אלא הוא סמלי ומכוון. העולם בנוי מ7 האצלות של האמת, של הבריאה. המקור האלוהי העליון הוא מופשט, ההאצלה השביעית היא העולם הארצי של בני האדם. הדרך לאלוהים, אם כן, היא דרך ההפשטה, האידיאה, דרך האינטלקט.

 

הפאטימים האמינו למעשה בסוג של איסלאם, הקיים עד היום, השונה מאד מהאיסלאם הרגיל והנקרא "איסמעליה", על שם האימאם השביעי – איסמעיל. באמונה שלהם הם התקרבו אל תורות ניאו אפלטוניות ואל הפילוסופיה היוונית.

לפי אמונתם ההיסטוריה האנושית גם היא מתחלקת ל7 תקופות שכל אחת מהם קשורה להופעה של נביא גדול, האחרון שבהם הוא מוחמד בן איסמעיל – המשיח, שהוא אף גדול יותר מזה שבא לפניו – מוחמד מייסד האיסלאם. לכל נביא גדול כזה יש נביא אחר המפרש אותו ומסביר אותו. אצל מוחמד מייסד האיסלאם היה זה עלי ואילו אצל מוחמד בן איסמעיל – המשיח הנעלם היה זה עבדאללה אל מהדי – האיש שהתחיל את השושלת של החליפים הפאטימים, האיש שהתחיל את המדינה הפאטימית.

 

ובכן המדינה הפאטימית, נחשבה בעיני האיסמעילים כמדינה מקודשת שנשלטת על ידי שושלת מקודשת של נביאים שמבשרים על הופעתו של נביא גדול חדש, אף יותר גדול ממוחמד, שהוא האימאם השביעי, היורש השביעי, הדור השביעי, במשפחתם של עלי ופטמה – ביתו של מוחמד, ושמו מוחמד בן איסמעיל, שנעלם. אולם השליטים הפאטימים והאימאמים שבאו אחריהם יש להם קשר נסתר אליו והוא מדריך אותם.

המדינה הפאטימית נוסדה, אם כן, על ידי אל מהדי – שבזכותו ניתן להבין את מוחמד בן איסמעיל – התגלות האלוהים. אל מהדי ייסד מדינה בצפון אפריקה שהתפשטה עד מהרה וכבשה את מצרים, את סוריה, ערב הסעודית וישראל.

 

הדרוזים הם ענף של האיסמעיליה. למאמרים על הדרוזים באתר "תרבויות עולמי ישראל" - לחצו כאן

 

 

האיסמעליה. מסוכם משיעור של איני עבאדי

 

האימאם החמישי הוא מוחמד אלבקאר, אך חלק תמך בבן אחר, זיד, שיצא להלחם באומיים ונפל במלחמה, 740, תומכי זיד נקראים זידים ושולטים בתימן, שיעיות מתונה קרובה לסונה. אימאם שישי געפר אלצאדק, לאחריו חלק דבק בבנו הבכור, איסמאעיל, הרוב לא מכירים בו וטוענים שאביו התנכר לו בגלל שהתמכר לשתיה, וגם מפני שמת לפני אביו, והם מעבירים את האמאמות מגעפר אל צאדק אל מוסא אלכאטם. האיסמעילים מעבירים את זכויותיו של איסמעיל לבנו – מוחמד בן איסמעיל, שהוא האימאם השביעי והנעלם, השאר מכירים עוד 6 אימאים עד לאימאם השנים עשר מחמד אלמתטר שנולד ב873 ונעלם גם כן.

 

המחקר החדש רואה בהם תנועה שיעית פרסית שנוצרה רק במחצית התשיעית, שבתוכה התגבשו תורות כופרות באיסלאם. יש בה יסודות ניאו פלאטונים, האצלת הכל מן המקור האלוהי המופשט העליון, 7 דרגות האצלה, אחת נמוכה מרעותה, ההאצלה השביעית היא העולם הארצי של בני אדם, גם ההיסטוריה מחולקת לשבע. ככל שעולה המאמין האיסמעילי בדרגות הסודיות של התנועה, שבע, הוא מתרחק מן האסלאם המקורי, בעיקר באמצעות הפירוש האליגורי של הקוראן, חוקי הקוראן וסיפוריו מוצאים מפשטותם.

 

הייתה להם רשת תעמולנים בכל רחבי הממלכה ואנשים ידועים היו קשורים אליהם, כמו איבן סינא, בירוני, פרידוסי. הם פיתחו רשת של אגודות סודיות, כמו זו של אגודת האחים הטהורים מבצרה שחיברו אנציקלופדיה גדולה של כלל המדעים באיסלאם. הם יצרו ממלכה קרמטית במזרח המפרץ הפרסי שהתקיימה 200 שנה מ900 עד 1100, הם יצרו את הממלכה הפאטימית,  בממלכה זו חל פילוג לאחר שהאיסמעילים בפרס תמכו בנזאר שהיה צריך להיות החליף אחרי אביו אלמסתנצא, אך נושל ונרצח. הניזארים פרשו והשתלטו בשנת 1090 על המבצר ההררי אלמות מדרום לים הכספי ושם התקיימו במשך 150 שנה עד המונגולים. צפון פרס היה תמיד אזור השפעה שיעי וממנו באו הברונים הביומים ששלטו בבגדד עד הסלגוקים.

 

השיעים מפרשים את הקוראן אליגורית, מכיוון שעלי לא מוזכר פעם אחת בקוראן, כמו כן אין בקוראן תנועות, ולכן השיעים פיתחו שיטה של פירוש, באטן. מי שעוסק בפירושים אליגורים נגרר אחר נומרולוגיה, כל פרשה בקוראן מתחילה בכותרת: בשם אלוהים הרחמן והרחום, יש פעם אחת שאין לה את הכותרת אז היא נמצאת בהתחלת הטקסט – פרשת הנמלים. אם כותבים זאת נכון אז המשפט הזה נותן 19 אותיות. פרשה 96 היא זו שהורדה ראשונה, קוראים לה טיפת הדם הקרוש, מ96 עד 114 זה 19. בפרשה 96 יש 19 פסוקים.

 

הדרוזים הם ענף של האיסמעיליה. למאמרים על הדרוזים באתר "תרבויות עולמי ישראל" - לחצו כאן

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו