הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אלי יוון - טיולים לרחבי העולם

האלים היווניים העתיקים

לפי רודולף שטיינר והפסיכולוגיה היונגיאנית: האלים היוונים הינם כוחות נפשיים אותם אנחנו קולטים מבחוץ, ומכאן נולדו ספרים כמו "אלה בכל אישה" או "אל בכל גבר".

אם יש משהו שמאפיין את האלים היוונים הרי שזה התכונות האנושיות שלהם, כעס, תסכול, קנאה ועוד. אלא שבמקביל הם נתפשים גם כעקרונות מופשטים 

"גזע אחד לאנוש ולאל – נשמה אחת, כי אם אחת נפחה באפנו רוח חיים
אפס כוחנו שונה והוא יבדילנו בכל
אכן, האחד כמו אין – אך רקיע נחושת לנצח, יהיה למשכן ומבצר לאחר.
בכל זאת נוכל להתחרות גם אנחנו, עם אדוני האלמות האל
במעוף שכל, בכוח, אם כי מטרת הגורל לא נדע
זו יעד וקבע לעת ליל ויום, ולנו הוכיח לרוץ לקראתה"  פינדוס

האלים היווניים וההמנונים ההומריים

ההמנונים ההומרים הם מקורפוסי הספרות העתיקים ביותר ביוון הקלאסית, מיוחסים להומרוס, אך למעשה נכתבו על ידי כותבים שונים במאה ה7 לפני הספירה. יש שלושים ושלושה המנונים המתארים את האלים. והם משמשים מקור טוב ללימוד על תכונותיהם

 

 

ההמנון לאפולו

מתאר את לידתו על ידי לטו, שלא מצאה אי שיסכים לקבל אותה בגלל קנאתה של הרה ולבסוף ילדה בדלוס. השמחה על לידתו בין האלים, מסעותיו בארץ למצוא מקום לייסוד פולחנו. מאבקו במפלצת הפיתייה שהירה ילדה כתוצאה מכעסה על זאוס, ועל הבאתם מכרתים של כוהני מקדש דלפי וייסוד המקדש בדלפי. אפולו הוא פוביוס הזוהר. ההמנון עובר על פני האתרים השונים ביוון הקשורים בפולחנו ובמיוחד על פולחן הנבואה בהר פרנסוס – דלפי

 ההמנון לאפרודיטה

מפתה את כולם חוץ משלושה: אתנה שהיא אוהבת מלחמה וגם מלאכת מחשבת. ארטמיס שלה חשוב ציד, ריקוד ונבל, והסטיה האחראית על פולחן הבית. חוץ משלושה אלו כולם נופלים תחת קסמי התשוקה, וגם היא בעצמה משתוקקת לאדם בשם אנכיסס. ההמנון מספר את המעשה. כתוצאה מהזיווג נולד איניאס, אבי השושלת הרומאית היוליאנית.

ההמנון לדמטר

מספר את סיפור חטיפתה של פרספונה – הבת של דמטר, לשאול על ידי האדס, קינתה וחיפושיה של דמטר אחר ביתה, הגעתה לחצר המלוכה באלאוסיס כאומנת, הטיפול בנסיך וייסוד הפולחן לכבודה באלאוסיס. התרסתה כנגדה אלים שהביאו לשחרור חלקי של פרספונה. תחבולת הרימון. ועוד. בתוך ההמנון נמצאים יסודות המיסטריות של אלואסיס

 ההמנון לדיוניסוס

ההמנון מתאר אפיזודה אחת בחייו של דיוניסוס , בדיוק ברגע שהוא חוזר מהמזרח, הוא בדרכו לתביי, העיר של אימו. המקום שבו מתרחשת עלילת הבכחות. הוא עומד על החוף ומגיעה ספינה של פיראטים, החברה מחליטים לחטוף אותו. אבל כשמנסים לקשור את ידיו החבלים ניתקים, כשהם מסרבים לתחינות רב החובל לשחרר אותו, מתחילה לקרות התרחשות, שריג עולה על הספינה והיא מתמלאת ביין. דיוניסוס נהפך לאריה והתנפל עליהם, הם קפצו לים והפכו לדולפינים.

תפילה לאלים:

שלושה חלקים: פנייה, אישור על שירותים בעבר לאל, ותחינה:
"קשת הכסף קשתך – בחריזה וקילה בחרת!
טנדוס בית יראתך! הושע נא, סמינתוס וענני.
אם במקדש תפארה את לבך, שר הקשת, שימחתי
אם בשוקי מריאים ועיזים מנחותך דישנתי –
אנא קבל תחנוני ומלא משאלתי אך הפעם,
כופר דמעות לבבי ישלמו דנאים בחיציך!"

תפילת הכוהן כריסס שבתו נחטפה על ידי האכאים, לאפולו
נוצרים מעין יחסי ידידות עם האל, אך אין זו ידידות בין שווים.

 


האלים היווניים בתקופה הקלאסית - האלים האולימפיים

 
זאוס הוא ראש האלים האולימפיים שהם שנים עשר במספר ומהווים מעין עסק משפחתי, אלו הם: זאוס, הרה (אשתו ואחותו), פוסיידון (אחיו), דמטר (אחותו), ארס (מרס) והפייסטוס (בניהם של זאוס והרה), אפולו וארטימיס (בניהם של זאוס ולטו), אתנה (שיצאה ממצחו), אפרודיטה (שנולדה מקצף הים), הרמס (בנם של זאוס ומאיה בת אטלס הטיטן), ודיוניסוס (בנם של זאוס ובת האנוש סמלה). הם חיים יחדיו באולימפוס שהוא הר מיתולוגי מעבר למקום והזמן. להלן פירוט על כמה מהם:

זאוס

אדון השמיים וכונס העבים, הוא גם אביהם של האלים ושל בני האדם. כאבי המשפחה השוכנת על האולימפוס, אין לחזות מראש את זעמו כשם שאין לחזות את סופותיו על פני הארץ
לחצו למאמר על זאוס

אפולו

אל האור ולפיכך גם אל ההשראה, המעניקה לנפש את אשר מעניק האור לעולם. בהיותו מהיר ועז כאור, הוא אדון השירה והנבואה, המרומם בני אדם באמצעות התפרצות העוז
לחצו למאמר על אפולו

אפרודיטה

נולדה מהים, אלילת התשוקה הגופנית השלטת באותה מידה באלים, בני אדם וחיות. כמו הים היא מרעיפה סביבה קסם שובה לב, אך מסוכן
ההמנון לאפרודיטה מפתה את כולם חוץ משלושה: אתנה שהיא אוהבת מלחמה וגם מלאכת מחשבת. ארטמיס שלה חשוב ציד, ריקוד ונבל, והסטיה האחראית על פולחן הבית. חוץ משלושה אלו כולם נופלים תחת קסמי התשוקה, וגם היא בעצמה משתוקקת לאדם בשם אנכיסס. ההמנון מספר את המעשה. כתוצאה מהזיווג נולד איניאס, אבי השושלת הרומאית היוליאנית.

ארטמיס

שליטה על הטבע הפראי, וגם על נשים עד לגיל הבגרות, משכנה בגבעות והיא שולטת על חית השדה ויצורי הטבע, בתולה ושוחרת בדידות, ציידת. (לפי מירצ'ה איליאדה) היא מולכת על קדושת חיי הפרא, עולם שיש בו פוריות ואימהות, אך אין בו אהבה ונישואים. היא תמיד שמרה על אופי פרדוכסלי שבא לידי ביטוי בקיום משותף של נושאים סותרים כמו בתוליות ואימהות.
ארטמיס לבושה בעור של צבי, היא אחת משלושת האלות הנשיות, מייצגת את השלב של נערות לפני חתונתן, הרבה מאד מהפולחן שלה היה כרוך בחניכה של נערות. אלה צעירה בתולה שהולכת עם פמליה של נימפות בתולות. נעורים רוויים במיניות שצריך להגן עליהם.
 
במיתולוגיה היוונית ישנו סיפור אכזרי של הקטיון שראה במקרה את ארטמיס רוחצת את הנימפות שלה בנהר, היא ראתה אותו, הפכה אותו לצבי, והכלבים קרעו אותו.
שמה האחר של ארטמיס הוא דיאנה, המקדש חשוב היה לא רחוק מאתונה במקום שנקרא בוארון, מרכז חניכה לגיל הזה. מדי שנה הייתה תהלוכה שיצאה מאתונה וליוותה את הנערות הצעירות שהולכות לשרת את ארטמיס במשך שנה במקדש שלה. כיום ניתן לראות את שרידי המקדש המתנשאים מעל הים האגאי

הרמס

אדון רועי הבקר, יש בו רשע וערמומיות של יצורים פרימיטיביים, הוא אב ופטרון לתחבולה וערמה. (לפי מירצ'ה איליאדה) הרמס הוא אחד מבין האלים האולימפיים הספורים אשר לא יאבד את איכותו הדתית לאחר המשבר של הדת הקלאסית, ולא ייעלם עם ניצחון הנצרות. האמונה בו תוטמע באמונה בתות ומרקוריוס, והוא ייהנה מפופולריות חדשה בתקופה ההלניסטית. כהרמס טרימגיסטוס. הוא ישרוד באמצעות האלכימיה והתורה הרמטית עד המאה ה17. הפילוסופים היוונים ראו בהרמס את הלוגוס, האנשה של החשיבה. הוא נחשב למי שברשותו נמצאות כל צורות הידע, ובעיקר ידע הנסתר.

אתנה

נולדה ממצחו של זאוס, לאחר שבלע את אשתו הראשונה, מטיס – זהירות. מעין ארטמיס עירונית, מגנה על עצי הזית, אך גם משקפת את הרוח הלאומית בפקחותה, עצמאותה הבתולית וחיבתה לדברים נאים. (לפי מירצ'ה איליאדה) אתנה חושפת את האופי הקדוש או את המוצא האלוהי של מספר מקצועות ותחומי פעילות, שאינם קשורים רק לתבונה, כישורים טכניים וכושר המצאה, אלא גם לשליטה עצמית. היא שלווה בעת מבחנים קשים, ויש בה ביטחון בכך שהעולם מקושר ועל כן מובן. הייתה המנטורית של בנו של אודיסוס באודיסאה, ומגנת העיר אתונה.

 


האלים והפילוסופים היווניים

הפילוסופיה היוונית מגיעה למסקנה שהאל האמיתי אינו דומה לאדם ומבקרת את תפישת האלוהים של הקדמונים, מציעה במקומה תפישה אחר של אלים כאלגוריה לעקרונות קוסמיים, וכמייצגים מציאות מונותאיסטית:

"אמנם כן, לו היו לשוורים, לסוסים ולאריות ידיים, ויכולים היו לצייר בידיהם וליצור יצירות אומנות כדרך בני האדם, היו הסוסים מציירים את האלים בדמות סוסים, השוורים – בדמות שוורים, וכל מין ומין בצלמו ובדמותו"  קסנופנס.

"אל אחד, הגדול באלים ובבני אדם, שאינו דומה לבני תמותה, לא בצורתו ולא בדרך מחשבתו" קסנופנס

 

מאמרים על אלי יוון  - לחצו לקישור
 
מאמרים על תרבות יוון - לחצו לקישור

סדרת מאמרים אלי יוון
סדרת מאמרים דת יוון
סדרת מאמרים מיסטריות ביוון
סדרת מאמרים היסטוריה יוון
סדרת מאמרים מיתולוגיה יוונית
מסע הגיבור
תיאטרון יווני
פילוסופיה יוונית
הדרך היוונית

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו