לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אלים רומאים - טיולים לרחבי העולם

טיול קרוב לאיטליה - לחצו לפרטים

האלים הרומאיים

דיאנה – אלת הירח
ארטמיס יכלה להיות אכזרית ומטילת אימה, כפי שמראה הסיפור על העלם אקטיאון. כשצד בחורש ראה במקרה את ארטמיס רוחצת בנהר. ברוב זעמה הפכה אותו האלה לצבי, וכלביו שלו צדו אותו, שיסעוהו לגזרים וטרפו אותו.

ארטמיס נולדה יום אחד לפני אחיה אפולו. אימה ילדה אותה על אי בשם אורטיגיה. מיד לאחר שנולדה, עזרה ארטמיס לאימה לחצות את מדרגות הדלוס – מקום בו ילדה את אחיה אפולו. זה היה תחילתו של תפקידה החשוב: שומרת הילדים הצעירים והנשים בזמן לידה. בנוסף, נקראה גם אלת ה"דבר והיפוכו" – בזמן שעזרה לנשים בלידתן, הייתה יורה חיצים אשר גרמו לנשים מוות פתאומי. אחיה גם כן נקרא אל ה"דבר והיפוכו" – בזמן שגרם להבראה וריפוי אנשים, פיזר גם מחלות כמו צרעת, כינמת ומחלת פרקים.

ארטמיס הייתה קרובה לצדקה. בגיל צעיר (ברוב האגדות מדובר על גיל 3) ביקשה ארטמיס מאביה, האל הגדול – זאוס, להעניק לה חיי בתולה נצחית. כל חברותיה היו גם כן בתולות. ארטמיס שמרה על טוהרת גופה והענישה עונש נכבד כל גבר אשר לא כיבד אותה בכל צורה.

אגדה נוספת מספרת על אוריון, ענק וציד מוכשר. ישנן הרבה אגדות המספרות את מותו, אחת מהן מערבת את ארטמיס. מסופר כי ניסה לאנוס את האלה הבתולה אזי הרגה אותו עם קשת וחיצים. אגדה אחרת טוענת כי השימה עליו ועל כלבו עקרב אשר עקץ אותם למוות. אוריון הפך לתאורה בשמי הכוכבים וכלבו הפך לסיריוס: "כלב הכוכב". יש הטוענים כי העקרב כשעקץ את אוריון גרם לכך שאוריון ייהפך לעקרב לפני מותו – ובכך יצר את סקורפיון: "כוכב העקרב".

ארטמיס נרעשה כאשר נודע לה כי חברתה הנימפה, קליסטו, נתנה רשות לאביה, זאוס, לשדל אותה. האגדה מספרת כי זאוס הופיע בלילה לקליסטו מחופש לארטמיס בעצמה – קליסטו כמובן לא הרגישה בהבדל ונתנה לו לעשות בשלו. לאחר שהרתה, ילדה את ארקס ובכך נודע לארטמיס הסיפור. ארטמיס לא ויתרה לקליסטו על ששגתה והפכה אותה לדוב. ואז ירתה בה והרגה אותה. כמו אוריון – שלחה אותה ארטמיס השמיימה ובכך נהפכה לדובה הגדולה (או דוב הקוטב). אנחנו רואים כאן שארטמיס – דיאנה – הירח יוצרת את כל מערכות הכוכבים כתוצאה מהקנאה שלה לבתוליה וסיפור זה או אחר.

אוראנוס – אל הרקיע הראשון.
אוראנוס נולד מגאיה – אדמה – כדור הארץ, הוא היה השמים, הכוכבים בלילה, העולמות העליונים. לאחר מכן גאיה התחתנה – התאחדה עם אורנוס, והולידה את המין הראשון שנקראו הטיטנים. הם היו 12 ואחד מהם היה קורנוס – סאטורן. לאחר מכן גאיה ואוראנוס הולידו את הציקלופים ואת הסנטימנס שהיו מפלצות. אורנוס שנבהל ממה שנולד לו כלא את ילדיו בתוככי האדמה, אך גאיה התמרדה בו ונתנה לטיטנים מגל שבו השתמש קורונוס בכדי לחתוך את אורנוס ולרשת את מקומו.

כיוון שאורנוס היה האל הראשון, יהיה בהשפעה האורנוסית משהוא של ראשוניות, התחלה חדשה, יצירה, בריאה יש מאין, וכן משהוא רדיואקטיבי שתכונתו היא שהוא חומר שמקרין מתוך עצמו לסביבה, ועל ידי כך משנה אותה. יכול להיות שזה מה שקרה לאוראנוס שנולדו לו מפלצות. תופעה גנטית כתוצאה מקרינה רדיו אקטיבית.  אנחנו יודעים שהמתכת אורניום היא רדיואקטיבית, ומכאן שההשפעה האורנוסית תהיה רדיואקטיבית סביבה ותגרום שינוי, ובמקרה הרע הרס ומהפכה.

כמו כן, כיוון שאורנוס היה האל הראשון, יהיה בהשפעה האורנוסית משהוא ראשוני ומשוחרר מההשפעה של ההיסטוריה כפי שקרתה, לא יהיה להשפעה האורנוסית את המטען ואת התוואים של מה שהיה. יהיה בהשפעה האורנוסית משהוא שאוהב חופש ועצמאות. כיוון שאורנוס נבהל ממעשי ידיו, יהיה בו משהוא של ריחוק והתבודדות אינסטינקטיבית. קשה יהיה להתקרב אליו, הוא יהיה כאן, ויחד עם זאת בעולם אחר.

כיוון שאורנוס היה האל הראשון והתחיל במעשה היצירה, תהיה בהשפעה האורנוסית התייחסות לתמונה האנושית בכללותה, למעשה היצירה ולחברה הגדולה יותר, רצון כנה לראות עולם טוב יותר, בלי כל מיני מפלצות. מכיוון שאוראנוס היה אל הרקיע, יהיה בו משהוא אידיאליסטי, נשגב, מחוץ לפלנטה. מכיוון שהפלנטה –גאיה התמרדה בו והשתמשה לשם כך בקורנוס – זמן, יהיה בהשפעה האורנוסית משהוא שהוא מעבר לזמן, שרואה את הזמן אחרת, ויחד עם זה מאוים, או מתבשר, על ידיו.

פלוטו – אל המעמקים והשאול – הדס.
פלוטו היה האל של העולם התחתון – השאול, אליו היו יורדות הנשמות לאחר המוות, ומכאן הקשר של ההשפעה הפלוטונית למוות ולעולמות הלא נראים. כמו כן יהיה בהשפעה הפלוטונית אלמנט חזק של מיסטיקה ושל אמונה בחיים לאחר המוות. זה מצידו מביא למשיכה דתית עמוקה ולרצינות בחיים שנראים מתוך פרספקטיבה אחרת של המשכיות. החיים המצריים, למשל, נראו אחרת לגמרי, ואחת הסיבות לכך הייתה אמונתם בהמשכיות לאחר המוות. כל החיים התמקדו לכיוון הזה. המוות נושא בחובו גם הבטחה של חיים חדשים. ולכן, בהשפעה הפלוטונית יהיה גם השפעה של חידוש ואף של מיניות ויצירה.

פלוטו, אל המעמקים, היה השומר על השער לעולמות התחתונים, ולכן, יהיה בהשפעה הפלוטונית משהוא של עמידות, נוקשות ושמירה. פלוטו גם נחשב לאל שנותן עצה טובה, לכוח שתומך בחיים ובמשפחה, לנותן של עושר ומזון. כל אלו נחשבו גם כמרכיבים הכרחיים בצידה לדרך של האדם מהעולם הזה לעולם הבא. בקברים עתיקים אנו מוצאים מנחות של מזון, כסף, וחלק גדול מפולחן המתים היה קשור בחובות המשפחה. אלו שחיים היו צריכים לבצע טקסים מסוימים לכבוד אלו שמתים (האבות).

לנושא של מוות יש גם את האספקט של שיפוט, שגם לו היה אחראי פלוטו, לגבי מה עשה אדם בחייו. ולכן, להשפעה הפלוטונית יהיה אספקט של בחינה, בדיקה, חקירה, ואף לעיתים ביקורת. פלוטו היה הנפרד ביותר מבין האלים, ונשאר תמיד בתחום ממלכתו, וזה מראה על אספקט של עצמאות, תחזוקה עצמית, ורצון עצמאי.

נפטון – פוסיידון – אל הים.
נפטון שולט בימים ובחופים, הוא חי בקרקע הים, בארמון קסום, עם אשתו אמפירוטט, והיה אב לאל הים טריטון. מארמונו היה יוצא למסעות בים מרכבה רתומה לסוסים ולדולפינים וניריאדות. נפטון מתואר כאיש קשיש עם שיער וזקן ארוך, מחזיק קלשון ביד. ברצונו יכול להניע איים וסלעים וליצור נחלים.

המים מסמלים בעולם העתיק את עולם הנפש, את התת מודע, והם הגוף הגדול ביותר על פני כדור הארץ. שני שליש מכדור הארץ הם מים ורק שליש יבשה. כשם שהתודעה היא רק שליש מפעולת ראשנו. מכאן שהמרחבים העצומים של תחום ההשפעה של נפטון הם התחומים של התת מודע והחצי מודע, שם חיים כל מיני יצורים אגדתיים, ויש גם ארמונות זהב. זה מסביר את הקלשון עם ה3 ראשים, שזה 3 הפונקציות של המחשבה: מודע, חצי מודע, ותת מודע. הגוף האנושי עובד על 2. הראש – המחשבה על 3. להשפעה הנפטונית  יש עולם פנימי עשיר, רחב, ולא ברור. המאוכלס בכל מיני יצורים מופלאים. והשפעה כזאת מבשרת על מסעות מופלאים בתוך עולם שונה זה, וכן אפשרות תמידית לנסיגה לטירה במעמקי האוקיינוס.

ההשפעה הנפטונית הלא ברורה  מתחת לפני השטח, יכולה לגרום לתזוזה בעולם הנראה. תזוזת איים וסלעים, וליצירת נחלים שהם אלו שמעדנים ומעצבים מחדש, בעזרתו של הזמן, את היבשה, וגם מנקים את פני האדמה. לנפטון היה גם בנוסף לקלשון מגן, ולכן להשפעה הנפטונית יהיה גם משהוא של פרטיות, הגנה, מניעת חדירה. כמו שאי אפשר לחדור למעמקי הים, ובמצולות המוגנים הללו יש אוצרות שעין לא ראתה כמותם. כמו כן יהיה בהשפעה הנפטונית משהוא של חזרה, מכיל עצמו, ותחזוקה עצמית. מכיוון שמים שעולים מהים חוזרים אליו דרך הנחלים, שגם הם בשליטתו של נפטון.

נפטון הוא אחיו של יופיטר, והוא לא מפריע לו. זה בממלכתו שלו, וזה בשלו.הרבה מהטקסים הקדומים, גם ביהדות, ובמיוחד בנצרות, היו קשורים למים, לשטיפה של מים, ומכאן שיש קשר בין ההשפעה של מים לבין דת ומיסטיקה. כמו כן מים נותנים חיים, מרווים את האדמה. ההשפעה של נפטון – דגים היא ההשפעה האחרונה בגלגל המזלות שמסמלת מעבר לאוקטבה חדשה.

הרמס – מרקורי- אל התקשורת, מסחר, גנבים.
המילה מרקורי באה מהמילה הלטינית מרכדי –מסחר. האל מרקורי מתואר כאיש צעיר ונמרץ בעל סנדלים מכונפות וכובע מכונף, נושא בדרך כלל מטה. הרבה מהסיפורים עליו הם סיפורי הרפתקאות, והוא מתואר כדמות מאוד ערמומית ולעיתים אף נוכלת. הנוכלות וכושר התקשורת והמשא ומתן מושפעים על ידי מרקורי. זריזות הלשון, החמקנות, פריחת הדמיון, הדיבור המהיר, והקסם, גם כן.

האל הקלטי שמקביל למרקורי הוא וודין, ועל שמו נקרא יום רביע וונדסדיי. הוא היה אל שמסתובב בדרכים , עוצר בני אדם ומתחקר אותם למקצועם, מה הם חושבים? ולאן הם הולכים? ולכן, בהשפעה המרקוריאנית ידע נרחב הנאסף בדרך ממקורות מגוונים. מרקורי היה גם שליחו של יופיטר ושליח האלים בכלל, והעביר מהשראתו של יופיטר והודעות לאחרים. ולכן, ההשפעה המרקוריאנית תהיה השפעה של לימוד והוראה. המטה של מרקורי היה מלופף ב2 נחשים, סמל זה אומץ אחר כך כסמל הרפואה, ולכן יש בהשפעה המרקוריאנית גם משהוא של ריפוי וניקוי.

מרקורי, בשמו היווני – הרמס, היה ידוע גם כהרמס טרימגיסטוס – דמות אגדית שנחשבה לאבי האלכימיה האסטרולוגיה והקסם, ולכן, להשפעה המרקוריאנית יהיה אספקט של קסם ומשיכה לאוקלט, וכן אספקט נוסף של ידע וקליטה אינטואיטיביים.

לפי האגדה הרמס המציא בקסמיו כלי שיהיה אטום כולו לאוויר (ומכאן המילה הרמטי), ולכן, בהשפעה המרקוריאנית יהיה גם בדלנות ועצמאות ואף ריחוק מסוים. למרקורי הייתה היכולת לשנות צורה, ולכן, להשפעה המרקוריאנית יהיה יכולת לעבור ממצב למצב במהירות. מחברה לחברה, מאדם לאדם. ולכן אלו שיהיו תחת השפעה זו יהיו בעלי ידידים רבים. היה שליח האלים, אל הדרכים ופטרון הסוחרים והגנבים. באופן כללי, הוא היה ממונה על שליחויות

וונוס – אפרודיטה – אלת האמנות והאהבה.
וונוס היא אלת האהבה, ולכן, להשפעה הוונוסיאנית יהיה אופי רגשי, מתלהב, תשוקתי. לאנשים שתחת השפעה זו תהיה אהבה לטבע, ליופי ולהרמוניה, ויהיה להם גם הרבה חום לתת. וונוס נולדה מקצף הים שנוצר על פני המים כשקורונוס התקיף באכזריות את אורנוס וזרק את חלקיו המדממים למים. ולכן, להשפעה הוונוסיאנית יהיה משהוא של חמלה. לאהבה יש שני צדדים: אהבה ותאווה. הצד של האהבה הטהורה והחסודה והצד של התאווה הגשמית. ולכן, להשפעה הוונוסיאנית יהיו 2 צדדים, כמו שבמקדש פולחן האלה היו גם כוהנות חסודות וגם זונות.

וונוס היא דמות נשית. ולכן, ההשפעה הוונוסיאנית תהיה השפעה של קליטה, קבלה, התעברות, הריון ולידה. השפעה של תהליך שממנו יש לידה חדשה. תכונות אימהיות של גידול וטיפוח דברים. וונוס הייתה גם אלת האומנות. ולכן, בהשפעה הוונוסיאנית יהיה רצון לראות עולם טוב יותר, לפי אידיאלים סטנדרטים. עולם שבו יש יותר הרמוניה, שבו לכל דבר יש את המקום הטבעי שמתאים לו, ואין מקום למתח ולדברים לא נעימים. ההשפעה הוונוסיאנית, לכן, תהיה השפעה של שלום.

וונוס מתוארת תמיד כדמות זוהרת, בעלת הופעה מרשימה וקסם. ולכן, ההשפעה הוונוסיאנית תהיה השפעה של יופי וזוהר, אך בגלל השלמות זה יכול להראות מבחוץ כמשהו קר ולא חדיר. וונוס הייתה גם המגנה על הנישואים וגם אלת הפוריות. ולכן, ההשפעה הוונוסיאנית משפיעה על כל מה שקשור למסתורין שבין המינים: על סקס, זוגיות, המשיכה, וכל החיים ביחד אחר כך.

מרס – ארס – אל החקלאות והמלחמה.
מרס היה האל החשוב ביותר ברומא, אפילו יותר מיופיטר. זה מפני שההיסטוריה הרומית הייתה קשורה למרס. רומוס ורומולוס מייסדי רומא היו בניו. החקלאות והמלחמה היו שני המקצועות הרומיים המסורתיים והחשובים, וכן האופי הרומי היה מתאים לאופיו של מרס (אדום).

הרומאים היו מקריבים קורבן למרס במקדשו ברומא לפני צאתם למלחמה. ההשפעה של מרס, לכן, היא השפעה של מאבק ומלחמה. כשהיה יוצא מרס למלחמה היו מלווים אותו פחד וטרור, שהם הצדדים השליליים של ההשפעה המרסיאנית, הצדדים ההרסניים שהופנו כלפי האויב. ויחד איתם היו גם כבוד ואומץ, שהם הצדדים הפוזיטיביים של ההשפעה המרסיאנית, שאפשר היה לזכות בהם בשדה הקרב, והם הוערכו על ידי הרומאים.

החגים של מרס היו באביב, בחודש מרס – שתילת הזרעים. ובאוקטובר – זמן מזל עקרב – האסיף והקציר. מכאן שההשפעה המרסיאנית היא השפעה דואלית של גדילה ובשלות, מצד אחד, ושל קמילה ומוות, מצד שני. ההשפעה המרסיאנית זורעת את זרעי ההשראה, ויחד עם זה לאל מרס היו מיוחסות גם תכונות הרס הישן, לחתוך את מה שלא מתאים כבר.

מרס משפיע על החודש הראשון של השנה הרומאית והטבלה האסטרולוגית – חודש מרס – מזל טלה. המספר 1 הוא  מספר של רעיונות ושל יוזמה, זה גם הזמן של זריעת הזרעים, ולכן ההשפעה המרסיאנית תהיה השפעה של חידוש יוזמה, אקטיביות, התחלה חדשה, רעיונות רבים. האל מרס נחשב לעקשן ולא ניתן לשליטה. לכן, להשפעה המרסיאנית יהיה גם אופי של לנגח את הראש בקיר ולא להתחשב באחרים, שזה גם ההשפעה של טלה. להשפעה זו יש גם צד חיובי של לעשות מה שצריך מבלי להתחשב במחיר. ההשפעה המרסיאנית תאהב חופש.

דברי זאוס – אבי האלים על מרס: מכל האלים שחיים באולימפוס אתה הכי מעצבן אותי, מפני שאינך נהנה מדבר פרט לסכסוכים, מלחמות וקרבות. יש לך את המזג העקשני והלא ניתן לשליטה של אימך הרה, שבה אני בקושי שולט במילותיי.

יופיטר –זאוס – אבי האלים ואל התופעות השמימיות.
יופיטר היה מלך האלים. ולכן, בהשפעה היופטריאנית יהיה אספקט מלכותי ותכונות מלכותיות כמו נאמנות, אידיאלים נשגבים, יכולות שיפוט וצדק, יכולות שליטה ופיקוד, ואהבת הצלחה וקריירה, וכן גם אהבת פאר. יופיטר ניהל את האולימפוס,ולכן, להשפעה היופטריאנית יהיה את הפן של להתעסק בהרבה עניינים , אך מעמדה אחת ובצורה קלה. יופיטר הוא גם אל הברק והרעם, והוא היה שולח  ברקים באנשים שהרגיזו אותו. ולכן, יש בצד היופטריאני את האספקט של ענישה. כשהוא כועס זה יכול להיות מאוד חד, פוגע, אך בלי נבזות, וזה יכול לבוא גם ממרחק ובהפתעה.

יופיטר היה גם אל העננים והסופות, ולכן, על פני השטח יהיה בהשפעה היופטריאנית הרבה פעילות, וגם יכולת להיות בתוך תקופות של פעילות נמרצת. יופיטר היה גם האל המגן של המדינה הרומית, כשלו תכונות של צדק, אמונה וכבוד. מכאן שבהשפעה היופטריאנית יהיה את האספקט של צדק (שם האל בעברית). צדק שיכול להיות גם מעניש לרשעים, ולכן הרומאים היו מתאספים במקדשו של יופיטר בכדי להכריז על מלחמה. אך לא כמו מרס, כאן המוטיב למלחמה הוא לא כיבוש, אלא שלטון.

כיוון שיופיטר הוא המלך, יש בו גם אספקט של מורה, מחנך. הוא דמות האב. יש בהשפעה היופטריאנית, לכן, השפעה של לימוד ושל התקדמות, ואף של התבגרות לקראת מעבר לשלב חדש. יופיטר היה ידוע בפרשיות האהבהבים שלו וביכולתו לשנות צורה. ומכאן שיש בהשפעה היופטריאנית אהבה לחופש ולשינוי, וכיסופים למסעות, ולעיתים אף לפריקת עול. כמו כן ליופטריאנים יש , לכן, את הכישרון לעשות הרבה דברים ביחד, למלא הרבה תפקידים.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו