לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דת יוון - טיולים לרחבי העולם

שלבים שונים בהתפתחות הדת ביוון הקדומה

בדת היוונית ובתפישת האלוהות היוונית (שממנה נובעת תפישת המוסר), ישנם שלושה שלבים עיקריים. בשלב ראשון (מאות 7-8 לפני הספירה) היו אלו אלוהי אדמה, לאחר מכן אלוהים אולימפוס בשמיים, ולבסוף אלוהי אדמה כגון דיוניסוס. אפשר לראות את שלושת השלבים הללו גם בצורה אחרת. בתחילה היו האלים כוחות טבע, לאחר מכן תכונות אנושיות, ולבסוף תכונות מוסריות, עקרונות קוסמיים, ותהליך של הארה. ננסה לבאר זאת במאמר שלפניכם:

 

שלב ראשון הוא שלב של האלוהויות הכתוניות, אלוהויות הטבע, האדמה, הראשית מביניהם זה גאיה. "אימא אדירה זו, שהכל חוזר אליה, כדי לתת זרע חדש לחיים חדשים" (אייסכילוס), אלו אלים מסתוריים, קסומים, שייכים לעולם העתיק.

הדת היוונית מקבלת מפנה עם האליאדה ואודיסאה של הומרוס, מה שהאפוס הכל כך פופולארי הזה, שהופך להיות כמו התנ"ך של היוונים, עושה, הוא להפוך את האלים לאנושיים, על הטוב והרע בבני אדם, אנושיים רק עם כוח הרבה יותר גדול. הומרוס נותן את הגוון האנטופומורפי של דת יוון. האלים הם כמו משפחה, כשזאוס בראשם. נוצרות שתי דתות, הדת הרשמית שהייתה דת המדינה הספרות והאמנות, הקשורה במסורת ההומרית, והדת והאמונות של השכבות הנמוכות שכללו פולחן מתים וחפצים מקודשים.

 

השלב הבא של התרבות היוונית הוא במאה ה-6 כשאנשים מסויימים מתחילים למתוח ביקורת על המוסר ההומרי. כותב כסאנופאנאס איש קולופון 470-570 לפני הספירה: "מייחסים לאלים כל מה שמביא חרפה ובושה בקרב בני האדם". או: "בני תמותה סבורים כי האלים נולדים כמוהם, כי לבושים הם כבני אדם, קולם קול אנוש ודמותם אנושית. אילו ניתנו ידיים לשוורים, לסוסים ולאריות, ואילו ידעו לצייר וליצור פסלים כבני האדם, היו בעלי חי אלו מציירים את אליליהם לפי צלמם ודמותם הם. בני חבש סבורים כי האלים שלהם שחורים ואפם חרום, ואילו לפי שבט התראקים, עייני תכלת לאלים ושערותיהם אדומות."
והמסקנה שלו: "קיים אל עליון בקרב האלים ובני האדם, שאינו דומה לבני תמותה לא בצלם ולא ברוח. האל כולו רואה, כולו חושב, כולו שומע, ללא קושי הוא מניע את הכל בשכלו ובמחשבתו".
במאה ה6 האלים הופכים להיות לעקרונות קוסמיים ובהם מוסר וצדק, המבטאים את דרך ההתנהלות של העולם, הם הופכים להיות מבני תמותה לעקרונות מופשטים.

במילים אחרות: במאה ה-6 נפטרים היוונים מהאמונה המאגית והמיסטית ומתחילים לבסס את חייהם על ההגיון והשכל האנושיים, במסגרת זו יש להם ביקורת על האלים הקפריזים של הומרוס והיוונים הקדמונים, והם מתחילים לצייר את האלים כביטוי של עקרונות יקומיים. במאה ה6 מנסים היוונים למצוא בעולם סדר הגיוני. ולחיות את חייהם לפי זה.

 

מהפכה דתית נוספת קורת במאה ה4 לפני הספירה, עם עליית ההלנזים והתחלה של פולחן אלים כתוניים – אדמתיים כגון דיוניסוס, פרספונה, דמטר, פאן ואחרים. הדת היבשה של הפילוסופים מהמאה ה6 מקבלת תפנית רגשית ואינדווידואלית בדמות חיפוש אדם אחר הארה ופתרון לבעיות החיים והמוות. הפתרון לא נמצא ברעיונות השכל אלא בתחום הרגש והנשמה.
במאה ה4 לפני הספירה מתפתחים כתות מסתורין המדגישות את נושא הגאולה וההארה.
אחד הדוגמאות הוא אמונתם של האורפאים. כת דתית שהתייחסה אל הנגן האגדתי אורפאוס, האיש היחיד שירד לשאול וחזר ממנו. לפי אמונתם יורדת הנשמה לאחר המוות אל השאול, שם נערך משפט, החוטא מקבל עונש, הזכאי נולד מחדש.

פולחן נוסף שצובר פופולאריות הוא המיסטריות של אלואסיס ליד אתונה, המתייחסים לדמטר אלת האדמה וסיפור חטיפתה של פרספונה.

 

הדת היוונית

 

הדת היוונית הייתה מבוססת על אמונה בכוח במובנו הרחב, ובייחוד ביכולת לנצל ככל האפשר כשרונות והזדמנויות, האלים שהיו התגשמותה של אמונה זאת, סייעו בידי בני האדם בכך שחיזקו את כשרונותיהם בשטחים שונים, הדת עוררה לפעולה והעלתה אותה על נס, אלא שהיה חסר בה אחווה ואהבה בין בני אדם.

הדת היוונית מגלמת סתירה רבת רושם, מצד אחד היא מייחסת מקום ראשון במעלה לכוח האלוהי, ותקיפה בדעתה כי האלים מעניקים אותו בדרכים שונות לבני האדם, ומצד שני מופתעים אנו תכופות לגלות כי אין היוונים שמחים בהישגיהם, ומסקנתם היא כי החיים הם צל עובר, והאדם חלום.
"טוב מכל, לא לראות חיים, לא לצאת לאור יום. ואם זרע איש יולד – יקדים רדת לאין משם הגיח" סופוקלס

ולעומת זאת יש רגעים בודדים של אושר
"חיי אדם – אך יום אחד! כי מה הוא? מה אין הוא?
כולו כצל חלום יעוף.
אולם בתת אלוה נגה אור, יזרח זיו חמה ברוך לבני אדם, וחייהם כדבש ימתקו" פינדרוס

 

מאמרים נוספים על יוון

היסטוריה עתיקה של יוון

מיתולוגיה יוונית

הדרך היוונית

אלי יוון

מקדשי יוון

דת יוון

מיתולוגיה יוונית

תיאטרון יווני

המיסטריות

אורפיזם ודיוניסיה

הפיתייה בדלפי

 

מידע על מקומות/אזורים ביוון - לחצו לקישור

תרקיה היוונית

מקדוניה היוונית

אפירוס

מרכז יוון

פלפונס

סלוניקי

 

 

 



 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו