הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דת יוון - טיולים לרחבי העולם

הדת היוונית

 
לפי חוקר הדתות הנודע מירצ'ה אליאדה, התחושה הדתית היוונית ראשיתה במודעות לסופיות ולשבריריות של חיי האדם באשר הוא אדם. על כן יש לנצל כל מה שההווה יכול להציע: נעורים, בריאות, הנאות פיזיות, או הזדמנויות לתת לביטוי לערכים ולאופי. זהו הלקח של הומרוס: לחיות חיים מלאים, אך נאצלים, בהווה.
גישה טרגית זאת לא זו בלבד שלא פגעה בגניוס הדתי של היוונים, אלא אף הועילה להערכה מחודשת, פרדוכסלית, של מצבו של האדם. כיוון שהאלים כפו עליו שלא יחרוג מן המגבלות שלו, האדם הגיע לבסוף להבנת השלמות וכיוון שכך להבנת הקדושה שבמצבו הקיומי. במילים אחרות, הוא גילה מחדש ובאופן מלא את המשמעות הדתית המלאה של שמחת החיים, את הערך הפולחני של ההתנסות הארוטית ושל יפי הגוף האנושי. התפקיד הדתי של כל כינוס אנושי שמאורגן לשם הנאה ושמחה – תהלוכות, משחקים, ריקודים, שירה, תחרויות ספורט, הצגות, נשפים, וכו'.
"גזע אחד לאנוש ולאל – נשמה אחת, כי אם אחת נפחה באפנו רוח חיים
אפס כוחנו שונה והוא יבדילנו בכל
אכן, האחד כמו אין – אך רקיע נחושת לנצח, יהיה למשכן ומבצר לאחר.
בכל זאת נוכל להתחרות גם אנחנו, עם אדוני האלמות האל
במעוף שכל, בכוח, אם כי מטרת הגורל לא נדע
זו יעד וקבע לעת ליל ויום, ולנו הוכיח לרוץ לקראתה"  פינדארוס
 
הדרך שבה התבטאה התחושה הדתית אצל סוקרטס, אפלטון, וחבריהם, הייתה בחיפוש אחר מצוינות. או במילה אחרת "הצטיינות". החיפוש שלהם היה יותר מרצון להצטיין, זה היה השלמות הגבוהה ביותר שהם חיפשו, מה שאדם יכול להגיע אליו.
כותב סימונידיס: "לא נראית בנוכחות פיזית על ידי עיניים של אנשים היא המצוינות, פרט לזה אשר במאמץ עליון, בזיעה ניגרת, מגיע לגבהיי הגברות."
דרכים רבות לאלוהים ובהם האמנות והשירה.
כותב אייסכילוס: "אלוהים – דרכי מטרתו קשים למצוא. ויחד עם זאת הם זוהרים דרך הדיכאון, בחשכה של מקריות חיי אנוש. רגוע וללא מאמץ הוא עושה את רצונו המושלם."
הגוף האנושי הוא כלי אמיתי של מחשבה ורוח, פידאס יצר פסלים שכל מי שראה אותם החל להרהר בשמימי, כל מי שראה אותם התרחק מעצמו.
כותב דיון קרסוסטום: "אני חושב שאם אדם עם לב כבד, שחייו היו קשים, יעמוד לפני הפסל, הוא לא יזכור יותר את קשייו. פידיאס הוא מרפא היגון, מביא שכחה של כל הדאגות."
 
לפי רודולף שטיינר והפסיכולוגיה היונגיאנית: האלים היוונים הינם כוחות נפשיים אותם אנחנו קולטים מבחוץ, ומכאן נולדו ספרים כמו "אלה בכל אישה" או "אל בכל גבר".
למרות שמה שמאפיין את האלים היוונים זה התכונות האנושיות שלהם, כעס, תסכול, קנאה ועוד. הרי שעם השנים הם החלו להיתפש כעקרונות מופשטים
 
על האלים אנחנו לומדים מההמנונים ההומרים, שהם קבצי הספרות העתיקים ביותר ביוון הקלאסית, מיוחסים להומרוס, אך למעשה נכתבו על ידי כותבים שונים במאה ה7 לפני הספירה. יש שלושים ושלושה המנונים המתארים את האלים. בנוסף לכך יש את המחזות הטרגיים וכותבי המיתולוגיה והספרות. אדם מבקש את עזרתם והופך להיות ידיד להם, צריך לקבל את ברכתם ולקיים את הפולחן, ולא ייענש. תפילה לאלים כוללת שלושה חלקים: פנייה, אישור על שירותים בעבר לאל, ותחינה:
"קשת הכסף קשתך – בחריזה וקילה בחרת!
טנדוס בית יראתך! הושע נא, סמינתוס וענני.
אם במקדש תפארה את לבך, שר הקשת, שימחתי
אם בשוקי מריאים ועיזים מנחותך דישנתי –
אנא קבל תחנוני ומלא משאלתי אך הפעם,
כופר דמעות לבבי ישלמו דנאים בחיציך!"
תפילת הכוהן כריסס לאפולו לאחר שבתו נחטפה על ידי האכאים.
אנו רואים שנוצרים מעין יחסי ידידות עם האל, אך אין זו ידידות בין שווים.
 
אלא שהפילוסופיה היוונית מגיעה למסקנה שהאל האמיתי אינו דומה לאדם ומבקרת את תפישת האלוהים של הקדמונים, מציעה במקומה תפישה אחר של אלים כאלגוריה לעקרונות קוסמיים, וכמייצגים מציאות מונותאיסטית:
"אמנם כן, לו היו לשוורים, לסוסים ולאריות ידיים, ויכולים היו לצייר בידיהם וליצור יצירות אומנות כדרך בני האדם, היו הסוסים מציירים את האלים בדמות סוסים, השוורים – בדמות שוורים, וכל מין ומין בצלמו ובדמותו"  קסנופנס.
"אל אחד, הגדול באלים ובבני אדם, שאינו דומה לבני תמותה, לא בצורתו ולא בדרך מחשבתו" קסנופנס

 

 
 

מהפכות דתיות

 
בדת היוונית ובתפישת האלוהות היוונית (שממנה נובעת תפישת המוסר), ישנם שלושה שלבים עיקריים. בשלב ראשון (אלף שני לפנה"ס וקודם לכן) היו אלו אלוהי אדמה עתיקים כגון דמטר או גאיה, לאחר מכן אלים אולימפיים בשמיים, ולבסוף אלוהי אדמה כתוניים כגון דיוניסוס ופאן. אפשר לראות את שלושת השלבים הללו גם בצורה אחרת. בתחילה היו האלים כוחות טבע, לאחר מכן תכונות אנושיות, ובמידה מסוימת מוסריות, ולבסוף הם יצגו תהליך של חניכה והארה.
 
האלוהות הראשונה היא אל האדמה גאיה. "אימא אדירה זו, שהכל חוזר אליה, כדי לתת זרע חדש לחיים חדשים" (אייסכילוס). זאת אותה אלה קדומה הקיימת בעולם כולו, והיא מופיעה במסתורין של סמותרקיה, אלואסיס, ובמסורת הסיבילה הקדומה של הר אידה ומקומות אחרים.
 
הדת היוונית מקבלת מפנה עם האליאדה ואודיסאה של הומרוס, מה שהאפוס הכל כך פופולארי הזה, שהופך להיות כמו התנ"ך של היוונים, עושה, הוא להפוך את האלים לאנושיים, על הטוב והרע בבני אדם, אנושיים רק עם כוח הרבה יותר גדול. הומרוס נותן את הגוון האנתרופומורפי של דת יוון. האלים הם כמו משפחה, כשזאוס בראשם. נוצרות שתי דתות, הדת הרשמית שהייתה דת המדינה הספרות והאמנות, הקשורה במסורת ההומרית, והדת והאמונות של השכבות הנמוכות שכללו פולחן מתים וחפצים מקודשים.
 
במאה ה-6 אנשים מסוימים מתחילים למתוח ביקורת על המוסר ההומרי. כותב קסנופנס איש קולופון 470-570 לפני הספירה: "מייחסים לאלים כל מה שמביא חרפה ובושה בקרב בני האדם". או: "בני תמותה סבורים כי האלים נולדים כמוהם, כי לבושים הם כבני אדם, קולם קול אנוש ודמותם אנושית... בני חבש סבורים כי האלים שלהם שחורים ואפם חרום, ואילו לפי שבט התראקים, עייני תכלת לאלים ושערותיהם אדומות."
והמסקנה שלו: "קיים אל עליון בקרב האלים ובני האדם, שאינו דומה לבני תמותה לא בצלם ולא ברוח. האל כולו רואה, כולו חושב, כולו שומע, ללא קושי הוא מניע את הכל בשכלו ובמחשבתו".
האלים הופכים להיות לעקרונות קוסמיים ובהם מוסר וצדק, המבטאים את דרך ההתנהלות של העולם, הם הופכים להיות מבני תמותה לעקרונות מופשטים.
היוונים נפטרים מהאמונה המאגית והמיסטית ומתחילים לבסס את חייהם על ההיגיון והשכל האנושיים, במסגרת זו יש להם ביקורת על האלים הקפריזיים של הומרוס והיוונים הקדמונים, והם מתחילים לצייר את האלים כביטוי של עקרונות יקומיים. הם מנסים למצוא בעולם סדר הגיוני. ולחיות את חייהם לפי זה.
 
הדת היוונית הייתה מבוססת על אמונה בכוח במובנו הרחב, ובייחוד ביכולת לנצל ככל האפשר כישרונות והזדמנויות, האלים שהיו התגשמותה של אמונה זאת, סייעו בידי בני האדם בכך שחיזקו את כישרונותיהם בשטחים שונים, הדת עוררה לפעולה והעלתה אותה על נס, אלא שהיה חסר בה אחווה ואהבה בין בני אדם.

הדת היוונית מגלמת סתירה רבת רושם, מצד אחד היא מייחסת מקום ראשון במעלה לכוח האלוהי, ותקיפה בדעתה כי האלים מעניקים אותו בדרכים שונות לבני האדם, ומצד שני אנו מופתעים לגלות כי אין היוונים שמחים בהישגיהם, ומסקנתם היא כי החיים הם צל עובר, והאדם חלום.
"טוב מכל, לא לראות חיים, לא לצאת לאור יום. ואם זרע איש יולד – יקדים רדת לאין משם הגיח" סופוקלס
ולעומת זאת יש רגעים בודדים של אושר: "חיי אדם – אך יום אחד! כי מה הוא? מה אין הוא?
כולו כצל חלום יעוף. אולם בתת אלוה נגה אור, יזרח זיו חמה ברוך לבני אדם, וחייהם כדבש ימתקו" פינדארוס
 
וזה מביא למהפכה דתית נוספת הקורת במאה ה4 לפני הספירה, עם עליית ההלניזם והתחלה של פולחן אלים כתוניים – אדמתיים כגון דיוניסוס, פרספונה, דמטר, פאן ואחרים. הדת היבשה של הפילוסופים מהמאה ה6 מקבלת תפנית רגשית ואינדיבידואלית בדמות חיפוש אדם אחר הארה ופתרון לבעיות החיים והמוות. הפתרון לא נמצא ברעיונות השכל אלא בתחום הרגש והנשמה.
כתות המסתורין צוברות פופולאריות בתקופה זו ומדגישות את נושא הגאולה וההארה.
האלים דיוניסוס ופאן שחוזרים ממסעות אל המזרח מוארים ובעלי תובנות לגבי חיי אדם ותוחלתם, מחליפים את האלים האולימפיים הרחוקים והמנוכרים.

 

 

מאמרים על דת יוון  - לחצו לקישור
נבואה נשית
דת יוון כללי
אלי יוון כללי
 
מאמרים על תרבות יוון - לחצו לקישור

סדרת מאמרים אלי יוון
סדרת מאמרים דת יוון
סדרת מאמרים מיסטריות ביוון
סדרת מאמרים היסטוריה יוון
סדרת מאמרים מיתולוגיה יוונית
מסע הגיבור
תיאטרון יווני
פילוסופיה יוונית
הדרך היוונית

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו