לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אמונת הבוגומילים

האמונה של הבוגומילים:

 

מאפיינים נוצריים

קוסמס מתאר אותם כצנועים, שקטים, שומרים כלפי חוץ על הדת הנוצרית, ומכאן גם הסכנה שבהם, אלא שבמקביל לכך מוכנים למות על אמונתם. שהיא דואליזם קוסמי מתון. בניגוד לדואליזם המוחלט של כתות גנוסטיות האחרות שבהם השטן הוא ישות עצמאית בוראת.
קוסמס טוען במכתבו שהבוגומיליות היא  מניכאיזם מעורב עם פאוליקניזם. אך לפי דברי אובלונסקי מקורות הבוגומיליות הם פאולניזם ומסליאניזם.

 

בניגוד למניכאיזם הבוגומיליות מחפשת עצמה בתוך הקונטקסט הנוצרי, ולובשת לפחות כלפי חוץ לבוש נוצרי (Obolensky 1972: 135), וזה מזכיר את המסליאנים, היא רוצה לחדש ולתקן את הכנסייה הנוצרית לפי רוחה המקורית, רוח השליחים הראשונים.  ויחד עם זאת קיימת בה דואליות שהיא ממקור חיצוני ונוגדת ברוחה את התפישה הנוצרית. האתיקה של הבוגומילים היא נוצרית ונשענת על פרשנות ייחודית של הברית החדשה, קיימת בה נטייה נגד טקסיות, הדגשה של המסע הרוחני והאפשרות של האדם להפוך להיות בעצמו בן אלוהים וזאת על ידי ידיעה וטהרה (Obolensky 1972: 140) במובנים מסוימים הבוגומיליות מזכירה את הרפורמציה ונראתה על ידי הוגי דעות רפורמים בסוף המאה ה19 כתנועה קדם רפורמית.

לפי קוסמס הם מסווים עצמם כנוצרים אמיתיים ומשתמשים בבשורה, הם משתמשים בשפה הנוצרית ובפסוקים, אלא שיש להם פרשנות משל עצמם (Vaneigem 1993: 400)

 

תפישת הדואליות

לבוגומילים מיתולוגיה משלהם על בריאת העולם ותפקיד השטן בו, המסבירה את מקור הרוע, לפי אמונתם השטן הוא מלאך נופל, שהיה תחת שלטון האל שיצא את עולמות הרוח. אלוהים ברא שבעה הרקיעים וארבע היסודות. מלך על המלאכים אבל שנטאל – אחד מהם, מרד נגדו ונזרק לאדמה, שם הוא יצר את עולם החומר שאנו מכירים, ובכלל זה את המין האנושי מחימר, אלא שבתוך האדם יש יסוד מלאכי אלוהי (Vaneigem 1993: 402)


לאלוהים היו שני בנים, המבוגר שטן והצעיר מיכאל, המבוגר מרד באביו ונהיה רוח הרע, לאחר נפילתו הוא יצר את השמים והארץ, ברא את האדם הפיזי, וניסה לשווה לנפוח רוח חיים באפו, לבסוף נאלץ לפנות לאלוהים בבקשה לעזרה. לאחר יצירתו, אדם הורשה לעבוד את האדמה בתנאי שימכור עצמו לבעל האדמה הוא השטן, אלא שמיכאל נשלח בצורת אדם המזוהה עם ישו, הוא - רוח הקודש (מיכאל) הופיעה בצורת יונה ונתן לישו את הכוח לשבור את חוזה שעבוד באדם לשטן שהוחזק בלוח חימר. הוא ניצח את השטן ושיחרר ממנו את טרפו. השטן נהיה שטן חדש ויצר את הצליבה ואת הכנסייה האורתודוקסית
.

 

תפישת הדואליות של הבוגומילים מסתמכת מבחינתם (Obolensky 1972: 124) על משל שני הבנים מלוקס טו 11-32 אותו  הם מפרשים בצורה הבאה: ישו זה המבוגר, והצעיר זה השטן שנקרא ממון. וכן על משל סוכן הבית בלוקס טז 1-9 השטן הוא הסוכן הרמאי של הבית (דונוב מתייחס ללוקס טז, והרבה גם ללוקס יד, בעיקר בזמנים מסוימים עוקבים).

אמונתם שהשטן הוא שליט העולם מסתמכת על פסוקים ביוחנן פרק יד פסוק 30, יוחנן פרק טז פסוק 11 (אלו שני פרקים שדונוב מצטט רבות), ויוחנן יב 31 (הפרק שאליו דונוב מתייחס הכי הרבה)

 

ישו הוא קרייסט

לפי תפישת הבוגומילים קרייסט הוא הבן הצעיר של אלוהים שהיה קיים ברוח כחלק ממנו ונקרא מיכאל, הוא ירד לגוף של מרי (נכנס אליה דרך האוזן...) כדי לעזור לאנושות, אלוהים שלח את המלאך קרייסט, שהיה מלאך לפני התגשמותו, כדי להציל את העולם, שטנאל ציווה לצלוב אותו, אלא שהוא קם לתחייה ושלח את שטנאל לגיהינום מרחיק אותו מהאדמה (Vaneigem 1993: 404).
מכאן שישו היה אדם שהעביר דרכו השפעה אלוהית שהייתה קיימת לפניו. הוא נהיה בן אלוהים בזכות החסד, כמו נביאים אחרים, הקרייסט הצטרף אליו, כל אדם יכול להיהפך להיות ישו, לקבל את רוח הקרייסט

לפי אמונתם האדם יש בו חלק אלוהי, תבנית אלוהית, מיקרוקוסמוס, שקיים ברוח, דמות אדם קדום לכל קדומים, דמות זו נכלאה ביצירת החומר על ידי שטנאל, ומשוחררת ממנו על ידי ישו – מיכאל - קרייסט

 

הניסים של ישו

הם מכירים בניסים של ישו, אך מפרשים אותם בצורה אלגורית. אומרים: "ישו מאולם לא נתן ראיה לעיוור או ריפא את הצולע, או הקים את המתים, אלא רק אגדות ואשליות (Obolensky 1972: 131)."

לדוגמא חמישה ככרות הלחם שהאכילו המונים מפורשים כארבעה ספרי הבשורה וספר מעשי השליחים.

 

התורה

הבוגומילים דחו את חוקי התורה, נשענים רק על הברית החדשה ובמיוחד מעשי השליחים, אותם הם מפרשים באופן אינדיבידואלי (Obolensky 1972: 127). (דונוב מתייחס אליהם הרבה), הם טענו שהתורה היא מעשה השטן, יהוה של בני ישראל, אל נוקם ונוטר הוא השלטון של השטן עלי אדמות, והנציגים שלו הם הנביאים השונים, לדוגמא משה ונוח. במובן זה הם שונים מאד מהנצרות הרגילה וגם מהאחווה הלבנה של דונוב

 

יחסם לטבילה:
אין תוקף לטבילה ויוחנן הוא המקדים של האנטיכרייסט. לעגו לטבילה: אם למים יש כוח אז כל החיות ובמיוחד הדגים היו ללא חטא (Vaneigem 1993: 405)

נהגו מנהג טבילה ברוח הקודש, כולם, נשים וגברים, שמים את ידם על הכופר שנהיה מקודש. הטקס לווה בתפילות וספרי הקודש הושמו על ראשו. גם בטקס החניכה הספרים הושמו על הראש. הטקס של טבילה ברוח הקודש הפך את האדם ל"מושלם", והוא קיבל לבוש כהה המזכיר נזירות מזרחית. מעתה לא יוכל יותר לחטוא, רוח הקודש יורדת על ראשו של המאמין שמשלב את ידיו. שאר הסקרמנט ים הם לא טהורים כי הם חומריים והעולם הזה לא טהור.

 

יחסם לאוכריסטיה

הם דחו את האוכריסטיה (Obolensky 1972: 130), התכחשו לנוכחות של ישו בטקס ופירשו את המילים באופן אלגורי כמתייחסים לספרי הבשורה. לעגו לטקס האוכריסטיה – לחם ויין, וראו בו סימבוליזם אבסורדי (Vaneigem 1993: 405)

 

הצלב והצליבה

הם שנאו את הצלב כסמל של סבל ישו, ראו בו אויב של האל ולא היו מוכנים להשתחוות לו. היו עושים מהצלבים כלי עבודה. לפי אמונתם לפני הצליבה עזבה דמות האור של ישוע את גופו ועברה הלאה. מה שנצלב זה רק הגוף הפיזי ולכן אין חשיבות לצליבה .

 

פולחן קדושים

הם התנגדו לפולחן שרידי קדושים ואיקונות, נשענים על דברי פאולוס לא לעבוד צלמי כסף וזהב. ראו בכנסייה יצירה של השטן, ובפטרוס כנציגו, מבין השליחים היית החשיבות גדולה רק לפאולוס ולתלמיד הקרוב לישו – יוחנן. הם התנגדו לפולחן יוחנן המטביל ומריה.
חלק מהם ראו במרי מלאך נופל, אלוהות נשית שיצרה את עולם הבריאה השטני, חלק מהם ראו ביוחנן את האנטיכרייסט.

 

יחס לכמרים והארגון הכנסייתי

הבוגומילים טענו, וכנראה שבמידה רבה של צדק, שהכמרים עצלים, צבועים ולא מוסריים, "אנחנו מתפללים לאלוהים יותר מכם, ולא מתבטלים כמוכם", לא חיים כפי שפאולוס תיאר לטמותי. בישוף צריך להיות מוסרי, נשוי לאישה אחת, פיקח, ישר, נכון ומכניס אורחים, אסור לו להיות שתיין או רגזן, אלא אדם אדיב המנהל ביתו היטב. אלא שהכמרים עושים את ההפך מזה, הם משתכרים, גונבים, חוטאים בסתר, ואין דרך למנוע מהם לעשות זאת (Vaneigem 1993: 407).

 

הבוגומילים היו עוינים לכנסייה ולממסד ונתמכו על ידי הקהילות הכפריות האוטרקיות. הם היו נגד ביקור בכנסיות, קראו לסנט סופיה מושב השדים (Vaneigem 1993: 406), הכנסיות הם בריאה חומרית של האדם ולכן משכן השטן. לשטנאל יש עוזרים שרוצים להחזיר אותו לאדמה, מלכים, כוהנים, עשירים והכנסייה.

.

הנצרות האמיתית

הנצרות נתפשה לא רק כדת של אמונה אלא כדת של ידיעה – גנוסיס, ישנם שלושה סוגים של אנשיםhylic  שקועים בחומרpsychic  בעלי נפש שמתעוררים pneumatki. מושלמים בעלי ידיעה אינטואיטיבית, מודעות של הרוח, מהות אלוהית בתוכם מחוץ לחומר

החטא הוא נפילת המלאכים והימשכות לפיתויי העולם הזה, צריך להימנע מדברי העולם הזה, להתנזר לאחר קבלת רוח הקודש

המטרה היא איחוד עם האל

 

מאמרים על הבוגומילים כללי - לחצו לקישור

הבוגומילים 

הבוגומילים בבלקן

בוגומילים בבולגריה

בוגומילים בבוסניה

אמונת הבוגומילים

אורחות חיי הבוגומילים

ספרות הבוגומילים

הבוגומילים כיום

גנוסטיקה מאמרים כללים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו