לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מבנה כנסיות אורתודוקסית – ביזנטיות.

כנסייה אורתודוקסית בנויה בדרך כלל בצורת צלב, עם כיפה במרכז המסמלת את האלוהות ושלטון ישוע בעולם. ארבעת החלקים במבנה הפנימי של הכנסייה מסמלים את ארבעת רוחות השמיים. החלק הפנימי של הכנסייה הוא היקום, מרכז הכנסייה הוא גם האדמה והכיפה כיפת השמיים. השמיים מוחזקים על ידי ארבעה עמודים המסמלים את ארבע היסודות. הכנסייה הביזנטית היא דימוי של היקום ובו זמנית מגלמת ומקדשת את העולם. היבט אדריכלי המייחד את כנסיות הבלקן הוא שלעיתים הכיפה מתרוממת אל על על גבי גליל עגול או מתומן. מקור הסגנון הוא בארמניה אך הוא פותח על ידי הסרבים. מארמניה מגיע גם הסמליות של כיפת השמיים המוחזקת על ידי 4 עמודים שהם ארבעה מבשרי הבשורה. הרבה פעמים מתחת לכיפה תהיה על הרצפה מנדלה בצורת ציור גיאומטרי המתאר את הקוסמולוגיה ותהליך הבריאה.
כנסייה אורתודוקסית בנויה בדרך כלל בצורת צלב עם זרועות שוות. בצד המזרח נמצא קודש הקודשים מופרד משאר הכנסייה על ידי האיקונוסטסיס – מחיצת האיקונות, מאחורי המחיצה מתחבא המזבח ובאזור זה נעשים הטקסים המקודשים, באמצע המחיצה יש דלת המכונה הדלת לגן העדן, בזמן הטקסים דלת זו פתוחה. הצד המזרחי מסתיים באפסיס גדול ובו מצוירת דמותה של מריה.

כנסיות מתומנות. בהר אתוס התפתח סוג מיוחד של אדריכלות כנסיות בתוך המנזרים המשתמש בצורת המתומן כגג המרכזי של הכנסייה. המתומן מסמל את התחייה (ישוע קם לתחייה ביום השמיני) ואת הנס האלוהי מעבר לעולם הטבע, המתומן מסמל גם את הנצח.

כנסיות מלבניות. כנסיות קטנות רבות בנויות בצורת מלבן שבו החלק המזרחי מופרד מהחלק העיקרי של הכנסייה על ידי מסך איקונות. חלק גדול מהכנסיות הבולגריות הקדומות נבנה בצורה זו, בהשפעת הבוגומילים שהתנגדו לפולחן הצלב. זה המבנה הפשוט והבסיסי ביותר ולכן נמצא אותו בכפרים.

קתדראלות. ישנם כמה כנסיות בבלקן שניתן לכנות אותם קתדראלות, אחדות מהם מרשימות ביותר כגון הכנסייה של דקאני בקוסובו. נזכיר את קתדראלת סופיה באוכריד, הפטריארכיה של פגה בקוסובו. במונטנגרו, שספגה השפעות וונציאניות, הקתדראלות מזכירות את אלו האירופאיות.

 

ציורי כנסיות 

לצד האיקונות מתאפיינות כנסיות אורתודוקסיות בציורי קיר רבים, לרוב תמשיחי קיר (פרסקאות) שחלקם עתיק. ניתן לעקוב אחר הציורים בכנסיות בכמה צורות: צורה אחת מהפתח אל המזבח, צורה שנייה מהגג אל הרצפה. בכיפה מופיע בדרך כלל ישוע פנטוקרטור – שליט היקום. ישוע הפנטוקרטור מצויר כך שהעיניים שלו מסתכלות על המאמינים מכל מקום. בדברי חז"ל נאמר: "מהו איקונין זה שרבבה בני אדם מסתכל עליו והוא מסתכל על כולם." 

מתחת לכיפה ריבוע היוצר משולשים שבהם ארבעה השליחים, או ארבע תמונות הקשורות לאירועים המרכזיים של העולם הנוצרי. בחצאי הכיפות יופיעו אירועים נוספים מחייו של ישוע, כשנרד למטה נגיע לקדושים שהם החוליה המקשרת בין המאמין לבין העולם השמימי. על העמודים יופיעו תמונות של אבות הכנסייה. בכנסיות אורתודוקסיות יופיעו בדרך כלל תמונות של שלוש אבות הנזירות האורתוקסית או שלושת התיאולוגים האורתודוקסים הגדולים ובראשם בסיליוס הגדול המאופיין בזקן שחור. בכנסיות בבלקן נמצא לרוב גם את דמויותיהם של קיריל ומתודיוס וסנט קלמנט מחזיקים ספר פתוח, סמל לכתב הקירילי שהם פיתחו. פסיפסי הזהב בכנסיה יוצרים תחושה של נצחיות. במאה ה18 חובר תקנון המוקדש לעיטורי הכנסייה. 

לתמונות שונות יש אפיונים ומקומות שונים:
מרים לבושה בדרך כלל בלבוש שנקרא מפוריום, גלימה שמראה רק את פניה ועליה שלושה כוכבים המסמלים את היותה בתולה לפני, במשך ואחרי. יולדת האל מקבלת מקום חשוב מאד מבחינת העיטורים, היא תמיד מתוארת באפסיס של הכנסייה וישוע על ברכיה.
בקיר שמול האפסיס, קיר הכניסה, תופיע, פעמים רבות, תמונת יום הדין והמשפט. או תמונה של העלייה לשמים של מריה.
בצד הדרומי של הכנסייה תופיע פעמים רבות תמונת התחייה או תמונה הקשורה ללידה. ואילו בצד הצפוני תמונה הקשורה לצליבה או למוות.
יוחנן יופיע כאיש פרא לבוש בעור עיזים בצבע ירוק. הרבה פעמים הוא מחזיק מגש ועליו ראשו שנכרת על ידי הורדוס.
בכנסיות בבלקן יש הרבה תמונות של מלאכים ובמיוחד של המלאך מיכאל נלחם בשטנאל ומנצח אותו, הרבה פעמים דורך עליו ומנופף בחרב בידו. המלאכים מתאפיינים בכנפיים שעליהם. 

מוטיבים דומים יופיעו בציורים של אותם תמונות:
בתמונת הלידה תהיה תמיד מערה במרכז, פנים המערה שחור, בפתח המערה מריה עם הילה בצורת שקד – מנדרולה, כוכב מצוי מעל המערה שולח קרן ישירות על העריסה, שם יש שור וחמור. ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו – הכוונה למשיח.
בתמונת הטבילה ישו ניצב עירום במרכז בתוך מים, מעליו חצי עיגול ממנו יוצאת יד, קרן אור ויונה, בתוך המים דמות  הירדן, יוחנן שופך מים על ישו.
בתמונת ההשתנות יופיע ישוע בלבן או בבגד מוזהב, ניצב בתוך מנדרולה ומהמנדרולה בוקעות 6 קרניים. מסביב לו תהיה הילה בשלושה צבעים: תכלת קרוב לגוף, תכלת בהיר יותר רחוק יותר מהגוף, וצבע לבן בצד החיצוני של ההילה.
בתמונת הצליבה יופיע הצלוב במרכז, מצידי הצלב מריה ויוחנן, הצלב על תלולית שחורה ובה גולגולות.
בתמונת הקימה לחיים יופיע ישוע במרכז בתוך מנדרולה, עומד על שערי שאול מנופצים, שולף בתנועה עזה את אדם וחווה, מסביב דמויות נוספות של נביאים ומלכי מקרא. ההילה של ישו הופכת, גם במקרה זה, מתכלת ללבן, וישוע לבוש בגדים לבנים.
תמונת הרחמים – דייסיס היא תמונה פופולארית באמנות הציור הכנסייתי, משמעותה תחינה ובקשת רחמים, ישו נראה במרכז, ומשני צדדיו מריה ויוחנן מבקשים רחמים על האנושות

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו