לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אסקלפיוס והודיה - טיולים לרחבי העולם

אסקלפיוס Asclepius
introduction by Douglas m. Parrot. The nag hammadi library, James. E. Robinson

הגרסה השלמה נמצאת רק בתרגום לטיני, בנאג חמאדי יש קטעים בקופטית. המגילה עברה שינויים בתרגום.
הטקסט דן בעתידה של מצרים והאפוקליפסה המחכה לה בדרך לבריאה חדשה. זהו מוטיב חשוב בעת העתיקה. מצרים הייתה תרבות של מאגיה, רוחניות וחוכמה, שהתקיימה במשך אלפי שנים. בסוף תקופתה הייתה תחושה של מות האלים, והשאלה הייתה איך ולמה זה קורה והאם תהיה המשכיות?

 

אסקלפיוס הוא התלמיד המקבל הנחייה מהרמס טרי מגיסטוס המורה. זהו שם קוד לתלמיד. התוכן מחולק לחמישה חלקים:
1 החוויה המיסטית המשולה ליחסי מין, מגע אינטימי בין שני צדדים שבה כל צד מקבל משהו מהאחר
2 דיון בהפרדה בין הטהורים ללא טהורים, לטהורים יש ידע ולימוד, והלא טהורים בורים. אדם צריך ידע ולימוד כדי לרסן את התשוקות ולהיות טוב ונצחי. עם ידע ולימוד אדם נהיה טוב יותר מהאלים, מכיוון שאז הוא נצחי ולא נצחי בו זמנית (מזכיר את הטבע הכפול של ישו)
3 טרי מגיסטוס אומר שאדם יוצר אלים בצורתו
4 חלק אפוקליפטי המדבר על סופה של מצרים, הרס שיביא ללידה חדשה, הצרות הנוחתות על התרבות העשירה והמשכילה בעולם. ישנם הקבלות לאפוקליפסה המצריתה המתחילה בתקופה הפתולמאית, אך גם לאפלטון, סטואה, הנבואות הסיביליות, והברית החדשה. זה כנראה חלק נפרד של הטקסט
5 דיון על גורל היחיד, גאולת הצדיקים ברצון אלוהים, תכנית היקום החדש והטוב. כל אדם חייב ללכת לעיר במערב (מקום המתים), הנפש נפרדת מהגוף ועולה למקום באמצע האוויר, להישפט


הטקסט הוא גם פנתאיסטי וגם דואליסטי, היקום טוב, אלת האדמה והבורא הם חלק מהתכנית והמבנה האלוהי. הדואליות משתקפת בגוף נפש. לא בהכרח טקסט גנוסטי. זהו חלק מקודקס שש ההרמטי באופיו, ולאחריו באה תפילת ההודיה.

 

הטקסט עצמו

מתחיל בתיאור גרפי של יחסי מין בין גבר לאישה ומה קורה אנרגטית בזמן האורגזמה. זה מסתורין ולכן נעשה בצנעה, כמו המיסטיקה.

האדם נברא מחומר ולכן יש בו תשוקות, אלא אם כן עוסק בלימוד וידע יפנה לרע. הם מרסנים אותו, זה המבדיל ויש מעטים הטובים.


מצרים היא מקדש העולם, מקום האלים, בית ספר של הדתות, אלא שהאלים הם בדמות בני אדם, ויהיה יום שהאלוהות תעזוב את מצרים. מצרים היא בדמות השמיים, מקום מושב הכוחות שבשמיים, אלא שהדת שלה תבוזה והכוחות יחזרו לשמיים, מצרים תתאלמן, זרים יבואו לתוכה וישלטו בה, הארץ שהייתה חסודה מכל תהפוך לטמאה. לא עוד מקדשים אלא רק קברים, לא עוד אלים אלא גופות, אגדות. הברברים יהיו טובים יותר, ההודים והסקיתים. המצרים ימותו ומצרים תהפך למדבר, דם יזרום בנהר, הגופות יערמו (מזכיר את מכות מצרים), אתאיזם, מלחמות, מעשים כנגד הטבע. מחלות, חוסר כבוד.

העולם טוב ואלוהים נמצא בכל, הבורא בין שמים וארץ נקרא זאוס, ויש תזונה שהיא קורה kore. הכוחות ייסוגו ממצרים וימקמו עצמם בעיר בפינה שתבנה כלפי השמש השוקעת (דמנהור?)

לא צריך לפחוד מהמוות. כל אדם ייבחן האם מילא את הסיבה שבגללה בא לעולם? מזכיר את המאת המצרי.
הטקסט מסתיים ברצון להמשיך באופן דיסקרטי, חשאי, את השיחה, ותיאור של השדים התופשים את נשמות האדם ומענים את החוטאים לאחר המוות

 

התפילה של ההודיה the prayer of thanksgiving
introduction by Douglas m. Parrot. The nag hammadi library, James. E. Robinson

זהו טקסט הרמטי קצר שבמהותו הוא תפילת הודיה של חניך שזכה לחוויה המיסטית. המעתיק של התפילה התלבט (כך הוא כותב) אם להכליל אותה בקודקס או לא? אבל בסופו של דבר החליט שכן, ושם אותה בקודקס ההרמטי. התפילה מופיעה גם כחלק מהספר אסקלפיוס ההרמטי. היא משקפת את הכתות ההרמטיות וטקסיהם, וגם את התפילות. קהילות כאלו היו קיימות במאות 2-3 לספירה זמן חיבור הטקסט. בסוף התפילה כולם מתחבקים ואוכלים ארוחה צמחונית.  

 

הטקסט עצמו

מהללים את האב ומודים לזה אשר נותן לנו מיינד, דיבור וידע. מיינד כדי שנבין אותך, דיבור כדי שנספר עליך, ידע כדי שנדע אותך. אנחנו שמחים לאחר ההארה, הפכת אותנו אלוהים בגוף דרך הידע, הראית לנו את עצמך.
אור אינטלקטואלי, חיים של החיים , רחם כל בריאה, נצחיות, טוב. מבקשים רק דבר אחד להישמר בידע, והגנה אחת, לא למעוד בחיים.

 

מאמרים על הרמטיציזם והרמס טרימגיסטוס - לחצו לקישור

הרמטיציזם

אפלטון ופלוטינוס

קורפוס הרמטיקה

סיכומי ספרים מנאג חמאדי בעלי אוריינטציה הרמטית - לחצו לקישור

ספרות הרמטית בנאג חמאדי

על השמונה והתשע

אסקלפיוס

הודיה

הדיון השלם

רעם מחשבה מושלמת

הבשורה לפי יהודה

הבשורה לפי מרים

פראפראזה של שם

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו