הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אפירוס - טיולים לרחבי העולם

 

היסטוריה של ממלכת אפירוס

אפירוס נחשבת למולדת השבטים היוונים, יש גרסאות שהדורים הגיעו משם, ובכל מקרה היו שם ממלכות של שבטים עתיקים, ביניהם נודעו המולוסים

מהיכן הגיעו היוונים?

לפי אריסטו הם הגיעו מאזור הרי אפירוס. תומכת הגרסה זו העובדה שבאזור זה יש ריכוז של שבטי, שהדיאלקט שלהם הוא הקרוב ביותר לשפה היוונית המקורית.

באזור זה נמצא מקדש דודוני, שנחשב שני בחשיבותו לדלפי, ויחד עם זאת מרוחק מהערים היווניות. לפי הרודטוס זה מרכז הנבואה העתיק ביותר. הומרוס אומר ששם יש פולחן של זאוס.
אודיסוס הגיע לכאן במסעותיו ובילה שבע שנים עם המלכה קלידצה, עד שהשלים את תקופת החניכה שלו (לפי שטיינר), והיה בשל לחזור הביתה מהמסעות המיתיים, שהם למעשה מסעות הנפש בדרך את ההארה. מעניין לציין שלא רחוק מדודני, בשפך נהר האכרון, נמצא האורקאל של המתים. ביחד עם דלפי אלו שלוש מקומות הנבואה המרכזיים של מערב יוון.

לפי המיתולוגיה היוונית הלוחמים מצבאו של פריאמוס ובנו בראשם הגיעו לאזור אפירוס ויישבו אותו.
לפי פלורך דיוקליון ואשתו פיררה התיישבו באפירוס וייסדו את מקדש דודוני.
דיוקליון הוא בנו של פרומתיאוס, הסיפור שלו דומה לנוח, זאוס הביא מבול על האנושות בגלל חטאיה, דיוקליון שרד בתיבה, זה היה סוף תקופת הברונזה (5 תקופות לפי מתכות במיתולוגיה היוונית), דיוקליון ואשתו נצלו מהמבול, הנבואה אמרה להם לזרוק עצמות של אימא מאחורי גבם כדי ליצור מחדש את המין האנושי, הם הבינו שהאימא זה האדמה – גאיה, והעצמות זה האבנים. הם זרקו מאחורי גבם אבנים ומהם נוצר המין האנושי החדש. הסיפור מופיע במטמורפוזות של אוביד.

מעניין לציין שאולימפיה, אמו של אלכסנדר מוקדון, שהיה לה יכולות נבואיות, הגיעה מאזור אפירוס

 

 

אתרים בצפון יוון

המרכז הנבואי של עץ האלון - דודוני

בעמק גבוה באזור אפירוס, למרגלות הר תומרוס, נמצא האתר המקודש דודוני, שם ישבה הנביאה של עץ האלון. אתר זה היה מקודש לאלת האדמה, עד שהגיע זאוס וניכס אותו לעצמו. חלק מעסקת העברת הבעלות היה כנראה המשך מסורת הנבואה הקשורה לאלת האדמה, אלא שזאוס זוהה עם עץ האלון. והנבואה מזמנו והלאה הייתה קשורה להקשבה לרשרוש עלי האלון. המילה אלון מחביאה בתוכה את המילה "אל" ואכן העץ היה מקודש גם לכנענים הקדמונים שקישרו אותו לראש הפנתאון המקומי שנקרא "אל". הסיבה שהאלון קודש גם בכנען וגם ביוון הייתה תכונתו למשוך אליו ברקים, והקשר עקב כך עם אלוהי השמיים. חורשות אלון נחשבו למקום משכנו של האל.
 
בתקופה הקדומה דודוני הייתה מרכז לשבטים ההדורים וצפון יוון, בתקופה הקלאסית היא נהפכת למרכז ליוון כולה, בה עובדים את זאוס של הנאידות – נימפות המעיינות.
אודיסוס הגיע לכאן במסעותיו ובילה שבע שנים עם המלכה קלידצה, עד שהשלים את תקופת החניכה שלו (לפי שטיינר), והיה בשל לחזור הביתה מהמסעות המיתיים, שהם למעשה מסעות הנפש בדרך את ההארה.
לפי המיתולוגיה היוונית הלוחמים מצבאו של פריאמוס הטרויאני ובנו בראשם הגיעו לאזור אפירוס ויישבו אותו, בונים את המרכז בדודוני ומעבירים אליו את האלון הקדוש. לפי פלוטרך דיוקליון – בנו של פרומתיאוס ומחדש המין האנושי ואשתו פיררה התיישבו באפירוס וייסדו את מקדש דודוני.
מעניין לציין שלא רחוק מדודני, בשפך נהר האכרון, נמצא האורקל של המתים. ביחד עם דלפי אלו שלוש מקומות הנבואה המרכזיים של מערב יוון.
ההבדל בין דודוני לדלפי הוא שבדודוני עבדו את זאוס, בעוד שבדלפי את בנו אפולו. לאלת האדמה קראו גאיה או ריאה ביוון, אבל דיונה באפירוס ומכאן שם האתר.
 
הספינה של יאסון והארגונאטים, הייתה בנויה מעץ אלון מדודוני ולכן בעלת יכולת נבואית. המלך פירוס הפך את דודוני למרכז הדתי של ממלכתו במאה ה3 לפנה"ס, הוא בנה מקדשים לזאוס, הרקולס והאלה דיוני, חומה מסביב לאתר והחל מסורת של משחקי ספורט, תיאטרון ומוזיקה. בשנת 261 לספירה נוסד פסטיבל הניאות בדודוני, ומתחילים משחקים כלל הלנים.
ב167 לפני הספירה הרומאים ניצחו את המקדונים והרסו את דודוני, אוגוסטוס בנה את האתר מחדש בשנת 31 לפני הספירה
בשנת 360 מגיע לכאן יוליאנוס הכופר בכדי להתייעץ באורקל לפני צאתו למלחמה עם הפרסים, שם נהרג.
בשנת 392 סוגר הקיסר תאודוסיוס את כל המקדשים הפגאניים וכורת את האלון של דודוני.
יחד עם זאת הבישוף תאודורוס ב431 מכנס בדודוני את וועידת אפירוס הראשונה. וועידת כלל הכנסייה, דבר המראה על החשיבות הנוצרית של המקום שנגזרה כנראה מהחשיבות הפגאנית.
 
הרודטוס מספר שכוהנים מצרים בתבאי המצרית סיפרו לו על מקור הפולחן בדודוני, וכך היה: שתי כוהנות מתבאי (בירת מצרים ומקום המקדש המרכזי בקרנק לאמון) נלקחו על ידי הפיניקים, אחת הגיעה ללוב והשנייה ליוון, והיא זו שהחלה את עבודת הנבואה במקום. זה קרה גם דרך הגעה של שני יונים שחורות שעפו מתבאי במצרים, אחת ללוב ואחת לדודני, האחרונה התיישבה על עץ האלון והחלה לדבר בקול אנושי. וכך יוסד המקום.
 
האתר של דודני נמצא לא רחוק מהעיר יואנינה. ניתן לראות בו שרידי תיאטרון עתיק, שרידי מקדשים (בתוך אחד מהם צומח אלון צעיר), בחצר מקדש האלון היה בתקופה הקלאסית אלון עתיק ומקודש שהוא זה שסיפר על העתיד. לידו נובע מעיין קדוש. במקום מוזיאון קטן ושרידי מבנים נוספים, אך עיקר יופיו הוא במיקום הנהדר ובחורשות האלונים המקיפים אותו עד עצם היום הזה.
המלומד ניקולס המונד Hammond n.g.l התמחה במקדוניה העתיקה ואפירוס. הוא טוען שדודוני הייתה מרכז פולחן לאלה הגדולה, לפני שהפך להיות מרכז נבואה של זאוס

 

מטאורה

מטאורה מיושבת לראשונה על ידי נזירים מתבודדים במאה ה11, אך רק במאה ה14 מוקמים המנזרים הראשונים על ידי אנשים שהגיעו מהר אתוס, המקום מגיע לשיא במאה ה16, כשיש בו עשרים וארבע מנזרים שונים, כיום נשארו רק שישה פעילים, שניים של נשים וארבעה של גברים. רבים מהנזירים עזבו או מתו, וחדשים לא רוצים להגיע בגלל ריבוי התיירים. במאה ה16 היו מנזרי מטאורה רחוקים ובלתי נגישים, הגישה אליהם הייתה רק בעזרת רשת וחבל, אלא שכיום נחצבו מדרגות ונסלל כביש על ידי הממשלה בשנות החמישים. ומאז המנזרים הפכו להיות אתר תיירות פופולארי.

באתר יש שש מנזרים – כנסיות חשובים באתרים נפרדים וזה תיאורם

מנזר השילוש הקדוש – יש שם ספרייה עם ספרים עתיקים. המקום נבנה במאה ה15

מנזר סטפנוס – משמש כיום כמקום של נזירות, ישנם שלושים ושתיים, הוקם מחדש בשנות השישים, לאחר שהיה הרוס ונטוס בעקבות הפצצות במלחמת העולם השנייה. נבנה במאה ה15 כנראה. אין מידע רב על ההתחלה. היה בתמיכת וחסות הנסיכים מוולכיה עד המאה ה19.

מנזר גרנד מטאורה – הראשון שנבנה כמנזר, על ידי אדם בשם אתנסיוס שמגיע למקום מהר אתוס באמצע המאה ה14. הוא לומד בהר אתוס את טכניקות ההיסכייה מגרגורי פלמס: לאלוהים יש מהות ויש אנרגיות, האצלות, אפשר להתחבר לאנרגיות, ואלו הם שהופיעו בזמן הטרנספיגורציה (ההשתנות) על הר תבור. זה לא ישו שהשתנה, אלא התלמידים שיכלו לראות את העולם הרוחני כפי שהוא באמת. טכניקות שפותחו בהר אתוס שימשו את הנזירים לפתח את העין הרוחנית שבתוכם, את הנאוס, בכדי שיוכלו לראות ולהתקשר עם האור הזה.
בעקבות פשיטות של חיילים עותומאניים על ההר מחליט אתנסיוס לעבור למטאורה ולהקים מנזר על הפסגה הגבוה והרחבה ביותר. הכנסייה נקראת הטרנספיגורציה, לסמל את האור של הר תבור.

מנזר וורלם – נמצא ממול גרנד מטאורה, היריב התיאולוגי של גרגורי פלמס באמצע המאה ה14 היה המלומד וורלם, המנזר הראשון שנבנה בהר הוקדש לתורתו של גרגורי פלמס על האור של הר תבור. השני הוקדש ליריבו וורלם, שני המסדרים נמצאים אחד ליד השני לסמל את האיחוד בין שני זרמי התיאולוגיה הנוצרית במקום קדוש זה. במנזר ציורים עתיקים מהמאה ה15. במקום זה הייתה ספרייה חשובה והנזירים עסקו בקליגרפיה.

מנזר אגיוס ניקולס – מנזר קטן יחסית על סלע נמוך

מנזר רוסאנו – מנזר נזירות נמוך יחסית אליו ניתן לרדת ברגל מנקודת התצפית.

 


יואנינה

הבירה של צפון יוון. החלק העתיק שלה נמצא על חצי אי בתוך אגם בין הרים גבוהים. בסוף המאה ה18 הקים כאן שליט מקומי בשם עלי פאשה בירה של מדינה עצמאית שפרקה את עול הטורקים ושלטה על חלקים גדולים של יוון ואלבניה. הייתה זו מדינה ליבראלית שנתנה השראה למורדים היוונים. בסופו של דבר הטורקים הרגו אותו, אך עקבות שלטונו ניכרים בעיר היפה, בעיקר בארמון ובמצודה החולשת על העיר. יואנינה הייתה עיר ביזנטית חשובה והתקיימה בה קהילה יהודית משמעותית ששרידים ממנה נמצאים עד היום


דלתת נהר האכרון - האורקל של המתים
 
בצפון מערב יוון, לא רחוק מחוף הים, בשפך נהר האכרון, נמצא אחד האתרים המקודשים ביוון ומקום האורקל של המתים. זהו מקום מפגש של שלוש נהרות היורדים מהרי אפירוס – נהר האכרון, נהר הפיריפלגטון, ונהר הקוקיטוס. בתרגום חופשי משמעות שמות שלוש הנהרות הוא: "ללא שמחה", "גחלים לוחשות", ו"קינה". השמות הללו קשורים לתפישת המוות של היוונים. מי שמת ירד לשאול ולא היה לו סיכוי לצאת משם. אלא שנשמות המתים היו מעבר לזמן ויכלו לדעת את העתיד, ולכן אחד ממוסדות הנבואה החשובים ביוון היה האורקל של המתים.
 
במקום מפגש הנהרות ישנה גבעה סלעית ועליה המתחם המקודש שנקרא נקרומנטיון. עולי רגל היו באים למקום מכל רחבי יוון ועולים בדרך התהלוכות. עם היכנסם הם היו שוהים בחדרים ועוברים הכנה של כמה ימים הכוללת דיאטה מיוחדת. לאחר ההכנה יורדים לחדר תת קרקעי עם הנביא או הנביאה. חדר זה מכוסה בחמש עשרה קשתות כשבקצהו מפתח סלע טבעי בגודל של קשת שבמרכזו סדק. דרך הסדק היו נשמות המתים יוצאות ומספרות לנוכחים מה הולך לקרות בעתיד. לאחר החוויה המטלטלת היו המבקרים עולים למעלה ויוצאים מהמתחם בדרך אחרת ממנה באו. כיום מעל לחלק מהמקום יש כנסייה שהוקמה מאוחר יותר. האתר נתגלה מחדש רק ב1958 וזוהה על סמך תיאורים של הרודטוס וכותבים יוונים אחרים
בעבר המקדש היה על אי מכיוון שהאזור כולו היה מוצף במים שמעליהם התנשא הסלע. מוטיב זה של אי במערב שאליו מגיעים נשמות המתים וממנו יש שער לשאול, קשור לשקיעת השמש וניתן למצוא אותו גם במקומות אחרים כגון אנגליה – האי של אוולון. כיום, לאחר ניקוז הנהרות, יש במקום שפלה פורייה ולא רואים את הים.

צ'ומקרה

רכס נישא שהוא לב הרי הפינדוס ובמרכזו הר נפלא בצורת פירמידה, מתחת להר העיירה paramanta שם נמצאים משרדי הפארק הלאומי, וממנה יוצאים לסיורים באזור. צפונה ממנה בגאיות עמוקים העולים מזרחה, ישנם מספר כפרים נפלאים

 

קניון הוויקוס

נחשב לקניון העמוק באירופה, למרות שיש מתחרים על התואר, בכל מקרה נוף נפלא של כפרים עם אבני צפחה, ואפשר להגיע ברכב לתצפית מגדות הקניון מעל הכפר מונדריני.

 

מצובו

כפר תיירותי על הדרך הראשית המחברת את צפון יוון לסלוניקי, בקו פרשת המים של הפינדוס, בעיירה אוכלוסייה וולאכית גדולה, בתים מסורתיים, בעלי מלאכה וכנסיות, הוא מקום עצירת חובה בדרך ליואנינה

 

 

מאמרים נוספים על יוון

היסטוריה עתיקה של יוון

מיתולוגיה יוונית

הדרך היוונית

אלי יוון

מקדשי יוון

דת יוון

מיתולוגיה יוונית

תיאטרון יווני

המיסטריות

אורפיזם ודיוניסיה

הפיתייה בדלפי

 

מידע על מקומות/אזורים ביוון - לחצו לקישור

תרקיה היוונית

מקדוניה היוונית

אפירוס

מרכז יוון

פלפונס

סלוניקי

 
 
 
 
 
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו