לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אתיופיה הקדומה - טיולים לרחבי העולם

היסטוריה כללית

הממלכה האתיופית הראשונה הייתה ממלכת אקסום שנודעה כאחת הממלכות חשובות והגדולת בעולם לפני אלפיים שנה. האתיופים הקימו ערים גדולות, מקדשים, אובליסקים ענקיים, ארמונות, קיימו סחר מקיף עם ארצות הים התיכון, ואף התערבו בסכסוכים אזורים.

האתיופים עצמם מאמינים שממלכתם התקיימה כבר לפני שלושת אלפים שנה בימי מלכת שבא האגדית. רוב החוקרים חושבים שמלכת שבא הייתה סודנית ולמעשה הממלכה האתיופית התחילה יותר מאוחר, "רק" במאה ה-1 לפנה"ס. כך או כך הרי שזו הממלכה עתיקה מאד שהישגיה החומריים מרשימים ביותר.

במאה הרביעית לספירה הפכו האתיופים בהנהגת המלך אזנה לנוצרים והיו למעשה האומה השנייה בעולם (לאחר הארמנים) שקיבלה את הנצרות. הממלכה המשיכה לפרוח ואף הגיעה לשיאים חדשים, בימי המלך כלב הם עזרו לביזנטים כנגד פלישות ערבים ופרסים. קרנה של ממלכת אקסום החלה לשקוע במאה ה-7 לספירה עם היווצרות האימפריה האומאיית. דרכי הסחר עם המזרח התיכון נחסמו ונשלטו על ידי הערבים. סיבות אקלימיות וסחף אדמה שנוצר כתוצאה מביעור יערות הביאו להתדרדרות גם בחקלאות. הערים ננטשו, הארגון המרכזי התפורר. כוחות מקומיים איימו יותר ויותר על השלטון המרכזי. במאה ה-9 לספירה נחרבה ממלכת אקסום על ידי המלכה יהודית מהרי סימיאן שהצליחה לאחד את השבטים היהודים תחת דגלה.

לפי אמונת האתיופים לפני שהם היו נוצרים הם היו יהודים בהשפעת מלכת שבא. המלכים שלהם ראו עצמם כממשיכי שושלת שלמה. כך או כך בימי הביניים יש הופעה של אתיופים יהודים על גבי דפי ההיסטוריה והאגדה טוענת ששבטים יהודים ישבו בהרי סימיאן ולא התנצרו ושבמאה ה-9 הם הקימו ממלכה עצמאית בהנהגת מלכה בשם יהודית

במאה ה-10 נוסדה שושלת חדשה על ידי שבטי האגאווה שישבו מדרום לאקסום. המלך הגדול ביותר שלהם – לליבלה, דמות מסתורית ששהתה כנראה שנים רבות בירושלים, בנה עיר בסלע בשם לליבלה בתוך ההרים. זהו אחד המקומות המרשימים בעולם, המזכיר קצת את פטרה. במאה ה-13 הסתיים שלטון שושלת זו ובמקומה עלתה לגדולה השושלת הסולומונית שנתמכה על ידי הקדוש של התקופה – תקלה היימנות משואה. עם עליית השושלת הסל ומונית מתחיל "תור הזהב" של אתיופיה. מלכים גדולים כמו עמדה ציון משאירים אחריהם יצירה ספרותית ואמנותית אדירה. הם מאחדים תחת שלטונם את כל הרמה האתיופית, מקדמים את הנצרות ונלחמים ביהודים ובמוסלמים.

במאה ה16 חל מפנה בקורותיה של אתיופיה, מנהיג מוסלמי כריזמטי בשם אחמד גרן מצליח לאחד את כל שבטי המדבר הסומליים ואחרים ולכבוש את אתיופיה, למשך כמה שנים יש שלטון מוסלמי שפוגע קשות באזורים מסוימים. בסופו של דבר המוסלמים מנוצחים וניגפים, אך ההרס נשאר ונותן פתח לפלישה של שבטים אפריקאיים ללב הרמות האתיופיות ובראשם האורמו המהווים כיום את הפלח הגדול ביותר של האוכלוסייה. השלטון המרכזי נחלש ומצטמצם לאזורי הצפון ואגם טאנה. ויחד עם זאת בירה חדשה מוקמת בגונדר.

במאה ה-19 מתחיל תור זהב נוסף של אתיופיה, מלך נמרץ בשם תיאודורוס מצליח לחזק את השלטון המרכזי וליצור צבא מרכזי חזק. הוא מתחיל במפעל איחוד וכיבוש אתיופיה, ממשיך אותו מלך נוסף בשם יוחנן, ולאחריו מלניק שבזמנו מוכפל שטח המדינה על ידי כיבושים מסיביים בדרום. אתיופיה נהיית מה שהיא כיום. מלניק אף מצליח להביס צבא איטלקי מודרני שנשלח לכבוש את אתיופיה בקרב אדווה.

יורשו של מלניק הוא הקיסר היילה סלסי ששולט משנות ה-20 של המאה ה-20 עד שנות ה-70. באמצע התקופה אתיופיה נכבשת ל-5 שנים על ידי האיטלקים במלחמת העולם השנייה והיילה סלסי יוצא לגלות. בסוף תקופת שלטונו עולה לשלטון חונטה צבאית בשם "דרג", שמנסה ליצור סוציאליזם ומהפכה באתיופיה, הדבר מביא לרעב והתפתחות מלחמת אזרחים שבסופה האיש שהשתלט על ה"דרג" והשליט שלטון טרור באתיופיה – מנגיסטו, בורח מהמדינה והמורדים בראשות זאנווי משתלטים על המדינה ומקימים דמוקרטיה. זנאווי מצליח לתמרן את אתיופיה בהצלחה במשך 20 שנה ומת בפתאומיות ב2012. כיום נושא אתיופיה את פניה אל העתיד שנראה, על פניו, מבטיח.

 

היסטוריה קדומה:

אתיופיה אינה ארץ אירופאית ולמעשה הנצרות שלה הייתה אי מבודד של תרבות ודת במשך מאות שנים, ולכן מועטים המקורות השופכים אור על הנצרות האתיופית הקדומה, התפתחותה, וההשפעות עליה. למעשה החוקרים מתייחסים לתקופה שלפני יכונו אמלכ (1268) וחידוש השושלת הסל ומונית כתקופה חצי היסטורית, מכיוון שהמקורות עליה דלילים וטבולים באגדה
לפי אמונת האתיופים כפי שהיא מופיעה בספר "כבוד המלכים". מי שהקים את הממלכה הראשונה באתיופיה היה אביה של מלכת שבא, ובעקבות ביקור מלכת שבא בישראל וגניבת ארון הברית על ידי בנה – מלניק, התבססה באתיופיה ממלכה ששמרה על חוקי היהדות. המחקר הארכיאולוגי לא יכול לאשש טענה זו גם לגבי קדימות וגם לגבי יהדות, אלא שבדיקה פילולוגית, כפי שמופיעה המחקר של לודנדורף, מראה שמילים בשפת הגעז מראים על השפעה עברית קדומה – מצוואת, תיבה, טעות. במאה ה-2 מופיע כתב אתיופי ייחודי המבוסס על שפת הגעז הולכת להפוך לשפת קודש בכנסייה.

השרידים הארכיאולוגים הראשונים באתיופיה מראים על תרבויות שהושפעו מדרום ערב כבר במאות ה5 לפני הספירה, אלא שהתרבות הראשונה המוכרת באתיופיה ולה עדויות בכתב ובספרות חיצונית היא ממלכת אקסום שתחילתה במאה ה-1 לפני הספירה וסופה במאה ה-9. במשך קרוב לאלף שנה מתקיימת ממלכה מאורגנת שמגיעה להישגים חומרים ורוחניים חשובים. העלייה של אקסום הושפעה מהשינויים הגיאופוליטיים ברחבי העולם. מן הצד האחד התגברות הסחר העולמי ובמיוחד עם עליית העולם ההלני והאימפריה הרומאית והביקוש המתגבר למוצרים מהדרום כגון שנהב.

המסחר של העולם ההלני רומאי התנהל עם אזורי דרום ערב בדרכי השיירות ודרך ים סוף. (בנושא זה אציין שבמאה ה-1 לספירה מגלים הרומאים את נתיבי השיט בים סוף וחלק גדול מסחר הבשמים, המור והלבונה, עובר אל הים). מן הצד השני במאה ה-1 לספירה יורדת קרנה של ממלכת נפטה בסודן בעקבות מלחמתם ברומאים וגם קרנה של ממלכת שבא שתימן שנכבשת על ידי שבטים ערביים, את החלל ממלאת בחלקה הממלכה האתיופית החדשה.
אתיופיה מופיעה במכתבי המלכים התלמיים. המסחר הער שניהלו קישר חבל ארץ זה לעולם. הם סחרו עם אדול שעל חוף הים האדום ומשם עם שאר הארץ. סוחרי הפילים פתחו את הארץ לזרים ובעקבותיהם התיישבו באתיופיה יוונים, רומאים, יהודים וערבים. אקסום מוזכרת לראשונה באמצע המאה ה-1 השפה הנפוצה בה היא יוונית ונמצאו כתובות ביוונית. לא הרבה אנו יודעים על המלכים האתיופים לפני המאה ה-4. האיש שפורץ לתודעת ההיסטוריה העולמית וגם הנוצרית הוא גדול המלכים שגם היה זה שניצר את אתיופיה – אזאנה. הוא מעביר את הבירה של הממלכה מעיר הנמל אדוליס לאקסום ובמשך ימי מלכותו הארוכים כובש ארצות רבות ומביא את האימפריה האתיופית לשיא כוחה

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו