לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

רשימות על הדת הבהאית

הדת הבהאית מתחילה בשירז ב1944, מולא חוסיין מירזא עלי היה ממשפחת עולמא ולמד בבית הספר השייחי ב23.5 הוא פוגש את הבאב, הטוען בגיל 25 להביא דת חדשה. הוא מטיף במשך חמש שנים ובגיל 30 מוצא להורג בעיר טבריז. והיו לו בסביבות 20.000 חסידים שנהרגו ביחד אתו.

הבאב נכלא זמן לא רב לאחר ההתגלות. לאחר שהוצא להורג המאמינים התכנסו במקום בשם בדש, וביניהם אישה בשם הטהיר, היא הורידה את הח'יגב, אמרה שיש שלב חדש ומצב הנשים צריך להשתנות. השאר היו גברים מהמסורת השיעית. הבאב כתב הרבה בפרסית, ערבית, הספרות שלו יש לה חמישה סוגים שונים: פילוסופי, פרשנות, חרוזים עם השראה – איאד. באיראן יש הרבה שהולכים אחרים והרבה מתנגדים לו.

באסלאם הנביא מוחמד הוא אחרון הנביאים, הרעיון של הדת החדשה הוא נגד זה, באופן תיאולוגי אין מקום לרעיון של דת חדשה לאחר מוחמד.

 

השם בהאים הוא על שם בהא אוללה, הבאב אמר שהוא מכין את האנשים לאדם שבא אחריו. הבאב דומה מאד לישו, אבל אחריו יש בהא אוללה שבתחילה היה אך תלמיד אחד מני כמה. בשנת 1853 הוא מגורש לעיראק. נשלח לגלות בתקווה שהדת תמות, שם הוא מכריז על עצמו כזה שהבאב ניבא על בואו. הוא היה בן של שר ממשפחה מכובדת, כשאביו נפטר ביקשו ממנו להיות שר, אבל הוא סירב ואמר שהגורל שלו אחר. הוא לא היה מעוניין בכוח פוליטי. חי שנתיים בהרי כורדיסטן, בבידוד, נעלם למשך שנתיים. אבל בדרך פלאית חזר.

עשר שנים לאחר בגדד הוא מגורש לטורקיה וחי חמש שנים כאסיר באיסטנבול. ב1868 הוא נשלח לעכו. זאת השנה שבאה הגיעו הטמפלרים מגרמניה. הוא חי בכלא עכו למשך שנתיים.

הוא ראה מה קרה לבאבים, איך אנשים הגיבו לדת חדשה, והטיף לאנשיו לא להיגרר לקיצוניות, לא לעורר התנגדות, הוא חיפש את דרך הביניים בין לא להחביא את אמונותיך ללא לעורר התנגדות. זה לא אותה תורה של הבאב, אלא לימוד חדש. לבהאים יש משימה. אבל מסיונריות זה דבר שונה. חקר אינדיבידואלי של האמת.

E g browne רופא בקמבריידג' המאוהב בלימודי המזרח, קורא ספרים של גובינו. שמוקסם מהבהאים והבאבים. הוא חושב על האיראנים כמקור התרבות – ארים. כותב ספר שבראון קורא, בראון מבקר את בהאוללה בעכו לפני שהוא מת. כותב על המפגש. זה התיאור המערבי היחיד של בהאאולה.

ב1892 מת הבהא והוא היה בן 50. עבדול בהא נהיה היורש. ב1909 מהפכת הטורקים הצעירים, יש יותר חופש לבהאים. השרידים של הבאב מובאים מאיראן ונקברים בחיפה. כשעבדול בהא נהיה חופשי ב1909 הוא מחליט לנסוע בעולם. מגיע לארצות הברית ב1910, לגרמניה ב1912. נותן הרצאות על עקרונות הבהאים ופוגש אינטלקטואלים. ב1913 פוגש שני פרופסורים גולדהיצר. שהתחיל לימודי אסלאם. וורנברי היה מורה שלו והוא הכיר בחשיבות הבהאים, הם רואים בו הבהאי הראשון. ב1921 מת עבד אל בהא.


ממשיך אותו בנו שוגהי אפנדי שמת בלונדון ב1957


הדת הבהאית רואה את ההיסטוריה גם כקו של התקדמות וגם כחזרה, גם כתפישה ההודו אירופאית וגם כתפישה השמית. יש ערכים נצחיים, ויש דברים שצריכים להתחדש.


הטבעת של הבהאים: שני כוכבי פנטגרם. באב ובהאוללה, ואז האותיות: האו ב והא, הסמל בהא, שלושה עולמות, אלוהים אחד יצר הכל. אלוהים, בני אדם, וקשר ביניהם, עולם של האצלות, פנינים על חוט כמו משה ומוחמד, בהאאוללה. יש לדתות שני חלקים, אחד זה הגרעין הנצחי. השני זה ההיבט החברתי שצריך להשתנות.

 

למאמרים על הדרוזים והבהאים באתר "תרבויות עולמי ישראל" - לחצו כאן

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו