לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הבית הפמירי


זהו בית מסורתי שבו חיים רוב האוכלוסיה באזור הרי פמיר, אחד האזורים הגבוהים והנידחים בעולם, אלא שבית פשוט זה נושא בחובו סימבוליזם פילוסופי ומיסטי עמוק. שנובע ממסורת בת 2500 שנה. הבית הוא סמל ליקום וגם מקום תפילה. בתוכו ישנם 3 אזורי מחיה המסמלים את 3 סוגי החיים: מינראל, צמח, חיה. הרצפה מסמלת את האדמה, האח את האש, הפלטפורמות המורמות בצדי החדר, כמו הספסלים, מייצגים את האוויר והמים. ביחד יש 7 חלקים של הבית, הקשורים לחשיבות של המספר 7 בזרתוסתרא וגם אצל האיסמעילים. הסיבוליזם של הבתים בהרי פמיר נובעים מדת המקור של האוכלוסיה, הלא היא דת זרתוסתרא הפרסית העתיקה, ומהדת הנוכחית של האוכלוסיה שהיא סוג של אסלאם מיסטי שיעי הנקרא איסמעליה

המספר 5 קדוש באסלאם וגם בקרב זרם זה של האסמעליה. הדבר מתבטא ב5 עמודים התומכים את הבית ומסמלים את 5 בני המשפחה הקדושה השיעית: מוחמד, עלי (חותנו של מוחמד) פטימה (בתו שהייתה נשואה לעלי), חסן וחוסיין (נכדיו). המקור הוא זרתוסתרא ומייצג 5 אלים.
החלוקה של העמודים היא כדלהלן:
משמאל לכניסה יש עמוד המייצג את מוחמד, הוא עשוי בדרך כלל מעץ ערער, עץ קדוש המסמל טוהר, יש לו ריח נעים בשריפה, עריסת התינוק תהיה ליד עמוד זה.
בצד שמאל מרוחק מהכניסה נמצא עמוד המסמל את עלי, במסורת זרתוסתרא הוא היה קשור למלאך של האהבה – מהר. החתן והכלה יושבים ליד עמוד זה. במסורת הרי פמיר בנוסף לאב ולחותן, הרי שלכלה צריך להיות אב רוחני נוסף, שמסיר 7 צעיפים מעל פניה בליל הכלולות, זה קורה ליד עמודו של עלי.
מצד ימין מרוחק נמצא עמוד המסמל את פטימה, זהו מקום הכבוד של הכלה ומקום השמלה שהיא לובשת הקשורה לפטימה, במסורת זרתוסתרא זאת הייתה האלה אנהיטה והמלאך ששמר על האש, ליד עמוד זה נמצאת בדרך כלל אש הבית. ושם עושים טקסים הקשורים לאש.
מצד ימין לכנסיה נמצאים עמודים 4 ו5 המייצגים את חסן וחוסיין. הם צמודים אחד לשני ועליהם סמלים עתיקים כגון קרניים של כבש מרקו פולו או סמלי שמש, אלו שני עמודים קרובים המחוברים ביניהם בקורה. להראות על הקרבה בין חסן וחוסיין. העמוד של חסן הוא מקום התפילה ומקום מושב החליפה של המשפחה או האורח הנכבד, נהוג להשאיר מקום ריק לישיבה ליד העמוד. במסורת זרתוסתרא זה היה האל זמיוד.
ליד העמוד של חוסיין עושים את טקסי האבל, ושם מדליקים נרות זיכרון, במסורת זרתוסתרא זה היה האל אוזר.

 

תומכים את הגג שתי קורות עיקריות וזה מסמל את עיקרון הדואליות שהוא מרכזיאצל זרתוסתרא והאיסמעילים, קורה אחת מחברת בין עמודי עלי ומוחמד ומסמלת את ההגיון היקומי, קורה שנייה מחברת בין עמודי פטימה וחסן/חוסיין, ומסמלת את הנפש היקומית. בזרתוסתרא 2 הקורות קשורות לחומר ולרוח.

ישנם בדרך כלל 6 קורות משנה מעל האח המייצגות את 6 הנביאים באסלאם ו6 הכיוונים בדת זרתוסתרא. 6 הנביאים הם: אדם, נוח, אברהם, משה ישו ומוחמד.

 

המספר 4 קשור ל4 היסודות: והוא מופיע בתקרה שהיא מעשה פסיפס של 4 קומות של ריבועי עץ שלובים זה בזה ואור החודר מחור במרכז. אלה הם 4 הבתים המייצגים את 4 היסודות.

גם לצבעים יש משמעות: הצבעים אדום ולבן מופיעים בקישוטים. אדום מייצג את השמש, ההתגבשות הראשונית, מקור החיים והאש, לבן את האור, מקור הבריאות וההעשרה של האדם

 

ביום הנוורוז (חג הפרסי החשוב של יום השוויון האביבי), טובלים ענפי ערבה בקמח ומציירים איתם סמלים על קירות הבית. הערבה היא עץ מקודש.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו