לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

בסילידס - טיולים לרחבי העולם

בסילידס.

בסיליסדס (לימד 117-138)

לימד באלכסנדריה, לפי דבריו קיבל את הסודות מסנט מתיאס, השליח שהחליף את יהודה איש קריות. בסילידיס טען שקיבל ממתי אמרות לא ידועות ותורות סודיות של ישו, הוא כתב 24 ספרי פרשנות לכתבי הקודש, תפילות, מזמורים, חרוזים, וכתבים פילוסופים על הנפש הנוספת, ועל הנביא פרצור לימד גם בפרס.

 

לפי דבריו אמונה זה עניין של טבע, ואפשרות לנפש לעלות ולהסכים לדברים לא נראים. ישנם נשמות נבחרות שמסוגלות לעלייה.

התורה שלו מזכירה גלגולים הודיים: אנחנו סובלים בגלל חטא בשלב קודם של קיום. ישנם גלגולים לגופים חדשים של אנשים וגם חיות מטאפסיכוסיס. המרטירים מתים בגלל משהו בעבר.  בסילידיס מאמץ את התפישות המזרחיות של גלגול וקרמה, מלמד שהנפש יכולה להתגלגל הרבה פעמים עד שתזכה לידע שיביא גאולה. לפי גיא סטרומזה המסורת הגיעה מהאורפיזם.

 

התשוקות הם סרך שנצמד לנפשות הגיוניות. הם מחקים את החיים ומקבלים אימפולסים של חיות, ונהפכים להרגל – אבנים. הגוף הוא מעין סוס טרויאני.

 

לפי היפולטוס הבסיליאדים חגגו את הטבילה, באופן פגאני, האמונה שלהם הייתה פנתאיזם מפותח, הוא לקח תרגולות מהפיתגוראים, עסק בצומות ושתיקות. הספרות שלהם קשורה לזרתוסטרא. הם הסתמכו על הבשורה לפי מתיאס. הוא מקשר את בסילידיס עם בנו איזידור וטוען שהם היו דואליסטים, אך הוא כתב רחוק מזמנם.


איזידור טוען לקשר ל"חם" בנו של נוח, לנביאים, ושזורואסטר היה בנו של נוח.
המניכאיזם כנראה הושפע ממנו. הוא מופיע כאחד המורים הגדולים בתיאורים של הגנוסטים על ידי אבות הכנסייה, אך אין כמעט ספרים וכתבים שלו, ותורתו עמומה משהו. ישו האמיתי לא נצלב, אלא הוחלף על ידי שמעון מקירינה שלבש את דמותו. אותה אמונה יש למניכאים. שאף מאמינים שמי שנצלב זה אויב האדם, השטן.

הייתה בשורה לפי בסילידיס  שאבדה

קודם היה את בסילידיס basilides ולאחר מכן בן זמנו valentinus

  

 

בסילידס.
סיכומים מהספר 
gnosis, kurt rudolph

לא הרבה ידוע על חייו, פעל בזמן טריאנוס ועד אנטונינוס פיוס. לפי האגדות למד ממיננדר באנטיוכיה, ופעל רבות בפרס, אך אלו רק אגדות.

על תורתו מסופר שני דברים סותרים, אחד על ידי איראנוס והשני על ידי הפוליטוס, שזה כנראה הנכון.

ישנם שירים שלו, מזמורים שנשמרו אצל קלמנט מאלכסנדריה וחלק מפרשנויותיו.


חלק מתורתו זה הנחיות מוסריות: הוא משוחרר מצד אחד ואסקטי מצד שני. ניתן להשתתף בשחיתות של העולם עד לישועה הסופית, לרדת לחומר. יש נשמה מזויפת שנצמדת לאדם ומשתלטת עליו ולוקחת אותו לרוע.

הפנאומתים שונים מהעולם, הם חלק מהאור על טבעי. הוא מעדיף להשתמש באמונה במקום גנוסיס, אך המובן הוא נואוסיס – הבנה, שניתנת על ידי טבע האור.

 

ישנם שש כוחות אלוהיים שמהם מורכבת הפלרומה:
נאוס – מיינד או ישו
מילה – לוגוס
זהירות – פרונסיס
חוכמה – סופיה
וכוח – דינמיס.

 

המדרג התחתון של מלאכים יצר את העולם והאדם, המנהיג שלהם האל היהודי אברקס abarax, יש לו ערך מספרי של 365. שאלו הם רקיעים. אברקס קשור כנראה לארבע אותיות השם יהוה, היפוך של ארבע זה אברא. ישו זה הנאוס.

ישנה בשיטה של בסיליס גם פרשנות מוניסטית: אלוהים יצר זרע העולם, וזה מתפתח מלמטה למעלה במטרה לחזור לאל, הכל נקבע מראש. ישו השמימי הוא כמו קרן אור הבוקעת את העולם שעליה מטפסים חזרה לאל.


ישנם שלושה סוגי חזרה: הראשונה קורית באופן אוטומטי, השנייה בעזרת הקרן, רוח הקודש, השלישית זה אלו שנשארים למטה וצריכים טיהור וישועה. מהזרע גם נוצרים שליטי העולם. עם ישועת המרכיב השלישי חסד יחזור לעולם


מהבן שלו איזודר נשארו כתבים: על הנשמה הגדלה". "אתיקה", "גילויים של הנביר פרצור
parchor".

 

מקורות אחרים

היה להם נביא בשם ברכבאס שהוא בסילידיס, ואל תחתון בשם אילדבאות ialdabaoth יש ספר "החקירה של מרי"  וגם "על הבריאה של מרי".
נוצרו שש או שבע אלים מזויפים הקשורים לשבעה הכוכבים, הרקיעים ואלו הם: 
sabaoth,  elilaios, daden, sethus, sacla,niao

 

לאל הארכון הגדול של בסילידיס קראו abraxas, בן זמנו היה קרפוקרטס. ולכת שלו קראו גנוסטים. הבן שלו אפיפנוס epiphanies המשיך את התורה.

 

אבות הכנסייה מאשימים את בסילידיס בהפקרות מינית, אבל המקורות מראים אחרת, קלמנט אומר עליו שהיה מתנזר אך עודד נישואים, אלא שהמאמינים אחריו התנהגו בהפקרות. הם אוכלים בשר שהוקדש לאלילים. הם פונים למאגיה.

לפי וויליאם התורה של בסילידיס נשענת על הסטואיות, לפי פילוסופיה זו יש דברים טובים ויש רעים, אך יש רבים שהם לא זה ולא זה, לפי הטבע או ניטרליים, למשל חיים ומוות, בריאות וחולי, עונג וכאב, יופי וכיעור, ומכאן האי אכפתיות לגבי דברים שמתפרשת בטעות כמתירנות.

 

יונג  ובסילידיס

הפסיכולוג קרל יונג התייחס להשגה של גנוסיס, שלמות פסיכית כאינדיבידואציה. כתב ספר של שבע דרשות למתים לכאורה על ידי בסילידיס. אלו הם מתים חיים שהם אנחנו. זה לווה בתופעות על חושיות בביתו, נוכחות של קולות שבאו מירושלים ושם לא מצאו דבר. לפי בסילידיס שבספר הפלרומה היא מלאות וריקות בו זמנית. אנחנו מתים בגלל ההפרדות. צריך לצאת מהדואליות לנקודת מבט חיצונית. לכל דבר יש צל, וצריך לאהוב את הצל.

 

מאמרים על הגנוסטיות - לחצו לקריאה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו