לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

בקטשים באלבניה - טיולים לרחבי העולם

המסדר הבקשטי נוסד בתורכיה במאה ה19, אך המרכז העולמי שלו עבר לאלבניה בתחילת המאה ה20, שם יש ריכוז גדול של מאמינים. העדה הבקטשית באלבניה מונה קרוב לחצי מיליון איש, בעיקר בדרום אלבניה ובעיר קרויה, המרכז העולמי של המסדר הבקטשי נמצא בטירנה, ובכל מקום ישנם מרכזים - טקות שלהם, ביניהם כמה גדולות במיוחד בוולורה,  קרויה, בראט, גירוקסטרה, ובפסגת הר תומור, שהוא הר קדוש ומהווה אתר עלייה לרגל והילולה שנתית. הבקשטים מוכרים כאחת מארבע העדות הדתיות הגדולות של אלבניה, ויש אזורים שבהם הם רוב, הבקטשים מילאו תפקיד חשוב במאבק של האלבנים לעצמאות ובבניית הזהות הלאומית, בין הקשורים אליהם היו האחים פרשרי שעיצבו את הלאומיות האלבנית, וכן דמויות מרכזיות בפוליטיקה

 

מאמרים על הבקטשים באלבניה

עבאס עלי

קתכיזם בקשטי

דפים בקטשים

מסעות עם בבה 1

מסעות עם בבה 2

 

מאמרים על הבקטשים בתורכיה - לחצו כאן

 

בקטישים באלבניה

מורט השני הוא זה שכובש את אלבניה. מי שהתחיל להתקדם לכיוון אלבניה היה ביזיד הראשון, אך הוא נעצר על ידי תימור לנג. הייתה דמות חשובה אצל היאניצארים שנקראה אוורנוס גאזי. שכנראה הייתה בקטישית והיא מדווחת על ידי אווליה צלבי במאה ה17.

לפי הבקטישים הם באו לאלבניה בזמן מוחמד השני 1451 – 1481 ואף ביזיד השני. היה אז בקטשי בשם קזים בבה.

הדמות האגדית שהביא את הבקטשיות לאלבניה הוא סרי סלטיק. הוא הגיע לאלבניה, שחט דרקון, והקים שבע זאוויות, הוא נקבר בסופו של דבר בקורפו.

בעיר של קרויה יש עדויות לבקטשיזם מהמאה ה17, אווליה צלבי מדבר על טקות של אבדלים, שזה שם אחר לבקטישים. בקרויה יש זאוויה של מורתזה בבה ושם יש קברים עם כובע – תק בקטשי מ1728

קרויה קשורה גם לקדוש סרי סלטיק, אחת מהטקות הראשיות נמצאת על ההר מעל קרויה ובה יש קבר של סרי סלטיק, שלמרבה הפליאה קבור גם בהרבה מקומות אחרים, יש אומרים 7 יש אומרים 40. למקום יש תכונות של ריפוי. סרי סלטיק מזוהה עם סנט ניקולס. כן הוא מזוהה עם הקדוש הנוצרי נחום באוכריד.

בשנים 1759-1822 חי עלי פשה והוא מלך על אפירוס 1790 – 1822 שכללה גם את דרום אלבניה, למעשה הוא היה שליט עצמאי כמו דהאר אל עומאר. הוא הפך להיות בקטישי וביסס את הבקטישיות בדרום אלבניה, האנשים בדרום אלבנים נקראים טוסקס, ויש להם ניב אלבני משלהם, תשע עשיריות מהמוסלמים הם בקטישים, בצפון אלבניה הסונים יותר חזקים והאנשים נקראים דדגס, ורק עשירית מהמוסלמים הם בקטישים.

העדות ההיסטורית המהימנה להתפשטות הבקטשיות היא מזמנו של עלי פשה, היה לו מיסיונר בשם שמימי. או מימי. הוא זה גם שהפך את עלי לבקטישי. הטקה בקרויה קרויה על שמו של מימי, שעקב הירצחו המשפחה השלטת בעיר נאלצה לעזוב. אביו של עלי פאשא היה דרוויש, הוא האמין בדרווישים. מסופר שדרוויש בקטשי ניבא את הצלחתו, הוא נתן לו טבעת ששימשה אותו עד יום מותו, טבעת כוח. עלי פאשא קיבל ברכה גם מנזיר נוצרי בשם קוסמס, ולכן תמך בנוצרים ובבקטישים. בסוף ימיו הוא היה מכור לדרווישים ויואנינה נהייתה מרכז להם.

ב1826 הסולטן מהמט השני רודף את הבקטישים במה שנקרא "השואה של הבקטישים". הוא נשבע לערוף 70.000 ראשים, וכשאין מספיק הוא עורף ראשים של מצבות. חלק מהבבות בורחות לאלבניה, מקום שם היה עד אותה תקופה ממלכה עצמאית של אפירוס שבראשה עלי פאשה שהיה בקטשי. ב1860 הבקטשים מוצאים שוב מחוץ לחוק, בתורכיה הם ממשיכים להתקיים תחת התחפושת של נקשבנדים. באלבניה הם יכולים להתקיים ללא מפריע.

לאחר מכן היה לבקטישים בדרום אלבניה תפקיד מרכזי בתנועה הלאומית האלבנית, בשנת 1880 התרחש מאבק בדרום אלבניה בין היוונים שניסו להשתלט על הארץ לבין האוכלוסייה המקומית שבמוצהר נאבקה למען השלטון התורכי אך למעשה נאבקה למען עצמאות, מי שהנהיג את זה היה עבדול בין פרשרי שגם הוא היה בקטישי.

ב1922 הבבות האלבניות מנתקות את הקשר עם הבקטש הגדול שמעביר את מקום מושבו מאיסטנבול לאנקרה, והם יוצרים מסדר עצמאי. שמרכזיו בטירנה וקורצה, המלך זוג הושפע מהם רבות. תחת הקומוניסטים הבקטשים נרדפו, נוצרה קהילה גדולה בדטרויט, והיא עוזרת כיום לבנות את הדרגות מחדש.

מרכז וצפון מזרח אלבניה הוא בעיקרו מוסלמי, ונוטה לזרם החניפי באיסלאם. דרום אלבניה ואזור קרויה הוא בעיקרו בקטישי.

הסיבה שהאלבנים ואנשי קוסובו קיבלו את האסלאם היא כנראה שהם היו קשורים לכת הבוגומילים בנצרות. כת גנוסטית שהיוותה את המקור לקתרים בדרום צרפת, ולתקופה מסוימת אף שלטה כממלכה עצמאית באזור קוסובו.

יש כנראה דברים בבקטשיות שנובעים מאמונה של הבוגומילים.

 

תפוצה של הבקטשים

אלבניה מחולקת בין דרום לצפון, זה שני ניבים שונים של שפה, ושתי דתות שונות, בצפון יש קתולים, בעיקר בצפון מערב, בדרום יש יוונים אורתודוכסים. החלוקה הזאת מקורה בחלוקה במאה ה11 בין אזורי השפעה של הוותיקן ושל קונסטנטינופול. 

פרמט: שלושה רבעים מהאוכלוסייה של פרמט הם בקטישים. מעל העיר יש טקה שייסד בקטש בבה לפני כ100 שנה, הוא קבור ליד האגי בבה מחורסן שמת לפני 350 שנה.

בלסקוסיק: העיר ברובה היא בקטישית, הטקה היא על גבעה, היא בת 100 ויש בה את קבר המייסד אבידין בבה.

פרשרי: הטקה של פרשרי היא בנוף נפלא, יש בה את הקבר של שייך נסיבי שהיה בן זמנו של עלי פשה, הוא עלה לרגל להאגי בקטש ושם הדלת של הקבר נפתחה לפניו בעצמה, ואז הוא אמר: זה הגורל שלי – נסיבי, ומאז הוא נקרא שייך נסיבי, הוא ניבא לעלי פשה את גורלו ואת הייעוד הגדול שלו.

קרויה: היא כולה בקטישית והיא מקום עליה לרגל שלהם. יש טקה בשפלה ששם קבור בבה עלי. האוכלוסיה היא צגס, יש שם עץ שננטע על ידי בבה עלי מחורסן, שהיה בן זמנו של סקנדרבג, ותקע את מקלו באדמה וממנו יצא העץ

טפלן: עירו של עלי פאשה, אין בה הרבה בקטישים.

 

מאמרים אלבניה - לחצו לקישור:
היסטוריה אלבניה.
 
מצב עכשווי אלבניה. 
 
תרבות ודתות אלבניה
 
הדרקון של אלבניה
 
הצלת יהודי אלבניה בשואה
 
מסע בדרום אלבניה בעקבות שבתאי צבי   
אתרים באלבניה 
בראט 
טבע באלבניה 
נצרות באלבניה 


הצעות לטיולים באלבניה - לחצו לקישור
טיול לקבוצות -
לחצו כאן
אלבניה ומונטנגרו - לחצו כאן

טיול ג'יפים באלבניה - לחצו כאן

טיול עצמאים אלבניה - לחצו כאן


 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו