לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

בתי ספר גנוסטיים - טיולים לרחבי העולם

פילו האלכסנדרוני טוען שאלוהים בצורה לא אנושית הזדווג עם ידע, ומהזרע שלו נוצר הבן הנתפש היחיד שלו שהוא הקוסמוס


סנט פאול כתב: האותיות הורגות, הרוח מחייה.

הוא כותב איך שהוא חווה "להילכד ברקיע השלישי – בין אם בגוף או מחוץ לגוף אני לא יודע. ואז ללמוד "דברים שאי אפשר להגיד אותם, שאי אפשר לבטא אותם"." מכתב אל הקורינתים 2. 12 פסוקים 2-4.

הוא מדבר על "מסתורין חבויים" ועל "חוכמה סודית" שהוא יכול להעביר רק לנוצרים בוגרים.

סנט פאול באיגרתו לרומים כותב על אלוהים. פרק 1. פסוק 17. התכונות הלא נראות שלו, כלומר הכוח הנצחי והאלוהות הנצחית שלו, נהיו גלויים, מאז שהעולם נברא, לעין של המחשבה, בדברים שאותם הוא יצר.

 

מורים גדולים:

 

סימון מגנוס.

סימוניות. מוזכר במעשי השליחים, רצה לקנות מהשליח פיליפ את רוח הקודש בכסף ומאז נולד המושג סימוניות לקנות קודש בכסף.
הנוצרי הגנוסטי המפורסם ביותר היה שמעון מגוס. אפשר לקרוא עליו במעשי השליחים, כשהשליח פיליפ מגיע לשומרון הוא מוצא את האנשים הולכים בעקבות תורתו של שמעון שטוען להיות המשיח ואתו אשה בשם הלנה שהייתה זונה בצור, שמעון מנסה לשחד את פיליפ ומכאן נהיה הביטוי סימוני, כביטוי של ניסיון לקנות כוח רוחני. כותבים נוצריים מאוחרים יותר אומרים שסימון היה אב כל חטא ושהייתה הרבה ספרות סימונית.
לפי הנצרות הסימונית האלוהות הנשית, אנואיה, כשיצרה את העולם נלכדה בו בחומר, והתגלגלה בנשים שונות עד שלבסוף נהייתה זונה בצור. ואז אלוהים עצמו – סימון, הופיע בחומר בכדי לחלץ אותה. האלוהים שהופיע בחומר הוא גם ישו ולאחר חילוץ הזונה הוא גם בא לחלץ את כל המין האנושי. יש דרמה של הנפילה העלייה של הרוח בחומר וההיחלצות של המשיח אלוהים שיורד לעולם בכדי לחלץ אותה. סימון הוא האל אב, ישו האל בן, אלוהם של היהודים הוא הנחש בגן עדן. לפי האגדה סימון בא לרומא להתווכח עם פטר נוצח על ידו בוויכוח ואף הפך נוצרי, כך לפי הנוצרים. 

 
וולנטינוס - ראו מאמר נפרד  - לחצו כאן

 

מרקיון - ראו מאמר נפרד - לחצו כאן

 

מונטנוס.

ייסד את התנועה המונטניסטית במאה השנייה. לווה בשני נשים שנכנסו למצב נבואה ורוח הקודש דיברה מפיהם, הם היו כתבי הבשורה של התנועה החדשה. ישו ממשיך להתגלות דרכם, הנבואה לא הסתיימה. בתגובה למונטנוס ומרקריון סגרה הכנסייה את רשימת הספרים המותרים בשנת 180 לספריה. מותניזם, כפירה של המאה השניה שבה מוטנוס ושתי נשים טענו שהם ההתגלמות של הפרקליט המופיע ביוחנן ורוח הקודש, זה קרה בפריגיה, מקום הפולחן של האלה סיביל. שתי הנשים היו פרסיליה ומקסימיליה. פרסיליה טענה שישו הופיע לפניה בדמות אישה ואמרה: הורחקתי כמו זאב מבין הכבשים, אני לא זאב, אני המילה הרוח והכוח.

פרסיליה טענה שישו הופיע לפניה בדמות אישה ואמרה: "הורחקתי כמו זאב מבין הכבשים, אני לא זאב, אני המילה הרוח והכוח." (מירצ'ה איליאדה)

 

בסילידס.

מאמץ את התפישות המזרחיות של גלגול וקרמה, מלמד שהנפש יכולה להתגלגל הרבה פעמים עד שתזכה לידע שיביא גאולה.

 

קרפוקרטס.

חי באלכסנדריה בזמנו של בסילידס היה קשור לתנועה של הקיינים, אנשי קין, שאימצו את הבשורה של יהודה איש קריות ואת דמותו של יהודה איש קריות כדמות אדם שהגיע לידע – גנוסיס. אדם חייב לעבור בימי חייו דרך כל החטאים, למצות אותם, לתת לקיסר את אשר לקיסר, בכדי להשתחרר מכם ולהתקדם הלאה, לעולם שמעבר.

 

בתי ספר קדומים


בית ספר נוצרי גנוסטי קדום היה בית הספר של האשליה – דוקטאה.

סימון מגוס אומר: "הוא הגיע ליהודה כאדם למרות שלא היה אדם, וחשבו שהוא סבל, למרות שלא סבל" זאת אומרת שהכלא, הגוף הפיזי של ישו היה אשליה. ישו החי הוא ישו האמיתי, ישו הסובל והמת הוא ישו אשלייתי.

במעשי יוחנן – טקסט גנוסטי, מסופר איך בזמן הצליבה יוחנן בורח להר הזיתים שם מופיע לפניו ישו במערה מלאה באור ואומר: "ההמונים בירושלים רואים אותי נצלב ונפצע, בעוד שאני מדבר אליך עכשיו, האזן לדברי , אני גרמתי לך לעלות להר..." מכאן רואים את הוויכוח האמיתי שהיה לגנוסטים עם אידיאל ההקרבה והסבל הנוצרי.

חלק מהגנוסטים האמינו שבזמן ששמעון מקיריניה הוכרח לנשוא אתהצלב במקום ישוע, אזי ישו התחלף איתו בנפש. הוא נכנס לגופו של שמעון ושמעון נכנס לגופו של ישו, וכך הרומאים צלבו את שמעון , בעוד שהוא, ישו, עומד מהצד, צוחק.

 

נחשיים - ראו מאמר נפרד - לחצו כאן

 

השתיים - סתיים

מלכיצדק לפי בראשית נולד ללא אב ואם. היו לו תפקיד חשוב אצל השומרונים וכתות בית שני, הוא מזוהה עם שם, שהיה לו מוניטין כמו שת. באגרת אל העברים הוא מוזכר, , הגנוסטים הביאו אותו בתור תכונה של העולם העליון , כמו שת.

 

 

בתי ספר מאוחרים

המניכאים (דת עצמאית) - לחצו למאמר

המאמצים - לחצו למאמר

המסליאנים - לחצו למאמר

הפאוליקנים - לחצו למאמר

 

הבוגומילים - לחצו למספר מאמרים

הקתרים - לחצו למאמר

 

מאמרים על הגנוסטיות - לחצו לקריאה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

 


 

 

 

 

 

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו