לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

גונדר - טיולים לרחבי העולם

גונדר נבחרה להיות בירת אתיופיה על ידי הקיסר פסילדס במאה ה17.

 הוא בנה ארמון על ראש גבעה ב1636 וסביבו נוצר מתחם מקודש בו בנו השליטים הבאים בתור ארמונות נוספים. גדולתה של גונדר נמשכה כמאה שנה עד אמצע המאה ה-18. הארמונות שבנו פסילידיס והשליטים האחרים הם בעלי השפעה פורטוגלית, הודית ומקומית. בבניינם השתתפו היהודים

כיום גונדר היא עיר גדולה במונחים אתיופיים של כשלוש מאות אלף איש. ובה אוניברסיטה וחיים שוקקים, על ראש הגבעה מתחם הארמונות המקודש, בתחתית העמק אזור בית הטבילה של פסילידיס, בריכה גדולה ובאמצעה ארמון, במקום זה נערכים טקסי חג המסקל – חג הטבילה האתיופי, הו אז הבריכה מתמלאת במים. המקום קסום ובעל אווירה מיוחדת

על אחת הגבעות שמסביב כנסיית דברה בירהן סלסי, שבה ציורי קיר מרשימים ומיוחדים. על התקרה ניתן לראות מלאכים בשלל צבעים, פרצופים עם כנפיים, על הקירות שמסביב סצנות מהתנ"ך והברית החדשה. כולל קדושים של הכנסייה האתיופית. הכנסייה בנויה בצורת תיבה ולא עגולה, עדות להשפעה אירופאית.

גונדר הייתה הבירה של אתיופיה מהמאה ה16 ועד למאה ה19, וממנה מלכו שליטי השושלת הסלומונית על ארצם. ליבה של גונדר הוא המתחם המלכותי, שהוא כמו העיר האסורה בסין, מקום של ארמונות ושליטים הממוקם על גבעה נישאה.

 

 

 

 

 

 

כמה מלכים גדולים שהטביעו את חותמם על העיר:

 

פסילידיס - מייסד העיר. הוא עלה לשלטון לאחר הפיאסקו של אביו סוניוס שרצה להפוך את האתיופים לקתולים וניהל אינקוויזציה לשם כך. מטרתו בהקמת העיר הייתה לחזק את השלטון המרכזי ולקשור אותו לנצרות האתיופית האורתודוכסית, פסילידיס רצה להפוך את גונדר לאקסום שנייה, עיר קודש שבה בתי ספר מרכזיים של חוכמה ואמונה. ואכן כך היה: הוא בנה את המתחם המלכותי ובתוכו הארכיון הלאומי, ארמון מפואר וכנסיות. כקילומטר משם, בתחתית הגבעה, בריכה גדולה לצורך טבילת חזרה בתשובה של כל הקתולים בממלכתו וכן לטקסי הטימקט הנערכים במקום עד היום. בבניה של פסילידיס יש השפעות ערביות והודיות, עדויות לקשרים של אתיופיה באותה תקופה.

 

 

יוהאנס - בנו ששלט אחריו בנה בית קטן מעל הבריכה, שלימים נקרא בית האהבה בגלל היופי שלו, אך לא השאיר את חותמו מעבר לכך


 

איאסוס - המלך הגדול ביותר שבא לאחר מכן. הוא בנה ארמון גדול ליד זה של פסילידיס ויותר חשוב מכך את כנסיית בירהני סלסי. כנסייה זו נועדה להיות מקום משכן ארון הברית במקום אקסום, ולכן נבנתה בדוגמת כנסיית מריה ציון באקסום, ובנוסף לכך לפי המידות והפרופורציות של המשכן ובית המקדש. הכנסייה מכוונת על ציר מזרח מערב כפי שהיה המקדש בירושלים ויש בה סמליות אזוטרית כמו למשל במספר המגדלים על הגדר ההיקפית העגולה – 12.

המלומד שעמד מאחורי איאסוס הוא קפלה יוהאנס, הקבור בחצר הכנסייה. הוא היה מלומד גדול ומומחה בשירת הקוואין (שירת חרוזים מיסטית של הכמרים). יוהאנס שירת כמה קיסרים והיה קשור לבית ספר לחוכמה שהוקם בגונדר ובו 120 מלומדים

הקיסר איאסוס סבל מבעיות עור ורגליים והביא לצורך העניין רופא צרפתי שייעץ לו לבנות חמאם וכך היה. ניתן לראות את החמאם במתחם המקודש.

 

סיפור על איאסוס וקפלה יוהאנס:

יום אחד עברה השיירה המלכותית והמלך בראשה ליד המלומד קפלה יוהאנס שהיה שקוע בשרעפים ולא קם ונתן כבוד למלך. בקהל הורגשה אי נוחות והמלך כתגובה לקח מטבע זהב וזרק על חזהו של קפלה יוהאנס – פוגע בליבו. המלומד קפץ ממקומו כנשוך נחש ועל המקום חיבר שיר לפי מסורת הקוואין (השירה המיסטית האתיופית) וכך הוא אומר:
אאיסוס לא הצליח למצוא אבן שתפגע בליבי,
למלך קל יותר לזרוק זהב".
הקהל פרץ בצחוק גדול ולאחריו עבר רחש של פחד. אלא שהמלך הבין את המשמעות הנסתרת של המילים ונתן למלומד כבוד.

המשמעות:

אין בעולם הזה משהו שיכול לגעת בלבו של מלומד כמו קפלה, הדבר היחיד שמעניין אותו הוא הידע הרוחני שמגיע ממלך העולם.

 

 

דווית – הגיע לאחר איאסוס, כשמו כן הוא, אהב מאד מוזיקה כנסייתית, וראה עצמו כמו דויד המלך, לצורך כך בנה אולם האזנה גדול במתחם המקודש ובו נישות בקירות לאכסן ספרי קודש של זמרת כנסייה, באולם זה היו מתאספים המשוררים, הכוהנים והנגנים, כשמעל ראשם כיפת השמיים.
בנוסף לארמון השירה בנה דווית גם כלוב לאריות שחורים – סוג מיוחד של אריות עם רעמה שחורה הנמצא רק באתיופיה. אריות אלו הם סמלם של המלכים וכל מלך היה לו את האריה שלו. האריה האחרון – של היילה סלסי, חי במתחם עד 1992

 

 

בקפה - מלך גדול שחי באמצע המאה ה18 בתקופת עליית האורמו – שבטים רוכבי סוסים שפלשו לרמה האתיופית והיוו איום על ההגמוניה של האמהרים. בקפה ניסה ליצור ברית עם שבטים אלו ולהגיע איתם לשיתוף פעולה בדרכי שלום. הוא נשא אישה אורומו וכן היה נוהג להזמין את ראשי השבטים למשתה בארמונו. לצורך כך נבנה חדר משתאות ולידו אורוות, כדי להחנות בתוכם את כלי הרכב. לאחר שמת היה בנו קטן מדי בכדי לשלוט ואשתו – המלכה מנטווב, שלטה במקומו. היא הייתה משבטי האורומו ולכן עורר שלטונה התנגדות בקרב האצולה האמהרית והכנסייה. הדבר הביא לידי התפוררות השלטון המרכזי. בסופו של דבר פרשה המלכה למנזר ובנתה לה ארמון נפרד על גבעה אחרת בעיר, לא לפני שהיא בנתה את אחד הארמונות היפים במתחם המלכותי, שעומד כמעט שלם עד היום.

 

 

מנטווב - בנתה טירה וכנסייה בגבעת השמש הצופה על גונדר וקראה למקום – קוסקואם – על שם מנזר במצרים

 

 

 

 

 

הטירה של מנטווב

 

יש שם אולם גדול שנקרא אולם הפיפי, וסיפור שהיה כך היה. המלכה הייתה ידועה בחוכמתה ובידיעתה את מסורת השירה המיסטית של הקאווין, בה למילים ומשפטים יש משמעות כפולה – זאת של השעווה – הגלויה, וזאת של הזהב – הנסתרת.
מנטווב נהגה לשחק משחקי חידות עם הכמרים שהיו מיומנים במסורת זו ונהגה לצורך כך להזמין אותם למשתאות באולם שליד ארמונה. באחד המשתאות שתו האורחים הרבה ולאחר מכן הצטרכו ללכת להשתין, אלא שלא היו כל שירותים בסביבה. אחד הכמרים שאל את מנטווב כמה זה 500 ועוד 500. באתיופית התשובה היא אלף – מצוורה, שזה אותה מילה כמו ללכת להשתין. הצליל של המילים אלף וללכת להשתין הם אותו דבר.
המלכה לא הבינה את הרמז, היא הבינה רק את המשמעות הגלויה ולא את המשמעות הנסתרת. כדי להראות לה את טעותה ולזעזע אותה החלו הכמרים להשתין באולם המשתה, ומסיבה זו הוא קיבל את השם – אולם הפיפי.


סיפור אחר מספר שיום אחד באו האצילים של גונדר למלכה בדרישה שתזמין גם אותם למשתאות אלו. המלכה זרקה דלעת חלולה לבאר עמוקה ואמרה להם: אם תצלחו להוציא את הדלעת מהבאר מבלי לרדת לתוכה או למשוך אותה החוצה באופן אחר, אזמין גם אותכם למשתאות אלו. האצילים לא הצליחו כמובן. לאחר מכן פנתה המלכה לכמרים באותה בקשה. אלו הביאו כמויות גדולות של מים ומילאו את הבאר – הדלעת צפה על המים ועלתה למעלה.

 

כנסיית מנטווב

לידה יש בית ספר של יום ראשון שבו הסטודנטים מהאוניברסיטה הקרובה לומדים שירי דת, זה יפה לראות נשים וגברים ביחד. בכנסייה העגולה יש ציורים מרהיבים

 

 

 

 

 

 

מאמרים אתיופיה - לחצו לקישור

היסטוריה אתיופיה

אתיופיה הקדומה

השושלת הסולומונית

גונדר ועת חדשה

ארון הברית

מלכת שבא 

 

יהודי אתיופיה

נצרות באתיופיה

אמנות אתיופית

אסלאם באתיופיה

 

אתרים אתיופיה

אתרים אתיופיה

אקסום

אדיס אבבה

גונדר

לליבלה

אגם טאנה

אתרים בצפון אתיופיה

אתרים בדרום אתיופיה

אתרים בשבר הסורי אפריקאי

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו