לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

גרגורי מניסה

גרגורי מניסה nyssa.

 

אחיו הצעיר של בזיל הגדול, וחלק משלישיית האבות הקפדוקים, לא היה לו את הכישורים האדמיניסטרטיביים של אחיו, וגם לא את ההשפעה של גרוגרי מנזיאזן, אך הוא היה תיאולוג מוכשר ותרם רבות לתפישה של השילוש והצהרת ניקאה, אפשר להגיד שהוא היה האינטלקטואל שבין השלושה בעוד שבזיל היה איש המעשה וגרגורי מנזיאזן איש המיסטיקה והרגש.

 

הוא נולד ב335 בקיסריה בקפדוקיה, וקיבל חינוך מבזיל, אמו ואחותו מרקינה השפיעו עליו בכיוון של הדת. בתחילת דרכו היה רטוריקן וקריין, אך עם הזמן הפך להיות נזיר והצטרף למנזר של בזיל  ושקד על הכתובים, במיוחד אלו של אוריגן.

בשנת 371 הקיסר וולנס חילק את קפדוקיה ל2 חלקים אדמיניסטיביים שונים שבראש כל אחד מהם בישוף אחר. בזיל היה הבישוף של קפדוקיה הראשונה והוא רצה שיהיה מישהו הנאמן עליו לבישוף של קפדוקיה השנייה ולכן לחץ על אחיו לההיפך לבישוף של ניסה וזה קרה בשנת 372, כנגד רצונו.
גרגורי היה שקט ומופנם יותר מבזיל וגם רך יותר בגישתו. במהרה הוא נקלע לצרות של הפוליטיקה המקומית והודח ממשרתו בטענות שווא בשנת 376. שנתיים הוא היה גולה אך חזר להיות הבישוף של ניסה בעקבות שינויים באימפריה, מותו של הקיסר וולנס ומותו של אחיו בזיל בשנת 378.
גרגורי ניסה למלא את מקומו של אחיו בלוקחו על עצמו משימות שונות ואחריות שלא הייתה בתחום סמכותו עד לאותו תקופה. הוא מופיע במקומות שונים בניסיונות לפשר בין יריבים, לקבוע מה נכון או לא נכון מבחינה תיאולוגית, מי כופר ומי מאמין. מסעותיו לוקחים אותו לאנטיוכיה ולארמניה, הוא נשלח במשימות שונות לערב וגם לירושלים. ובסופו של דבר מוצא את עצמו ממלא תפקיד ראשי בוועידת הכנסייה הראשונה בקונסטנטינופול 1981 ובוועידות נוספות. בין לבין הוא מצליח לכתוב ספרים ומאמרים בנושאי תיאולוגיה. גרגורי נחשב להוגה דעות מעמיק שמושפע בכתביו מהרעיונות הנאו פלטוניים של פלוטינוס, וממחשבת הגאולה והישועה של אוריגנס.
גרגורי נחשב גם למקדם צדק חברתי מוקדם ולוחם נמרץ כנגד העבדות, וכן לאחד הראשונים שעסקו במיסטיקה נוצרית ומפתח תורת התיאוזיס. מבין שלושת האבות הקפדוקים הוא נשאר פעיל אחרון, לאחר שגרגורי מניזיאזן פרש להתבודדות ובזיל אחיו נפטר, בשקט ובצניעות עשה את עבודתו, כשעיקר מרצו מושקע בכתביו, מתוך מחשבה שהם יישארו לנצח. בסוף חייו חזר למשרות כבישוף של ניסה, נסיבות ותאריך מותו אינם ידועים

.
ישנם מקומות בעולם שיש בהם אנרגיה מיוחדת, קפדוקיה היא אחת מהם. נוף ירחי שלא מהעולם הזה משולב בעמקים מוריקים, עמודי אבן מפוסלים, קניונים של אבן חול, גבעות וערוצים, לא במקרה הפך המקום לאחד ממרכזי הנזירות של העולם הנוצרי, המרכז הרוחני של האימפריה הביזנטית. כאן היו כתות גנוסטיות פורשות כגון המסליאנים (המתפללים), לאחר מכן עברו לבלקן ומשם הגיעו אף לבוהמיה, בקשר ישיר עם הפרוטסטנטים. ויאן יוס.

 

גרגוריוס מניסה כתב ספר שנקרא "חיי משה" ובו הוא אומר כך – "החושך המאיר שבו משה אומר כי הוא רואה את האל". (ברגע שרואים את האל בחשכה המאמין נהיה כמתת לשותפו של האל). "הוא מעשה של האל הכול יכול, היוצא מרצונו מתוך הטרנסנדנטליות שלו, אך נשאר במהותו מעל השגה אנושית."

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו