הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

גרגורי פלמס - טיולים לרחבי העולם

גרגורי פלמס - על שמו כנסיית העיר סלוניקי

 
גרגוריוס מפאלמס הוא המגן הגדול של הנזירים הסיכסטיים. כותב ספר בשם "דברים להגנת הקדושים הסיכסטיים". נזיר שחי בהר אתוס והפך לפטריארך סלוניקי בזמן שמקומות אלו היו מרכז העולם הנוצרי אורתודוקסי. הוא נקרא גם התאולוג של ההיסכייה – טכניקת המדיטציה הנוצרית.
גרגורי מבחין בין המהות האלוהיות ובין האנרגיות דרכן מתגלה האל. "המהות האלוהית שאין להשיגה, לא הייתה קיימת כלל ולא הייתה אלא תעתוע, אם לא הייתה לה תכונה ייחודית משלה". המהות היא "סיבת" האנרגיות "כל אחת מבין האנרגיות היא תכונה אלוהית מובחנת, כיוון שכולן מעשיו של אותו אל חי ויחיד".
 
פלמס נולד ב1296 בקונסטנטינופול ולאחר שאביו מת גדל והתחנך בחצר הקיסר, הוא היה ילד מוכשר שקיבל את החינוך הטוב ביותר בתקווה שיהפוך לאחד ממנהיגי המדינה, אלא שלגרגורי היו תכניות אחרות. בגיל עשרים פרש למנזר בהר אתוס ובילה את עשר השנים הבאות במנזרים שונים בהר, עובר חניכה רוחנית ומוכנס בסודות התרגול המיסטי של ההיסיכייה. גרגורי נהיה מומחה לתרגול זה וכבר בהר אתוס החל ללמד אחרים.

בשנת 1336 פלשו התורכים לבלקן והנזירים עברו לחסות בתוך חומות סלוניקי, שם הוכתר גרגורי ככומר והנהיג קהילת נזירים קטנה. אלא שבנוסף לפלישה הפיזית ובמקביל לה התרחשה גם פלישה רוחנית: בשנת 1330 הגיע לקונסטנטינופול מלומד מדרום איטליה בשם ברלם שהחל לתקוף חלק מהתפישות האורתודוקסיות, ובמיוחד את תרגולות ההיסיכייה של נזירי הר אתוס, לועג לה בבוז גדול. ברלם היה אינטלקטואל בעל שיעור קומה שניסח את טיעוניו בצורה משכנעת וקוהרנטית. הנזירים היו צריכים מישהו שיתייצב מולו ויוכל להתמודד אתו באופן שווה, והם מצאו את האדם הזה בפלמס. עם הגעתו לסלוניקי הוא החל להתמודד עם ברלם בשאלות תאולוגיות בנושא השילוש ולאחר מכן להשיב להתקפותיו על תרגולת ההיסיכייה.

 

 

גרגורי כתב ספר הנקרא טריאדות, המסביר ומנמק את עקרונות התרגול ה"היסיכייה" וספר זה קיבל אישור מכינוס הנזירים של הר אתוס, כהשראה ממנו נכתב ספר הtome  המשמש עד היום כמדריך לטכניקות המיסטיקה הביזנטית. בזמן הזה למעשה נקבעו עקרונות המחשבה והרוחניות האורתודוקסית לעתיד לבוא. הוויכוח עזר לפלמס וחבריו לגבש ולעצב את תפישת עולמם.
ברלם טען כנגד ההיסכייה שזאת מסורת של הבוגומילים וכפירה, גרגורי ענה לו שטעותו נעוצה בפילוסופיה היוונית, ברלם כתב ספר כנגד המסליאנים (כינוי לבוגומילים) וגרגורי ענה לו בספר משלו. ההתנצחות נמשכה שנים רבות כשבמהלכם גרגורי היה צריך להגן על עמדתו בשש וועידות כנסייה שונות. גורמים פוליטיים תמכו בכל אחד מהצדדים והוסיפו שמן למדורה. בסופו של דבר המאבק הסתיים כשידו של גרגורי ומסורת ההיסיכייה על העליונה. ברלם הוכרז כטועה, ספריו הושמדו והוא נאלץ לעזוב את השטחים הביזנטיים. כשהגיע לאיטליה הפך להיות קתולי
הפלמיזם התפשט לרוסיה, אנטיוכיה ומקומות אחרים, ומי שלא יישר קו הודח ונרדף. פטריארכים אקונומיים (ראשיים) נשבעו על הפלמיזם כשמונו לתפקידם, והתפישה שהאור הראשוני האלוהי יכול להופיע בעולם הזה גם כיום השתרשה. ניצחונו של פלמס על ברלם נתפש בקרב המאמינים כניצחונה של הנצרות האורתודוקסית על הקתולית, והפגאניות.
 
במהלך המאבק היו גם רגעים קשים: בשנת 1344 נאסר גרגורי לארבע שנים על ידי מתנגדיו, אך ב1347 הוא שוחרר ורומם למעמד מטרופוליטן ולאחר מכן ארכיבישוף של סלוניקי. באותה תקופה סלוניקי הייתה העיר המובילה באימפריה, לאור מיקומה ליד הר אתוס ובלב האזור היווני סלאבי. רק ב1351 הסתיים המאבק בניצחונם המוחלט של פלמס ותומכיו. הוא מת ב1359 והוכרז כקדוש.

מתורתו:


האור האלוהי שאותו ראו הסיכסטים היה "אור ההשתנות" בהר תבור. ההשתנות לא הייתה בישוע, אלא בשליחים, שזכו, הודות לחסד אלוהי, לראות את ישו באור הראשון. לבני האדם יש את היכולת הזאת והיא תוחזר אליהם בזמן הגאולה. "מי שנוטל חלק באנרגיה האלוהית נעשה בעצמו, במידת מה, אור. הוא נעשה אחד עם האור ויחד עם האור הוא רואה בערות גמורה כל מה שנסתר מעיני אלה אשר לא זכו לחסד זה."
דרך לחם הקודש ישו נמצא בכל נוצרי, הגוף נהפך להיות מקדש רוח הקודש: "אנחנו נושאים את אור האב בדמותו של ישו הנוצרי". לחם הקודש הופך את הגוף לרוחני בלא להיפרד מן החומר, החומר עובר התעלות בלי להתבטל. זה סוד המסתורין של הסקרמנטים.

יש מאבק בין אנרגיות אור שמובלות על ידי מיכאל שר האור לבין אנרגיות חושך, יש שוויון בין האלהה ובין גאולה שנובעת מחידת ההתגשמות. האל ברא את האדם כשהוא מצויד באורח התרבות אלוהי ובלתי חומרי. המיניות והמוות נפלו עליו בשל החטא הקדמון. התגשמותו של הלוגוס אפשרה את התיאוזיס, אבל הדבר נעשה תמיד אך ורק בחסד אלוהים. ..
הדבר החשוב זה התפילה הפנימית שנקראה גם התפילה הבלתי פוסקת, התבוננות וחיי פרישות. זה מביא להאלהה שמתבצעת ביחד עם התנסות באור מיסטי. לזה נלוות אקסטאזה. יש כאלו שהרחיקו לכת ודיברו על התגשמות האדם הראשוני, האדם השלם.

הנזירים הקדושים הקרינו את אור החסד, כאשר נזיר מתבודד היה שקוע בתפילתו, תאו היה מוצף אור. יש קשר בין תפילה, אור מיסטי, והאלהה, התורה הזו התחילה כבר במאה ה4 והגיעה לשיא לאחר אלף שנה בהר אתוס. הנזירים טענו שהם זוכים ליהנות מן האור שטרם נברא.
 

האבות הראשונים - לחצו למאמרים
בזיל הגדול
גרגורי מניסה 
גרגורי מנזיאנזן
יוחנן (ג'ון) כירסוסטמוס

 
ממשיכי הדרך ומפתחי מסורת ההיסיכייה - לחצו לקריאת מאמרים
הפטריארך פוטיוס – מאה 9 לספירה
גרגורי פלמס – מאה 14 לספירה
 

 

 

מאמרים על יוון הביזנטית נוצרית
מנזרי יוון
הר אתוס
גרגורי פלמס

סדרת מאמרים נצרות יוונית
מיסטיקה ביזנטית
היסטוריה ביזנטית
 
 

מאמרים על תרבות יוון - לחצו לקישור

סדרת מאמרים אלי יוון
סדרת מאמרים דת יוון
סדרת מאמרים מיסטריות ביוון
סדרת מאמרים היסטוריה יוון
סדרת מאמרים מיתולוגיה יוונית
מסע הגיבור
תיאטרון יווני
פילוסופיה יוונית
הדרך היוונית
 
מאמרים על אזורים  ואתרים ביוון - לחצו לקישור
אתרים ביוון
תרקיה היוונית
מקדוניה היוונית
אפירוס
כרתים
סמותרקי
אלואסיס
פרתנון באתונה
תבאי
פלפונס
דלפי
סלוניקי

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו