לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

ג'ון קסיאן

נחשב לאחד מאבות המדבר החשובים ביותר, ויחד עם זאת גם למביא הנזירות המיסטית אל המערב, השפיע מאד על סנט בנדיקטוס. הוא נולד בגליה ויחד עם חברו גרמניקוס, גאלי וגרמני, נסע לישראל ונכנס לשלוש שנים למנזר ליד בית לחם. לאחר מכן המשיך למדבר סקטה במצרים, שם התחנך אצל אבות המדבר במסורת הנזירות המצרית, לאחר חמש עשרה שנה. בשנת 399 הוא נמלט עם שלוש מאות נזירים נוספים לקונסטנטינופול, מאימתו של פטריארך אלכסנדריה תאופילוס שרדף את המאמינים באוריגן. הם מצאו מקלט אצל יוחנן כריסוטמוס – פטריארך קונסטנטינופול שהיה גם הוא מאוהדי אוריגן וסירב להצטרף למקהלת המגנים והמאשימים בכפירה. גון קסיאן הוסמך כדיאקון ונהיה לחלק מפמליית כריסוטמוס, בשנת 404 הוא נשלח על ידיו לאפיפיור ברומא כדי להגן על מעמדו של כירסוטמוס למול אשת הקיסר שהתנכלה לו. השליחות לא עלתה יפה וגון קסיאן עבר להיות כומר באנטיוכיה ובשנת 415 הוזמן ליצור בגליה מנזר בסגנון מצרי, ליד מרסיי. את עשרים השנים האחרונות בחייו בילה קסיאן במנזר שאותו הקים, שהיה הראשון מסוגו במערב. בכדי להעביר את הידע שרכש במדבריות מצרים כתב שני ספרים: האחד נקרא "מוסדות" ומספר על צורת הארגון של נזירי מצרים, והשני נקרא "שיחות" ומספר על האימון של האדם הפנימי ושלמות הלב. הספר "שיחות" נהיה פופלארי מאד בקהילות הבנדיקטיות ושימש כחומר קריאה לפני ארוחות.


נזירי המדבר עברו שלושה שלבים בדרך אל השלמות: טיהור, הארה ואחדות.
בשלב הראשון - נאבקו הנזירים להשגת שליטה בגוף דרך תפילה, סיגוף ומאבק ב7 החטאים. במהלך תקופה זו, שלעיתים לקחה שנים רבות, למדו הנזירים שהכוח להיאבק בתשוקות מגיע מאלוהים ולא מעצמם.
בשלב הבא - הגיעה ההארה, הנזירים פסעו בדרכי הקדושה, מזדהים עם ישו ועיקרי תלמודו כפי שמופיע בדרשת ההר, רבים מהם לימדו אחרים ועשו ככל יכולתם לעזור לחברה
בשלב האחרון -  הנפש הרגישה איחוד עם האלוהים, כפי שמופיע בשיר השירים, וזה התבטא פעמים רבות ברצון לפרוש למעמקי המדבר בכדי להיות עם אלוהים לבדו.

 

קסיאן המליץ על תפילה חוזרת, כגון מנטרה, המשתמשת בפסוק "אלוהים להצילני יהוה לעזרתי חושה" (תהיליהם ע, א). ובנדיקטוס מאמץ את ההמלצה הזו ומשתמש בפסוק זה כמבוא לכל התפילות היומיות. הטכניקה מופיעה גם בעולם האורתודוקסי בצורת – תפילת ישוע: משפט שחוזרים עליו פעמים רבות בכדי להגיע להארה.

 

גון מראה את השלבים בדרך: "ההתחלה של הישועה היא פחד מאלוהים. "מהפחד של אלוהים עולה חרטה, מהחרטה עולה וויתור, התערטלות ובוז לכל הרכוש, מהתערטלות עולה צניעות, מהצניעות הביטול של הרצונות, מהביטול של הרצונות כל החסרונות נחלשים ונעלמים, על ידי הרחקת החסרונות המעלות עולות ומתגברות, על ידי עליית המעלות טהרת הלב מושגת. על ידי טהרת הלב השלמות של אהבה שליחותית מושגת.

"יש הבדל גדול בין אדם שמכבה את אש החטא בתוכו על ידי הפחד מגיהינום או תקווה לגמול עתידי, וזה שמתחושה של אהבה אלוהית נחרד מהטמא עצמו ומטומאה, ושומר על מעלה של טהרה ולא מחפש גמול בעתיד, אך עושה הכול משמחה במעלה".

 

הדגש בדרך רוחנית שקסיאן מציג הוא על רצון חופשי, האדם קובע את גורלו, במובן זה קסיאן קרוב לפלגניזם בן זמנו, ולפרוטסטנטים בעתיד לבוא. כתביו מופיעים בפילוקליה והשפיעו על הרבה אישים נוצרים חשובים, החל באפיפיור גרגורי הגדול וכלה בסנט דומיניק בימי הביניים.
הוא היה הנוצרי המשפיע ביותר בדרום צרפת, ומעניין שדווקא באזורים אלו התפתחה לימים הכפירה הקתרית.

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו