הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

ג'יימס פרייזר - טיולים לרחבי העולם

ג'יימס ג'ורג פרייזר 1854-1941  James George frazer

מלומד סקוטי ביישן שבילה את רוב ימיו ספון בחדר הלימוד של בקיימברידג', היה תלמידו וממשיך דרכו של טיילור, אך פיתח את הגישה של "מאגיה" כמסביר את התופעה הדתית

לפי דבריו המחשבה הקדומה נובעת משתי מערכות נפרדות: האחת היא המאגיה, והשנייה היא הדת. להבין את שניהם והקשר ביניהם, היא המפתח להבנת אורח המחשבה הפרימיטיבי, שממנו נובעים הsurvivals של טיילור. המאגיה היא הצורה הקדומה של דת.

המאגיה היא המדע של פעם, באה להשפיע על הטבע. בזמן שהדת היא התפתחות מאוחרת יותר של האנושות ,והיא סוגדת לאלים בלי השפעה ישירה על הטבע. דת היא תוצר אינטלקטואלי מאוחר שיצרו אנשים משכילים. אבל המעמדות הנמוכים לא מושפעים על ידי זה, והם משתמשים במאגיה.

הוא טוען שהאדם הפרימיטיבי עסק בעיקר בהישרדות. לצורך כך הוא ניסה להבין את הטבע ולשלוט עליו, הוא פנה למאגיה כשהזרם הראשון היה מאגיה סימפתטית. במאגיה זו יש שתי עקרונות: האחד זה חיקוי -  דומה פועל על דומה, והשני זה מגע – הדבקה. העקרונות של חיקוי ומגע הם קבועים, אוניברסליים, ולא משתנים. ועליהם מבוסס היקום. אם נעשה טקס לפי עקרונות אלו, הוא חייב להשפיע, לעבוד.

המקום שבו המאגיה הופיעה בצורה בולטת ומופיעה עד היום הוא בפולחנים חקלאיים. לפי העיקרון הסימפתטי יחסי מין יביאו לירידת גשם, חיבור של השמים – זכר והאדמה – נקבה. פולחנים נוספים היו קשורים ללידה מחדש ומוות. האלים היו אלי צמחייה כגון אוזיריס או אדוניס. הקרבת חיה המזוהה עם האל, מביאה את האל לפעולה הרצויה, וכך גם בקורבן אדם. לפי חוק המגע פיזור אפר הקורבן בשדות מביא לברכה.

עם הזמן החלו אנשים חושבים לראות שהמאגיה לא עובדת, ואז היא ירדה ממעמדה ונוצרה הדת כמערכת אמונה, כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. המאגיה הייתה מדע קדום שלא עבד, המבוסס על חוקי החיקוי וההדבקות, החליפה אותו האמונה, אך בעתיד יהיה מדע נכון שיחליף את הדת.

האמונה העבירה את הדגש לישויות עצומות כוח המואנשות בתכונות אדם כמו כעס וחמלה. המאמין מתפלל אליהם וסוגד להם בתקווה לזכות בתמיכתם.

 

ענף הזהב

הספר המפורסם ביותר של פרייזר נקרא "ענף הזהב" golden bough. בו הוא מספר על חורשה ומקדש של דיאנה לא רחוק מרומא, במקום זה נמצא עץ עם ענף זהב מיוחד ואדם מסתורי שנקרא מלך היער ששומר עליו. בכל רגע יכולים לצוץ אנשים שינסו להרוג את מלך האלון ולקטוף את הענף, המלך צריך כל הזמן לשמור על חייו ולהילחם במי שבא לאתגר אותו. מרגע שמישהו מצליח להרוג את המלך, הוא נהיה בעצמו המלך והריטואל חוזר על עצמו.

פרייזר שואל איך זה שטקס אכזרי כזה מצא דרכו ללב העולם הקלאסי? והוא מתקיים באתר עלייה לרגל רומאי?

הוא מגיע למסקנה שזה שריד מהעבר, מהמאגיה:
בראש המדרג של החברה הפרימיטיבית עמד הקוסם, שפעמים רבות היה גם המלך, (כדוגמא הפרעה), מלך זה העביר דרכו כוחות, אך היה נתון גם לשלטונם. מכאן כל הטאבו השונים הקשורים למלך ולגישה אליו. המלך היה נתון לחוקים נוקשים שנבעו מתפקידו.

Robertson smith היה חוקר דתות שהשפיע מאד על פרייזר, הוא כתב את הספר – הדת של השמים, ותמך בפרייזר בתחילת דרכו. סמית הציג לפני פרייזר את מושג הטוטם – חית השבט, ואת המנהג של הריגת הטוטם במקרים של צורך קיצוני, בכדי לשמר את כוחו של האל. הדוגמא בדת העברית היא של השעיר לעזאזל, שלפי חוק המגע נושא את טומאת העדה.

פרייזר טען שלפי המאגיה הקדומה רוח של דבר יכולה לחיות מחוץ לו, הרוח של עץ האלון חיה במלך היער. ולעומת זאת הרוח של המלך או ישויות אלוהיות, יכולה לחיות בענפי האלון הצהובים. פרייזר זיהה את הענפים כדבקון , שהוא מטפס הצומח על האלון, ירוק עד, והופך צהוב לאחר שקוטפים אותו. באגדות הנורדיות העתיקות הדבר היחיד שיכול להרוג את המלך זה חץ עשוי מענפי דבקון. פרייזר אומר שהטוען לכתר המאתגר את מלך היער, חייב לקטוף את ענף הדבקון שעליו שומר המלך, מכיוון שבענף זה נמצאת נפשו של המלך והוא חייב להפנות אותה כנגד גופו בכדי להתגבר עליו. דרך סיפור "ענף הזהב" לוקח אותנו פרייזר למסע של גילוי. חובק תרבויות.

מסיבה זו הוקרב מלך היער, ברגע שהוא נחלש ולא יכל למלא את תפקידו. זה היה מעשה של חמלה ושימור האנרגיה הקדושה. מסיבה זו היו גם קורבנות של מלכים מדומים ותחליף למלכים במהלך ההיסטוריה, פרייזר אפילו מציע שקורבן ישו היה כזה.

 

הוגי דעות גדולים בתחום מדעי הדתות ומשנתם - לחצו לקישור (מאמרים נפרדים)

מקס מילר

אדוארד טיילור

ג'יימס פרייזר

אמיל דורקהיים

ויליאם ג'יימס

ויליאם סמית

יוליוס ולהאוזן

אוטו רודולף

זיגמונד פרויד

מירצ'ה איליאדה

קליפורד גירץ

ויקטור טרנר

 

מאמרים נוספים בתחום מדעי הדתות - לחצו לקישור

מקדשים במדעי הדתות

קומיניטס ולימינאליות

עלייה לרגל

דאיזם

מבוא לקדושה

יש אלוהים - הוכחות פילוסופיות לקיום האל

ארגונים דתיים

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו