לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דה אמור - טיולים לרחבי העולם

אנדריאס קפלנוס

בהגות החצרונית, כך טוען התיאורטיקן הבכיר שלה אנדראס קפלנוס, האהבה היא בו זמנית מחלה עם כל סימניה הפתולוגיים המוכרים, אך גם  ובעיקר, מנוף לכבוש ולשפר את הגבר

הוא היה גבר, אולי כומר, שחי במאה ה12 מוכר בזה שהוא השאיר אחריו את המסה de amore האומנות של אהבה חצרונית, ספר שהוזמן על ידי מרי דה שמפיין, הספר הזה שלו מורכב משלושה חלקים. בחלק הראשון הוא מגדיר מהי אהבה, בחלק השני הוא מגדיר לגבר שקוריאם לו ווייטה כיצד לשמור על אהבה, ובחלק השלישי הוא מתנתק ממה שהוא אמר בחלק השני והראשון ואומר שמוטב לוותר על הכל. אחד הדברים המעניינים הוא שאובידיוס כמה מאות שנים לפניו כותב מסה די דומה, חלק ראשון מה זה אהבה, חלק שני כיצד לשמור על אהבה, וחלק שלישי על נשים, הוא לא נוצרי , לא מוותר על האהבה.

מה זה אהבה?

זה קודם כל סבל שנובע מהמראה שלא ניתן להכיל של השני, קשור למראה של היופי, שמביא לרצון לחבק את מושא האהבה ולממש את מצוות האהבה.

מה השפעת האהבה?

היא גורמת לאדם לזהור בכל המעלות, בצניעות, ביושר, מוצאים את זה אצל אריסטו, אצל אומרוזיוס ממילאנו. , פלוטרכוס, קיקרו, אך בהקשר של אהבה בין גברים. אדם גס ומכוער הופך ליפה

מי מתאים לאהבה?

צריכים להיות בגיל המתאים, כאשר יש אפשרות ליחסי מין. הנחת היסוד היא שגברים בגיל מסוים לא יכולים לאהוב כי התשוקה נעלמה, מה שמאפיין את אותה אהבת חצר זה התשוקה המינית. עיוור לא יכול לאהוב אם הוא מלידה. אם יכול לדמיין אז כן. יותר מדי תשוקה הורגת את האהבה. אי אפשר לקחת את עול האהבה.
אהבה הולכת עם יכולת לדבר

אצל הגבירה מדובר בכיבוש מסוג אחר, שבו יידרש האביר הצעיר לכבוש את יצירו , לחכות לסימן כמעט בלתי נראה של עידוד מצדה, היא למד אותו להשהות את רצונותיו, לפנות לתחליפים סובלימטיביים כגון שירה ומוסיקה שדרכן ייטיב להכיר את רגשותיו

 

סיכום הספר סה אמור

ספר ראשון

מה זה אהבה? מניין שמה? מה השפעתה? בין אלו אנשים היא מתקיימת? כיצד אפשר לרוכשה, לשמרה, להגבירה ולסיימה? מה הסימנים שהאהבה חזרה? ומה על אחד האוהבים לעשות אם האחר לא נאמן?

 

מה זאת אהבה

סבל פנימי שנולד מהמראה והמחשבה על יופי המין האחד, גורם לרצון לחבק את האחר..לאוהב יש פחדים מדחייה. אהבת יחיד. אבל גם כשביחד יש פחדים: לאבד וכו. התנאי לאהבה הוא מחשבה אובססיבית, קיצונית. אהבה מתגברת או מתחסרת, אין באמצע, עוני גורם לה להתחסר.

מה מקור המילה? armor  מהפועל  amus להעלות בחכה, לתפוש.

מה ההשפעה של אהבה? גורמת לאדם להיות נדיב, טוב אציל. אלא שלא תמיד מושא האהבה צודק

אלו אנשים מתאימים לאהבה? בגיל המתאים – מעל 18 ולא זקן מדי, לא עיוורים ובלי עודף תשוקה, עבדים לתשוקה.

אנדריאס מדבר על הוא מדבר על הטבע הנמוך לעומת הטבע הגבוה. (עמ 33) וזה מזכיר את אוויסינה והספרות הסופית

איך רוכשים אהבה ומהם דרכיה?

צורה יפה, אופי מצוין, נכונות של דיבור . לא עוזר העושר. הספר ממליץ על אופי ולא יופי. אופי טוב מגביר אד את השני, וכך חוכמה. רק האופי קובע. ונאה לאהבה. דיבור יכול לעזור במשיכת האחר.

הספר הראשון הוא דיאלוגים בין כמה סוגי אנשים: פשוט, בינוני, אציל ואף כומר, פשוטה, אצילה, בינונית. האהבה אפשרית בכל הצירופים, אולם רק בדיאלוגים שבין אציל לאצילה, ישנם דימויים מפותחיםו ואעז אף אומר נשגבים יותר שמזכירים את סיפורי הגביע הקדוש והמיסטיקה הנוצרית. עולם של דימויים עשיר ורב משמעי.

בשיחה בין איש אציל לאצילה יש דימוי של טירה:

באמצע העולם קיימת טירה עם ארבעה חזיתות יפות. ובכל אחת מהם דלת יפה. השער המזרחי שמור רק לאלוהים. והשאר לשלושה סוגים של נשים. אלו בשער הדרומי נשארים סביב הדלת ותמיד ניתן למצוא אותם בכניסה, אלו בדלת המערבית נשארים סביב הדלת ותמיד ניתן למצוא אותם מחוץ לכניסה, אלו בשער הצפוני שומרים את הדלת סגורה ופונים רק כלפי פנים הטירה. אלו בדרום מקבלים אור מהמזרח מקום האלוהים. והם הנכונות, מכניסות את מי ששווה. אלו בצפון קרות, ואלו במערב מופקרות.

בעמ 76 נאמר "אתה מחפש את אדונך, אך לא תמצא אותו כאן" יש כאן רמז לחיפוש אחר האל. האישה מכוונת את האדם לזה. הערב רב של נשים ההולכות במחנה מפוזר הם המתים. אביר מוביל את כולם אל האהבה. אחריו הנשים שנתנו לאהבה את מה שצריך והם מכובדות. אלו שבסוף המלוכלכות היו רשלניות באהבה. ובסוף בסוף הולכות הנשים המבוזות שלא נתנו מקום כלל לאהבה, בעיניים מושפלות.

דימוי אחר הוא של גן אליו כל השיירה הולכת ובו שלושה מעגלים. במרכז עץ גדול ובו פירות בשפע, לרגליו מעיין עם מי נקטר. לידו כיסא זהב ואבנים טובות ועליו יושבת מלכת האהבה, מימינה כיסא ריק.

החלק הפנימי נקרא תענוג. החלק השני מסביב לראשון נקרא לחות. הפלגים שבחלק הראשון הציפו הכל והפכוהו לביצה. שבה עשב מעורב במים אך אין עצים. החלק השלישי בהיקף הגן ומסביב לשאר החלקים נקרא יובש והוא מדבר וחם כאש. מלא קוצים. בחלקים השלישי והשני יש דרך שהובילה לתענוג.

כשהשיירה מגיעה לגן מלך האהבה נכנס ראשון ומתקבל על ידי מלכת האהבה. יושב על הכסא הריק. ולידם האבירים והנשים האצילות. הנשים המופקרות מגיעות רק עד החלק השני והנשים הקרות מגיעות למדבר היובש ושם מעונות עם הקוצים והחום על ידי שני גברים חזקים.

 

מלך האהבה נותן 12 חוקים עיקריים

  1. להימנע מחמדנות ולחפש את ההפך – נדיבות
  2. לשמור על טוהר למען זו שאוהבים
  3. לא להרוס באופן מודע פרשת אהבה של אחר
  4. לא לבחור כמושא אהבה מישהי שאי אפשר לשאת מפני הבושה
  5. להימנע מכל שקר
  6. לשמור על חשאיות ודיסקרטיות
  7. להיות נשמע בכל הדברים לפקודת הגברות. ולא להתנגד לשירות האהבה
  8. בקבלת ונתינת ניחומי האהבה לשמור על צניעות
  9. לא לדבר רע
  10. לא לגלות פרשיות אהבה
  11. להיות תמיד מנומס ואדיב
  12. ביישום מתנות האהבה לא לעבור על הרצונות של האוהב

 

בשיחה נוספת בין  אציל לאצילה (עמ 1119 יש התייחסויות לאהבת אלוהים, אלו שמשתוקקים לעבוד אותו צריכים להקדיש עצמם למחשבה על המסתורין, להתמסר, בדיוק כמו באהבה. מזכיר את סנט פאול. אהבה היא מהות הדת, צריך לאהוב לחברך כמוך, מהות החיים.

ישנם שני סוגי אהבה, אהבה טהורה של הלב ומהחשבה, המגיעה עד חיבוק , נשיקה ומגע קל, אבל לא ממשיכה מעבר לכך. כזו רק מתגברת. וישנה אהבה של הבשר. והיא נמשכת זמן קצר. לעיתים היא מעורבבת. ישנם חלקים גבוהים בגוף ונמוכים, יש אלו המעדיפים את הגבוה ויש את נמוך. וזה מקביל לשמיים וארץ (עמ 136)

 

נושא הספר השני – איך שומרים את האהבה

הכי חשוב סודיות, הסכמה עזרה הדדית. לצמצם במחמאות בציבור ובמפגשים ציבוריים שהסוד לא יתגלה. להתלבש טוב להיות נדיב.

איך מגבירים את האהבה? על ידי מפגשים נדירים וקשים, גם על ידי ריבים, קנאה, כשמפחדים שהיא תיגמר היא מתחזקת. אך גם על ידי דיבור ונימוסים טובים.

איך האהבה מתחסרת? יותר מדי מפגשים, דיבור, מחמאות. עוני מציק. חוסר צניעות, הגזמה, דרישות, פחד בקרב, שחצנות­, טפשות, כפירה, בוז לכנסייה.

איך האהבה נגמרת? כשאחד הצדדים בוגד, לא נאמן, לא עוזר לשני, כשיש חולשה באופי של אחד, כשאהבה חדשה מתחילה. אי אפשר לאהוב שני אנשים.

איך מחדשים את האהבה? לדעת מה האחר מרגיש כלפיך. לגרום לו לקנא. לגלות את הרגשות, במיוחד כעס כלפי האחר. ואז ימצאו גם את האהבה. זה מנקה את החלודה.

בעמ 177 מוזכר המלך ארתור. אחד מאביריו רוכב ביער ופוגש נערה יפהפייה, שאומרת לו "בריטון, לא משנה כמה קשה תנסה, לא תצליח במסע שלך אלא אם כן תקבל את עזרתנו". ומיד אנחנו נכנסים לאגדה פנטסטית כמיטב המסורת המיסטית הנוצרית:

ישנו אביר שמשימתו להשיג את הנץ המנצח שנמצא על מוזהב בחצרו של ארתור. הוא לא יכול להשיג אותו אלא אם יוכיח בקרב בטירת ארתור שהוא נהנה מאהבתה של גבירה יפה יותר מכל אדם שבחצרו, הוא לא יכול להיכנס לטירה אלא אם כן יראה לשומרים את כפפת הנץ, והוא לא יוכל להשיג אותה אם לא יתגבר על שני אבירים עצומים בקרב.

הבריטוני יוצא למסע מופלא, עם סוס שמוליך אותו לדרכו, מטרתו עמוד זהב שממנו הוא צריך לאסוף את הכפפה, ישנם אבירים שנלחמים בו על גשר. הוא אוכל משולחן פלאי ליד טירה עגולה. נלחם בענק, לוקח את הכפפה, קולות נשמעים, הוא מגיע לשדות פרחים עם טירת זהב, קירות וגג מכסף. בחדר המלך ארתור יש כיסא זהב מוקף בנשים ולפניו אבירים, ענף זהב ועליו הנץ.

הוא ניגש לפני המלך ואמר שהוא רוצה את הנץ, מפני שנהנה מאהבת האישה היפה ביותר. נאמר לו שצריך להילחם בשביל זה. הוא מנצח את האביר, לוקח את הנץ, ורואה מגילה קטנה על הענף ועליה כתובים חוקי האהבה. נאמר לו שעליו להפיץ את החוקים אם רוצה לקחת את הנץ. הוא מביא את החוקים לחצר האהבה. ואלו החוקים של האוהבים בכל העולם

 

היפוך הספר השלישי

הספר שלישי יוצא נגד האהבה, כעיסוק מטופש ומיותר. חלק זה מלא בשנאת נשים וביקורת, והוא ממשיך גישה שמופיעה לרגעים בדפים הקודמים של שוביניזם גברי המאפשר לקחת אישה פשוטה בכוח. באצטלה של אדיקות דתית.

האהבה היא נגד המצוות של אלוהים המגבילות אדם לנישואים. וונוס היא נגד אלוהים. אהבה היא נגד חוקי אלוהים וגם נגד השכן שלנו שאותו מצווים לאהוב. אהבה מפרידה בין חברים, גורמת לקנאות וריבים. האהבה מטמאת את הגוף והנפש. האוהב נמצא בעבדות ופחד. האוהב לא שם לב לאחרים ובסביבתו, האהבה מביאה לעוני.

אנדריאס מעלה על נס בחלק השלישי של ספרו את הצניעות, חסידות, הימנעות, כתכונות אלוהיות רצויות, ומראה איך האהבה גורמת לאדם להיפסל בעיניי החברה, למרות שלפני כן הוא כותב איך היא מעלה אותו. השטן הוא הגורם לאהבה. מבטיח הרבה דברים שלא יקיים. מפתה במנעמים.

בעמ 196 מזכיר קפליאנוס את האמרה "אלוהים הוא הדרך, האמת והחיים".
"את מה שאלוהים חיבר, אסור לאדם להפריד".
אלו הם אמרות שמופיעות בספרות הגנוסטית של הבוגומילים

צריך להשאיר את הכלי נקי, להתרחק מהתשוקות והתאוות. גוף נקי והימנעות מהבשר, האדם מאבד מחוכמתו, כוחו ובריאותו באהבה.

אלא שבנוסף לאידיאלים גבוהים אלו אנדריאס מתגלה כשנוא נשים, הם חמדניות ולא מסוגלות לאהוב. נוכלות, רמאיות,  בוגדניות (סיפור שמשון) גנבות, שיכורות, בורות, חסרות משמעת, לא יודעות לשמור סוד. גאוותניות, יש להם כל התכונות הרעות. עבד לבטן שלה, הוא מתייחס לסיפור חווה כהוכחה, בעוד שבספר הראשון הסיפור הזה נהפך על ראשו ומוכיח צדקותה שלה אישה. כל הנשים כולל מלכות ונסיכות נוטות לאסטרולוגיה ואמנות הניחוש. הם לא מחזירות אהבה כפי שמקבלות

העריצות של קופידון היא להתאהב בדבר שמעולם לא יוכל להתגשם, אפילו רע, שלא מאפשר קיום של האשליה, תמורה הוגנת. ההוכחה לכך שהאהבה היא אלוה שקר טמונה בכך שמתאהבים שנשים לא ראויות שלא אוהבות בחזרה באותה המידה. הם לא נפגעו מהחיצים.

בעמ 211 הוא מציין שהספר מביא את שתי נקודות המבט. הראשונה עוזרת להשיג את תענוגות הגוף, אך מונעת את ליווי הטוב וחסד האל. בחלק השני של הספר, יש את מה שמועיל לכך.
מה שמוביל לנישואים השמימיים. צריך שהמנורות יהיו מלאות בחסד ועבודה טובה. כשהחתן האמיתי יבוא ימצא אותך ער. (ישו)

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו