לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דמות הגיבור - טיולים לרחבי העולם

דמות הגיבור היווני

החיפוש אחר כבוד היה המוטיב שהניע את היווני, וגם את האלים, הרצון לזכות בתהילה, ניתן לראות זאת בדמותו של אכילס.

"היוונים ביקשו להגשים את האידיאל ההרואי גם בשטחים אחרים, מלבד מלחמה, וגם אם היה שונה ממנו באיכותו, ביקשו אחר פעילויות התובעות ומעודדות אותן תכונות עצמן. כבר בזמנים קדומים דנו במעלה האמיתית, הarte של האדם" בוארה

הכבוד הוא מדרבן רב עצמה לפעילות, ופעילות זו מביאה לגדולה האנושית, זה מה שהביא להישגיה של יוון הלקאסית. זאת תכונה מרחיבה

לפי הסיודוס: גזע הארד, שלפני הגזע הנוכחי היא גזעם של הגיבורים, החיים באיים המבורכים בקצה הארץ

ההמנונים ההומרים נשאו בחובם את רוח התקופה העתיקה, ועודדו את תפישת הגיבור, זאת מצידה הביאה לפעלתנות ולהישגיות, שלפעמים גלשו לחטא ההיבריס. אך לרוב הביאו ברכה על יוון ובסופו של דבר גם חורבן. אצל היוונים הנקמה היא תכונה טובה והסליחה נדירה, דבר שהביא למלחמות ביניהם שהביאו לחורבנם. הגאווה והכבוד פגעו בהם. הם הביאו לאכזריות.

 

דור הגיבורים והעולם ההומרי

האפוסים ההומרים והטרגדיות הגדולות עוסקות בעיקר בגיבורים. דור הגיבורים הוא חולייה מקשרת מבחינה קוסמית, אבות מייסדים של עמים מסויימים או ערים מסוימות. ארגוס משייכת עצמה לדמות של דנאו, תבי לדמות של קדמוס, הדור של הגיבורים יש לו חלק חשוב בעולם המיתי. הוא מתפקד כאבות קדומים למציאות היסטורית פוליטית קונקרטית. יש קטע מפורסם אצל הרודטוס שהוא מספר שבתחרויות הספורט באולימפיה הורשו להשתתף רק יוונים ואחד אלכסנדרוס ממקדוניה הוכיח שהוא צאצא של הרקלס וכך יכל להשתתף . שימושים קונקרטיים פוליטיים בכל מיני רשימות גניאולוגיות שהולכות עד דור הגיבורים

ישנה סתירה בין השאפתנות של הלך הרוח ההירואי לבין המוסר שיסודו בשכל הישר. צריך למצוא את שביל הזהב ביניהם.

גדולי הגיבורים שואפים למוות וזוכים בו, כגון אכילס, הרקלס. מתוך אמונה שגבורתם תעמוד להם בעולם הבא, וזה הדבר היחיד שנחשב.

 

"בדרכים כמו אלה עיצבה ההשקפה ההרואית, מורשת עבר רחוק, חלק ניכר ממחשבתם ומפעולותיהם של היוונים. הם התאימוה להמסגרת העיר המדינה ולדרישותיה, וכשהנסיבות דרשו זאת, אף למסגרת הרחבה יותר של ההלניזם, שתמיד נתנו את דעתם עליו. בצדק טענו כי עולים הם על הברברים, משום שמבקשים הם אחר דוגמה נעלה יותר לשלמות המידות. שלא כעדרי ההמונים של מצרים ואסיה, או העמים הפרימיטיביים יותר שעל גבולותיהם הם מצאו היוונים עקרון שנתן משמעות לחייהם, ועורר אותם להישגים מדהימים. הם חשו כי שונים הם מאחרים, כי עליהם לעלות עליהם ולהשיגם, כי אדם זוכה בחותם אנוש בזכות מאמאץ ללא ליאות והסתכנות שאינה נרתעת לאחור, על כן ניתקו עצמם מן התבנית הסטטית של חברה, ששלטה בכיפה בכל הארצות האחרות בתקופתם, ופנו ללכת בדרך חיים, בה נופלים הפרסים בידי הלהוטים ביותר אחריהם, והפעולה על כל צורותיה מבוקשת ומכובדת בה כתכליתו הטבעית של האדם."  בוארה

 

הרקולס

עור האריה הנימאי והאלה הם האטריבוטים הבולטים. הרה רודפת אותו כל חייו, מטילה בו שיגעון זועם, השם שלו הוא "טבילת הרה" היא הפטרונית של כל הגיבורים. הירו – Hero גיבור הוא בעצם תחת חסות של הרה. רוב המטלות קשורות בהריגה של מפלצות. חצי מהמטלות קשורות לאזור הפלופנס והחצי השני מקיף את כל המרחב היווני.

הרבה ערים יוסדו בהקשר של הרקולס, הוא מאיים על הליוס וזוכה. הוא מפליג בתוך כוס, וככה מתחמק מהשמש. הרקולס גדול מהחיים, אך גם דמות טרגית, פוגעת בעצמו ובאהובים שלו. הוא מת ברעל של הרה, עולה לאולימפוס דופק עם האלה שלו על השערים הנעולים ובסופו של דבר מקבלים אותו כאל. הוא לא מגיע לשאול
מלהארט היה אל של הפיניקים שזוהה בתור הרקולס, נוצר פולחן משותף באי שבו הייתה שהיה התיישבות משותפת - פאפוס, שם נבנה המקדש להרקלס מלהארט, מקדש גדול נוף נבנה בצור. גם בעכו.

היוונים מבינים את האלוהויות הזרות דרך האלוהויות שלהם. הרודטוס מבקר בצור במקדש של מלהארט ואומר שזה מקדש הרקולס, איסיס המצרית זוהתה עם איאו שהפכה לפרה. דבר זה איפשר להם לקבל מנחות מזרים בתוך המקדשים שלהם ולבקר במקדשים של אחרים. בארכיאולוגיה מוצאים הקדשות לאלים לא יוונים בתוך מקדשים יוונים ולהיפך.

 

יאסון ומסע האראגונטים

המסע המוקדם והמפורסם ביותר של הגיבורים כלל את אורפיאוס, תסאוס, הרקולס, והונהג על ידי יאסון, הם נסעו לקולכיס (גיאורגיה) להשיג את גיזת הזהב, המסמלת את החוכמה השמשית הגבוהה. במהלך המסע כולם מגיעים להתקדשות באי סמו תרקיה

 

מאמרים הקשורים לנושא זה - לחצו לקישור

התיאטרון היווני

האיליאדה והאודיסאה

דמות הגיבור

פרומתיאוס

המיסטריות

 

 

 


הרשמו לרשימת התפוצה שלנו