לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דת ההודו אירופאים - טיולים לרחבי העולם

דת ההודו אירופים
סיכומים מתוך: תולדות האמונות והרעיונות הדתיים, מירצ'ה איליאדה

 

יש ביכולתנו לשחזר מבנים מסוימים בדת של ההודים אירופים. ראשית כל, מצויים בידינו רמזים בעלי ערך מאוצר המילים הדתי. חוקרים עמדו זה מכבר על השורש ההודי אירופי שמיים – דווס, במונחים המגדירים את האל – דיוס בלטינית, דווה בסנסקריט, וכו. וכן בשמותיהם של מספר אלים בכירים: זיאוס, וכו.. רעיון האל היה קשור לקדושה שמימית, כלומר לאור וטרנסנדנטיות – גובה, וכיוון שכך לריבונות ובריאה, קוסמוגניה ואבהות. אל השמיים הוא האב העליון.....

 

ההודים אירופים פיתחו מיתולוגיה מיוחדת ותיאולוגיה ייחודית. הם הנהיגו העלאת קורבנות וידעו את הערך המגי דתי של המלה ושל השירה. היו להם ריטואלים ותפיסות אשר אפשרו להם לקדש חלל ומרחב שבו התיישבו, והדבר אף אפשר להם לחדש את העולם באופן מחזורי (הדבר נעשה באמצעות קרבות ריטואליים בין 2 קבוצות חוגגים, ריטואל ששרידיו עדיין קיימים בהודו ובאירן). הם האמינו כי האלים נכחו בפועל בחגים, לצד בני האדם, הועלו לאלים קורבנות. ההודים אירופים לא בנו מקדשים, סביר להניח כי פולחנם התנהל במכלאה מקודשת, מתחת לכיפת השמיים. עוד מאפיינת אותם ההעברה בעל פה של המסורת והאיסור להשתמש בכתב, שבו הוחל להשתמש לאחר המפגש שלהם עם הציוויליזציות של המזרח הקרוב.

 

החברה הייתה מחולקת לשלוש מעמדות – כוהנים, לוחמים, איכרים ומגדלי בקר. לחלוקה זאת הייתה אידיאולוגיה דתית מקבילה: ריבונות מגית, משפטית, האלים של הכוח הצבאי ולבסוף אלי הפוריות והשגשוג הכלכלי. חלוקה משולשת זאת של האלים ושל החברה בולטת במיוחד בקרב ההודים איראנים.

 

מיתרה וווארונה.

באשר למיתרה, התפקיד שלו הוא משני כשהוא מבודד בווארונה. בוודה יש רק המנון אחד שמוקדש לו. אולם הוא חולק עם וארונה את כל תכונות הריבונות, והוא התגלמות של ההיבטים השלווים, המשפטים, שוחרי הטוב שלה. כפי ששמו מעיד עליו הוא התגלמות החוזה, בדיוק כמו מיתרה האווסטי. הוא מקל על העסקאות בין בני אדם וגורם לכך שהם יכבדו את ההתחייבויות שלהם. השמש היא העין שלו. הוא כל רואה, ושום דבר אינו חומק ממנו. חשיבותו בפעילות ובהגות הדתית באה לידי ביטוי כשפונים אליו ביחד עם וארונה, שהוא יריבו של מיתרה ובו בזמן מיתרה משלים אותו. הצמד מיתרה וארונה, שגם בתקופה הקדומה ביותר מילא תפקיד ניכר כביטוי העליון של הריבונות האלוהית, שימש מאוחר יותר כנוסחה תבניתית של כל צמדי היריבים והניגודים המשלימים זה את זה.

ארימן ובהגה קשורים למיתרה. ארימן מגן על החברה של הארים. הוא דואג במיוחד לכיבוד החובות בנוגע להכנסת אורחים ולנשואים. בהגה שפירוש שמו הוא לחלוק, דואג לחלוקה האושר. ביחד עם מיתר ועם וארונה ארימן ובהגה יוצרים את קבוצת האדיטים, בניה של האלה אדיטי, הבלתי קשורה, כלומר החופשייה...

 

 

האל סומה ושיקוי האלמוות.

כל התכונות של הסומה קשורות להתנסות האקסטטית שהוא גורם. "שתינו סומה, אומר אחד הטקסטים הנודעים של הריג ודה "נעשינו בני אלמוות, הגענו אל האור, מצאנו את האלים, מה הרשע או הכפירה של בני התמותה יכולים לעולל לנו כעת, הו בן אלמוות?". הסומה יכולה להאריך את זמן החיים, כיוון שהוא שומר הגוף שלנו, ומפניו נסו החולשה והחולי. סומה מעודד חשיבה, מרענן את האומץ של הלוחם, מגביר את המרץ המיני, מרפא מחלות. זהו שיקוי שאלים וכוהנים גם יחד שותים אותו, והוא מקרב את האדמה אל השמיים, מחזק ומאריך את החיים ...

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו