הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

דתות בהודו - טיולים לרחבי העולם

מחקר הדתות לא יכול להיות שלם מבלי התייחסות להודו, למעשה תחילתו של מחקר הדתות והתפתחותו דרך אנשים כגון מקס מולר או מירצה איליאדה נובעת מההשוואה שהתבקשה בין דתות ואמונות הודו שהתגלו למערב ובין הדתות המערביות.
ההשוואה בין התרבות ההודית והאירופאית הביאה למסקנה שיש לשניהם מקור משותף, הלא הוא ההודו אירופאיות, והיו ניסיונות למצוא את האמונות הבסיסיות של אותו מקור משותף, בבחינת שבטים נודדים מגדלי בקר שהגיעו להודו ולאירופה מארץ מוצא משותפת אי שם בהרי אסיה או בערבותיה ולהם בסיס אמונה משותף שנעשו ניסיונות, בעיקר על ידי מירצה איליאדה, לשחזר את המבנים שלו, הנובעים מארכיטיפים בסיסיים של האדם באשר הוא אדם, אך יש להם את הגוון המיוחד שלהם.


הינדואיזם


במגוון האמונות ההודיות, או מה שנקרא באופן כללי הינדואיזם, ישנם חלקים, שרידים, של אמונה ופולחן האלה, האם הקדומה, חלקם עתיקים יותר, שקיימים עוד מתחילת התרבות, וחלקם התפתחו במהלך הדורות לכדי כת נפרדת שנקראת "שקטי", מעין זרם אמונה בתוך הנהר הכללי ששוטף כל דבר הודי. בנוסף על כך ישנם חלקים פילוסופים עמוקים קדומים של מונותאיזם ומטפיזיקה, מיסטיקה והתייחסות לאדם כאל דמות היקום, מיקרוקוסמוס ומקרוקוסמוס, האדם נקרא פורושה, מעין דמות אדם קדמון לכל קדומים של הקבלה, והביטוי שלו כמייצג את מבנה היקום בא לידי ביטוי אפילו בנושאים ומדעים כגון אדריכלות – סטפטה וודה. באופן כללי הדת בהודו היא מגוון רב של דברים, החל מהתנהגות אתית, המשך בדבקות "בהקטי", המשך בפולחן אלה, המשך בתרגולים פיזיים – יוגה, המשך במטפיזיקה – אנרגיות, החל מטקסים עממיים ומאגיה שחורה וכלה בשאיפה להארה.

עמוק בתוך סבך האמונה קיימת המחשבה שהדת הגיעה ממקומות גבוהים יותר, אולי מהשמש או מהשמיים, יצורים שמימיים, אנשים שהם יותר מאנשים החיים לנצח וקיימים עד היום בהימליה, לדוגמא, הביאו בשורה לבני האדם, הייתה תקופה של נאורות ורוחניות, ואילו כיום אנחנו בעידן הקאלי, ירידה והפחתה של כל מה שקיים, שטחיות ובלבול. האמונה הזו מזכירה סברות המופיעות בחוגים אנתרופוסופיים ותיאוסופים בדבר מאסטרים נאורים שהביאו את הדת והתרבות המקורית להודו. בבחינת תרבות מתקדמת ששורשיה אולי באגן טארים, מושבה של אטלנטיס, שקשורה לישויות מחוץ לכדור הארץ. וזה קשור לדברים כמו הפעלת העין השלישית, צ'קרות ומרכזי אנרגיה, קונדליני, יוגה ברמות המתקדמות ועוד.
 


המגוון של ההינדואיזם


ישנם שש דרכים בהודו שמסתמכות על הוודות, כגון יוגה, וודנטה, ויש שש דרכים הדוחות את הוודות כגון בודהיזם. ישנם שש וודות, דרכי מדע רשמיות ועוד ארבע נוספות כגון סטפטה וודה – אדריכלות, וודה של דרמה ריקוד ומוזיקה, ועוד

הדרך של הוונדטה
הדרך של הוודנטה עוצבה במאה ה8 לספירה על ידי אדי שנקרה שעיצב אותה מסתמך על פרשנות של כתבים עתיקים, הדרך של הוודנטה נשענת על הוודות העתיקות, בעיקרון לפי סוומי קאשי ישנה 3 שלבים בלימוד הידע: שלב אחד הידע עצמו, שלב שני מדיטציות ותרגול, עקרונות, שלב שלישי הרהור, התחברות למרכיב האלוהי
המורה שלו לימד אותו שלושה עיקרים של הוודנטנה:
1. יש מציאות אלוהית
2. ישנו העולם הזה
3 האדם הוא שיקוף של המציאות האלוהית
הוא קולגה של סוומי קותי שחי באוטרקאש כבר 24 שנים. והגיע למנזר בגיל 14, נחשב על ידו כגדול בתורה. שניהם מלמדים בכל מיני דרכים ומקומות. לפי סוומי קותי העיקר של הלימוד הוא עיקרון האחדות. לפי סוומי קאשי הקשה ביותר הוא להיות אדם פשוט, וכן צריך ללמוד מגוון של דברים ולא להיות "מומחה", ויחד עם זאת לאחר שלומדים את המגוון, אזי מוצאים את הנתיב זרימה הטבעי.
התלמידים קמים כל יום ב4.30, אוכלים שני ארוחות ביום, ולומדים את הספרים הקדושים.

הדרך הנשית - שקטי
עוצמה, אנרגית, הופעה נשית של העולם המטאפיזי, לעיתים שקטי קשורה לפרווטי, אשתו של ברהמה, או לקאלי. קשורה לכל השלושה, שיווה, וישנו וברהמה, היא הבוראת, האנרגיה הקיימת ביקום, וההכחדה שלו


היסטוריה הינדואיזם


התקופה הקלאסית מ1500 ועד 500 לפנה"ס
הכתבים העתיקים של ההינדואיזם הם הוודות
החלוקה לקסטות, מופיע לראשונה ב1300 לפנה"ס בוודה הכי חשובה הריג וודה. חברה נחלקת ל4 חלקים: ברהמינים, קשטריאה, ואישיה, שודרה.
כל הטקסטים של הוודות מופיעים בארבע וודות הנוגעות בנושאי הפולחן, מתחם מקודש, מקימים את המתחם בשטח, מדורה, לבנים.
הברהמות והאופנישאדות, הם כתבים עתיקים שבאים אחר כך ובהם חלקים של מיתוסים, היסטוריה, מופיעים, מבארים את הפולחן והוודות
 המימסה, תפוקה ספרותית גדולה, מה הם הוודות? איך אפשר לפרש אותם? איך מוכיחים את העליונות שלהם על פני תפישות אחרות?
Purusha sutra  מסה דתית הלימודים של מישהו מספר משהו, תוספת לתוך הריג וודה ובה מתואר מעשה בריאת העולם.
בוודות מופיעה תפישה שלאדם קדום שהוא מקיף את היקום כולו. העולם כולו ועוד עשר אצבעות. הוא הוקרב על ידי האלים, מראשו נוסד מעמד הברהמינים, מזרועותיו מעמד הקשטריה, מירכיו מעמד הוואיש, ומרגליו מעמד השודרה.
ישנם 3 אלים: שיווה, ווישנו ושקטי, ווישנו זה רמה, קרישנה בודהה, מופיע ב10 גלגולים, שקטי משמעותו המילולית זה כוח, שם נרדף לאלה.

 
דרכים מחוץ למסגרת של ההינדואיזם


בודהיזם


הודו היא הארץ שבה התחיל הבודהיזם, בזמן הקיסר אשוקה זאת הייתה דת המדינה, לפני אלפיים שנה, אבל בסופו של דבר ההינדואיזם ניצח בקרב על נשמתה של הודו, מתוך הטענה שבבודהיזם אין אלוהים ואין נשמה. ישנם כמה אתרים בודהיסטיים בהודו ושרידים של תפארת העבר, כמו כן הדלאי למה, ראש הבודהיזם הטיבטי מנהיג קהילה גולה בצפון המדינה.


ג'ייניזם – במקביל לבודהה


לפי האמונה הגיינית הגיעו לעולם 24 אווטרים, אחד אחר השני, שרבים מהם חיו זמן רב, וזה אומר שהמוקדם ביותר חי לפני שנים רבות, הם עשו מדיטציות, הגיעו להארה, לימדו בני אדם את דרך הטוהר ורוחניות, כשהאחרון שבהם חי בזמן שמקביל לבודהה ולמעשה מיסד את הדת החדשה, אלא שהאמונה הודרך היו קיימים מני קדם.
24 המוארים נקראים סוללי הדרך, הם מעבירים את המאמינים על פני נהר הקרמה וגלגולי הנשמות. האחרון שבהם נקרא בשם גיינה – כובש יצרו, למרבה ההפתעה הוא היה הבן השני של הבודהא הגדול. מבחינת הגיינים, 24 המוארים הם האלוהים, ואין הם עובדים את אלוהים מחוץ לכך. האל הוא תכונות בלתי משתנות של הנשמה הטהורה, היקום הוא נצחי
הגיינים לא פוגעים באף חי, מקיימים צמחונות אדוקה, כולל ביצים וחלב. העיקרון החשוב ביותר שלהם הוא "אי אלימות" אעימשה, פעולות החיים יוצרים שינויים בקרמה, המטרה היא שחרור – מוקשה, וזה מושג על ידי חשיבה נכונה, התנהגות נכונה, אמונה נכונה. יש בעולם חלק רוחני בעל תודעה וחלק מת חסר תודעה, הרוחני כלוא בחומרי, התורה הגיינית היא במידה רבה גנוסטית. העולם הוא סבל ורוחניות והתכחשות לחומר זאת הדרך היחידה להימלט ממנו.
אימו של מהטמה גנדי הייתה גיינית, והדת השפיעה על רבים מעקרונותיו. הגייניזם מאד קשור להינדואיזם מצד אחד, מקיים חלק מהחגים, ולתפישה הבודהיסטית מהצד השני. הנזירים הגיינים ממלאים חמש עקרונות: אי אלימות, אמירת אמת גם אם זה לא נוח, לא לגנוב, איפוק מיני, ואי קבלת מתנות. במקדשים הגיינים אין קיבוץ נדבות.


מקדש ברנקור


המקדש הגייני היפה ביותר, יצירת אמנות של ממש, נמצא ברנקור, אמצע הדרך בין אודיפור לגדפור ברגסטאן, המקדש הוא סימפוניה בשיש, יצירה מופלאה של פיסול, עיטור, אסתטיקה, אמנות ואדריכלות מקודשת, בכניסה את המקדש על התקרה מפוסלת מנדלה ובה המילה אום, סימן למדיטציה שדרכה מתחברים אל הקדוש. קיום המילה מקדש את המקום ומפיח בו חיים. המקדש בנוי בפרופורציה מושלמת ולפי כיווני הרוחות, למספר 4 חשיבות רבה בגייניזם. יש בו אלפי עמודים מעוטרים ומפוסלים, 24 כיפות, מנדלות נהדרות, ופסלים כמותם אין בשום מקום אחר בעולם. פשוט תענוג. הוא נבנה במאה ה16 על ידי שליט שנטה לגייניות עשיר, ויש בו אפילו הקדשה של אכבר, השליט המוגולי הגדול ביותר של הודו, שתמך בגייניזם ושאב ממנו חלק מרעיונותיו


סיקיזם


מייסד הדת גורו נאנק חי ופעל בתחילת המאה ה16. נאנק היה מורה מואר וגם מתקן חברתי שטייל בכל העולם, לפי המסורת הוא הגיע לבגדד, מכה, ירושלים, וכמובן למקומות שונים בהודו, עד שנות החמישים של חייו היה מטייל בלתי נלאה, הוא כתב חרוזים שלימים הפכו לספר הקדוש ביותר של הסיקים. אחריו היו עשרה גורואים נוספים, כשהאחרון שביניהם, גורו גובינד סינג הוא החשוב ביותר, פעל במאה ה17 וייסד את קסטת הלוחמים למען הדת שלהם חמישה חפצים: מסרק, שיער ארוך, פגיון, שרוול וצמיד מתכת עגול. לאחר מותו הוא קבע את הספר "אדי גראנת" כגורו ה11, והוא נקרא מאז "גורו גראנת סהיב".
הספר נשמר במקדש הזהב בארמיצר, שהוא המקום הקדוש ביותר בעולם לסיקים
גורו גובינד סינג התבודד במשך כמה שנים במקום נפלא שנקרא המקונד, לחופי אגם בגובה מעל 4000 מטר ומוקף פסגות מושלגות. יש כיום מקדש שהוא השני בחשיבותו לסיקים, לאחר מקדש הזהב בארמיצר, ניתן להגיע לשם בהליקופטר או ברגל
אצל הסיקים אין הבדלי קסטות ויש מעמד משופר לאישה. הם מדגישים את האל היחיד חסר הצורה.
הסיקים לחמו במוסלמים והקימו ממלכה בפנג'ב, ועד היום הם הרוב בארץ זו. הם צמחונים, וכיום דת המדינה היא צמחונות ואין לאכול בשר בפומבי.
הסיקים נפגשים במקדשים משלהם, ומדגישים חיים בעולם, נשיאה בעול המשפחה, צבירת רכוש ונדבה, וחזרה על שם האל, מעין זיכר של הסופים.
 

משני צדי ההר


רכס ארוולי במערב הודו, רגסטאן, נחשב לאחד העתיקים בעולם. ההרים עצמם לא מתנשאים לגובה רב, רק כמה מאות מטרים, אולי אלף, אבל הם משוננים מאש ומכוסים ביערות שיטה וצמחים ערבתיים עציים אחרים, שמקנים להם מראה דרמטי וירוק. שילוב של סוונה וגונגל. כמו בהרבה מקומות בהודו יש בהם קופים ובעלי חיים נוספים. משני צדי הרכס, מרחק 15 ק"מ אחד מהשני, נמצאים מרכזים דתיים חשובים, באגמר נמצא אחד המקומות החשובים ביותר למוסלמים בהודו, ובפושקר מהצד השני של הרכס, אחד המקומות הקדושים ביותר להינדים, למרות המרחק הקצר ההרגשה היא כמו להיות בשני עולמות שונים, וביחד עם זאת שניהם זה הודו על הלכלוך, פרות ברחובות, צפירות ושווקים.


מרכז האסלאם ההודי


חלקים גדולים מהודו, במיוחד בצפון, נכבשו על ידי המוסלמים, החל מהמאה ה11 לספירה, ימיה של הממלכה הגזנית באפגניסטן, שהייתה הממלכה הראשונה של לוחמים טורקים, צאצאי עבדים שהוכשרו להיות לוחמים מקצועיים, הם השתלטו על המישורים של צפון הודו, מפנים את המרץ שלהם לכיבושים במזרח ובדרום, ארצות עובדי האלילים, מקום מלחמות המצווה, והקימו סולטנויות שונות שנלחמו ביניהם, כשהחשובה שביניהם הייתה סולטנות דלהי, שאף הצליחה לעצור את צבאות המונגולים.
בזמן שמרכזי התרבות של העולם המוסלמי סבלו הרס והשפלה מידי צבאות המונגולים של גינגיס חאן, מצאה התרבות והדת האסלאמית מקלט בשני מקומות בפריפריה והם הודו (כולל פקיסטן) וצפון אפריקה, בזמן זה מלומדים שונים הגיעו להודו וביניהם הקדוש מוהדין ציסטי, שהפך ליקיר האסלאם ההודי, מייסד בפועל (אך לא באופן מעשי) של המסדר הציסטי בהודו, וחביב השליטים המוגולים."
כשם שגלאל א דין רומי הגיע לקוניה שבתורכיה מבלח שבאפגניסטן, כך גם מוהידין ציסטי. שפעל, מת ונקבר בסוף ימים בעיר אגמר שברגסטאן.
במאה ה14 השתלט טימור לנג על חלקים גדולים מהעולם, כולל צפון הודו, השליט הגדול מאוזבקיסטן, מייסד האומה האוזבקית, בונה סמרקנד, החל תקופה של זוהר תרבותי שבאה לידי ביטוי באדריכלות, אמנות, ציור, ובמדעים. כמאה שנה נמשכה התקופה התימורידית אחריו, מגיעה לשיא עם נכדו אולג בק, אלא שהממלכה הגדולה התפוררה ובסופו של דבר, במאה ה16, השתלט אחד מצאצאיו על צפון הודו והקים שם ממלכה משל עצמו שנקראה הממלכה המוגולית, שהשתרעה על הודו, פקיסטן וחלקים מאפגניסטן.
השליטים המוגולים נהגו בחירות דתית ושילבו בשלטון את בני הדת ההינדית והשליטים המקומיים. הגדיל לעשות השליט הרביעי אכבר, שטען שיש דת מעבר להינדואיזם והבודהיזם והיא האמונה באל אחד, הוא ביטל את מס הגולגולת על לא מוסלמים, השתתף בחגים הינדים, כתב שירה מיסטית בעצמו, הושפע מרעיונות הגייניז'ם ותמך בהם, אלא שלמרות כל זה היה מוסלמי בנפשו ונטה אל האסלאם המיסטי – סופי, לפי תפישתו ברכת שלטונו נבעה מהקדוש מוהידין ציסטי, שהופיע לפניו בחלום, והוא נשבע לעלות לרגל לקברו, ויצר דרך עולי רגל, בה יש עמוד שיש כל שלושה ק"מ, כל הדרך מדלהי לאגמר שברגסטאן, מקום קברו, במילים אחרות בתקופה השיא של השלטון המוסלמי בהודו, שלטון נאור ששילב הינדואיזם וסופיזם בתרבות הכללית, היה קברו של מוהידין ציסטי מקום העלייה לרגל של השליטים, ומגדלור של אור למאמינים המוסלמים
גם כיום יש בהודו כ200 מיליון מוסלמים, וזאת בנוסף ל200 מיליון נוספים בפקיסטן ובנגלדש. זאת הקהילה המוסלמית הגדולה ביותר בעולם, הרבה יותר מכל הערבים גם יחד. אלא שזה אסלאם מתון המאמין בפולחן קדושים, ומתרגל שירה, טקסי זיכר, מדיטציות, וקשר ישיר עם האל דרך דבקות וחוויה בלתי אמצעית.
רחוב חנויות עמוס מוביל אל המתחם המקודש שנקרא דרגה שריף, הדרגה הבכירה, ("דרגה" זה שם למרכז של סופים). בכניסה מגנומטרים שלא עובדים כמובן ושוטרים, בעבר היה המקום יעד של פיגועים גי'האדיסטים. מעבר דרך כמה חצרות מוביל אל כיפה גדולה ומסביבה מבנה מרובע, מסביב חצר שיש ענקית ומסביבה אכסדראות, מסגדים, מקומות מוצלים. בחצר יושבים נשים וגברים ביחד, תור ענקי משתרך בכניסה, בידי רבים מהם סלסלות עם עלי כותרת של וורדים שאותם הם זורקים על הקבר הקדוש בפנים, המכוסה בחלקו התחתון בים של עלים. הקבר נמצא בתוך חדר גדול כקירותיו מצופים לוחות כסף, המון צפוף עובר על פניו, מבקש ברכה, נותן תרומה, בדיוק כמו במקדשים הינדואיסטיים.
אלא שהדבר המיוחד קורה לאחר התפילה. המאמינים ישובים מסביב לבניין המרובע שלו ארבע פתחים. מול הפתחים יושבים להקות של נגנים ומקיימים את מצוות שירת הקוואלי, המלווה בתופים ואקורדיון, שרים, כביכול לקדוש שקבור מעבר לפתח.
הקדוש צ'יסטי חי במאה ה13 הוא הראשון שהחל במסורת של מוזיקה מקודשת, שירה קולית מלווה בתופים ומעין אקורדיון, שהיא מעין מנטרות, שיחה, שאלה ותשובה, המופנית כלפי הקדושים ואלוהים, הקצב הריתמי שלה, המילים והמנגינות, מביאים להתעלות רוחנית.
המסדר שהוא היה ממנהיגיו ומייסדיו הוא הראשון שהתבסס בהודו ואחד מארבע החשובים עד היום, ביחד עם הנקשבנדי, שרוורדי וקאדרי. מסורת המסדר היא קבלה של בני אמונות אחרות, ואכן יש הרבה מבקרים הינדים באג'מר.
מסורות נוספות הם התרחקות מכוח השלטון, עזרה לעניים, אהבה של האל, זיכר, נשימה, מדיטציה והתבודדות. המסדר הושפע ממסדר הקורבניה במרכז אסיה, המתייחס לצבעים ומצבים רוחניים, ומסדר השרוורדי המתייחס לפילוסופיית הניצוץ, האור הקיים בכל הדברים וכל הדתות. הם מתייחסים למיסטיקה אסלאמית מרכז אסיאתית קדומה הקשורה לדמות של איברהים איבן אדהם – הנסיך הפרסי.
אבל הדבר החשוב ביותר זה הקוואלי, האזנה לשירה מביאה לכדי דבקות באל, בארץ יש מוזיקאים כגון שי בן צור שאמצו סגנון מוזיקאלי זה וחיברו מנגינות בז'אנר


מקום בריאת העולם ההינדואיסטי


מהצד השני של ההר נמצאת פושקאר, מקום מקדש ברהמה החשוב ולזמן מה גם היחיד בהודו, שמעליו מקדש פרוורטי אשתו, על הר בצורת פירמידה. זהו מקדש עתיק מהמאה ה14 שקודש על ידי סרי שנקרה המחדש של ההינדואיזם ומייסד דרך הוונדטה במאה ה8 לספירה.

 

 

מאמרים על הודו - לחצו לקישור
גורואים ואשראמים
צוטה צאר דהאם
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו