לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אבו אל חסן שאזלי

 

קברו נמצא בתוניס הבירה. סיידי חוסיני שמו. הוא מייסד הזרם השלישי של הסופיות, הזרם המגרבי, להלן הסיפור על אודותיו.

 

שייח' אבו אל חסן שאזלי הוא מייסד הזרם המרכזי של המסדר השאזלי, זה שממנו הסתעף המסדר השאזלי יאשרוטי שהתחיל בעכו במאה ה19. הוא נולד במרוקו בסוף המאה ה-12, ולאחר שהתבגר יצא לחפש את ה’סחב על ווק’ – "השולט על הזמן".

הסופים טוענים שבכל דור ישנו אדם אחד שבזכותו מתקיים הדור והוא נקרא "הקוטב של הדור", או "השולט על הזמן". משמעות השם היא שאדם זה מחובר עם הישות האלוהית, ויכול להימצא בכל מקום בו זמנית.

לאחר תלאות ונדודים רבים, הגיע אבו אל חסן לעיראק ופגש שם סופי חשוב בשם וואסיטי, שאמר לו שהאיש שאותו הוא מחפש נמצא בארץ שממנה בא – מרוקו, ליד הכפר בו גדל , ושמו מוליי עבדל סאלם מאשיש.

אבו אל חסן חזר למרוקו והלך לפגוש את מאשיש. כשנכנס אליו, אמר לו מאשיש:

"לך תתרחץ."

אבו אל חסן, שהגיע ישירות מהדרך, הלך במהירות להתרחץ. סך בשרו בשמן, התמרק בתמרוקים, וכשהגיע לפגוש שוב את מאשיש, היה נקי ללא רבב ולבוש בבגדים חדשים, והנה להפתעתו אמר לו מאשיש שוב:

"לך תתרחץ. "

אבו אל חסן, עדיין לא מבין, הלך להתרחץ שוב, בחושבו שאולי שכח או פסח על דבר מה, בניקיונו הקודם. לאחר שווידא היטב שהוא נקי ללא רבב, הלך לפגוש את מאשיש שוב.

תגובתו של מאשי הייתה זהה:

"לך תתרחץ."

לפתע, אבו אל חסן, הבין... משמעות בקשתו של מאשיש הייתה שהוא צריך לנקות את עצמו רוחנית מכל הידע שצבר עד כה, בכדי שיוכל להיות תלמידו.

בפעם הבאה שהלך לפגוש את מאשיש, הוא מצא אותו רוחץ את עצמו בטקסיות.

אמר אבו אל חסן:

"הו אללה, הידע שלי נרחץ ממני, כך שאין לי יותר שום ידע מלבד מה שילמדני המורה הזה."

אבו אל חסן נהיה תלמידו של מאשיש וקיבל את ההסמכה ללמד את הסופיות ממנו. בתורה שאותה לימד הוא שם דגש על חיי העבודה וההתערות בחיי היומיום. ההבדל בן הסופי לאדם הרגיל הוא שהסופי נמצא עם אללה, מזכיר את אללה, תוך כדי עשיית פעולות היומיום.

הסופים הם הזרם המיסטי של האיסלאם שהתפתח במקביל להתפתחות האסלאם ההלכתי, . היו בין המיסטיקנים כאלו שהדגישו את חיי ההלכה והדת, תוך כניסה הדרגתית לתוך מסתרי הרוח, ועולם הנסתר. כזה היה בית הספר המרכזי בבגדד, הקרוי על שמו של גונאיד. והיו כאלו שדגלו באהבה פורצת גבולות, שיכרון אלוהי, אקסטזה, כמו הזרם שנקרא על שמו של ביסטמי.

אבו אל חסן שאזלי הפנה את הדגש פנימה, חזרה אל האדם. הוא התחיל דרך שלישית בסופיות, המשלבת בין עולם הרוח והאקסטזה, לבין העולם המעשי והארצי. המסדר השאזלי, על שלוחותיו, נהיה בין השאר גם מסדר של גילדות מקצועיות, והפך להיות המסדר הגדול ביותר במצריים ובצפון אפריקה.

אבו אל חסן שאזלי מתחיל דרך חדשה באסלאם המדגישה את העבודה הפנימית מתוך מעורבות בעולם הזה ולא פרישות ממנו, מדגישה את קבלת צו הגורל ואת הצניעות כמוטיבים המרכזיים של הדרך במקום סגפנות. מדגישה את קבלת השייח' כמנהיג ללא עוררין ומתוך אמונה שלמה. מה שאנחנו מחפשים לא נמצא רחוק מאתנו, אלא קרוב לנו ולמעשה אף נמצא בתוכנו.

כשנכנס לבסוף אבו אל חסן שאזלי לפני מאשיש, שאל אותו: "מהו השם הנסתר של האלוהים?" באסלאם יש לאלוהים 99 שמות שמות גלויים, ושם אחד, גדול, נסתר.

בזמן שנכנס אבו אל חסן שאזלי לפני מאשיש ישב על ברכו ילד קטן.

"השם שאתה מחפש," אמר הילד שעל ברכיו של  מאשיש "הוא אתה עצמך".

אבו אל חסן שאזלי הלך דרך ארוכה רק בכדי לגלות שמה שהוא חיפש – "הקוטב של הזמן", היה כל הזמן בארץ הולדתו. לאחר שהוא חזר לארץ מולדתו הוא גילה שמה שהוא חיפש היה כל הזמן איתו.

ניתן למצוא את אלוהים בפעילויות היומיום של החיים הרגילים, הוא לא כל כך רחוק מאתנו, אם רק נדע להתנקות מעצמנו, לרחוץ את עצמנו מהידע הקודם שלנו, מהתפישות שלנו על החיים. שאזלי אומר:

"הרחק את הצלמים מליבך, ותן לגופך מנוח מהעולם הזה, אחר כך היה כפי שאתה רוצה. כשאדם שפל רוח, אין האל יתעלה מעניש אותו על שהוא מותח את רגליו כדי לנוח ממאמציו, אבל מעניש הוא את מי שמאמציו מלווים בגבהות לב."

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו