הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

היסטוריה אוזבקיסטן - טיולים לרחבי העולם

היסטוריה אוזבקיסטן 

לאוזבקיסטן היסטוריה ארוכה בת אלפי שנים, ערים אגדתיות התקיימו בה עוד לפני זמנו של אלכסנדר מוקדון שייסד בה ממלכה הלנית, לפני זמנם של הפרסים ודת זרתוסתרא שהביאו לאזור, ולפני זמנם של הבודהיסטים שייסדו בה ממלכה משלהם. במאה ה-7 הייתה אוזבקיסטן חלק מהאימפריה הפרסית שנפלה טרף לידי צבאות האסלאם, וכן היו בה מדינות ערים עצמאיות.

לחצו מאמרים מרכז אסיה

 

 

כשהאסלאם מגיע למרכז אסיה יש בו ממלכות עם נטייה פרסית, סוגדיה, ובאקטריה, זה אחד ממרכזי התרבות המפותחים ביותר של האימפריה . לחצו למאמר - הגעת האסלאם

הממלכה של הסמינידים.

העבסים התחילו את המהפכה שלהם מאזור חורסן במאה ה-8 לספירה, הם מינו כשליטים במרכז אסיה את משפחת הסמנידים, שגילו עם הזמן יותר ויותר עצמאות, החזירו את השפה הפרסית לשימוש ופיתחו תרבות ייחודית, מעין רנסנס פרסי. כבר במאה ה-10 שולטים הסמינידים באופן עצמאי ומתחילים שושלת משלהם.

הבניין הקשור אליהם הוא קבר סמניד בבוכרה. בניין מרובע מלבני בוץ ועליו כיפה. הריבוע מזכיר את הכעבה במכה, זה סמל לארצי, לסדר של הארץ, שקשור למכה. השמיים הם הכעבה של אלוהים, והם בצורת כיפה עגולה. כיפה עגולה הייתה מקום מושב הנשמות באמונה המונגולית - השמיים, ולכן הצבע הכחול מקודש. כניסה למרחב המקודש בצורת קשת - שמים, המינרט מייצג דרך לשמיים, בתוכו מדרגות לולייניות.

הופעת השבטים הטורקים
 
בסוף המאה ה10 לספירה מופיע גורם חדש ברחבי מרכז אסיה והוא השבטים הטורקיים שמתחילים לנדוד באותה תקופה ממקום מושבם המסורתי בהרי טיאן שיאן, ערבות קזחסטן, טארים ומונגוליה אל הארץ החדשה.
התורכים הם עם של נוודים, לוחמים עזי נפש, המאורגנים באיגודי שבטים, בעלי מסורת של שוויון לנשים ואמונה בכוחות הטבע והשמיים. כשהם מגיעים לארצות המזרע הם מתאסלמים והופכים להיות חקלאים ויושבי קבע, המעבר שלהם מואץ בעקבות הקמה של חילות מקצועיים המורכבים מחיילים טורקים על ידי מלכי האזור ובראשם הסמינידים, וכך בסוף המאה ה10 לספירה עולה ברית שבטים טורקים שנקראת הקאראחאנים ומשתלטת על שטחי הסאמאנידים, במקביל לכך החיילים הטורקים באפגניסטן מורדים בשלטון ויוצרים ממלכה טורקית נוספת שנקראת הגזנידים. מתחיל השילוב המוצלח בין האוכלוסייה הפרסית המקורית והפולשת הטורקית, הנמשך עד היום.
באוזבקיסטן, טורקמניסטן, קזחסטן וקירגיסטן מדברים ניב של טורקית, אלא ששנים רבות התרבות השלטת אליה מכוונים האליטות נשארת פרסית, וכך, דרך אגב, גם בטורקיה עצמה.
 
הממלכה של הגזנדים.
 
ממלכה זו התקיימה בשנים 977-1186 ובסיסה היה איגוד שבטים תורכים ששלטו על מרכז אסיה ממעוזיהם בהרי אפגניסטן. מהמאה ה-9 החלו המושלים הסמנידים מטעם העבאסים להסתמך על חיילים תורכים מערבות אסיה. צאצאי החילות תורכיים התיישבו במזרח אפגניסטן אל מול הודו הפגאנית - לימים הם זוכים לעצמאות ומייסדים את הממלכה הגזנדית. זו מתפשטת מזרחה לפקיסטן והודו ומערבה לאזורי הסמנידים באוזבקיסטן והבוים באיראן. האימפריה בנויה של צבא שכירים שמתקיים משלל מסעות שוד להודו. הם מתחברים לעולם הסוני ומהווים כלי כנגד ההשפעה השיעית ובמיוחד האיסמעיליה.
 
הגזנדים אימצו מסורות סופיות אסלאמיות, הקדושים שלהם היו אבו סעיד ותרמזי, הם קידמו שירה כמו זו של פירדוסי. מוחמד גזנוי שלט על חורסן וגזנה ברשות החליף מבגדד, בירתו הייתה נישפור בחורסן. בחצרו פעלו משוררים סופים. כגון אל סולמי, אל קושיירי, וגם משוררים כמו עאטר וחיאם, שהשפיע על אל ראזלי, ובתורו השפיע, דרך אחיו, על שייח' חמדני. בסופו של דבר הם נוצחו על ידי הסלג'וקים שקרעו מהם את חורסן, חורזם ומהוור, ולבסוף הושג שלום שבו הם שולטים רק באפגניסטן ופקיסטן. הגזנדים המשיכו להתקיים כאימפריה עם אוריינטציה פרסית עוד זמן מה, סינאי המשורר פעל בחצרם, לבסוף השושלת התפוררה ונטמעה בכוח העולה של החוראזמש ב1215.
 
ברית שבטי הקארחאנידים.
 
זאת הייתה ברית שבטים תורכים מאזורי מזרח סין וערבות קזחסטן, שניצחו את הסאמנידים השתלטו על בוכרה והפכו את בוכרה וסמרקנד למרכזם. בסוף המאה ה10 הם עברו תהליך אסלום מואץ והכירו בחליפות בבגדד באופן רשמי בשנת 1038, למרות שדיברו טורקית הם אימצו את התרבות הפרסית המתקדמת בארצות אותם כבשו והושפעו ממנה.
הקאראחנים נטו לסופיזם וחלק מהם חיו בצדיקות, הם העדיפו שייח'ים סופים על פני עולמה אסלאמית. בזמן הזה התפשטה הכת של הקדושים במרכז אסיה, בסמרקנד זה היה איבן עבאס, לידו נבנתה המדרסה של טומגצ חאן, שאביו היה נזיר נוצרי. ארסלן חאן בנה את פוי קולון, המגדל הנודע של בוכרה, בהשפעת מורו שייח' נמד פוש, (לובש שמלת הצמר). הוא היה בהתנגשות עם העולמא שהרגו את בנו.
בסופו של דבר הם נכבשו על ידי החורזמישים בסוף המאה ה12, שהמשיכו ופיתחו במידה רבה את תרבותם והשילוב בין העולם הפרסי לטורקי, אלא שיחד עם זאת כבר בתקופת הקאראחנים מתחילה להתפתח תרבות טורקית מקורית הממשיכה את המסורות הפגאניות בעיקר במקומות המסדרים הסופיים וכן בחצרות השליטים

 


 

לחצו למאמר - סלג'וקים השבטים התורכים של מרכז אסיה.

אימפרית החורזמש
 
אחד מהכוחות העולים מהתפוררות האימפריה הסלג'וקית זה החורזמש. איגוד שבטים תורכי נוסף שהתבסס על לוחמים מקצועיים ממלוכים של השליטים המוסלמים הסלג'וקים, מדובר על נערים שגדלים בפנימיות צבאיות מתוך כוונה להפוך אותם לחיילים מקצועיים בשירות הסולטאן. מעין קסטה של לוחמי על שמורדים בשליטיהם ותופשים את השלטון באזורי הדלתא של האוקסוס ומשם משתלטים על כל מרכז אסיה וחלקים גדולים של איראן. מקור השם הוא מאזור חורזם, ואכן הביר שלהם היא קוניה אורגנץ שליד חיווה. הם כבשו את בוכרה ב1182 ואחר כך את סמרקנד, רק בכדי להיות מגורשים משם על ידי המונגולים בתחילת המאה ה13.
בזמן זה לימד בבירת החורזמשים, אורגנץ, המורה נגים אל דין קורבו, מייסד מסדר הקורבניה. הוא היה מורה אישי של נשות ואימהות השליטים. ונהרג בזמן הפלישה
ג'ינג'יס חאן שולח כנגד החורזמשים צבא של 200.000 איש שהורס לחלוטין את הארץ וגורם להם לברוח למקומות אחרים, פליטי הצבא החורזמשי מסתובבים ברחבי המזרח התיכון, כובשים את ירושלים מידי הצלבנים ב1244 ולבסוף מגיעים למצרים שם הם מצטרפים לממלוכים המקומיים, חלקים אחרים מהם מצטרפים לצבא המונגולי

 

החורבן המונגולי

 מרכז אסיה פרחה, עד שהחלה הפלישה המונגולית בראשותו של ג'ינג'יס חאן, שקרא לעצמו "זעם האלוהים", מצדיק בכך את מעשי ההרג הנוראיים שלו. התרבות המפותחת והמתקדמת עמדה בפני כיליון ולא היה דבר שיוכל לעצור את השיטפון שבא ממדבריות גובי, רכוב על גבי סוסי פוני קטנים ומהירים.
 
העולם המוסלמי אשר היה שבוי בסבך של פוליטיקה ותככים לא השכיל להתאחד אל מול האיום המתקרב. החורזמשים היו בקונפליקט עם החליף בבגדד ודרשו ממנו להכיר בהם כממלכה עצמאית. החליף רצה שהם יצטרפו לברית נגד המונגולים בהנהגתו ושלח אליהם כשליח דיפלומטי את שרוורדי – מורה סופי ידוע ואחת הדמויות החשובות של זמנו. בסופו של דבר, הוויכוח יצא מכלל שליטה והצבא החורזמשי החל לצעוד לעבר בגדד, אך נכחד בסופת שלג פתאומית בזמן שעבר אחד ממעברי ההרים של פרס.
 
מנהיג החורזמשים, מוחמד חורזמש, היה מדוכא לאחר הכחדת צבאו ולא התאושש מכך – הוא ראה בפלישה המונגולית את "זעם האל" על התנהגותו ולא עשה מספיק בכדי לעצור אותה. בזמן הפלישה המונגולית נהרג נג'ים א-דין קורבו, המורה הגדול מאורגנץ ועמו כל חכמי הדת האחרים. הערים ומרכזי התרבות הפכו לאפר.
גולגולות נערמו בערי מרכז אסיה המפוארות: בוכרה, סמרקנד, טשקנט, בלח'. הערים האגדתיות שהיו מרכזי תרבות שוקקים, מרכזים של אמנות, תרבות, מדע, לימוד אסלאם ומיסטיקה, נהרסו עד היסוד. מרכזים של אימפריות נשכחות כגון זו של הקארחאנים, סמינידים, גזנדים והסלג'וקים, נחרבו לבלי שוב.
 
צריך להבין בקשר לכך כמה דברים:
החקלאות של מרכז אסיה, כמו באזורים צחיחים אחרים, מתבססת בעיקר על השקיה מלאכותית שמצריכה תחזוקה של מערכת תעלות מים, זה מעודד ארגון חברתי וייסוד ערים, אך כשאלו נפגעות קורסת גם המערכת הכפרית
המונגולים היו בסכסוך מר עם החורזמשים ורצו לנקום בהם על פגיעה בשגריריהם. בנוסף על כך המונגולים היו שאמנים ובעלי סובלנות דתית, ולא ראו כנראה בעין יפה את התרבות המוסלמית, מסיבות אלו הפגיעה שלהם במרכז אסיה הייתה אכזרית במיוחד, זה גם היה האזור הראשון במערב שהם פלשו אליו, והם היו צריכים להראות את נחת זרועם.

אלא שהיה זה דווקא האסלאם שהצליח לנצח בסופו של דבר את המונגולים, לא בכוח הזרוע, אלא בכך שהם הפכו בעצמם למוסלמים. וזה קרה בעזרת המסדרים הסופים. דרווישים נודדים שנקראו 'קלנדרים', הצליחו, בסופו של דבר, לאסלם ולתרבת את המונגולים הפראיים.
הם שמרו על האוכלוסייה המקומית ארגנו אותה, הפעילו את יוזמות העזרה ההדדית, אי אפשר היה לפגוע בהם כי ממילא הם היו עניים ונודדים, ולא היה להם מה לאבד.
הם גם יכלו להסביר את הסיטואציה מבחינה רוחנית כ"זעם האל" ולתת נחמה לאנשים. העולם הבא נהיה חשוב יותר מהעולם הזה, הקבר של הקדוש נהיה סמל של אסלאם במקום המסגדים שנהרסו.
השייח'ים של הסופים דיברו אותה שפה כמו המונגולים הפולשים והיוו ארכיטיפ של הזדהות. הם אלו שבסופו של דבר אסלמו את החאנים. לתוך האסלאם נכנסו אלמנטים פגאניים, במיוחד דרך מסדר היאסוויה. שהופך לחשוב במרכז אסיה, רק במאה ה16 מחליף אותו מסדר הנקשבנדיה כחשוב יותר בין הנוודים.
 
האימפריה המונגולית הופכת להיות הגדולה ביותר בעולם, מסין ועד ערבות הונגריה. בעלת סדר מופתי המבוסס על מערכת חוקים בשם "יאסה", סובלנות אל הדתות השונות (אך לא ליריבים), וכוח צבאי שאי אפשר להתמודד אתו, לכל מנהיג גדול יש כוח רוחני מאחוריו, גם אם הוא טובח מאות אלפי אנשים, ואחד המנהיגים הגדולים בהיסטוריה, מי שללא ספק שינה אותה, היה ג'ינג'יס חאן, הכוח הרוחני שהיה מאחוריו, לפי חלק מההיסטוריונים, הוא קוד של התנהגות שהיה כתוב בספר מיסטי שנקרא היאסה הגדולה.
אין עותקים קיימים של היאסה, אך יש התייחסויות אליה במקורות היסטוריים, בעיקר ערבים ופרסיים, ועל כך מסתמכים היסטוריונים כמו ג'ורג וורדינסקי.
 
אלא שבסוף המאה ה13 האימפריה הגדולה ביותר בעולם מתחילה להתפרק לממלכות נפרדות וכוחם של הצבאות המונגולים נחלש. מרכז אסיה נכנס לתקופת ביניים ונשלט על ידי החאנה של צ'אגאטי שבירתה בקרשי שבאוזבקיסטן. החאנה עוברת תהליכי התאסלמות וטורקיזציה שקשורים להופעה של מסדר סופי חדש באזור בשם המסדר הנקשבנדי


 

 


הגעת האוזבקים
 
השם אוזבקיסטן הוא צעיר יחסית, מהמאה ה16 וקשור לפלישה האחרונה של שבטים תורכיים לארצות עבר הנהר, והקמת ישות מדינית חדשה.
מקור השם אוזבק הוא בשליט אורדת הזהב  בשנים 1312 – 1340, פירוש השם אוזבק הוא "אדון לעצמו". האוזבקים זה שם כולל לכמה משבטי התורכים המזרחיים שהיו מאוחדים בממלכת אורדת הזהב, בזמנו של אוזבק פרחה ממלכה זו ובקרבה האסלאם. אחרי התפוררות ממלכה זו נדדו האוזבקים מזרחה, ובאמצע המאה ה15 שלטו בערבה מצפון לסיר דאריה התחתון, שם סרו למשמעת השושלת המונגולית של בית שיבאן, צאצאי שיבאן נכדו של גינגיס חאן. בימי שיבאני חאן הגיעו האוזבקים לשיא פריחתם, הם כבשו אזורי אוזבקיסטן, בוכרה, סמרקנד, טקשנט, חוראזם ופרגנה והורישו את צאצאי טימור וצגאטאי שמשלו בתורכיסטן המערבית, יוצרים ממלכה גדולה וחדשה בתחילת המאה ה16. כעבור מאה שנה המדינה הגדולה התפוררה אולם החאנים של בוכארה וחיווה, ומן 1759 גם של קוקנד, המשיכו להתקיים כמדינות עצמאיות.

 

חאנות במרכז אסיה

 
היעלמות הממלכות התימורידיות לוותה בירידת קרנה וחשיבותה של מרכז אסיה באופן כללי. היכולת להפליג מסביב לאפריקה יתרה את הצורך בדרכי המשי המחברים בין סין למערב. השלטון האסלאמי השמרני לא יכול היה להתחרות בכוח העולה של המעצמות האירופאיות, שבאזור זה של העולם התבטא בהתפשטותה של רוסיה. הסטגנציה והשחיתות התפשטו בכל. המדע נדחק לקרן זווית ובמקום זה התפשטו האמונות התפלות. נדמה היה שמרכז אסיה קופא אל שמריו ונשאר מאחור, כמוצג היסטורי לזמנים עברו, נשכח מהעולם.
איראן תחת הנהגת השושלת הצפאווית הפכה להיות שיעית וניתקה את המוסלמים הסונים של מרכז אסיה משאר עולם האסלאם, עוינת אותם וכובשת חליפות חלקים גדולים של האזור. הקשר המפרה שתרם לאורך ההיסטוריה לשני הצדדים נותק לבלי שוב. 
 
במצב עניינים זה התחלק הלב של מרכז אסיה, אזורי אוזבקיסטן והסביבה, לשלוש ממלכות – ח'אנות נפרדות. הגדולה והחשובה שביניהם הייתה ח'אנת או אמירות בוכרה. המרכז עבר מסמרקנד לבוכרה, ששלטונה פרוס גם על חלקים גדולים של טג'יקיסטן וקזחסטן.
במערב הייתה זו חאנת חיווה שהשתלטה על אזור חורזם ההיסטורי, ובצפון מזרח נוצרה לימים חאנת קוקנד ששלטה על עמק הפרגנה אזורי ההרים של הטיאן שיאן וטשקנט.

מאמרים - לחצו לקישור
יוון במרכז אסיה  
היסטוריה אוזבקיסטן 
תימור לנג 
סמרקנד 
שאחריזאבס 
טשקנט 
בוכרה 
ליד בוכרה 
חיווה
אסלאם באוזבקיסטן
יהדות באוזבקיסטן

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו