הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

היסטוריה סופיזם - טיולים לרחבי העולם

היסטוריה של התנועה הסופית

הסופיות המתחילה למעשה ממוחמד, אבי האיסלאם. בקוראן רומז מוחמד פעמים רבות שיש רובד נוסף של הבנה שלא כולם יבינו אותו. הקוראן אומר שפריחת הפרחים, הכוכבים שבשמיים, העורקים שבסלע, הם אך סימן למאמינים. ב"בשורת הפרה" נאמר, למשל, ש"אללה מטעה במשליו רבים ומדריך בהם רבים". פירושו של דבר הוא, שמעבר לכתוב, ישנה תורת סוד, אותה יוכלו להבין רק מעטים.

 יש הטוענים כי מוחמד העביר את תורת הסוד שלו רק לקומץ מובחר של אנשים. יתרה מזאת, אותה השראה אלוהית שנחה עליו, עברה בדרך של הסמכה ממורה לתלמיד.

מסדרים סופיים שונים מיוחסים למקור ממנו באה ההסמכה - ה'בראכה'. המסדר הנקשבנדי במרכז אסיה, מיוחס לאבו בכר - חברו הקרוב של מוחמד. רוב המסדרים האחרים מתייחסים לעלי.

 

שני פנים לאסלאם

כבר מתחילת דרכו, היו לאיסלאם, שתי פנים. פן אחד הוא החיפוש הדתי הפנימי. התמקדות באלוהים ובחיי העולם הבא. חיפוש אחר אמת והארה, ועקב כך התנתקות, גלויה או נסתרת, מהעולם הזה. זהו פן שמרכזו דת פנימית ואישית, המרוכזת בעולם הרוח ובעולם הבא, ולא בעולם הזה. 

הפן השני של האיסלאם הוא פן חברתי, פוליטי ומדיני.

בחייו של מוחמד היו שני שלבים שמייצגים את שני הפנים הללו: בשלב הראשון, בתקופת מכה, הוא הקדיש את רוב חייו לחיפוש האמת הפנימית. הוא התבודד בהר עראפת, התפלל, צם, ניסה דברים שונים, עד שנגלה לו המלאך גבריאל. הבשורה שהוא העביר הייתה שעל האדם לתקן את דרכיו בציפייה ליום הדין המתקרב ובא. למוחמד היה אז מעט חסידים, ולא היה לו תפקיד חברתי חשוב מעבר להטפה לתיקון. הפן הראשון של החיפוש אחר האמת והתכוננות ליום הדין היה מודגש בתקופה זו.

השלב השני החל לאחר שגורש מוחמד ממכה ועבר למדינה, שם נהיה לראש הקהילה המוסלמית הגדלה והולכת, ואף לראש הפדרציה של השבטים של נווה המדבר של מדינה. כאן מתחיל תפקידו של מוחמד בתור מנהיג חברתי, פוליטי וצבאי שנדרש להתייחס למגוון נושאים חברתיים החל מחיי המשפחה ועד להתנהגות בקרב.

המוסלמים, בראשותו של מוחמד, כבשו עד מהרה את כל חצי האי ערב. לאחר מותו של מוחמד, כבשו יורשיו בתקופה של מאה שנה, אימפריה אדירה שהשתרעה מהאוקיינוס האטלנטי ועד הודו. במשך כל הזמן המתח בין שתי הפנים  השונות של האיסלאם נשאר כשהיה.

היו אנשים בקרב העדה המוסלמית שלא התעניינו בכיבושי האיסלאם, בבניית מסגדים המפוארים, או במוסדות הדת והחוק שנוצרו. מה שהיה חשוב להם, היה להתקרב לאלוהים, למצוא את האמת, להתכונן ליום הדין ולהגיע להארה. אנשים אלו נטו לפרוש מהפעילות החברתית התוססת שהתנהלה באימפריה באותה תקופה, מה גם שהמוסלמים, עם כיבושיהם, נעשו עד מהרה, כדרכו של עולם,  עשירים ומושחתים מאד.

אותם אנשים מחפשי דרך שאלו את עצמם, ובצדק, האם החליף המושחת והשמן אכן הוא נציגו של אלוהים עלי אדמות? (במיוחד כשהחליפים לא השתייכו לשושלתו של הנביא). האם המסגדים המפוארים והראוותניים הם האיסלאם?

אנשים אלו היו הסופים הראשונים. הם הסתמכו על מקורות ורמזים בחדית ובקוראן וטענו שבנוסף למה שכתוב בקוראן, הייתה גם תורת סוד נסתרת שמוחמד העביר לחוג מצומצם.

אותם אנשים שאבו את השראתם גם מהמסורות המיסטיות שפגשו בארצות שאותם כבשו המוסלמים. ממסורות הנזירות הנוצרית, מבתי הספר הגנוסטיים לידע סודי, המסורת הזראטוסטרית, ההינדית והבודהיסטית, היהדות, ועוד... (יש אומרים שבתי ספר אזוטריים עתיקים שונים, כמו הנקשבנדי במרכז אסיה, המשיכו להתקיים בעולם המוסלמי, תחת המסווה או הכסות של האיסלאם.)

הסופים הראשונים, אם כן, היו בודדים שבחרו ללכת בדרך של חיפוש פנימי אחר האמת. זו הייתה תנועה לא מאורגנת, שקיבלה משנה כוח מתוקף ההסתאבות והשחיתות של החברה המוסלמית של האימפריה. עם הזמן החלו בודדים אלו להתגבש סביב מקומות, מורים או שיטות, אך בעיקר סביב מקומות לינה, אכסניות בצידי הדרכים שנקראו 'חנקות'.

 

 

הופעת הסופיזם בעולם

מרכזים ראשונים של הסופים החלו להופיע החל מן המאה השמינית לספירה, באי עבאדאן שבמפרץ הפרסי (793) סביב קדוש בשם אבן זליד, וגם בדמשק (767) ברמלה (800 ) באלכסנדריה, חורסן, צפון אפריקה ובגבול עם האימפריה הביזנטית.

מסורות היסטוריות שונות טוענות שהסופיות התחילה למעשה בארץ ישראל: ראסן מנסארה אומר כי הראשון שנקרא בשם "סופי", היה אבו האשם הזהאב - הסגפן, שקראו לו גם אבו האשם הסופי. לפי מה שמסופר, הוא בנה את ה'חנקה' - המרכז הראשון של הסופים ברמלה, שהייתה אז הבירה המוסלמית של ארץ ישראל.

רוב המקורות הערביים תומכים בגרסה זו, אך הרבה מעבר לכך אינם יודעים לספר. ידוע שרמלה הוקמה בידי השלטון הערבי הקדום של בית אומייה והייתה המרכז השלטוני המוסלמי של ישראל. אמנם כבר מתחילתה היה קיים בה מסגד בשם "המסגד הלבן", המרמז לנו על קשר לסופים (לבן הינו צבע הקשור לטוהר), אך אין ממצאים ארכיאולוגיים נוספים שיאשרו זאת. 

עם התבססות האימפריה העבאסית, הלך והתחדד המתח בין התנועה הסופית, הפורשת מהחברה, ובין  השליטים ומוסדות הדת הרשמיים. התנועה הסופית קיבלה במאות התשיעית והעשירית אופי יותר אקסטטי, של התלהבות ושכרון חושים. כמו כן, התחילו להתפתח בתי ספר ותורה כתובה, בעיקר סביב בגדאד והזרם הבגדאדי של הסופיות, בראשות אנשים כמו גונאיד ואחרים.

הסופיות התפתחה בשני זרמים עיקריים: זרם אחד יותר "רגוע", הלא הוא הזרם הבגדאדי של גונאיד, ששם דגש על קיום המצוות ועל לימוד הדרגתי, וזרם אחד "פרוע" יותר, בראשות אנשים כמו בסטאמי, אל חלאג’, ואחרים, ששם את הדגש על האיחוד המיסטי. בזרם זה התפתח מושג ה'שאטחת' - שפירושו דברי אלוהים חיים. סופים שהגיעו למצב של התאחדות עם אלוהים קראו קריאות כמו: "עבדוני. מה נעלה אנוכי", "אני האלוהים" ועוד.

הממסד הפוליטי והדתי החל לרדוף את הסופים ככופרים, וכמה מהם אף הוצאו להורג, כשהמפורסם ביניהם הוא אל חלאג’.

הוצאתו להורג של אל חלאג’ סימלה קו שבר בין המיסטיקה המוסלמית לבן התיאולוגיה והממסד הדתי. קו שבר זה יכול היה בקלות להתפתח לרדיפות כמו האינקוויזיציה הנוצרית שדיכאה את התנועות המיסטיות הנוצריות. אלא שלסופים ולאיסלאם בכלל, קם מושיע, בדמותו של אל ראזלי.

אל ראזלי היה איש תיאולוגיה וממסד דתי שהפך לסופי. במפעל חיים מונומנטלי הצליח לבצע מיזוג בין הסופיות לאיסלאם האורתודוקסי. מיזוג שתוצאותיו היו קבלת הסופים חזרה לחיק הדת, והחייאת הדת המאובנת והנוקשה ברגש הדתי הסופי.

מכאן והלאה הלכה הסופיות ופרחה. השליטים המוסלמים אימצו אותה לחיקם, תמכו בהקמת מסדרים ומרכזים סופיים, ולעיתים אף היו סופים בעצמם.

 

 

תור הזהב של הסופיות

תור הזהב של הסופיות התחיל במאה ה-12 ונמשך עד המאה ה-18. בתקופה זו רוב העולם המוסלמי היה סופי, או נטה לעבר הסופיות.

בין המאה ה-12 למאה ה-14 התפתחו המסדרים הסופיים העיקריים כפי שאנחנו מכירים אותם כיום. כל מסדר הוקם סביב מורה וסביב שיטה ייחודית. המסדרים הסופים נפוצו במהרה ברחבי העולם המוסלמי ועשו להם מאמינים רבים.

רק לקראת סוף המאה ה-18, עם תחילת התפשטותה של התנועה הווהאבית (תנועה פונדמנטליסטית שהחלה בערב הסעודית), חדירת המודרניזציה לעולם המוסלמי, והשתלטות המסדר הנקשבנדי כמסדר סופי מוביל באימפריה העותומנית במקום המסדרים המוולוי והבקטישי, החלה המטוטלת נעה חזרה לכיוון האורתודוקסיות והשמרנות, יתכן שכהגנה נגד חדירת כוחות חיצוניים לעולם המוסלמי, וסוג של התנגדות לגלישתם של המסדרים הסופיים לעיסוק באמונות עממיות תפלות. הסופים החלו מאבדים את מעמד הבכורה שלהם בעולם המוסלמי.

כיום עם תחילתה של המאה ה-21, יש התעניינות גוברת והולכת, בעולם המוסלמי וגם בעולם המערבי, בבשורה של הדרך הסופית. יש התעניינות מחודשת במה שיש לסופיות להציע, בפתרונות שהיא נותנת למצבו הפנימי של האדם, בניתוח הפסיכולוגי והדתי המעמיק שלה ובמסורתה וספרותה העשירה. מרכזים סופיים צצים חדשות לבקרים בערים השונות, לא רק למוסלמים, ספרים רבים מתפרסמים, והתנועה הסופית, כמו הבודהיזם וההינדואיזם הפכה להיות חלק בלתי נפרד מתנועת העידן החדש.

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שהוא מופיע באתר זה. קראו את סדרות המאמרים הבאים - לחצו לקישור:

דרווישים מחוללים בטורקיה סדרת מאמרים

גלאל א דין רומי - סדרת מאמרים

מאמרים על הסופים בישראל

מאמרים על הסופים בעולם

 

מאמרים על הסופים הבקטשים בטורקיה

 

לחצו לקריאת המאמרים הבאים

דול נון המצרי

אבו בכר

איבן ערבי

אל רזאלי

אנשי האשם

איברהים איבן אדהם

איסמעליה

סופים בישראל

 

 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו