הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

היסטוריה עתיקה - טיולים לרחבי העולם

לפני 12.000 שנה העולם נראה אחרת, זה היה סוף תקופת הקרח, מעל לונדון התנשא קרחון בגובה שני קילומטר, פריז הייתה טונדרה קפואה, הים היה נמוך במאה מטר מכפי שהוא כיום, ובערבות סיביר הסתובבו ממוטות. הסהרה, לעומת זאת, הייתה ירוק, וכך גם הנגב. ביוון הטמפרטורות היו נמוכות רק ב3-4 מעלות מכפי הם כיום, ירד יותר גשם וחלק מהאיים היו מחוברים ליבשה. בתקופה זו החלו להופיע תרבויות קדומות שהרבה אנחנו לא יודעים עליהם, לפי אפלטון באתונה לפני עשרת אלפים שנה התקיימה עיר גדולה קדומה שהתחרתה על ההגמוניה העולמית עם אטלנטיס, היו לה כוהנים, מדענים, ויכולת טכנית מתקדמת יותר משיש לנו כיום. מעולם לא נמצאו שרידים של אותה אתונה קדומה, אבל יש הטוענים שהמיתולוגיה וסיפורי האלים משקפים את קיומה.
 
לפי הארכיאולוגים החקלאות וסוג של ארגון חברתי קדום הופיע ביוון לפני תשעת אלפים שנה בהשפעת אנשים שהגיעו מאסיה הקטנה. התרבות הנאוליתית (אבן חדשה) הקדומה העריצה את האלה, ידעה לעבד נחושת, הייתה בקשרי מסחר עם מקומות רחוקים, וחיה חיי שלום אידיאלים בכפרים המבוססים על חקלאות וגידול בעלי חיים
והשפה היוונית התפתחה לפני ששת אלפים שנה. ערים ותרבות מפותחת יותר הופיעו רק לפני חמשת אלפים שנה בכרתים ובמקביל לכך ביוון עצמה.

באופן כללי התרבות האנושית החלה בשתי מקומות בו זמנית, מצרים ומסופוטמיה, לפני קצת יותר מחמשת אלפים שנה, משמעות הדבר הייתה הופעת ערים גדולות בנות עשרות אלפי תושבים, המצאת הגלגל, תחילת השימוש בעגלות, פיתוח הברונזה, המצאת הכתב, שיטות חקלאיות מתקדמות, הופעת כהונה ודת מפותחים, מיתולוגיה, ארגון חברתי מורכב המבוסס על התמחות וחלוקה מעמדית, ועוד.
אלא שבמקביל למצרים, הופיעו לפתע, יש מאין, תרבויות מתקדמות גם במקומות אחרים בעולם, כגון התרבות המינואית באי כרתים, שהיוותה מרכיב מרכזי בסחר העולמי המפותח סביב הים התיכון. לנשים היה תפקיד חשוב בחברה, הם העריצה את האלה, ולמלכה הראשונה קראו מינוס, ומכאן השם "מינואית".
בבירה העתיקה שלהם קנוסוס, התגלו שרידים של ארמונות מפוארים וכתב שטרם פוענח, הנקרא כתב לינארי a. הייתה להם אמנות מרשימה, יכולת טכנית והנדסית מתקדמת, הם הקימו מושבות ברחבי הים האגאי והתיכון. המיתולוגיה היוונית מספר על מבוך, לבירינט, שנבנה על ידי המלך מינוס (שם זה אומץ אחר כך כתואר לכל המלכים), בכדי לכלוא את מפלצת המינוטאורוס, שהיא חצי אדם חצי שור, רמז לתקופות קדומות שבהם השור הוערץ החיה מקודשת.
בנוסף לקנוסוס והתרבות המינואית אנו יודעים כיום שליד לכרתים התקיימה תרבות מעניינת באיים הקיקלידים, וייתכן שהיו שרידים ששקעו מאז, כמו האי סנטוריני שקרס בהתפוצצות אדירה במאה ה17 לפנה"ס, מביא הרס על הארצות שמסביב. לאנשים בתרבות זו היו פסלים של אנשים מאורכים המזכירים את מסורת הקורוס kouros (דמויות כמו בסרט אווטר, המאפיינות פיסול יווני עתיק) היווני וכן פסלים עתיקים שנמצאו באתרים פרהיסטוריים בארץ (כגון יריחו ואזור דרום עמק הירדן). יש כאלו הטוענים שזה ייצוג של אנשים מהחלל החיצון, או גזע מפותח ולא מוכר שנעלם, כמו באיי הפסחא
 
ביבשת התקיימה במקביל תרבות קדומה שהשרידים המרשימים ביותר שלה נמצאים ליד ארגוס במזרח הפלופונס, שם נמצאו פירמידות קדומות בנות קרוב לחמשת אלפים שנה. בהם משתמשים באבני ענק מסותתות לעילא. אלא שהערים הראשונות מופיעות כאלף שנה יותר מאוחר והם ארגוס ותבאי. ארגוליס יוסדה על ידי אחיו של מלך מצרים (שהגיע ליוון להתיישב בארץ חדשה), תבאי יוסדה על ידי קדמוס נסיך פניקיה (ראו מאמר בהמשך). במקביל לכך התושבים הקדומים של יוון שנקראו פלסגים, כנראה ממוצא קווקזי ארמני, מקימים מקדשים ומרכז חניכה באי סמו תרקיה. שאליו הגיע דרדנוס (האיש ששרד את המבול לפי הגרסה היוונית, שלאחר מכן מייסד גם את טרויה.
 
באמצע האלף השני לפנה"ס מופיעה עיר בשם מיקיני שנותנת את שמה לתקופה חדשה. מיקיני מוקפת בחומות אדירות ובהם אבני ענק שלא ברור איך הביאו אותם למקומם. לידה הר בצורת פירמידה, וכן טומולוס (תל קבורה) ענק בצורת פירמידה אף הוא, שבתוכו אולם מרשים. זאת הייתה העיר הגדולה והחשובה ביוון החל מהמאה ה16 לפנה"ס. מצאו בה כתב שפוענח סוג של יוונית כתובה – כתב ליניארי b. לפי המיתולוגיה היא הוקמה על ידי פרסאוס והתפרסמה כעירו של אגממנון, מוביל היוונים במלחמת טרויה. הארכיאולוג ומגלה האוצרות הגרמני שלימן גילה אותה מחדש. לא לפני שהוא גילה את טרויה העתיקה בצד השני של הים האגאי, גם היא שריד לתקופות היסטוריות קדומות, בהם מרכזי התרבות והישוב של היוונים היו בצד המזרחי של הים האגאי, שכיום הוא החלק המערבי של טורקיה, ובמיוחד סביב מיצרי הדרדנלים וההר הקדוש אידה שבצד הדרום מזרחי שלהם.
 
לקראת המאה ה12 לפנה"ס חלה הדרדרות אדירה בתרבות הקדומה, הרס של ערים עתיקות והיעלמות המלאכה, אמנות, אדריכלות וכל מה שמאפיין חיי אדם מתקדמים, יוון חוזרת במידה מסוימת לתקופת האבן. הסיבות לכך הם פלישות של הדורים והעמים ההודו אירופאים האחרים, התפרצות הר הגעש, שואות אקלימיות. שילוב של כל הגורמים הביאו לשבר גדול באגן הים התיכון המזרחי. אימפריות גדולות מצליחות לשרוד, אבל העולם המיקני יווני קורס. מרכזים אורבניים הופכים ליישובים קטנים ספורדיים, ישנה ירידה בתרבות החומרית. באיכות הבתים והכדים, היעלמות של הכתב העתיק. מיקיני ננטשת, וכך גם ערים אחרות. ויוון נכנסת לתקופה שלא הרבה ידוע עליה הנקראת תקופת האופל. ממנה היא יוצאת אחרת במאה ה8 לפנה"ס

 



היסטוריונים של התקופה הקלאסית:
יש לנו שני היסטוריונים מפורסמים מתקופה זו, המספרים על מאורעות התקופה והן על זמנים קדומים יותר. אלו הם הרודטוס ותוקידיס, אך גם המשוררים הקדומים הסיודס והומרוס נותנים לנו פרטים חשובים

ההיסטוריון הראשון הוא הרודטוס, שכתב את הספר "היסטוריות", ונחשב לאבי ההיסטוריה, הוא מספר את סיפור הפלישות הפרסיות ליוון. הוא מתייחס בחיבוריו למיתולוגיה והאלים, אך מנסה להבין את הסיבות, את השתלשלות המאורעות ויוצר רצף הגיוני של התנגשות תרבויות.
הרודטוס גם טייל בעולם ומספר על מסעותיו, מטרתו להבין ולהכיר את הסיפור האנושי
לחצו כאן מאמר הרודטוס


השני הוא תוקידיס, שהשתתף במלחמות הפלפונסיות בין אתונה לספרטה, וחי חלק מהזמן באתונה וחלק בתרקיה. הוא מנתח באופן מדעי ביקורתי את המלחמות, סיבותיהן ותוצאותיהן, ונחשב להיסטוריון המדעי ביקורתי הראשון. ריאליזם פוליטי וקפדנות בבחירת מקורות המופיעה בספרו "תולדות מלחמות הפלפונס".

היסטוריה יוונית לפי הסיודוס
הסיודוס היה רועה צאן שפקד את הר הליקון בבואטיה, שם העניקו לו המוזות את מתת הכתיבה. הוא חי כמה עשרות שנים לאחר הומרוס. לא הרבה ידוע על חייוהוא חיבור כמה יצירות חשובות כגון תיאוגוניה, עבודות וימים, וקטלוג הנשים
מיתוס מפורסם שמופיע אצל הסיודוס נקרא מיתוס הדורות, בהתחלה היה דור זהב שהיה חזק ומוצלח אבל חשבו שהם טובים יותר ואז זאוס הוריד אותם והתחיל את דור הכסף. ביום אנחנו דור הברזל שחי חיים קצרים מלאי סבל וזה אנחנו, באמצע היה את דור הגיבורים. שהוא נורא חשוב, אי אפשר לדבר מיתולוגית ביוון בלי הגיבורים.
קטלוג הנשים ההסיודי. יוחס להסיודוס למרות שיודעים שלא הוא חיבר אותו. המשך של התיאוגוניה, שהוא סיפור על הולדת האלים והולדת העולם. קטלוג הנשים מונה את הנשים הגדולות שקיימו יחסים עם האלים ושמהזיווג הזה נולדו הגיבורים ומייסדי העמים והארצות. אין את הטקסט במלואו. רק חלקים שרובם נמצאו במצרים. נכתב במאה ה7 לפני הספירה, זה המקור הראשון להרבה מסיפורי המיתולוגיה שהפכו מפורסמים כמו הסיפור של איאו, אריאדנה – הבת של מינוס. ועוד

היסטוריה של יוון לפי הומרוס
בנוסף לאיליאדה ואודיסאה הוא כתב חיבור ארוך שנקרא ההיסטוריה הקדושה, בו יומן מסע אל האי אוטופיה. פירוש המילה הוא המקום הטוב ביותר וגם מקום שלא קיים, למילה אוטופיה שתי משמעויות. במסע זה לומד הומרוס שאורנוס, אל השמיים היווני, היה המלך הראשון בשושלת של מלכים היסטוריים. מקור הדת והמיתוס במלכים ולוחמים קדומים
לחצו כאן מאמר איליאדה ואודיסאה

 

 
תקופות בהיסטוריה של יוון הקדומה

תקופה קדומה
3000- 1600 לפני הספירה – תקופה מינואית. כתב לינארי a. השם אומץ בתקופתינו. מסופר על מינוס שהקים מושבות בכל הים האגאי, הידע שיש לנו עליו הוא כאל דמות מיתית. יש חוקרים שטוענים שמינוס הוא שם גנרי לשליט בתרבות המינאית. גם היוונים המאוחרים לא קראו לתרבות הזו "תרבות מינואית" אבל ידעו על תרבות עתיקה שהמקור שלה בכרתים  הכתב טרם פוענח. המרכזים המינואים כנראה עברו איזה סוג של כיבוש שהגיע מיוון
לחצו כאן מאמר התרבות המינואית

1600-1200  לפני הספירה – תקופה מיקנית. כתב ליניארי b. הכתב פוענח סוג של יוונית כתובה. קרוי על שם עירו של אגממנון, הערים המינואיות היו בעיקר בכרתים ובאיים שונים במרחב האגאי
 בשנותיה האחרונות נשלטה מיקיני על ידי שושלת בית אטריוס המקוללת
לחצו כאן מאמר התרבות המיקינית

 

תקופת החושך - ביניים

800-1200  לפני הספירה - תקופת האופל. בשנת 1200 לפני הספירה הדרדרות אדירה בתרבות החומרית, הרס של ערים ומרכזי תעשיה. הפלישות הדוריות, נדודי עמים, התפרצות הר הגעש, שואות אקלימיותשילוב של כל הגורמים הביאו לשבר גדול באגן הים התיכון המזרחי. אימפריות גדולות מצליחות לשורד, אבל העולם המיקני לא מצליח לשרוד. מרכזים אורבניים הופכים ליישובים קטנים ספורדיים, ירידה בתרבות החומרית. באיכות הבתים והכדים, היעלמות של הכת

תרבויות אדם מפותחות, מתקדמות ונאורות ותרבות עירונית מופיעים ביוון כבר לפני ארבעת אלפים שנה, ובפריפריה שלה – טרויה וקנוסוס, כבר לפני חמשת אלפים שנה. זהו תור זהב מיתולוגי המשתקף בסיפורים, אגדות וההיסטוריוגרפיה של התקופה הקלאסית. אלא שבסוף המאה ה13 לפני הספירה פולשים שבטים הודו אירופים ליוון, הלא הם הדורים והיונים. הם מחריבים את התרבויות העתיקות ומתחילה תקופת חושך בת 500-400 שנה שלא הרבה ידוע עליה, עד ההתעוררות המחודשת של התרבות היוונית במאה ה8 לפנה"ס. גלי פולשים אלו מחריבים את תרבויות האלה הקדומות ומחליפים אותם בתרבויות אלי האולימפוס המקדשות מלחמה, את הברזל, מתקופה זו העולם נשלט על ידי זאוס הזועם.
 
הפלישה של הדורים והיונים ליוון גורמת לגלי הדף באזור כולו, הפולשים, או השבטים שנדחקו מחמת פלישתם, נעים לאורך החופים לכל מקומות הישוב. הם מגיעים לקפריסין, ישראל, אוגרית, ואפילו מצרים. הם מאיימים על הממלכות הקיימות ומחריבים חלק מהם. הם מחריבים כאמור את התרבות היוונית הקדומה, מחריבים גם את התרבות החיתית, את העיר אוגרית, ואף מאיימים על מצרים. צאצאיהם של אותם פולשים הם הפלישתים. הפלישה הזאת היא הפלישה המשמעותית ביותר בתולדות העולם, מכיוון שהיא החליפה את תרבויות האלה הקדומות בתרבויות האלים והגיבורים, על הקונוטציות המלחמתיות והתחרותיות שלהם.

 


התקופה הקלאסית

800-479 לפנה"ס תקופה הארכאית – סיומה בניצחון על הפרסים. בה מופיעים הומרוס הסיודוס, ההמנונות ההומרים, ספפו, קטלוג הנשים.  בשנת 800 יש לנו לפתע תרבות יוונית מדהימה, הפוליס, מקדשים, מקדש הרה, התפתחויות בפילוסופיהאומנות. התקדמות בסחר, מרכזים אורבניים. שירה וספרות, תהליך של קולוניזציה, ערים במרחב של הים האגאי. יוון זה כל מקום שחיים בו יוונים בפוליס. התחילו להקים ערים חדשות בכל המרחב הים תיכוני. מעל אלף ערים יווניות סביב כל המרחב הים תיכוני. כתבו על פפירוסים ואבן, לוחות חימר.
במאה השמינית לספירה יוצאת יוון מתקופת החושך שלה, לאחר פלישת השבטים ההודו אירופאים, ומופיע בה גניוס חדש הבא לידי ביטוי ביצירות של שני אנשים: הומרוס והסיודוס. זאת תחילת התרבות הקלאסית בה משתחררים היוונים מכבלי הדת והאמונות התפלות, מטפחים את ערכי האינדיבידואליות, מחשה והומניזם, ומפתחים צורת חיים חדשה בפוליס עירוני עם חבר אזרחים תחת שיטות שלטון שונות הנובעות מהשכל. בנוסף על כך האמנות, הספרות, המוזיקה, התיאטרון, המשחקים מתפתחים וכן הפילוסופיה והמדע. זה מתחיל דווקא בצד האסיאתי של הים האגאי בקרב חברי ה"ברית האיונית" וממשיך באתונה הקלאסית, ספרטה, קורינתוס, תבאי, וארצות יוון האחרות, כולל המרכזים הנבואיים והתרבותיים של אולימפיה, דלפי, דודוני ואחרים.


 470-323 לפנה"ס נחשב לתקופה הקלאסית. זמנם של אתונה וספרטה, סיומה עם מותו של אלכסנדר מוקדוןזה הזמן של הטרגדיות והקומדיות האתונאיות, אפלטון, סוקרטס, אריסטו

לחצו כאן  מאמר יוון הארכאית והקלאסית

​תקופה הלניסטית ורומית

323-31 לפנה"ס תקופה הלניסטית - סיומה עם נצחונו של אוקטבינוס באקטיום. זו תקופה שבה התרבות היוונית התפשטה בכל מזרח הים התיכון ובמקומות נוספים, יש בה הרבה כותבים והיסטוריונים, בין השאר אפולודורוס - מספר המיתוסים, שקיבץ את כל המיתוסים ונותן כמה גרסאות.
 31לפנה"ס ואילך – תקופה האימפריה הרומית שכובשת ושולטת ביוון


מאמרים על היסטוריה עתיקה ביוון - לחצו לקישור
היסטוריה עתיקה
כרתים והמינואים
יוון המיקינית
אטלנטיס ויוון
הרודטוס
אסיה הקטנה
הפוליס היווני
הפלנקה היוונית
יוון הקלאסית
שקיעת יוון
התקופה ההלנית

 

מאמרים על תרבות יוון - לחצו לקישור

סדרת מאמרים אלי יוון
סדרת מאמרים דת יוון
סדרת מאמרים מיסטריות ביוון
סדרת מאמרים היסטוריה יוון
סדרת מאמרים מיתולוגיה יוונית
מסע הגיבור
תיאטרון יווני
פילוסופיה יוונית
הדרך היוונית
 
מאמרים על אזורים  ואתרים ביוון - לחצו לקישור
אתרים ביוון
תרקיה היוונית
מקדוניה היוונית
אפירוס
כרתים
סמותרקי
אלואסיס
פרתנון באתונה
תבאי
פלפונס
דלפי
סלוניקי

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו