לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

היסטוריה עתיקה

ראו מאמרים בנושא זה

הפלנקה היוונית - לחצו כאן

הפוליס היווני - לחצו כאן

ממלכות באסיה הקטנה - לחצו כאן

כרתים והממלכה המינואית - לחצו כאן

שקיעת יוון - לחצו כאן

היסטוריה ביזנטית - לחצו כאן

 

תקופות בהיסטוריה של יוון הקדומה

 

תקופה קדומה

3000- 1600 לפני הספירה – תקופה מינואית. כתב לינארי a. השם אומץ בתקופתינו. מסופר על מינוס שהקים מושבות בכל הים האגאי, הידע שיש לנו עליו הוא כאל דמות מיתית. יש חוקרים שטוענים שמינוס הוא שם גנרי לשליט בתרבות המינאית. גם היוונים המאוחרים לא קראו לתרבות הזו "תרבות מינואית" אבל ידעו על תרבות עתיקה שהמקור שלה בכרתים  הכתב טרם פוענח. המרכזים המינואים כנראה עברו איזה סוג של כיבוש שהגיע מיוון


1600-1200 
לפני הספירה – תקופה מיקנית. כתב ליניארי b. הכתב פוענח סוג של יוונית כתובה. קרוי על שם עירו של אגממנון, הערים המינואיות היו בעיקר בכרתים ובאיים שונים במרחב האגאי

 

מיקיני

תבי ייצגה את המסתורין של האדמה, האדם, המיקרוקוסמוס, וזה מתבטא בדמויותיהם של קדמוס, דיוניסוס, ואפילו אדיפוס שפותר את חידת הספינקס – האדם. במיקיני היה מרכז מסתורין ורוחניות אחר הקשור לאפולו, למקרוקוסמוס ויכולות החשיבה. האקרופוליס שלה נבנה על ידי פרסאוס, הגיבור שהרג את המדוזה ופעל במזרח הים התיכון, הוא היה מתקדש מצרי ופיניקי, מהדם של מדוזה, שאותה הרג בעזרת אתנה, נוצר הסוס המעופף פגסוס (יצירתיות) והענק כריסור (חרב זהב – סמל של מחשבה בהירה).
הנכד של פרסאוס היה הרקולס, הגיבור האולטימטיבי היווני. הוא השלים שתים עשרה משימות המייצגות שלבים בדרך החניכה, לפני המשימה האחרונה שהייתה להביא את הכלב קרברוס מהעולם התחתון, הוא הלך לאלואסיס להשלים את תהליך חניכתו והפיכתו לנצחי.
המסע המוקדם והמפורסם ביותר של הגיבורים כלל את אורפיאוס, תסאוס, הרקולס, והונהג על ידי יאסון, הם נסעו לקולכיס (גיאורגיה) להשיג את גיזת הזהב, המסמלת את החוכמה השמשית הגבוהה. תרבות יוון נודעה במסכות הזהב שלה, שנמצאו בקברים, כולל זו של אגממנון. הזהב מסמל חיי נצח.
בשנותיה האחרונות נשלטה מיקיני על ידי שושלת בית אטריוס המקוללת

 

תקופת החושך - ביניים

800-1200 
לפני הספירה - תקופת האופל. בשנת 1200 לפני הספירה הדרדרות אדירה בתרבות החומרית, הרס של ערים ומרכזי תעשיה. הפלישות הדוריות, נדודי עמים, התפרצות הר הגעש, שואות אקלימיות. שילוב של כל הגורמים הביאו לשבר גדול באגן הים התיכון המזרחי. אימפריות גדולות מצליחות לשורד, אבל העולם המיקני לא מצליח לשרוד. מרכזים אורבניים הופכים ליישובים קטנים ספורדיים, ירידה בתרבות החומרית. באיכות הבתים והכדים, היעלמות של הכתב


 

התקופה הקלאסית

800-479 
תקופה הארכאית – סיומה בניצחון על הפרסים. בה מופיעים הומרוס הסיודוס, ההמנונות ההומרים, ספפו, קטלוג הנשים.  בשנת 800 יש לנו לפתע תרבות יוונית מדהימה, הפוליס, מקדשים, מקדש הרה, התפתחויות בפילוסופיה, אומנות. התקדמות בסחר, מרכזים אורבניים. שירה וספרות, תהליך של קולוניזציה, ערים במרחב של הים האגאי. יוון זה כל מקום שחיים בו יוונים בפוליס. התחילו להקים ערים חדשות בכל המרחב הים תיכוני. מעל אלף ערים יווניות סביב כל המרחב הים תיכוני. כתבו על פפירוסים ואבן, לוחות חימר

 

הומרוס, כתב חיבור ארוך שנקרא ההיסטוריה הקדושה, בו יומן מסע אל האי אוטופיה. פירוש המילה הוא המקום הטוב ביותר וגם מקום שלא קיים, למילה אוטופיה 2 משמעויות. במסע זה לומד הומרוס שאורנוס, אל השמיים היווני, היה המלך הראשון בשושלת של מלכים היסטוריים. מקור הדת והמיתוס במלכים ולוחמים קדומים.


470-323 
- אתונה וספרטה, סיומה עם מותו של אלכסנדר מוקדון. זה הזמן של הטרגדיות והקומדיות האתונאיות, אפלטון, סוקרטס, אריסטו

 

היסטוריונים של התקופה הקלאסית:
יש לנו שני היסטוריונים מפורסמים מתקופה זו, המספרים על מאורעות התקופה והן על זמנים קדומים יותר.

הראשון הוא הרודטוס, שכתב את הספר "היסטוריות", ונחשב לאבי ההיסטוריה, הוא מספר את סיפור הפלישות הפרסיות ליוון. הוא מתייחס בחיבוריו למיתולוגיה והאלים, אך מנסה להבין את הסיבות, את השתלשלות המאורעות ויוצר רצף הגיוני של התנגשות תרבויות.
הרודטוס גם טייל בעולם ומספר על מסעותיו, מטרתו להבין ולהכיר את הסיפור האנושי

השני הוא תוקידיס, שהשתתף במלחמות הפלפונסיות בין אתונה לספרטה, וחי חלק מהזמן באתונה וחלק בתרקיה. הוא מנתח באופן מדעי ביקורתי את המלחמות, סיבותיהן ותוצאותיהן, ונחשב להיסטוריון המדעי ביקורתי הראשון. ריאליזם פוליטי וקפדנות בבחירת מקורות המופיעה בספרו "תולדות מלחמות הפלפונס".



היסטוריה יוונית לפי הסיודוס

הסיודוס היה רועה צאן שפקד את הר הליקון בבואטיה, שם העניקו לו המוזות את מתת הכתיבה. הוא חי כמה עשרות שנים לאחר הומרוס. לא הרבה ידוע על חייו. הוא חיבור כמה יצירות חשובות כגון תיאוגוניה, עבודות וימים, וקטלוג הנשים

מיתוס מפורסם שמופיע אצל הסיודוס נקרא מיתוס הדורות, בהתחלה היה דור זהב שהיה חזק ומוצלח אבל חשבו שהם טובים יותר ואז זאוס הוריד אותם והתחיל את דור הכסף. ביום אנחנו דור הברזל שחי חיים קצרים מלאי סבל וזה אנחנו, באמצע היה את דור הגיבורים. שהוא נורא חשוב, אי אפשר לדבר מיתולוגית ביוון בלי הגיבורים.

קטלוג הנשים ההסיודי. יוחס להסיודוס למרות שיודעים שלא הוא חיבר אותו. המשך של התיאוגוניה, שהוא סיפור על הולדת האלים והולדת העולם. קטלוג הנשים מונה את הנשים הגדולות שקיימו יחסים עם האלים ושמהזיווג הזה נולדו הגיבורים ומייסדי העמים והארצות. אין את הטקסט במלואו. רק חלקים שרובם נמצאו במצרים. נכתב במאה ה7 לפני הספירה, זה המקור הראשון להרבה מסיפורי המיתולוגיה שהפכו מפורסמים כמו הסיפור של איאו, אריאדנה – הבת של מינוס. ועוד



תקופה הלניסטית ורומית

323-31  תקופה הלניסטית - סיומה עם נצחונו של אוקטבינוס באקטיום. זו תקופה שבה התרבות היוונית התפשטה בכל מזרח הים התיכון ובמקומות נוספים, יש בה הרבה כותבים והיסטוריונים, בין השאר אפולודורוס - מספר המיתוסים, שקיבץ את כל המיתוסים ונותן כמה גרסאות
.


31 
ואילך – תקופה האימפריה הרומית שכובשת ושולטת ביוון 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו