הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

היסטוריה של איראן - טיולים לרחבי העולם

העמים הפרסים הקדומים

במאה ה6 לפנה"ס השתלטו הפרסים על שטחים גדולים בעולם בכלל ובמרכז אסיה בפרט, ויצרו את האימפריה הגדולה ביותר שידע העולם עד אז. האימפריה הפרסית השתרעה מ"הודו ועד כוש", ונקראה האימפריה של הפרסים והמדים, אך למעשה היו שותפים לה גם עמים הודו אירופאים דוברי פרסית אחרים, כגון ה"סקה" שאכלסו את הערבות של מרכז אסיה. האימפריה שהייתה ברית משולשת בין פרסים, מדים וסקיתים (סקה), סללה דרכים שיחברו את כל חלקיה ויצרה למעשה פרס שנייה (מזרחית) באזורים שמעבר לנהר האוקסוס ועד לנהר הסי דריה, שהיה הגבול המזרחי צפוני של הממלכה,
זאת הייתה תקופה של רווחה ושגשוג במרכז אסיה, אחידות תרבותית ופיתוח שנמשכו יותר ממאתיים שנה, כפי שהיה גם בארץ ישראל ובשאר רחבי המזרח התיכון, הפרסים היו בעלי גישה הומאנית יותר מאלו לקדמו להם (בבלים ואשורים), נתנו אוטונומיה לעמים המקומיים, יצרו בריתות, שלטו בעזרת כלכלה, מנהל ופוליטיקה, עד לכיבושיו של אלכסנדר מוקדון, למעשה השתלט על ממלכתם. הם היו והינם עם הודו אירופאי קלאסי, בעל מסורת עתיקה, אלא שבנוסף להם היו עמים הודו אירופאים אחרים שהיוו חלק  ממשפחת עמי השפות הפרסיות.
כשם שבמזרח התיכון עמים שמים שונים כגון העמונים, מואבים, אדומים, וארמים, דיברו כולם שפה דומה לעברית, והיו בעלי רקע חברתי, תרבותי ואמוני משותף, יוצרים מרחב ופסיפס של תרבות דומה. כך גם באזורי מרכז אסיה ואיראן נוצר מרחב תרבותי ופסיפס של עמים דוברי פרסית בעלי מאפיינים דומים,
 
על פי הכתבים הפרסיים הקדומים, העמים ההודו אירופאים הגיעו לאזורי מרכז אסיה ואיראן לפני אלפי שנים מארץ אגדית בשם אריאן. בין אותם עמים שדיברו שפות דומות לפרסית התיישבו באזורי ההרים הגבוהים הסוגדינים, בעוד שבעמקים התיישבו הבקטרים שייסדו את בקטריה, בפרס הסמוכה התיישבו האיראנים, בערבות המדבריות הסקיתים ובאזור כורדיסטן - המדים. כולם היו חלק מברית עמים קדומה שמדברת שפה דומה ומאמינה בנביא זרתוסטרא

 

מדים ופרסים

באזורי פרס של היום, ובמיוחד בהרי הזגרוס והרמה האיראנית, התיישבו שני עמים הודו אירופאים שלימים כרתו ברית ביניהם, ייסדו אימפריה אדירה ששלטה על חלקים גדולים מהעולם. מדובר על המדים והפרסים (לברית היו שותפים כנראה גם הסקיתים). האימפריה היא זו של האכמנידים ששלטה מהודו ועד כוש. הפרסים של היום רואים עצמם, כנראה שבצדק, כממשיכים של העם הפרסי הקדום, ואילו הכורדים בממשיכים של הפרשים המדים הנועזים.
 
נתחיל עם המדים, אלו היו שבטים של רוכבים לוחמים שהתיישבו בצפון מערב איראן, וצפון מזרח ומסופוטמיה, כנראה שבסוף האלף השני לפנה"ס, באזורים המקבילים לכורדיסטן כיום, עוד לפי התקופה של האכמנידים, והחל במאה ה7 לפנה"ס, הם הקימו אימפריה אדירה שהגיעה עד אפגניסטן ובקטריה בצפון מזרח, ותורכיה במערב, נאבקים בהצלחה בניסיונות ההתפשטות של האשורים והבבלים. הם היו מאורגנים בשבטים ובעלי שפה דומה לפרסית משלהם – מדית.
המיוחד בהם היה הדת שלהם, היה להם מעמד של כהונה שנקרא מגים, מעין שבט של כוהנים שגר בעיר קדושה בשם rhaga היכן שהיום טהרן, והם אימצו סוג מוקדם של דת זרתוסטרא ומיתרה, במילים אחרות פולחן שמש ואור, ומאבק של טוב ורע. הכותבים היוונים וגם מאוחרים יותר מתייחסים רבות למגי, המופיעים גם בברית החדשה – שלושה החכמים הבאים מן המזרח לברך את ישו התינוק ולהביא מתנות, לפי מקורות אלו המגים ידעו אסטרולוגיה, אלכימיה, מאגיה ומדעי הנסתר.
 
במקביל להם התיישבו עמים בעלי תרבות דומה בחלקים אחרים של הרי הזגרוס, אלו היו הפרסים. בקרבם התפתחה דת חדשה, אחת מהשיטות המחשבתיות הגדולות שנוצרו אי פעם בעולם, הכוונה היא לדת זרתוסטרא. בתחילה הם נשלטים על ידי המדים, אך במאה ה6 לפנה"ס מורדים הפרסים במדים כובשים אותם וכן את בבל, לידיה, ולימים גם חלקים מהעולם היווני, כל המזרח התיכון ומצרים, המדים שולטים גם על הערבות של מרכז אסיה, והפרסים מרחיבים את שליטתם בחבל ארץ זה, מגיעים להודו, מרחיבים את המסחר, יוצרים תרבות עירונית, ומפיצים את התרבות והדת שלהם, עד כדי כך שלמעשה כל אזור מרכז אסיה, עד לנהר הסי דריה, נחשב לחלק המזרחי המשלים של האימפריה, פרס של המזרח.
 
הפרסים מבססים את האימפריה שלהם על שיתוף פעולה, מתן אוטונומיה לנשלטים, מסחר, חוק, אדמיניסטרציה מעולה, שיפור התקשורת ומערכת הדרכים, במילים אחרות הם הרבה יותר הומאניים מאשר האימפריות שקדמו להם – הבבלים והאשורים, שהגלו, הרגו, והשתמשו בכוח לדכא עמים אחרים ולהדגיש את עליונותם.

בתחילת ה"שינוי הגדול בהיסטוריה" אין לפרסים ולמדים הרבה השפעה על אזורי מרכז אסיה, אך עם הופעת האימפריות של העולם העתיק באזור זה, ובמיוחד האימפריה הפרסית האכמנידית, הם הופכים להיות גורם מכריע ומשפיע. הקרבה הלשונית והתרבותית שלהם לעמי האזור  הביאה למעשה לחיבור בין העמים השונים המתקיים במורשת התרבות של העם הטג'יקי עד היום.
זאת ועוד הדת של הפרסים, זרתוסטרא, האמונות והכתבים הקדומים, משותפת לכל העמים השונים דוברי השפות הפרסיות מזרחיות. במילים אחרות, ההיווצרות של תרבות פרסית במסגרת האימפריה האכמנידית קרתה כתוצאה משילוב ושיתוף פעולה בין העמים השונים דוברי הפרסית במרחב, קודם כל הפרסים והמדים, אך גם הסקיתים, בקטירים ואולי גם הסוגודים. המרחב היה ברובו פרסי הודו אירופאי, וזאת אחת ההשפעות התרבותיות שנשארה עד היום
 

האימפריה הפרסית אכמנידית

 
זאת הייתה האימפריה הגדולה ביותר עד לתקופתה, הבירה שלה הייתה פרספוליס.
בניגוד לאימפריות שקדמו להם, הפרסים לא שלטו בכוח, אלא בעזרת ארגון טוב, פיתוח המסחר והתקשורת (הראשונים שהשתמשו בדואר רשמי), כריתת בריתות ומתן עצמאות מקומית לעמים השונים, וביניהם העם היהודי, כורש נחשב בתנ"ך ל"משיח יהוה", ויש אומרים שהיה ממוצא יהודי. הקשר בין הפרסים ליהודים מופיע במגילת אסתר. חוקרים כגון דוד פלוסר טוענים שהדת הפרסית – זרתוסטרא, היא זו שהשפיעה ביותר על היהדות בימי בית שני.
האימפריה התקיימה עד לימיו של אלכסנדר מוקדון והונהגה על ידי השושלת האכמנידית  (550-530 לפני הספירה) שאליה השתייכו כורש, דריווש, אחשוורוש מספר אסתר ואחרים.
כנראה שהם תמכו בדת הזורואסטרית, אלא שאין הוכחות חד משמעיות להשתייכותם אליה, מה שבטוח זה שהרבה מהם סגדו לאהורא מזדה והדגישו בכתיבתם את הרעיון של "אמת" ו"שקר", שהוא מאפיין בולט של האמונה הזורואסטרית.
 
שני מלומדי חשובים חקרו את התקופה הזו  William vogelsang ועמיתו  igor pyankov
לפי ווגלסנג בזמן האימפריה האכמנידית היה שיתוף פעולה משולש של המדים, הפרסים והסקה במזרח. אלו היו שבטים נוודים שנקראו גם הסקיתים במקורות אחרים.
ארמית הייתה השפה האדמיניסטרטיבית של האימפריה, כמו אנגלית היום, החוק היה חילוני ומבוסס על החוק הבבלי, ולא דתי כמו במקומות אחרים, האימפריה חולקה למחוזות ואזורי מרכז אסיה היה חלק חשוב במערך הכללי. הפרסים הגלו לאזור זה יוונים ממערב אנטוליה, שאולי הקימו מושבות כבר אז, וכן נתנו אדמות לחיילים וקצינים בני העמים השונים. המיסים בחלק זה של האימפריה ניתנו בסחורות ולא בכסף כמו במערב, לא ברור אם היה כביש מסודר לאזור כמו זה שחיבר את מערב טורקיה עם פרס.

כשאלכסנדר מוקדון מנצח את דריווש השלישי, בורח זה למרכז אסיה ומוצא שם מקלט במשך כמה שנים, דבר המראה על השתרשות התרבות והלאומיות הפרסית באזור זה, לוקח לאלכסנדר כמה שנים לכבוש מחוזות אלו, ורק לאחר שהוא נושא אישה מקומית ויוצר בריתות.
בין אם הייתה זרתוסטרא דת רשמית של האימפריה האכמנידית ובין אם לאו, זה הזמן שבו האמונה מתפשטת, מוקמים אתרי הפולחן, ונכתבים הספרים הקדושים. לפי דעתי, ניתן להסביר את ההומניות, מעשיות, קונסטרוקטיביות של האימפריה הפרסית כהשפעה מיטיבה של האמונה הזורואסטרית.


האימפריה הפרתית

 
הם היו שבט של רוכבים לוחמים נודדים שהגיעו ממרחבי מרכז אסיה, עם דובר פרסית שמרכזו ההיסטורי היה באזור טוקרמינסטן. במאה ה3 לפנה"ס לאחר התפוררות הממלכות ההלניות הם הקימו אימפריה אדירה שהתחרתה במשך שנים רבות עם רומא על ההגמוניה בעולם ושלטה על איראן, טורקמניסטן וכן חלקים מאפגניסטן, טג'יקיסטן, תורכיה, עיראק, ארמניה ועוד.
השלטון על האימפריה היה ביזורי ונתן עצמאות רבה למחוזות. החברה הפרתית הייתה רב תרבותית ונשענה בעיקר על הערים ההלניות והמסורת הפרסית. הפרתים ראו עצמם כממשיכי השושלת האכמנידית מצד אחד, והשתמשו ביוונית כשפה רשמית מהצד השני. הם היו סובלניים כלפי הדתות השונות וייתכן ועודדו את זרתוסטרא.

במשך ארבע מאות שנה, עד תחילת המאה השלישית לספירה, הייתה האימפריה הפרתית אי של יציבות, סבלנות, עושרם נבע מכך שהם שלטו על דרכי המשי, הסחר בין רומא לסין, הם הצליחו להתמודד בהצלחה עם הצבא הרומאי, ומנגד התפשטו עד להודו ומרכז אסיה.
הבירה העתיקה שלהם הייתה בבניסה, ליד אשגבאט – בירת טורקמניסטן כיום, והטורקמנים רואים עצמם במידה רבה כממשיכי המסורת והעם הפרתי. גם במרב יש שרידים פרתיים מרשימים, לאחר כיבוש מסופוטמיה עברה הבירה והמרכז לקטיספון שבעיראק ושושן שבפרס.
הרב תרבותיות והסובלנות הדתית של תקופה זו באה לידי ביטוי בהיווצרות דת חדשה בשלהי קיום האימפריה והופעת נביא חדש, הלא הוא מני והמניכאיזם.
בסופו של דבר הפרתים נחלשו ומחוז פרסי מרד בהם, השתלט על שטחיהם והתחיל את האימפריה הפרסית ססנית.

האימפריה הפרסית ססנית (224-651 לספירה).

 בתחילת המאה השלישית נחלשת האימפריה הפרתית והתושבים הפרסים של הרי זגרוס בהנהגת אציל ולימים המלך ארדשיר מורדים ומשתלטים על הממלכה מבפנים. ארדשיר הוא בן למשפחת כוהנים לאלה האיראנית הקדומה אנהיטה. הוא קובע את הזרתוסטרא לדת הרשמית של האימפריה הססנית, שטוענת להמשכיות של ימי פרס הגדולים.
ארשיד והשליטים שבאים אחריו ובמיוחד בנו שבור הראשון, מחזירים את האימפריה לשלטון ריכוזי ומשתלטים על שטחים גדולים וביניהם אזורי מרכז אסיה.
 
המלכים הססנים, בניגוד לקודמיהם, מאפשרים העלאת האווסטות – הספרים הקדומים על כתב, וקובעים נוסח קלאסי ומוכר לדת. אם עד אז היו ווריאציות שונות של האמונה והתורה הועברה בעל פה, מכאן והלאה יש נוסח אחיד ומוסכם, מעין דת מדינה, שנכתבת ונשמרת על ידי מערכת מדינתית של כהונה - המאגי. נבנים שלושה אתרי עלייה לרגל גדולים בהם אש תמיד (אחד מהם כנראה בבוכרה, ומכאן קדושתה), הפרסית נקבעת כשפת רשמית. יש עידוד של ספרות, אמנות, שירה ופולחן, והתרבות מופצת בקרב כל העמים הפרסיים העוברים תהליך האחדה, הקורה גם במרכז אסיה, אזורי עבר הנהר הם חלקי האימפריה המזרחיים שמעבר לאוקסוס, פרס המזרחית. במרחבים שלהם מוקמים מקדשי אש רבים, כולל זה שבמרכז בוכרה ורבים מסביב לטשקנט.
ויחד עם זאת האימפריה מאופיינת בסבלנות דתית יחסית. במהלך פריחתו, נפגש הזורואסטריזם ונמצא באינטראקציה עם דתות מרכזיות רבות של המזרח הקרוב, כמו יהדות, נצרות, מניכאיזם ואסלאם. נוצר עולם השיח המשותף ליהודים, נוצרים נסטוריאנים וזורואסטרים, והמפגש התיאולוגי, טקסי וחוקתי במה שנקרא התקופה התלמודית (המאה החמישית לספירה) השפיעו על קווי המתאר והתוכן של התלמוד הבבלי.
 
הססנים ביחסים טובים עם היהודים, המתחרים הגדולים שלהם על שלטון עולמי הם הרומאים שהופכים להיות נוצרים במאה ה4 לספירה. המרכז היהודי עובר מישראל לאזורים בשליטת הססנים בעיראק, הבירה של הססנים היא בקטיספון על גדות החידקל, שהופכת במאה ה6 להיות העיר הגדולה ביותר בעולם. תחת שלטונם נכתב התלמוד הבבלי, והישיבות הגדולות של האמוראים והגאונים פורחות.
הקהילות היהודיות העתיקות של מרכז אסיה, לדוגמא בוכרה, התחילו בתקופה זו, ואולי גם קודם לכן, ואפילו בזמן גלות בבל, לאחר כיבושה של בבל על ידי האימפריה הפרסית. כך או כך, בארבע מאות שנות שלטון הפרסים הססנים הייתה להם עדנה ופריחה. ואכן הססנים כבשו את ארץ ישראל בתחילת המאה השביעית לספירה מידי הביזנטים ולזמן קצר נדמה היה שתקופת כורש חוזרת והם יאפשרו ליהודים לחזור ולבנות את ארצם, אלא שאז קרה הבלתי צפוי, הססנים נוצחו על ידי הביזנטים, ומיד אחר כך צבאות הערבים עלו מהמדבר והביאו עימם את חורבן התרבות הפרסית על ידי הדת החדשה. רבים מן האצילים והאליטות המשכילות ברחו לאזורי פרס המזרחית, מרכז אסיה, והביאו לפריחה תרבותית חסרת תקדים שם, שבאה לידי ביטוי אחר כך, בזמן היווצרות האימפריה הסמינידית והרנסנס התרבותי פרסי שהיה קשור אליה
 
ישנו מונח תרבותי גיאוגרפי שנקרא "איראן הגדולה", והוא נובע מכך שהפרסים שלטו תקופות ארוכות על אזורים במרכז אסיה והקווקז, בהם השפה והתרבות הפרסית נשמרים עד היום. אין ספק שחלקים מטג'יקיסטן, טורקמניסטן, אוזבקיסטן ואפגניסטן נכללים בתחום הגדרה זה.
בזמן האימפריה הססנית הממלכה חולקה לארבע אזורים, אחד מהם היה חורסן שכלל את ההרים הראט ובלח (היום בצפון אפגניסטן), מרב (כיום בטורקמניסטן) ונישפור (בצפון מזרח איראן) בוכרה ותרמז (כיום באוזבקיסטן), באזור זה נשמרה העליונות של דת זרתוסתרא בעוד שבאזורים המזרחיים יותר היכן שהייתה השפעה של אימפריית קושן הבודהיזם היה נפוץ יותר

אחד מהמלכים הססנים הגדולים הראשונים - שבור הראשון אהד את הנוצרים והיה בקשר טוב עם היהודים, למרות היותו באופן רשמי זורואסטרי הרי שעודד את הקמתה של דת חדשה - המנכיאית והיה בקשר ישיר עם הנביא שלהם מני.
דת זו מייצגת במידה רבה את הפלורליזם שהתקיים בזמן האימפריה הפרסית, ולא את הקנאות הדתית שאפיינה את הססנים המאוחרים יותר


 
קראו מאמרים על איראן והתרבות האיראנית - לחצו לקישור

 
קראו מאמרים על איראן והתרבות האיראנית - לחצו לקישור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו