לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הירוגליפים - טיולים לרחבי העולם

הירוגליפים

זה היה כתב קדוש שבא מהאל תחות, ואותו למדו החרטומים (אחד מכל מאה מצרים ידע לכתוב). במצרים התיכונה היו 750 סימנים הירוגלפים שכל אחד מהם יכול היה להופיע בכמה משמעויות, להלן כמה הסברים על דרך ומשמעות ההירוגליפים ואיך לקרוא אותם:
במצרים החדשה הם שימשו בעיקר לאותיות צלילים, למשל ינשוף מסמל את האות מים, אבל רק הברות ולא תנועות.
בשפה המצרית הפועל בא לפני הנושא, ישב החתול על החלון

 

את הכתב אפשר לסדר בכמה דרכים וזה מאפיין את דרך המחשבה המצרית שבה כמה נקודות מבט יכולות להתקיים בו זמנית: כותבים משמאל לימין, ימין לשמאל, למעלה למטה ולמטה למעלה, בדרך כלל האנשים והחיות יפנו אל מקום תחילת הטקסט וייתנו בכך את הכיוון. בדרך כלל זה מימין לשמאל ובשורות מלמעלה למטה.

אם טקסט קדוש הוא יהיה כתוב בצורה אחרת, כמו ספר המתים שכתוב בשורות וורטיקליות, ההירוגליפים פונים ימינה, אך השורות נקראות משמאל לימין, עולם הפוך.

לעיתים בכדי שהצורה תהיה אלגנטית, סידרו את הסימנים באופן גיאומטרי ולא בהכרח לפי הסדר

שמות עצם הם זכריים או נקביים, הנקבי יסתיים בקובע dterminative שנראה בצורת לחם t, הזכרי יהיה רגיל. ולעיתים עם הפסיק המסמן, כמו במילה שלמה.

תמונה היא אות, אך יש תמונות שהם שתי אותיות, צירוף

יש כאלו שהם שלושה אותיות כמו htp שזה כיכר לחם על מזרן ומסמל שלום, לעיתים מוסיפים לציור ציורים הקשורים לt ולp העומדים בפני עצמם – t זה כיכר לחם  p  זה שרפרף.

ציפור זה w, אלא שסמל נוסף עם צליל w  הוא ספירלה, שהיא לעיתים מסמלת "רבים". הספירלה היא גם סמל למספר מאה במערכת המספרית. בקברים יש הרבה סימונים של אלף, המת מבקש אלפים של דברים: בשר, דגים.

דרך אחרת לסמל רבים היא על ידי שלושה פסיקים של סימון.

ישנם הירוגליפים המסמלים מילה שלמה, כמו זה של בית, במקרה זה יהיה סימן קטן מתחת להירוגליף לציין שזאת מילה.

אם יש צליל דומה למילים, הרי שאותו הציור יכול להיות דו משמעי, למשל בית יכול להיות גם "ללכת", כי הצליל דומה. בן וברווז הם בעלי אותו הצליל במצרית.

בסוף מילה יש סימנים קובעים determine  למשל כוכב או אדם יושב במקרה של גבר ואישה

עץ מסמל שזה קשור לעצים

אדם יושב קשור לשמות ואדם

אל יושב קשור לשמות של אל ומילים הקשורות לאלים

צמח, מילים הקשורות לצמחיים

ספר מסמל רעיונות אבסטרקטיים כמו אמת, יופי, חוכמה.

 

מילות חיבור ותיאור קטנות כגון: על, ביחד, אל, וכו לעיתים הם מובעות על ידי סימן אחד. למשל אל זה הצליל n שמצויר על ידי שני קווים מזוגזגים.

הרבה מהמשפטים מתחילים על ידי סימן של נחש, מטה, גומא דמוי נוצר וקו משונן דמוי חשמל, זה המילים dd-mdw jn בציור, הנחש זה d והוא מסמל דיבור

 

המצרים לבשו קמעות ועליהם הירוגליפים שבמקרה זה לא היה צלילים אלא תמונות של משמעות המילים.

האנח משמעו חיים או לתת חיים. האלים אוחזים בו כסמל של חיים. לעיתים יש לאנח ידיים ורגליים והוא עושה פעולות של בני אדם.

מקל הוודזה נראה בידיהם של אלים ואנשים חשובים זהו מקל מכופף בקצהו עם ראש של חיה עליו, מזכיר קצת את המקל של הדרואידים. זה סמל של כוח. והמילה היא כוח.

לעיתים הוא מופיע עם עמוד הדגד ועם סמל החיים והמשמעות היא: חיים, כוח, יציבות, המוטו של מצרים והמלך. זה נלבש כקמע.

שמות מלכים נכתבים בתוך קרטוש. לכל מלך היו שתי שמות ושלושה תארים.

שם אחד האדם קיבל בלידה ושם שני - המלך עם עלייתו למלכות.

 

עם הזמן התפתח סוג של ציור הרוגליפי מתומצת, מעין אותיות כתב.
בפענוח ההרוגליפים חשוב להבין מה ההקשר של הכתיבה שלהם: דתי, מסחרי, זה משפיע על הפענוח.

 

להלן כמה הירוגליפים מעניינים:

הירוגליף של השמש יכול לסמל שמש, אך יכול גם לסמל יום hrw

המילה ntr היא סימן לאלוהים, והיא סומלה על ידי דגל

הסימן של ענף הוא ht זה מופיע במילה חזק nht

המילה nb שהיא סל, סימן של סל, היא גם מילה לאדון, בהקשר של האלים

ראש וצוואר כלב wsr מסמלים כוח, עוצמה

לב וגרון חיה בצור של עיגול ועליו צלב מאורך, מסמלים טוב, יופי.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו