לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קו המלאך מיכאל - טיולים לרחבי העולם

קו המלאך מיכאל


זהו קו האנרגיה העיקרי של אירופה, לאורכו הרבה מהמקומות הקדושים ביותר ביבשת

מספר חוקרים במאה ה20 ובראשם אלפרד וותקינס Alfred watkins וגון מישל jhon michell (כתב גם חוברת קצרה על קווי אנרגיה בישראל ובמיוחד בירושלים בעיר העתיקה, ביחד עם יצחק חיות מן), הביאו לתשומת ליבו של העולם שאתרים קדושים עתיקים, ובכללם מבני כנסיות ואתרי עלייה לרגל, מסודרים על פני קווים גיאומטריים במקומות שונים באירופה ובשאר העולם. אחד הקווים המרשימים והאורכים ביותר הוא הקו של המלאך מיכאל המחבר אתרים מקודשים רבים, החל מהכרמל בישראל וכלה באירלנד, לאורכו נמצאים המקומות החשובים ביותר למלאך מיכאל בעולם. מקומות התגלותו ופעולתו החל מהמאה ה5 לספירה באירופה, וכן מקומות הקשורים לאפולו ולנביא אליהו, המשותף לכולם הוא מוטיב האור ומלחמה של הטוב ברע.

לאפולו חצי זהב שהוא יורה והקו הוא חץ כזה. הקו מסביר איך הדרואידים שלחו אדם בשם אברס שבא לפיתגורס ללמוד ממנו והביא חץ זהב של אפולו.  וגם שפיתגורס היה בישראל בהר כרמל

 

אתרים לאורך קו מיכאל – נמשך לאורך 4000 ק"מ


הר כרמל – מקום פעולת אליהו הנביא

דלוס – מקום הולדתו של אפולו

אתונה

מקדש אפולו דלפי

מונטה סנט אנגלו איטליה – monte saint angelo
מנזר סן מיקלה איטליה
sacra di san michelle
הר סן מישל בנורמנדי
mont saint michael
הר סנט מיקל בקורנוול
st. Michael mount

מנזר סקליג מיכאל אירלנד – skelling michael

 

להלן פירוט חלק מאתרים אלו:

 

הר סן מישל בצרפת mont saint michael

 

זהו אחד האתרים היפים והמבוקרים ביותר בצרפת, במיוחד בחודשי הקיץ, ההר מעולם לא היה תחת כיבוש ולא נפגע במלחמות, כך שיה בו רציפות מבנית בת אלף שנה והוא הוכרז כאתר מורשת עולמי, בראשו כנסייה שבחלקה היא גותית ובחלקה רומנסקית, חלקי מבצר מרשימים שסביבם עיר עתיקה, ממש כמו בסרטים. שטח האי – הר הוא כגודל העיר העתיקה בירושלים וגובהו 80 מטר.

בשנת 708 הופיע המלאך מיכאל לפני אובורט הקדוש מאברנצס הסמוכה וציווה עליו לבנות מנזר על האי, אובורט לא עשה כמצווה ואז המלאך הופיע לפניו שנית ובעזרת אצבעו קדח חור בגולגולתו. הפעם הדברים "חדרו" למוחו של אוברט והוא בנה את המנזר כמצווה. מי שלא מאמין יכול לראות את הגולגולת עם החור בעיירה אברנצס.

ההר והמנזר היו למרכז לאוכלוסייה הברטונית בחלק זה של צרפת, ולאחר מכן מרכז נורמני רוחני שתמך בוויליאם הכובש. ומרכז התנגדות צרפתית לכיבוש האנגלי במלחמת מאה השנים, שנתן השראה לזאן דארק.

 

הר סנט מיקל באנגליה st. Michael mount

 

דומה להר סן מישל בנורמדני, מדובר בשני איים למחצה, המנותקים מהיבשה על ידי הגאות הנמצאים משני צדדי התעלה האנגלית והיו אתרים קדושים כבר בימי קדם, לשניהם צורת קונוס מתנשא ועליהם טירות ומנזרים מהמאה ה11-12. ההר בצרפת גדול יותר מזה האנגלי.
כיום יש במקום מנזר שנוסד על ידי נזירים בנדיקטים בתמיכת המלך האחרון של אנגליה לפני פלישת הנורמנים - אדוארד המוודה, הנחשב במשך זמן רב לקדוש של אנגליה. לאחר פלישת הנורמנים וכיבוש אנגליה על ידי וויליאם הכובש, הם עיצבו את האי כדוגמת מנזר סנט מישל בצד הצרפתי. מסמלים בכך את הקשר שבין אנגליה לנורמנדי.

האי היה כנראה נמל ליצוא פח שנכרה בבריטניה בתקופות קדומות – לפני 4000 שנה.

לפי האגדות שהקדומות ביותר הם מהמאות 11-12, במאה ה5 לספירה נגלה המלאך מיכאל לדייג מקומי. המסורת של ספרים מימי הביניים המספרים על המאה ה5 היא מסורת אגדות המלך ארתור והגביע הקדוש. לפי סיפורים אלו ההר היה מוקף באדמה מיוערת סביב ששקעה בהצפה גדולה של הים, המלך ארתור נלחם כאן וניצח ענק שגר באי.

 

סקרה סנט מישל בצפון איטליה sacra di san michelle


בפסגת הר מרשים בגובה 1000 מטר, למול הרי האלפים, נמצא אחד האתרים היפים והקדושים באיטליה, המנזר של סנט מישל. מדובר במנזר גבוה ומרשים בראש הצוקים, הנותן מראה סוריאליסטי המזכיר את הסרט שם הוורד. המנזר נזכר לראשונה במאה ה10, ומתקופה זו גם הקריפטה שלו, בעלת מאפיינים ביזנטיים. לפי האגדה נזיר בשם גיאובני ונסנו בנה את המקום בהוראות המלאך מיכאל.

המנזר שהתפתח במקום היה על דרכי העלייה לרגל לרומא מאירופה, הדרכים החוצות את האלפים. הוא ממוקם בתחילת עמק סוסה susa, המוביל לצמברי בצרפת, אחת הדרכים הראשיות בין שתי המדינות. וייתכן שהתפתחותו קשורה ללידת שושלת וממלכת בית סבוי, שלימים העבירה מרכזה לטורינו הסמוכה. אחד האנשים המפורסמים הקשור למנזר בסוף המאה ה11 היה אנסלם – ממציא הטיעון האונטולוגי לקיום האל, ומייסד זרם הסכולסטיקה בנצרות הקתולית.

המנזר ננטש במאה ה17.

במאה ה19 יושב המנזר מחדש על ידי חסידי אנטוניו רוזמי, פילוסוף, מיסטיקן ואיש דת קתולי, שייסד מסדר חדש שתמך באיחוד איטליה ומעשי חסד, המבוסס על שתי עקרונות: לעשות חסד, אבל רק בציווי האל, לא כיוזמה עצמאית. לשפר את הקשר בין האדם לאל. שמדבר אליו בדרכים שונות, זה נעשה על ידי שיפור העצמי. המסדר נקרא rosimians וקיים עד היום.

 

מונטה סנט אנגלו בדרום איטליה monte saint angelo


הבישוף של סינופטו, עיר חוף בדרום חצי האי גרגרנו, עלה להר הצופה אל העיר לבקש עזרה למול האיומים הצבאיים. הוא נכנס למערה שבה המלאך מיכאל הופיע לפניו 3 פעמים בסוף במאה ה-5 מחזק את המקומיים כנגד פלישות הברברים. תומך ביצירת תרבות נוצרית חדשה. זאת ועוד, בזמן הקרב עם הפולשים הפגאניים הופיע המלאך וחרב אור בידו, עוזר לניצחונם. יש אומרים שהמלחמה הייתה עם היוונים ביזנטיים.
המקום היה אחד מ7 אתרים המקודשים ללומברדים. במתם קבורים חלק מהמלכים שלהם (המלך רותרי במאה ה7), בימי הביניים הפך למקום עלייה לרגל עיקרי. העליות לרגל היו מתחילות בהר סנט מישל הצרפתי, ומגיעות לכן באוניות, בזמן מסעי הצלב היו ממשיכים לארץ הקודש.

המבנה הישן הוקם על ידי צארלס הראשון מנפולי, בנו של לואי השביעי מצרפת, ואח של לואי ה9, בתחילה היה מלך סיציליה, אך שזו נקרעה משאר איטליה ב1282 הוא נהיה מלך נפולי הראשון ושליט דרום איטליה. אבל חלקים מהמבנה קדומים יותר. המקום נהיה חשוב במאה ה11 לאחר כיבוש דרום איטליה על ידי הנורמנים, שכבשו את האזור מהמוסלמים. וגם פרדריך השני השקיע בבניינו.
ניגשים למערה דרך מעבר רומנסקי ובו דלתות ברונזה מהמאה ה11 ועליהם 24 ציורים של המלאך.

 

סקלינג מיכאל באירלנד skelling Michael

אי קטן בצורת פירמידה המזדקר לגובה יותר מ200 מטר, בפינה הדרום מערבית של אירלנד. הוא היה קדוש כבר לתושבים הקודמים, ומנזר קלטי הוקם בו במאות 6-8 לספירה ננטש במאה ה13 עקב שינויי אקלים ומבנה הכנסייה, במאה ה10 החלו לייחס אותו למלאך מיכאל. המקום הוא אתר מורשת עולמי, מצטיין בשימור המבנים הקדומים, ושימש השראה למספר סרטים.

 

הקשר הנורמני


הנורמנים הם עם שנוצר כתוצאה משילוב של פולשים וויקינגים, פלמים בלגים וקלטים צרפתים בצפון צרפת במאה ה9-10 לספירה. הם יצרו ישות תרבותית נוצרית חזקה ומתקדמת, והקימו ממלכות בתחילה בנורמנדי בצפון צרפת, ולאחר מכן באנגליה אותה כבשו ב1066, בדרום איטליה וסיציליה, צפון אפריקה, ולימים עם תחילת מסעי הצלב באנטיוכיה וארץ ישראל.

רבים מהצלבנים היו נורמנים, בדרום איטליה הוקמה ממלכה נורמנית חזקה ונכבשה סיציליה מידי הערבים, באנגליה הם יצרו תרבות חדשה וחזקה בשילוב עם האנגלוסקסים, בצרפת הם אימצו את השפה הצרפתית, האמונה הקתולית, אך בשילוב האומנה הנורדית הקדומה. במילים אחרות הנורמנים היו הכוח המוביל באירופה, לוחמים נועזים שניסו לכבוש שטחים (אך כשלו) גם מהאימפריה הביזנטית, ובמיוחד ביוון. אלא שמאחורי הלוחמניות הייתה אמונה דתית עמוקה וערכי תרבות סובלניים. הנורמנים נודעו בפיתוח אמנות האדריכלות ובמיוחד ביצורים וכנסיות רומנסקיות, ובאומנויות המוזיקה והשירה. שחלקה הם למדו מהערבים.

 

אם בודקים לעומק את האתרים השונים הקשורים למלאך מיכאל באירופה, רואים כי רובם קשורים בצורה זו או אחרת בנורמנים, מונט שנט מישל בצרפת היה המרכז הרוחני שלהם, הר סנט מישל באנגליה נבנה כמודל צרפת לסמל את ההתפשטות שלהם לצד השני של התעלה, מונט סנט אנגלו בחצי האי גרגרנו איטליה הפך להיות מרכז עלייה לרגל נורמני מרכזי בים התיכון, ונבנה על ידם. אפילו בכרמל בישראל (שנמצא על הקו של המלאך מיכאל) הקים אציל נורמני בשם סנט ברטולד berthold מדרום צרפת את המסדר הכרמליתי הממשיך את המסורות של אליהו. נשאר רק לקשר את סקלינג מיכאל באירלנד וסקרה סנט מישל בפיאמונטה עם הנורמנים. בהיותם יורדי ים טובים וממוקמים באנגליה, פלשו הנורמנים לאירלנד, התיישבו בה, הקימו מצודות והשפיעו על תרבותה. כל זה קרה במאה ה12, זמן השיא של מנזר סקלינג. בהיותם שליטי דרום איטליה היה להם קשר עם ההר הקדוש בצפון, השולט על הדרך לצרפת, בה היו נורמנים רבים. המצודה נמצאת חצי הדרך בין מדינותיהם בצפון, ואלו שבדרום. במאה ה11 מתרחשת רפורמה של מנזרים שמרכזה בדרום צרפת, ישנה תחייה אמנותית ולימודית נורמנית, שאחד המרכזים שלה הוא המנזר בסקרה סנט מישל.

ניתן לסכם ולומר שכל המקומות שבהם מופיע המלאך מיכאל קשורים בצורה זו או אחרת לתרבות וההתפשטות הנורמנית שקרתה באירופה בימי הביניים.

 

כל האתרים הם על אותו הקו?

האתרים השונים הקשורים למלאך מיכאל, וכפי שהראנו במחקר גם לתרבות הנורמנית. נמצאים כולם על קו אחד המחבר אותם. נשאלת השאלה כיצד ייתכן הדבר שמצריך מדידות גיאודטיות מדויקות, מיקומים על פני כדור הארץ וידיעת המפה. האם ייתכן שלנורמנים היה ידע אסטרונומי וניווטי מתקדם, אולי למדו זאת מהערבים? והשתמשו בכך לצורך הפלגות הים שלהם, ידוע שהנורמנים הגיעו לאיים הקנרים במאה ה15, ובמקום היו יורדי ים.
האם במכוון הם הקדישו מבנים שונים למלאך מיכאל על קו המחבר את ההר הקדוש להם – סנט מישל, עם המקביל שלו באנגליה מצד אחד והר הכרמל בישראל מהצד השני? הייתכן שהמסורות על המלאך מיכאל הם מאוחרות יותר מהמאה ה5 לספירה, או שהודגשו מכיוון שנמצאו מתאימות לכיוון הגיאוגרפי? ואילו מקומות אחרים נזנחו ונשכחו.

 

מה המשמעות של הופעת מיכאל?

לפי המסורת בזמן שהמלאך לוציפר מרד באלוהים, היה לידו מלאך אחר שצעק "מי כאל" מחזיר את הסדר הקוסמי על כנו.
מיכאל מוזכר שלוש פעמים בספר דניאל, פעם אחת כמגן העם היהודי (וכך התייחסו אליו באמונה היהודית העממית), בחזון יוחנן שם הוא נלחם בשטן בצורת דרקון, מנצח אותו ואת עוזריו וזורק אותם מהשמיים לאדמה. יוחנן יב' 7-9.  באגרת ליהודה פרק א הוא נקרא "רב מלאכים" ומתמודד עם השטן שוב.
במסורת הקתולית מיכאל הוא ראש צבא המלאכים הנלחם ברע, בנוסף לכך הוא קשור למוות, ולשקילה של מאזי אדם על מאזני הצדק. בנוסף לכך הוא מגן הכנסייה והעם הנבחר.

במסורת המזרחית מיכאל מנצח נחש, ולכן נקשר גם לרפואה.

בקבוצות נוצריות שונות, ובמיוחד פורשות, מזוהה מיכאל עם ישו לפני הלידה.
במסורת הבוגומילית הוא האח הצעיר הטוב שמנצח את האח הבוגר הרע – שטנאל, שמורד באלוהים.

 

ההופעה המשמעותית ביותר של מיכאל לפי עניות דעתי הייתה במונט סנט מישל בצרפת, שנת 708. הוא ציווה על הבישוף אובורט לבנות מנזר על האי, ומשזה לא נענה קדח חור בגולגלתו בעזרת אצבעו, מאחורי הסיפור הנאיבי מסתתרת אמת עמוקה יותר. המלאך מיכאל קשור ליצירת תרבות חדשה והתפתחות המוח האנושי, תרבות שמשית שבה יכולות רדומות של המוח כגון טלפתיה וקלווינטיות יחלו לפעול. זהו השלב הבא באבולוציה האנושית, בכדי שזה יקרה תרבויות קדומות האמינו שצריכה להיות המסה של חלקים של הגולגולת, שתוצאתה היא מעין חורים ופתחים בגולגולת, זה מה שקרה לבישוף הנדהם.

אוקולטיסטים שונים כגון שטיינר, אליפז הלוי וסנט מרטין טוענים שהעידן של מיכאל מתחיל בזמן הזה. מיכאל (האפשרות האנושית הגבוה להיות כמו אלוהים), מנצח את הדרקון (יצרי הגוף), ניצחון המסמל תחילתו של עידן חדש ותרבות חדשה.

 

עוד בקשר למלאך מיכאל

 

המסדר האבירי של מיכאל

 

נוסד במאה ה15 בצרפת על ידי המלך לואי השישי. במקור היו בו 31 חברים והוא היה המסדר הגבוה ביותר בצרפת עד סוף המאה ה16, אז נוצר מסדר רוח הקודש, שהיה מעין מועצה מעליו, מסדר סנט מישל המשיך להתקיים כמסדר משנה רחב ופתוח יותר. לפי מקורות היסטוריים הוא נוסד בתגובה למסדר גיזת הזהב של בורגונדי, אולם למעשה נועד להחזיק את ערכי האור שאמורים היו להנחות את המלכים הצרפתיים, בדרך ליצירת "מלך שמש".

בסוף תקופת קיומו – מאות 17-18. הפך במידה רבה למסדר אזרחי, של שירות יוצא דופן לחברה, כולל ספרות ואמנות. המסדר נתפרק ב1830 אולם מסדר שנוצר בצרפת על ידי דה גול ב1960 ונקרא המסדר של אותיות ואמנות, טוען להמשכיות שלו. וחברים בו הרבה אנשים נודעים.

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו