לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

המסתורין של הכבירים - טיולים לרחבי העולם

המסתורין של הכבירים

אלו היו טקסי חניכה החשובים ביותר של העולם העתיק דרכם כל אחד יכל להגיע לסוד האלוהות וחיי נצח. הם בוצעו באי מקודש בצפון הים האגאי שנקרא סמותרקיה, והיו חייבים להגיע לשם בכדי לעשות אותם, יותר מאוחר נוסדו סניפים של מסתורין זה בתביי ובאלואסיס ליד אתונה. להלן מאמר המתאר אותם במפורט וכן את המתחם המקודש, אך לפני כן כמה מילות הקדמה:

 

האי של סמותרקיה

אי קטן לא רחוק מהדרדנלים וגבול יוון תורקיה, המתרומם בתלילות מהים עד לגובה של יותר מ1600 מטר. מפורסם מאד בעת העתיקה כמקום המסתורין של הפלסגים (התושבים הקדומים של יוון), מתחם של האלים הקדומים, הקשורים לתושבים הראשונים של יוון לפני בוא ההודו אירופאים.

(באופן כללי כל האזור הקרוב למיצרי הדרדנלים הוא אזור של פולחן אלוהויות קדומות. מהצד השני של המפרץ היה את טרויה והר אידה, מקום פולחן האלה קיבלה, ומקור מסורת הסיבליה.)

הרודטוס עבר חניכה באי הזה, וכך גם פיתגורס, ניתן לראות את המתחם המקודש בסרט של נשיונל גיאוגרפיק. המתאר את הבניינים ואת התהליך שהחניך עובר בין יום ולילה - לחצו לקישור 

זה היה מקום האלים הגדולים, מקום המסתורין של הפלסיגים, האוכלוסייה הקדומה של יוון, הם החלו על ידי אאיסיון iasion, בן של זאוס, במקביל לדרדנוס dardanos שהחל את השושלת של טרויה. אלו היו ארבעה אלוהיות (לרוב נשים) עם שמות לא יוונים, אלוהויות בריאה שקשורים לגוף הפיזי, האתרי, האסטראלי והאגו. משם הגיע הרעיון של חיי נצח

אורפיאוס עבר שם חניכה וגם הביא לשם את כל חבריו ממסע הארגונאטים (גיזת הזהב). בנגינתו הוא השקיט את החושים והתשוקות והכין את הקרקע להתפתחות החשיבה ההגיונית.

הרודטוס ביקר כאן, ליסנדר מיסד ספרטה, אפלטון ואריסטופנס מזכירים את המקום, וארו מתאר את המסתורין, אדריאנוס היה כאן

אלו היו אלוהים כתוניים, אסור היה לבטא את שמם. הם נקראו הכבירים, אבל זה היה תואר או מצב קיום ולא שם. Mrgali thei

הפנתיאון מתרכז סביב האם הגדולה, שבמטבעות סמותרקיה נראית כאישה יושבת ואריה לצדה, השם הסודי שלה axieros, היא קשורה לאלה הפריגית והאנטולית, האם הטרויאנית של הר אידה. היוונים זיהו אותה עם אלת הפוריות דמטר.

סיבל היא הר האם. אלת המדינה הפריגית, מזכירה את ראה
rhea המינואית. מגיעה במרכבה רתומה לאריות.

את האם הגדולה עבדו דרך סלעים קדושים, היכן שהקריבו והביאו מנחות, היא אלת עולם הפרא וההרים.
בסמותרקי יש סלעי פורפייר
porphyry שביוון נעתיקה נחשבו לקדושים וקשורים לאצולה, הסלע הקשה בעולם, הוא שומש גם ברומא. הסלעים בסמותרקי בכמה צבעים: אדום, ירוק, כחול ואפור, האלה גם מופיעה בעורקי ברזל מגנטי שהחניכים לבשו כסמל הכרה, כמותם נמצאו בנקרופוליס הסמוך.

בנוסף לאלה אם עבדו בסמותרקיה את הקטה ואפרודיטה, שהיו קרובות יותר ליוונים

הקטה היא אלה שהולכת ומזדקנת במשך היום, היא מתה ונולדת מחדש בלילה, מזוהה מצד אחד עם השמש ומצד שני עם האדמה והמסתורין שלה. היא אלה הקשורה לכישוף, מופיעה במצרים בתור קאט – אלה עם ראש צפרדע. לצמתים, כניסות, ירח ולילה, לכוחות שיצאו מתיבת פנדורה (אמפוזות), לפי האגדות היא הסבתא של מדיאה והאימא של קירקה

האל הכביר הבא הוא קדמילוס kadmilos (מזכיר את קדמוס) הוא אל פוריות פאלי בעלה של אקסיריוס, שסמלו הוא ראש איל ושרביט.

 

שני הדמויות הגבריות הנוספות הם האחרים דרדנוס dardanos ואאתיון eetion

לפי דיוניסוס מהליקרנסוס, כשהמבול הגיע דרדנוס ואחיו איאסוס שלטו כמלכים לאחר אטלס, הוא היה בנו של זאוס ואלקטרה (המשמעות של אלקטרה, הבת של אטלס, זה נוצץ, זוהר, אמבר, והיא מוזהה עם הפליאדות. נקראת גם אטלנטיס על ידי אוביד), הוא מצא מפלט על הר סמותרקיה ולאחר מכן עבר לאסיה הקטנה. שם ייסד את הפולחן של סיבל ביחד עם צאצאיו ואת העיר דרדנוס. מיצרי הדרדנלים קרויים על שמה

דרדנוס ואיאסוס זוהה על ידי הרומאים כקסטור ופולוקס האחים diocuri (האחות שלהם זו הלנה מטרויה), הם מזל תאומים

בתקופות מאוחרות עבדו במקום את הדס ופרספונה, או את קדמוס והרמוניה. לפי מקורות מאוחרים הרמוניה נולדה בסמותרקיה לזאוס ואלקטרה, אחיה אאיאוס (שנקרא גם לאיסון lesion) ייסד את המסתורין, היא מזוהה עם האהבה המאחדת את כל האנשים, אחדות וסדר תרבותיים, האלה הרומאית קונקורדיה. האימא של איליריוס, סמלה ועוד. קדמוס הגיע לסמותרקיה לעבור את המסתורין, התקבל על ידי הרמוניה ונשא אותה לתבי, ולאחר מכן לאילירים

 

לסיכום אלו הם ארבע ההופעות של האלים הכבירים, אלו שקדמו לאולימפיים, ואותם עבדו בסמותרקי

1 האלה אם הגדולה, אימא אדמה

2 הקטה ואפרודיטה, דמויות נשיות הקשורות לאהבה וקסם, מאגיה

3 האל המקורנן קדמילוס המייצג את הכוח הגברי של הטבע

4 איחוד של הזכרי והנקבי המיוצג על ידי קדמוס והרמוניה, המסמלת אהבה בין האנשים

הגיבורים היוונים עיוותו את הדת האמיתית החל מיאסון שהתאכזר לאשתו מדיאה, שהיא הייתה למעשה המוארת האמיתית ונציגת האלה, והמשך ביוונים שהרסו את טרויה, מקום המקודש לה. למעשה כל הרעים בסיפור היווני ובמיוחד הנזשים כגון קירקה ומדיאה, הם הטובים. אם הטרויאנים היו מנצחים העולם היה נראה אחרת. היוונים היו מזוגומים, ויחד עם זאת נשארו שרידים של פולחן האלה והנישואים הקדושים הקדום.

 

כמה מילים על קדמוס

קדמוס הוא הגיבור היווני הראשון ביחד עם פרסאוס, נסיך פיניקי מצור, אחיו של פניקס ואירופה, יצא לחפש את אחותו ולהחזיר אותה לאחר שנחטפה על ידי זאוס השור. הוא הביא אלף בית ליוונים, הרודוטוס טוען שהוא חי ב2000 לפנה"ס, לפני מלחמות טרויה. המילה קדם בעברית משמעה מזרח וביוונית קקדמי משמעו לזרוח. ומכאן זה שזורח במזרח.

קדמוס הגיע בתחילה במצוות אביו לסמותרקי שם היו המסתורין של הכבירים. הוא בא עם אמו טלפשה telephassa, בן דודו thasus, (שנתן את שמו לאי הסמוך), שם הוא פגש את הרמוניה ונשא אותה לאישה, זאת הייתה החתונה האנושית הראשונה שבורכה על ידי האלים. מכאן הלך לדלפי וצווה לייסד את תבי, לשם הביא את המסתורין של הכבירים מסמותרקיה.

קדמוס מובל למטרתו, ייסוד תבי על ידי פרה קדושה, נלחם והורג דרקון, יוצר סוג חדש של אנשים על ידי זריקת אבנים שהופכים לאדם. ומהם נוצרות שושלות האצולה, הוא ייסד בהמשך חייו את אוכריד במקדוניה ובודווה במונטנגרו, והפך לנחש.

לפי גרסאות מסוימות טלפשה, האימא של קדמוס ואשתו של פניקס, המזוהה עם הירח, קבורה בסמותרקי telephassa

 

המקדש

לפי דיודורוס סיקולוס diodorus siculus  המתחם המקודש בסמותרקיה הוקם על ידי מיירינה myrina מלכת האמזונות, שהייתה בת ברית של הורוס מלך מצרים, שלטה על פריגיה ונצחה את האטלנטים. אך נוצחה על ידי מופסוס התרקי mopsus שהיה חכם ומאג.

היא נסחפה לאי, שם היה לה חזון וחלום והיא הקדישה אותו לאלה, מעניין לציין שאי דומה וסמוך – הר אתוס, מוקדש לאלה – מריה גם כן. האי נקרא בתחילה סמוס, כשם האי שמדרום לו, ורק עם בוא התרקים הפך לסמו תרקיה, מעניין מה השם סמוס מסמל?

אם האלוהים הושיבה באי את בניה הקוריבנטס korybantes רקדנים חמושים שסגדו לסיבל בריקוד ותיפוף, הם רקעו ברגליהם באדמה לקול תיפוף קצבי. הרעש שהם עשו מנע מקורונוס לגלות את זאוס שהוחבא במערה על ידי גאיה. הם שמרו על דיוניסוס הצעיר, זאוס הצעיר, היו מאגים ונביאים. היה להם מתכת בעלת תכונות קסם. ומשורותיהם יצאו הכבירים. לעיתים הם מזוהים עם נערים צעירים בטקסי בגרות ולעיתים עם ענקים וטיטנים.

ובכן אם האלוהים יישבה בסמותרקיה את הקורבנטס, נתנה להם את הטקסים, וייסדה את המיסטריות.

 

הטקסים

המקום היה פתוח לכולם, כל אחד יכול היה להשתתף, ללא קשר למגדר, גיל, מעמד או שייכות לאומית. אפשר היה לעשות את החניכה בכל זמן

הגישה לבניינים הפנימיים הייתה רק לחניכים. הטקסים נוהלו על ידי הכוהנות בראשות הכוהנת הגדולה שנקראה סיבל. היו מנחות צמחיות לאלים הכתוניים בבורות עגולים או מלבניים, קורבנות חיות במקומות של אש, מזחות אבן רבים

הפסטיבל המרכזי התרחש באמצע יולי בלבו מחזה מקודש שבו הציגו נישואים מקודשים טקסיים. ieros gamos זה נעשה בעזרת ריקוד. החיפוש אחר העלמה החסרה (אירופה, פרספונה) שלאחריו הנישואים לאל העולם התחתון, מייצגים את נישואי קדמוס והרמוניה ואת חיבור הניגודים בתוכנו. , מצאו על הכותרות עיטורים שמרמזים לכך.

 

הכנה לחניכה נעשתה בחדרה הקטן שנקרא anaktoron  מזכיר את האנח של מצרים. ומשמעו חדר האדונים. זה החדר הצפוני ביותר הצופה אל הים. המתקדש לבש לבן וניתנה לו מנורה. הוא רחץ טקסית באגן בצד הדרום מזרחי ונסך לאלים בבור עגול.

הדרגה הראשונה נקראה myesis, בה הוצגו סמלים קדושים וניתן הסבר שלהם. הקשר בין שמיים ואדמה, זכרי ונקבי, בעקבות הגילוי מקבלים הגנה ותקווה לחיים טובים יותר לאחר המוות וגם לפניו. המתקדש קיבל קמע – סרט שני ששמים על המתניים, וכן טבעת ברזל שנחשפה לכוח של אבנים מגנטיות.

בסוף הטקס הוא ישב צופה אל הדלת על ספסל עץ עגול בעוד שהריקודים הטקסיים קורים סביבו. ואז נלקח לחדר הצפוני. למקום המקודש, שם קיבל את ההתגלות השלמה ומסמך המאשר את השתתפותו במסתורין, וכמו כן ניתנה לו האפשרות לחרוט את שמו על לוח הנצחה במקום.

 

הדרגה השנייה של החניכה נקראה epopteia (המשמעות התבוננות – מדיטציה). אפשר היה לעשות אותה מיד לאחר המייסיס, או לאחר זמן, ובכל מקרה רק מספר מצומצם של חניכים עברו אותה, ולכן נוטים לחשוב שהיה תנאים מוקדמים קשים. כנראה בתחום המוסר או הרוחניות ולאו דווקא בתחום הכלכלי או החברתי. הקבלה לדרגה זו הייתה לאחר ווידוי חטאים שנעשה לפני ההיארון (משמעות – מקום קדוש, בניין מאחורי המקדש הראשי בו היה כנראה לפיד ענק, ונתגלו בו אין ספור מנורות ותומכות לפידים). זה היה מקום של התבוננות, ומעניין שהוא יותר פנימי, ממנו לא רואים את הים, אלא במקרה הטוב את ההר.

המתקדש עבר הטהרות סמלית ונתן קורבן לאש הקדושה עובר ללב קודש הקודשים שם הוא מבלה בהתבוננות ומדיטציה, לאחר מכן הוא מובל לאפסיס בחלק האחורי של הבניין שהזכיר מערה – גרוטו. ההירופנט ישב על במה באפסיס ודקלם, הקריא, את הליטורגיקה, מראה את הסמלים של המסתורין.

 

מבנה המתחם

יש כניסה ממזרח, מכיוון ההר שנבנתה דרך בניין כניסה מקסים שנקרא propylaea  (דוגמא האקרופוליס באתנוה) ונבנה על ידי פתולמי השני – האיש שהקים את הספרייה של אלכסנדריה.

מיד לאחר מכן אזור עגול נמוך שלא יודעים בדיוק את תפקידו ומשם יורדים למבנה תולוס עגול, הרוטנדה הגדולה ביותר ביוון העתיקה בקוטר 20 מטר. לא יודעים בדיוק מה זה היה, אולי מקום קבלת האורחים הנכבדים, אולי מקום קורבן, נמצאו שם רוזטות ופיסול זרים על ראש פרים, הרוטנדה נבנתה על מבנה עתיק יותר, במסצ'וסטס ארה"ב יש מבנה שהוא העתק מדויק של הרוטנדה בארלינגטון. ייתכן והרוטנדה קשורה לתולוס קדום שהיה במקום כמו זה שבמיקני.

מצפון לרוטנדה נמצ, האנקטורון, צופה אל הים, שבוא עברו את שלב המייסיס, שהוא הראשון בחניכה.

מדרום לרוטנדה נמצא המבנה הגדול ביותר שעליו נמצאו משקופים עם רקדנים, הוא נקרא temenos הוא בנוי על אזור קדוש עתיק יותר. מי שבנה אותו היה סקופס scopas האדריכל שהיה מעורב בבניית המאוזוליאום בהליקרנסוס, אחד משבע פלאי עולם.

מדרום לו נמצא ההיארון, שהוא מעין מקדש, בחזיתו היו עמודים שנשארו עומדים עד היום, בתוכו האולם הגדול ביותר ביוון העתיקה ללא עמודים – 11 מטר, בחלק הדרומי שלו אפסיס. בתוכו היו עוברים את שלב החניכה השני.

ממערב להיארון מבנה שבו מגישים את המנחות והמזבח הראשי.

 

החלק המערבי הוא יותר פונקציונאלי. מקום שבו אכסנו את המתנות, מבנה שנתרם על ידי אזרחי מילטוס ונקרא לכן המילטיון. מונומנט ימי שנקרא נאוריון (מציין ניצחון ובתוכו לרוב ספינה), אולם נשפים אירועים, אכסדרה ענקית פתוחה שמשמשת רקע למקדש, מעל התיאטרון.

 

היסטוריה

לפי פלוטרך פיליפוס עבר חניכה בסמותרקיה ביחד עם אולימפיה ושם הם התאהבו. ומאז יש קשר בין השושלת הארגאידית למקדש, והשושלות של הדיאודוכים, ממשיכי מסורת אלכסנדר ובמיוחד התלמים והאנטגונידים.

פיליפ השלישי ממקדון, אחיו למחצה של אלכסנדר היה תורם מרכזי למתחם המקודש, וכנראה שבנה את הטמנוס.וההיארון.
לאחר מכן נבנה הפרופלאאום על ידי תלמי השני, הכניסה, המקום נשלט על ידי מצרים

השושלת האנטיגונית ניצחה את התלמים בקרב הימי של קוס, שהנצחה שלו מופיעה בסמותרקיה, נבנה בניין הנוריאון להנציח את הניצחון. הוא מעתיק את הנוריאון בדלוס.

פיליפ החמישי ממקדון נוצח על ידי רודוס ופרגמון, זה היה סוף השושלת האנטיגונית, פסל הניצחון המכונף של סמותרקי הנמצא בלובר בפריז, מסמל כנראה ניצחון זה.

בשנת 200 לפנה"ס נוסף פולחן דיוניסוס וזה בוטא על ידי בניית תיאטרון למול המזבח הראשי. אז חובר המחזה דרדנוס באי. מתנות רבות הובאו למקדש ואוכסנו בבניין חדש, חמר, שיש, נשק, ברונזה, ואזות, חכות וצדפים שהוקדשו על ידי ימאים.

 

השליט האחרון של מקדוניה העצמאית פרסאוס נמלט לסמותרקיה לאחר ההפסד בקרב פידנה.

בתקופה הרומית הוספה קריפטה באפסיס, החל מהמאה השנייה לספירה התפשטות פולחן מיתרה והקרבת פר לאם הגדולה, שהתחיל על ידי אנטונינוס פיוס. סירסו ביצים של שור, במקום את אלו של חסידי האלה. החניך ירד לקריפטה ודם הקורבן שטף אותו מלמעלה.

 

ציטוט מעניין.

לפי היפוליטוס – בישוף קפריסין, במאה השלישית,  (מתוך The gnostics. David brake) בכתביו כנגד הכת הגנוסטית של הנחשיים. המסתורין של סמותרקיה מהללים את האדם הראשוני, אדמס, מכיוון שבמקדש בסמותרקיה היו שני פסלים של אנשים ערומים עומדים זקוף עם ידיים מושטות למעלה לשמיים ואבר מין זקוף. אלו הם "דמויות של האדם הקדום והאדם הרוחני שנולד".

התנוחה הזקופה מאפשרת לאדם להסתכל למעלה על הכוכבים וסדר תנועתם.

המוח זה האב והמוח הקטן זה הבן. חלק מחלקי הגוף מסמלים את הסדר הקוסמי, ארבע הנהרות בגן עדן הם ארבע החושים.
הבן זה כמו היכולת לראות, האור בעין, הנמשך עד לכוכבים, באישון יש מאבר בין אור וחושך ביקום, כי הוא מכוסה על ידי העפעפיים. המעיים זה כמו הנחש המלמד ידע, נחבא בתוכנו.

 

גילוי מחדש

במאה ה19 התחדש העניין בסמותרקיה והתקיימו חפירות ראשונות. פסל הניצחון המכונף נמצא. שמפליון הגיע לאי וגילה את התיאטרון.

 

הכבירי לפי אאוגניה קוקורה

היו שני אחים שנקראו הפטאי, הם היו ממוצא חמי והיה להם אף פחוס, אלו הם הכבירים הראשונים המייצגים את מזל תאומים, היו שמים את פניהם על חרטומי הספינות בכדי לגרש את רוחות הרוע ולקרוא לרוחות הטובות. להגן על הספינות. האחים הכבירים קשורים לרוחות הצפון, הסמל שלהם היה כוכב מחומש וכוכב משושה, בנוסף אליהם היו את שבעה רוחות השמיים האחרות המשלימות את שמונה הכיוונים. כל אלו נקשרו לאי הצפוני שבים האגאי והגבוה ביותר בו, האי של סמו תרקי, שם היה מקדש לכוחות אלו, האי גם נקשר לארצות הצפון האגדתיות ההיפורביאנים. אפולו הוא אל שהגיע מהמערב או מהצפון להביא תרבות ונאורות לבני אדם.

מסופר על האחים שהגיעו למקום שנקרא ציון – המשמעות המילולית היא שניים ביוונית עתיקה. זה היה סלע שאסף את המים של המבול המיתולוגי היווני, בכדי לאפשר חיים חדשים על פני האדמה, והוא נקשר לירושלים ואולי גם לסמותרקי.

 

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

המסתורין של הכבירים בסמותרקיה

המסתורין של אורפיאוס התרקי
המסתורין של דמטר ופרספונה באלואסיס    
המסתורין של דיוניסוס והבכחיות

דתות המסתורין כללי

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו