הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סמותרקי - טיולים לרחבי העולם

האי של סמותרקיה

 
האי של סמותרקיה הוא אי קטן לא רחוק מהדרדנלים וגבול יוון תורכיה, המתרומם בתלילות מהים עד לגובה של יותר מ1600 מטר (הגבוה ביותר בים האגאי). באופן כללי כל האזור הקרוב למיצרי הדרדנלים הוא אזור של פולחן אלוהויות נשיות קדומות. מהצד השני של המפרץ היה את טרויה והר אידה, מקום פולחן האלה קיבלה, ומקור מסורת הסיבילה (נביאות נשים), מהצד השני יערות והרי תרקיה, מקום מקדשי דיוניסוס ואורפיאוס.
האי התפרסם בעת העתיקה כמקום המסתורין של הפלסגים (התושבים הקדומים של יוון), מתחם של האלים והאלות הקדומים, הקשורים לתושבים הראשונים של יוון לפני בוא ההודו אירופאים.
 
זה היה מקום האלים "הכבירים" הקשורים לאלמותיות, שבהם האמינה האוכלוסייה הקדומה של יוון, השם מרמז על מוצא פיניקי מזרחי. לפי האגדות טקסי חניכה בסמו תרקיה יוסדו בזמנים קדומים על ידי אאיסיון iasion, בנו של זאוס, שחי במקביל לדרדנוס dardanos, האיש ששרד את המבול ו        החל את השושלת של טרויה. במרכזם עמדו ארבעה אלוהיות (שלושה מהם נשים) עם שמות לא יוונים, הקשורות לגוף הפיזי, האתרי, האסטראלי והאגו ועיקרון הבריאה. מטרת החניכה הייתה השגת חיי נצח
 

מי היו האלים הכבירים?

אלו היו אלוהים כתוניים (של האדמה), אסור היה לבטא את שמם. הם נקראו הכבירים, אבל זה היה תואר או מצב קיום ולא שם. הפנתיאון מתרכז סביב האם הגדולה, שבמטבעות סמותרקיה נראית כאישה יושבת ואריה לצדה, השם הסודי שלה axieros, היא קשורה לאלה הפריגית והאנטולית, האם הטרויאנית של הר אידה. היוונים זיהו אותה עם אלת הפוריות דמטר. או עם סיבל, אלת המדינה הפריגית, מזכירה את ראה rhea המינואית, המגיעה במרכבה רתומה לאריות.
את האם הגדולה עבדו בעזרת סלעים קדושים, שנמצאו במקומות שבהם הקריבו את הקרבנות והביאו מנחות, מכיוון שהיא אלת עולם הפרא וההרים.
בסמותרקי יש סלעי פורפייר porphyry שביוון נעתיקה נחשבו לקדושים וקשורים לאצולה, זהו הסלע הקשה בעולם, הוא שומש גם ברומא. הסלעים בסמותרקי מופיעים בכמה צבעים: אדום, ירוק, כחול ואפור.
אחד ההופעות הנוספות של האלה זה דרך צמידי ברזל מגנטי שהחניכים לבשו כסמל הכרה, כמותם נמצאו בנקרופוליס הסמוך.
 
בנוסף לאלה אם עבדו בסמותרקיה את הקטה ואפרודיטה, שהיו קרובות יותר ליוונים
הקטה היא אלה שהולכת ומזדקנת במשך היום, היא מתה ונולדת מחדש בלילה, מזוהה מצד אחד עם השמש ומצד שני עם האדמה והמסתורין שלה. היא אלה הקשורה לכישוף, ירח ולילה, לכוחות שיצאו מתיבת פנדורה (אמפוזות), מופיעה במצרים בתור קאט – אלה עם ראש צפרדע. מקומה בצמתים, כניסות, לפי האגדות היא הסבתא של מדיאה והאימא של המכשפה קירקה. אפרודיטה היא אלת האהבה.



 

האל הכביר הבא הוא קדמילוס kadmilos (השם מזכיר את קדמוס), אל פוריות פאלי בעלה של אקסיריוס, שסמלו הוא ראש איל ושרביט. הוא מזכיר את האל המקורנן של הדת האירופאית הקדומה, כפי שמופיעה בספריהם של המלומדות מרגרט מוראי ומריה גומבטס, שהאמינו בקיום דת משותפת עולמית בפרהיסטוריה הקשורה לכוחות הטבע וסמלה קרניים
 
ההופעה של האלים האחרונה קשורה לנישואים הקדושים בין קדמוס להרמוניה. הנסיך מפיניקיה הגיע לסמותרקיה לעבור את המסתורין, התקבל על ידי הרמוניה ונשא אותה לאישה, אלו היו הנישואים הראשונים בין בני אדם לאלים שנחגגו ברוב טקס והיוו את הבסיס לפולחן, לאחר מכן עבר הזוג הצעיר לעיר תבאי, ולבסוף לאוכריד, אצל האילירים
דרדנוס ואחיו איאסוס שלטו כמלכים לאחר אטלס, דרדנוס היה בנו של זאוס ואלקטרה (המשמעות של אלקטרה, הבת של אטלס, זה נוצץ, זוהר, אמבר, והיא מזוהה עם הפליאדות. נקראת גם אטלנטיס על ידי אוביד הרומי), הוא מצא מפלט על הר סמותרקיה ולאחר מכן עבר לאסיה הקטנה. שם ייסד את הפולחן של סיבל ביחד עם צאצאיו ואת העיר דרדנוס. מיצרי הדרדנלים קרויים על שמה
דרדנוס ואיאסוס זוהה על ידי הרומאים כקסטור ופולוקס האחים diocuri, המהווים ביחד את מזל תאומים. האחות שלהם היא הרמוניה (לפי גרסאות אחרות הלנה מטרויה), היא נולדה בסמותרקיה לזאוס ואלקטרה, אחיה אאיאוס (שנקרא גם לאיסון lesion) ייסד את המסתורין, היא מזוהה עם האהבה המאחדת את כל האנשים, אחדות וסדר תרבותיים, עם האלה הרומאית קונקורדיה, ועוד.
 
לסיכום אלו הם ארבע ההופעות של האלים הכבירים, שקדמו לאולימפיים, ואותם עבדו בסמותרקי
1 האלה אם הגדולה, אימא אדמה
2 הקטה ואפרודיטה, דמויות נשיות הקשורות לאהבה וקסם, מאגיה
3 האל המקורנן קדמילוס המייצג את הכוח הגברי של הטבע
4 איחוד של הזכרי והנקבי המיוצג על ידי קדמוס והרמוניה, המסמלת אהבה בין האנשים
 
הרודטוס (אבי ההיסטוריה) עבר חניכה באי הזה, וכך גם פיתגורס (המתמטיקאי), ליסנדר מיסד ספרטה, אפלטון ואריסטופנס, וארו הרומאי ואפילו הקיסר אדריאנוס.



 

לפי דיודורוס סיקולוס diodorus siculus  המתחם המקודש בסמותרקיה הוקם על ידי מיירינה myrina מלכת האמזונות, שהייתה בת ברית של הורוס מלך מצרים, היא שלטה על פריגיה ונצחה את האטלנטים. אך נוצחה על ידי מופסוס התרקי mopsus שהיה חכם ומאג.
היא נסחפה לאי, שם היה לה חזון וחלום והיא הקדישה אותו לאלה סיבל, מעניין לציין שאי דומה וסמוך – הר אתוס, מוקדש לאלה – מריה גם כן. האי נקרא בתחילה סאמוס, כשם האי שמדרום לו, ורק עם בוא התרקים הפך לסמותרקיה.
 
האלה אם סיבל מהר אידה הושיבה באי את בניה הקוריבנטס korybantes רקדנים חמושים שסגדו לה בריקוד ותיפוף, הם רקעו ברגליהם באדמה לקול תיפוף קצבי. הרעש שהם עשו מנע בזמנו מקורונוס לגלות את זאוס שהוחבא במערה על ידי גאיה. הם שמרו גם על דיוניסוס הצעיר, היו מאגים ונביאים. היה להם מתכת בעלת תכונות קסם. ומשורותיהם יצאו הכבירים. לעיתים הם מזוהים עם נערים צעירים בטקסי בגרות ולעיתים עם ענקים וטיטנים.
 
ובכן סיבל נתנה לקוריבנטס את הטקסים, וייסדה את המיסטריות. המקום היה פתוח לכולם, כל אחד יכול היה להשתתף, ללא קשר למגדר, גיל, מעמד או שייכות לאומית, ובכל זמן.
הטקסים נוהלו על ידי הכוהנות בראשות הכוהנת הגדולה שנקראה סיבל.
הפסטיבל המרכזי התרחש באמצע יולי בלבו מחזה מקודש שבו הציגו נישואים מקודשים טקסיים. ieros gamos זה נעשה בעזרת ריקוד. החיפוש אחר העלמה החסרה (אירופה, פרספונה) שלאחריו הנישואים לאל העולם התחתון, המייצגים את נישואי קדמוס והרמוניה ואת חיבור הניגודים בתוכנו, באתר נמצאו כותרות עם עיטורים שמרמזים לכך.
 
הכנה לחניכה נעשתה בחדרה הקטן שנקרא anaktoron  שם המזכיר את האנח של מצרים. ומשמעו חדר האדונים. זה החדר הצפוני ביותר הצופה אל הים. המתקדש לבש לבן וניתנה לו מנורה. הוא רחץ טקסית באגן בצד הדרום מזרחי ונסך לאלים בבור עגול.
הדרגה הראשונה נקראה myesis, בה הוצגו סמלים קדושים וניתן הסבר שלהם. הקשר בין שמיים ואדמה, זכרי ונקבי, בעקבות הגילוי מקבלים הגנה ותקווה לחיים טובים יותר לאחר המוות וגם לפניו. המתקדש קיבל קמע – סרט שני ששמים על המותניים, וכן טבעת ברזל שנחשפה לכוח של אבנים מגנטיות.
בסוף הטקס החניך ישב צופה אל הדלת על ספסל עץ עגול בעוד שהריקודים הטקסיים קורים סביבו. ואז נלקח לחדר הצפוני. למקום המקודש, שם קיבל את ההתגלות השלמה ומסמך המאשר את השתתפותו במסתורין, וכמו כן ניתנה לו האפשרות לחרוט את שמו על לוח הנצחה במקום.
 
הדרגה השנייה של החניכה נקראה epopteia (המשמעות התבוננות – מדיטציה). אפשר היה לעשות אותה מיד לאחר המייסיס, או לאחר זמן, ובכל מקרה רק מספר מצומצם של חניכים עברו אותה, ולכן נוטים לחשוב שהיה תנאים מוקדמים קשים. כנראה בתחום המוסר או הרוחניות ולאו דווקא בתחום הכלכלי או החברתי. הקבלה לדרגה זו הייתה לאחר ווידוי חטאים שנעשה לפני ההיארון (משמעות – מקום קדוש, בניין מאחורי המקדש הראשי בו היה כנראה לפיד ענק, ונתגלו בו אין ספור מנורות ותומכות לפידים). זה היה מקום של התבוננות, ומעניין שהוא יותר פנימי, ממנו לא רואים את הים, אלא במקרה הטוב את ההר.
המתקדש עבר הטהרות סמלית ונתן קורבן לאש הקדושה עובר ללב קודש הקודשים שם הוא מבלה בהתבוננות ומדיטציה, לאחר מכן הוא מובל לאפסיס בחלק האחורי של הבניין שהזכיר מערה – גרוטו. ההיירופנט ישב על במה באפסיס ודקלם, הקריא, את הליטורגיקה, מראה את הסמלים של המסתורין.

 


לפי פלוטרך פיליפוס עבר חניכה בסמותרקיה ביחד עם אולימפיה ושם הם התאהבו. ומאז נוצר קשר בין השושלת הארגאידית (זו של אלכסנדר מוקדון) למקדש, והשושלות של הדיאודוכים (השליטים) ההלנים, ממשיכי מסורת אלכסנדר ובמיוחד התלמים והאנטגונידים.
פיליפ השלישי ממקדון, אחיו למחצה של אלכסנדר, היה תורם מרכזי למתחם המקודש, וכנראה שבנה את הטמנוס וההיארון.
לאחר מכן נבנתה הכניסה על ידי תלמי השני, והמקום נשלט על ידי מצרים.
השליט האחרון של מקדוניה העצמאית פרסאוס נמלט לסמותרקיה לאחר ההפסד לרומאים בקרב פידנה.
 
לפי היפוליטוס – בישוף קפריסין במאה השלישית, בכתביו כנגד הכת הגנוסטית של הנחשיים[1]. במסגרת המסתורין של סמותרקיה מהללים את האדם הראשוני, אדמס, מכיוון שבמקדש בסמותרקיה היו שני פסלים של אנשים ערומים עומדים זקוף עם ידיים מושטות למעלה לשמיים ואבר מין זקוף. אלו הם "דמויות של האדם הקדום והאדם הרוחני שנולד".
התנוחה הזקופה מאפשרת לאדם להסתכל למעלה על הכוכבים וסדר תנועתם.
המוח זה האב והמוח הקטן זה הבן. חלקי הגוף השונים מסמלים את הסדר הקוסמי, לדוגמא: הבן זה כמו היכולת לראות, האור בעין הנמשך עד לכוכבים, באישון יש מעבר בין אור וחושך ביקום, כי הוא מכוסה על ידי העפעפיים. המעיים זה כמו הנחש המלמד ידע, נחבא בתוכנו. ארבע הנהרות בגן עדן הם ארבע החושים.
 
איך מבקרים בסמותרקיה
 
סמותרקיה זה אי קטן יחסית המצטיין בנופי הטבע שבו, יש בו תופעה מיוחדת של נקיקים צרים סגורים ובהם בריכות מים, המתאימים לטיול סנפלינג ואתגרי. המעבורת מגיע לאי רק פעם או פעמיים ביום, מעיר הנמל של אלכסנדרופוליס, מרחק שעתיים הפלגה.
בנמל יש מספר טברנות וכמה אכסניות ומשם מרחק כמה קילומטר נמצא הכפר העיקרי של האי הקרוי על שמו – סמותרקי.
כביש היקפי לוקח את המתעניין לחופים נפלאים בצד הצפוני ובהם יערות אלונים, ולמפרצים ומפגש מרתק בין הר וים בצד הדרומי. אין כאן אתרי תיירות רשמיים, אלא כמה בתים כאן ושם כמו פעם, האתר הארכיאולוגי נמצא כמה קילומטר מהנמל ובו מוזיאון קטן, ניתן לראות את המבנים, הרבה ממצאים בשטח, ובעיקר ליהנות מהאווירה


 



 
קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור


 
[1] מתוך The gnostics. David brake
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו