לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

העידן החדש - טיולים לרחבי העולם

העידן החדש

סיכומים על העידן החדש מתוך New Age Religion and Western Culture, Wouter j. Hanegraaff יצא ב1966

הגדרה

במחקר מבדילים בין תנועות דתיות חדשות, שנכנסות תחת הקטגוריה של nrm, לבין תנועת העידן החדש, שהיא תופעה עממית, אקלקטית, הקשורה לתרבות. נוהגים לסמן את תחילת העידן החדש באמצע שנות ה70. ומבדילים בין כתות ותנועות דתיות מובנות ובעלות היררכיה נוקשה ודוגמה, לבין התנועה העממית ספונטנית ופתוחה.

לפי הנגרף בשנות ה50 כתות הצלחות המעופפות ציפו לאסון עולמי והתחלה של תרבות חדשה. בשנות ה60 הוקמו קהילות אלטרנטיביות כשפינדהורן Findhorn בסקוטלנד זו הדוגמא. התפישה השתנתה, לא עוד מחכים לאפוקליפסה, אלא בונים את החיים עכשיו.

העידן החדש במובן הצר התחיל באנגליה והושפע מהתיאוסופיה והאנתרופוסופיה, ובמובן הרב בסוף שנות ה70 ותחילת שנות ה80 החלה תנועה המונית של רעיונות אלטרנטיביים. באמריקה, מחשבה חדשה, מטפיזיקה. חיפוש אחר פרדיגמה חדשה. המושפע מתורות המזרח ואוסף אקלקטי של תורות, תקשורים, קבלה, ועוד.  

ההבדל בין גישת העידן החדש לזו של כתות, דתות ומה לזרם הזה הוא השאלה היא האם הזמן החדש יהיה של טרנספורמציה, אור ואהבה, בתוך המסגרות הקיימות, העולם ימשיך להתקיים אך תתפתח מודעות חדשה שתביא לשינוי, או שצפוי אסון אפוקליפטי שינקה את התרבות הישנה ועל שרידיה תצמח תרבות חדשה.
האם תהיה דמות מעין משיחית המביאה בשורה חדשה לאנושות. מורה שהופך ליותר מאדם, או שהזמן החדש יאופיין בארכיטיפ רוחני, כגון חזרתו של ישו בדמות של אור ואהבה.

 

העידן החדש מאופיין במחקר על ידי זמן

ההתחלה שלו נחשבת לשנות ה60, מהפכת ההיפים, אבל ההתממשות בשנות ה80 וה90. בשנות ה60 הייתה מהפכה של הנוער הכנג הממסד (בוב דילן: אי אפשר לסמוך כל מי שהוא מעל גיל 30), שהיו לה השלכות פוליטיות של שמאל: צה גווארה, וכו. בשנות ה80 התנועה מכילה את כל הגילאים ונעלם ממנה המימד הפוליטי. אין בה מרד. הנגרף מתייחס לעידן החדש ומגדיר אותו משנת 1975. ורק מקורות שיש להם את הרוח של ה80. התנועה הגיעה לשיאה בשנות ה80. הוא גם מגדיר אותה כמערבית, תעשייתית. ארצות הברית ומערב אירופה, ומתייחס למקורות אנגליים. ממדר את הספרות המיסטית העולמית: בודהיזם, סופיזם, קבלה, ומתייחס רק למקורות ראשוניים. הוא מפריד גם את הnrm תנועות דתיות חדשות של סוף המאה ה19 תחילת המאה ה20 מהמחקר.

תנועות העידן החדש שונות מהדתות החדשות בכך שאין להם דוקטרינה נורמטיבית, מנהיגים מוכרים, תרגולות משותפות, באופן כללי זה זרם. הוא מבדיל בין כת לזרם – פלג. הוא לא מתעסק בכתות אלא בזרם, בתנועה והסביבה המשותפת. ברעינות של העידן והחדש דרך הספרות שלו. מקבץ של תופעות שמקושרות ביניהם על ידי מגע סמיכות, אלא שיש גם דמיון באמונות שהוא מנסה לענות עליו. הוא בחר מאה ספרים מייצגים שיצאו במשך שנתיים מ1990 עד 1992.

ישנם חמש קטגוריות: תקשור, ריפוי וגדילה, מדע עידן חדש, נאו פאגאניזם, עידן חדש.

 

תקשור

יש תופעה שנקראת דיסוציאציה דתית, והיא מופיעה באקסטזה, טרנס, איחוז, מדיום. אלא שחלק מהתקשור נעשה במודעות מלאה וההבדל היחיד שהם מקבלים מידע שמקושר לא לעצמם. השראה קלווינטית.

ישנם ספרי הדרכה לתקשור, הרעיון הוא לפתוח את הצקרות ולמצוא את המדריכים האישיים!. וגם את הגלגולים

 

מקורות היסטוריים של העידן החדש

החוקר המובהק של הקשרי העידן החדש שאליו מתייחס הנגרף הוא Antoine Faivre
המחזיק בעמדה של ראש מחלקה בסורבון בפריס שנקראת:  "History of Esoteric and Mystical Currents in Modern and contemporary Europe"

הרבה החלק השלישי של הספר מתייחס לדבריו

פייברה טוען לתרומה של נאו פיתגוריאניזם, סטאוסיזם, הרמטיזם, גנוסטיסיזם, נאופלטוניזם ונצרות. כל אלו הביאו ליצירת תחום חדש הכי מוקדם במאה ה12 ובצורה בולטת במאה ה14 שהייתה נקודת מפנה של מאגיה טבעית, כתוצאה מפילוסופיות טבע וגילוי טבע חדש. חזרה של אריסטו שהביאה להרס הקוסמולוגיה המקובלת, תחייה נאו פלטונית והרמטית של סוף המאה ה15. וזאת תחילתה של האזוטריות המערבית.

בתנועת העידן החדש אפשר להבחין בשתי מסורות פילוסופיות: נאו פלטוניזם והרמטיציזם. שלושה מדעים מסורתיים: מאגיה, אלכימיה ואסטרולוגיה, והשערה תאוסופית: קבלה.
המקום של נצרות מיסטית ורוחנית רפורמית נוצרית הוא בעייתי.

 

האקדמיה הפלטונית בפירנצה
ההתחלה של האזוטריות המודרנית היא באקדמיה הפלטונית בפירנצה שנוסדה על ידי קוסימו דה מדיצי. באמצע המאה ה15. והופעלה על ידי המלומד Marsilio Ficino

ב1460 הובא ה
Corpus Hermeticum ממקדוניה, הנזיר Leonardo da Pistoia.
קוזימו ביקש שיתרגמו את הספר בדחיפות לפני מותו והמלאכה הושלמה ב1462. הכותב היה הרמס טרימגיסטוס, וזה מסביר את ההופעה שלו על רצפות קתדראלות בטוסקנה. הרמס נתפש כבן זמנו של משה וראש החוכמה הראשונית שאיחדה את שני זרמי התיאולוגיה והפילוסופיה, שהופיעו בדמות הנצרות ואפלטון. הרמס וזוראוסטר, היו חכמים ראשונים. ההרמטיקה שהופיעה גם כ
Pimanderמדגישה גנוסיס אינטואיטיבי, וגישה חיובית לקוסמוס ותפקיד האדם בתוכו.

האיש שהמשיך את הדרך לאחר קוסימו היה ראש האקדמיה – פסינו שכתב ספר בשם occulta philosophia   בו יש תוואי אסטרולוגי לקוסמוס, במקביל אליו פעל המלומדPico della Mirandola הידוע.

 

פיקו דלה מירנדולה

מת בגיל צעיר 31. נחשף לספר היצירה, אבולעפיה והזוהר. היה חבר באקדמיה האפלטונית. האדם נמצא במרכז היקום והוא בעל רצון חופשי ועצאמי. כל האמיתות נובעות ממקור קדום. חיבר את הספר 900 תזות – היגדים. והספר הנאום על כבוד האדם. זה מעין מניפסט של ההומניזם.

 

קבלה נוצרית

התחיל על ידי Giovanni Pico della Mirandola חבר של  Ficino ראש האקדמיה בפירנצה שהיה אחד המתרגמים הראשיים של אפלטון וכנראה גם ההרמטיקה.
פיקו ניסה להוכיח את עליונות הדת הנוצרית בשימוש במיסטיקה יהודית, מעבר לכך הייתה חוכמה ראשונית לפני היהדות והנצרות, שעוברת דרך הכתבים. הקבלה הנוצרית פותחה ע"י:
Johannes Reuchlin, Francesco Giorgi, Cornelius Agrippa, Guillaume Postel,

 

מאה 16

פיקו דה מירנדלה, פיסינו וקוסימו הגדול פעלו במאה ה15, העבודה נמשכת ומתפתחת על ידי מאגים של המאה ה16 Cornelius Agrippa, Giordano Bruno or John Dee;. וכן Paracelsus גרמני שוויצרי בתחילת המאה ה16 תרם רבות לרפואה, לרוקחות, לפילוסופיה ולהרמטיציזם. מנסים למצוא פרדיגמה חדשה המחברת את הפיזי והרוחני

הרבה מהחכמים כגון אגריפה ורויכלין הם גרמנים! באותו זמן מתחילה התנועה של לותר.

 

המאה ה18.

בתקופה זו התפתחה התיאוסופיה הנוצרית במעגלים הפרוטסטנטיים. Jacob Bohme הוא דמות מפתח וכן Eckhart, Tauler and Suso רוחניות פרוטסטנטיתSebastian Franck, Caspar Schwenckfeld, Valentin Weigel עמנואל סוונדרברג. 1688-1772

 

עמנואל סוונדרברג ומיסטיקה נוצרית 1688-1772 Emanuel Swedenborg
הוצג על ידי עמנואל קנט במזויף. אך למעשה היה מדען מכובד. עבר משבר ב1745 ואז החלו חזיונות רוחניים. בן לבישוף לותרני. כתב ספר קצר על אפיזודות היסטוריות, מאלף
לפי החוקרת
Marsha Keith Schuchard ליבניץ התעניין ברוזיקוריאנים (המניפסט פורסם ב1614) וקבלה נוצרית, הוא השפיע על גיסו של סוודנבורג הצעיר, שבביתו הוא גר והשפיע עליו רבות בתורו. הגיס היה בקשר עם אלכימאי קבלי Francis Mercurius van Helmont

החזיונות של סוודנבורג על כנסייה חדשה מקשרים את מלכות שמיים של יהויכים מפיורה, עם העידן החדש. ניסיונות לחבר מדע ודת. העקרונות של הקבלה, דמיון – מדיטציה והמרה, מופיעים אצל סוודנבורג כמו גם בעידן החדש.
הוא מדבר על השמש של העולם הרוחני, למול השמש של העולם הפיזי שהוא עולם מת. אלוהים לא נמצא בטבע, אלא בהתגלויות גבוהות. הוא סוטה מהמסורת המיסטית המקובלת. ההקבלה היא בין ארכיטיפים שמימיים שהם חיים ושיקוף בטבע בחומר שהוא מת. דואליזם. הרוח עליונה על החומר, אין תפישה הוליסטית.
מדיטציה מאפשרת לאדם ליצור מציאות משל עצמו. העולם הפיזי הוא נקודת היציאה לדרך, אבל האדם יוצר ברוחניות עולם משל עצמו.

 

מסמריזם Franz Anton Mesmer 1734-1815
רופא שפיתח את המוזג מגנטיזם חייתי, המציא את ההיפנוזה, וטיפל באמצעות מגנטים, האמין בהשפעת הכוכבים על גוף האדם, היה חבר של מוצרט ובן זמנו ובקשר עם ניוטון. פעל בחסות לואי ה16 בפריז, אך וועדה בראשות בנג'מין פרנקלין פסלה את שיטת הריפוי במגנטים שלו. המושג מסמריזם, משמעו הפנוט
הנוזל של מסמר נובע מהתפישות של ה
pneuma הסטואית והאריסטוטלית, והochema הפלטונית, הפראנא של המזרח, האתר של ההרמטיציזם. הוא פתח את הדלת להדגמה של הרוח, למרות שהיה רציונל.

סוודנבורג נתן את המסגרת התיאורטית, את האפשרות לתקשר עם עולם שמעבר דרך חזיונות, ומסמר את הצד המעשי של לעשות זאת דרך טראנס.

 

ספיריטואליזם מודרני

יום ההתחלה נחשב ל31.3 1848, שתי אחיות Margaret and Kate Fox מצאו דרך לתקשר עם רוח בבית באנגליה. תוך כמה שנים התופעה התפשטה בצורה היסטרית. הקשר היה באמצעות סיאנס, לוחות אאוגה, הסתכלות בקריסטלים,

 

מקס מולר ומדע הדתות F. Max Muller

מביא את הכתבים הבודהיסטים וההינדואיסטי למערב במאה ה19 ביחד עם אנשים אחרים, אבל הוא זה שמתחיל את מדע הדתות, השוואה בין הנצרות והיהדות המוכרות ודתות חדשות שלא היו מוכרות אבל יש בהם מוסריות גבוהה לא פחות מהנוצרית.
Sir Edwin Arnold's The Light from Asia מציג את הבודהיזם בפעם הראשונה באור חיובי. ואת עיקר העבודה עושה החברה התיאוסופית. המקור של בודה הוא החוכמה הראשונית האנושית. שממנה צמחו גם שאר הדתות. נפש העולם

 

תחומים הקשורים לעידן החדש

פרדיגמה מדעית חדשה

העידן החדש מתייחס לשתי תיאוריות מדעיות עיקריות: האחת מדברת על היקום כהולוגרמה שבה בכל חלק יש את השלם, ההולוגרמה נוצרת מתוואים של תנועה. המדענים שטוענים לתיאוריה זו (אחד מהם באים מחקר המוח – הזיכרון קיים כחלקיק בכל התאים במוח – בכל חלק יש את הכלל) הם David Bohm and neurologist Karl Pribram,

התיאוריה השנייה מדבר על התפתחות מורכבות ביקום, לאורך ציר – חץ הזמן, שאיננו חוזר לאחור, היקום מתפתח ומתקדם, נהיה מורכב יותר, "יקום מארגן עצמו" , המדענים שטוענים לתיאוריה זו הם Ilya Prigogine, Erich Jantsch. Francisco Varela,

תיאוריות משפיעות נוספות הם "סיבתיות מעצבת", של הביולוג - Rupert Sheldrake שתאפשר להחליף את דרווין "הדהוד מורפי". ותיאורית גאיה של Lovelock הטוענת שהפלנטה היא אורגניזם חי מווסת עצמו

הסוגה הספרותית של הקבלות, טוענת שהיה הקבלה בין מיסטיקה מזרחית ופיזיקה מודרנית. הסופר הידוע הוא Fritjof Capra's בספר Tao of Physics. הוא למד מ Geoffrey Chew

 

נאו פגאניים

בתוך ההגדרה הלא ברורה של התנועה הזו ישנם שלוש מגמות:
האחת זה ה
wicca, שהתחילה על ידי אדם בשם גרדנר gardener
באנגליה ב1939 ומהותה החייאה של מסורת המכשפות מימי הביניים.
השנייה תנועת האלוהות הנשית המאמינה בתרבות מטריאלית קדומה בסגנון האלה הלבנה, ומנסה להחיות תרבות זו.
השלישית זו תנועת הרוחניות הנשית שמסתמכת לא רק על מקורות פגאניים, אלא מקורות דתיים אחרים כגון נצרות ויהדות.
שלושת הזרמים הללו מתערבבים אחד בשני
הנאו פגאניים מעורב עם מאגיה מסוג מסוים הקשור לאלמנטים ולאדמה ועם טקסים

 

תקשור

מרכיב חדש ומהותי בתנועת העידן החדש, מקור של ידע וכוחות ריפוי

 

מודעות וחשיבה חיובית

אנחנו לקראת תקופה של מודעות חדשה שבה הדגש יועבר מהאני אל הכלל, מודעות על שתתגבר על מלכודות האגו שבגללו הגענו לעברי פי פחת בתרבות הנוכחית., המחשבה יוצרת והכל מתיל מחשיבה חיובית, יוצרים את המציאות שלנו בעצמנו בכוחנו אנו

 

הילינג ואנרגיה

התייחסות לצ'קרות, מרכזי אנרגיה, מדיטציה ככלי להתחבר לאני הפנימי ולאלוהי. עולם של ישויות ומהויות שיש להתייחס אליו, ניתן להיעזר בו ולהתחבר אליו. סובלימציה של הארצי לרוחני בכל הרמות

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו