הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הפוליס היווני - טיולים לרחבי העולם

חיים עירוניים

התרבות היוונית היא בעצם תרבות הפוליס, הערים השונות בהם התנהל סוג חיים מלאכותי. משמעות קיום העיר הייתה חלוקה שוויונית של השדות, הקמת היכלות, בניית קבר למייסד, ובעיקר ייסוד חבר של אזרחים חופשיים. בערים מפותחות היו מקדשים לכל האלים. המיקום של המקדשים היה בעיר העליונה, וגם באגורה – כיכר השוק. היו מקדשים ופעילויות גם במרחב שמחוץ לעיר: לדוגמא מקדש ארטמיס בבוארון, ניצב הרחק מהעיר אתונה, אך היה קשור אליה בתהלוכות ובטקסים.
 
חלק חשוב מחיי הפוליס היה הפולחן, תהלוכות וטקסים ציבוריים. באתונה הייתה זו הפאנאתנאיה – הביאו לפסל של האלה אתנה בגדים חדשים שכוהנות ארגו במשך שנה שלמה. הדבר החשוב היה הציבוריות של החגיגות, כל מי שלוקח חלק בפולחן לוקח חלק בארוחה, ההשתתפות בפולחן מאששת את הקהילה ואת השייכות של אנשים לקהילה. קוראים לזה באנתרופולוגיה קומיטאס (טרנר), במהלך הקרבת הקורבנות מחלקים בשר לכולם, החלוקה של הבשר שווה מבחינה דתית וזה מביא לחוק שווה. Isonomia – כל חבר האזרחים לוקח חלק שווה במעשה הפוליטי.
 
ליוונים אין פחד מהאלים, הדת היא ציבורית. המרכז הוא החברה. הפולחן של הפוליס הוא מנגנון חברתי מכונן זהות. החברה משאיבה משאבי ענק לבניית מקדשים ציבוריים, בשונה מהחברה המזרחית שבה הושקעו המשאבים בארמונות השליט. הראוותנות מוקדשת לאלים, אבל היא מוקדשת בעצם לציבוריות, לשיתוף. להשקיע במקדשים זה להשקיע בציבוריות של הקהילה שלך, האדרה של הקהילה לעומת האדרה של השלטון, דבר מאד מהותי בהבנה של הדת והמנטליות היוונית.
חוקר צרפתי בשם פלוגנק polignac הראה איך באמצעות הפסטיבלים השנתיים מצליחים לכונן את הקהילה הפוליטית הגדולה של הפוליס. אזרחים מכל אתיקה מגיעים לאתונה, הריטואלים השנתיים במקדשים המרוחקים עוזרים לכונן את השלטון הפוליטי במרחב.
 
בהתייחסו לפוליס אומר אריסטו: "היא נוסדה למען עצם החיים, אך היא מתקיימת למען החיים הטובים".
"טוב" הוא דבר הממלא כראוי את התפקיד לו נועד, כך "טוב" הוא אדם המגשים כהלכה את האפשרויות הגלומות בו כאדם. ולכן, מטרת העיר לאפשר לאינדיבידואל להגשים את עצמו
הדבר החשוב ביותר בפוליס הוא שלטון החוק, שקובע את הצדק. החלפת החוק והמשפט את מושג הצדק הקמאי מופיעה במחזה – נוטות החסד של אייסכילוס. גורל אדם לא עוד נקבע על ידי המוירות, אלות הגורל האכזריות, או האלים הקפריזיים על גחמותיהם חסרות השליטה, אלא לפי הגיון ומוסריות האדם המעוגנת במוסדות חברתיים ומתוחזקת על ידי מאמצים על אנושיים של הגיבורים והאנשים בני החורין.
 
במרוצה הזמן הוקמו יותר מאלף ערים יווניות בכל רחבי הים התיכון בדרך של קולוניזציה, שחלקה נלמדה מהפיניקים. בכל עיר הייתה אש הסטייה משותפת באגורה, משלחת של קולוניה לוקחת את אש התמיד ומבעירה בעיר החדשה, כל עיר מקיימת יחסים דיפלומטיים ענפים עם עיר האם וערים אחרות במרחב.

 


 

הפוליס והמידות הטובות

"היא נוסדה למען עצם החיים, אך היא מתקיימת למען החיים הטובים" אריסטו
"טוב" הוא דבר הממלא כראוי את התפקיד לו נועד, כך "טוב" הוא אדם המגשים כהלכה את האפשרויות הגלומות בו כאדם.
מטרת העיר לאפשר לאינדווידואל להגשים את עצמו

"כל חוקי האדם ניזונים מן החוק האלוהי האחד" הרקליטוס
הדבר החשוב ביותר בעיר הוא שלטון החוק, שקובע את הצדק. החלפת החוק והמשפט את מושג הצדק הקמאי מופיעה במחזה – נוטות החסד של אייסכילס

המידות הטובות של העולם היווני הקלאסי

ישנם 4 מידות טובות ואלו הם – גבורה, מתינות, צדק וחכמה.
נראה שמי שטבע מושגים אלו זה פיתגורס, הם התקיימו למן המאה ה6 לפנה"ס. היו ידועות לאייסכילוס, פינדרוס, פורשו על ידי סוקרטס, נותחו על ידי אפלטון ואריסטו, מלאו תפקיד בתורת הסטואה.
"המידות שיוו צורה מוחשית למה שהעריצו היוונים להלכה וביקשו למעשה, ורובם סברו, אל נכון, כי מוטל על האדם להגשים אל ארבעתן בכל מצב אפשרי" בוארה
"אהבתנו את היפה אינה מביאה אותנו לידי הפרזה, אהבתנו לדברים שברוח אינה עושה אותנו רכרוכיים" פריקלס
המידות נהרסות על ידי הhybris
"יפה מכל – לבב ישר, טובים מכל – חיים ללא חלי
אולם מתוק מכל – לראות בהתאמת משאלת לב כל יום" סופוקלס
"אין החכמים מזקינים – כי שכלם בם ניזון ופורח מן החמה הקדושה, מאורה הברוך, מקרניה" סופוקלס
הגיל מייחד כל אחת מארבע המידות העיקריות ומרבה את תועלתה. האדם שהשאיר מאחריו את הנעורים והנאותיהם, או שיכול להינות מהן רק לפרקים, ערכו גובר באמצעות דרכים שלא ידע לפנים להיות אדם טוב.

 

ערי יוון העתיקה

הערים הראשיות ביוון יצגו תפישות שלטון שונות:
קורינתוס – אריסטוקרטיה.
ספרטה – 2 מלכים מוגבלים בכוחם, מפקדי הצבא, אריסטוקרטיה הייתה מעורבת בהחלטות,
אתונה – דמוקרטיה רדיקאלית.
תזאוס ייסד את אתונה כפוליס. היה לו קבר באתונה. החוק ביוונית זה nomos זה גם החוק הכתוב וגם המנהגים בעוד שהחוקה נקראת פוליטאה, וזה גם השם לחבר האזרחים. אתונה נקראה מדינת האתונאים, לא היה דבר כזה שנקרא אתונה. העיר הייתה התושבים, מה שחשוב זה הקהילה.
ישנן שתי דרכים, רחוקות מאוד זו מזו: האחת מובילה אל הבית המכובד של החירות, השנייה אל הבית של העבדות, ממנה על בני התמותה להתרחק, אל הדרך הראשונה ניתן להגיע באמצעות גבריות והסכמה ברוכה, הובל אם כן את אנשיך לדרך זו. אל השדרך השנייה מגיעים על ידי ריב מלא שנאה והרס פחדני, וכן עליך להימנה ממנה בכל מחיר.
ליקורגוס – מייסד ספרטה, קיבל נבואה זו מהסיביליה.
 
במרוצה הזמן הוקמו ערים יווניות נוספות בכל רחבי הים התיכון בדרך של קולוניזאציה, שחלקה נלמד מהפיניקים. בעל עיר הייתה אש הסטייה משותפת באגורה, משלחת של קולוניה לוקחת את אש התמיד ומבעירה בעיר החדשה, כל עיר מקיימת יחסים דיפלומטיים ענפים עם עיר האם וערים אחרות.
 

מאמרים על היסטוריה עתיקה ביוון - לחצו לקישור
היסטוריה עתיקה
כרתים והמינואים
יוון המיקינית
אטלנטיס ויוון
הרודטוס
אסיה הקטנה
הפוליס היווני
הפלנקה היוונית
יוון הקלאסית
שקיעת יוון
התקופה ההלנית

 

מאמרים על תרבות יוון - לחצו לקישור

סדרת מאמרים אלי יוון
סדרת מאמרים דת יוון
סדרת מאמרים מיסטריות ביוון
סדרת מאמרים היסטוריה יוון
סדרת מאמרים מיתולוגיה יוונית
מסע הגיבור
תיאטרון יווני
פילוסופיה יוונית
הדרך היוונית

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו