לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מסתרי הפמיר

מסתרי הפמיר

הפמיר pamir זה אחד האזורים היחידים על פני כדור הארץ שעדיין התיירים לא גילו. משמעות השם היא "גג העולם" אם כי יש כאלו שמפרשים זאת ב"רגלה של השמש". כך או כך מדובר באחד האזורים הגבוהים על פני כדור הארץ (פסגות המגיעות לגבהים של 7.5 ק"מ), שני רק להימאליה, שהוא במקום חיבור של כל שלשלות ההרים המרכזיות באסיה – הימאליה, קונלון בסין, הינדו קוש וטיאן שיאן.

 

גורנו בדחשן gorno Badakhshan – כך נקרא כל המחוז המזרחי של טג'יקיסטן שכולו הרי פמיר, הוא מהווה כמעט חצי מגודל הארץ אבל מיושב רק על ידי 3% מהאוכלוסייה. זהו מחוז אוטונומי, שונה משאר הארץ. הסינים טוענים לבעלות עליו ובעבר הוא היה סלע מחלוקת בין רוסיה, סין ואפגניסטן. כבר בימי קדם האזור נודע בתכונות המבריאות שלו, נאמר שמי שיעלה לרמות הירוקות במרומי ההרים יזכה לבריאות ויחלים ממחלותיו. חלק ממחוז בדחשן ההיסטורי נמצא בתחומי אפגניסטן.

האזור ידוע במוזיקה המיוחדת שלו. חלק גדול מתושביו מזהים עצמם כפמירים ולא כטג'יקים. יש להם שפות נפרדות ודת נפרדת – הלא היא השיעה האיסמעילית. הם קשורים לקבוצות דומות בסין, צפון פקיסטן ואפגניסטן. האוכלוסיה מונה כ200.000 באזור הגדול פי שלוש ממדינת ישראל

המסורות הרוחניות שנשמרו בפמיר הם אלו של ההודו אירופאים הקדומים, כפי שמופיע בכתבים של זרתוסטרא והוודות ההודיות. אזור הפמיר נחשב למקום הר מרו האגדי שבמסורת הבודהיסטית. בתקופות מאוחרות יותר מצאה כאן המיסטיקה האסלאמית בית.

 

 

מקורות ההודו אירופאים

האגדה על המלך גמשיד jamshid vara הוא היה המלך האגדי הראשון של האריים בארץ שנקראת Airyana Vaeja בתחילה נהנתה ארץ זו ממזג אוויר טוב, והמלך ייסד את חגיגות הנוורוז. לאחר מכן התחילו חורפים קשים (התיאור מתאים להרי פמיר). בכדי לשרוד המלך פיתח סוג של התיישבות שנקראה וורה vara שהרעיון מאחריה הוא להיות יישוב  קומונאלי מספק צרכי עצמו הבנוי בתבונה ובו חלקים נפרדים לבעלי חיים, בני אדם, מחסנים, עצי פרי ועוד. בנוי בפשטות מבוץ וקורות עץ תוך כדי שוויון וארגון חיי התושבים. המלך גם הביא את הדת לחיי האנשים. כפרי אזור הרי הפאן מצפון לדושנבה, באזור ינובי yanobi מזכירים מאד את רעיון הוורה. באזור זה גם נשמר פולחן זרתוסתרא מקורי והתושבים מזהים עצמם (כמה אלפים) כמיעוט נפרד.

לפי פרופסור הארי סלמן הרי שבאזור הטרים נוסדה לפני עשרים אלף שנה מושבה של יוצאי אטלנטיס, מורים נאורים שלימים באו לידי ביטוי במסורת של "המאסטרים של מרכז אסיה" של החברה התיאוסופית. אגן טרים היה באותה תקופה (תקופת הקרח) פורה וירוק, וההרים לידו – פמיר, בעלי מזג אוויר טוב, מכאן יצאו מורים נאורים ליסד תרבויות כגון זו של הודו, מצרים, ושומר. וזה מתבטא בתיאוריות על נדודי העמים ההודו אירופאים והדימיון בשפה בין אירופה להודו.

 

אגדות איראניות

במסורת של זראתוסתרא שהייתה דת האימפריה הפרסית מדובר על מקום שממנו הגיעו האריים, ארץ שנקראת אריאן, ממנה הם התפשטו ל16 ארצות אחרות ששניים מהם נמצאים ליד הפמיר – בקטריה וסוגודניה (זה מופיע בספרים הקדושים של האווסתה). יש המזהים את אזור הרי הפמיר עם ארץ המקור – אריאן, אזור זה נקרא במקורות הרגל של מיתרה – אל השמש, וזוהה עם האל הקדמון אזורה. ואכן, בפמיר נמצאים אתרים קדושים של זרתוסתרא מלפני 2500 שנה ויותר.

המלך ששלט על אריאן היה גמשיד האגדי, נאמר עליו שייסד את ארבע משלוחי היד, והקים אתרי פולחן במקומות גבוהים, ואכן, בפמיר יש מספר אתרים מקודשים עתיקים מהתקופה האיראנית, כולם במקומות מוגבהים.

המסורת של זרתוסתרא מופיעה באדריכלות של הבתים הפמירים, מבטאים את סדר היקום – לחצו למאמר על הבית הפמירי

 

אגדות הודיות

באגדות ההודיות מסופר על הר מרו שמלא באבנים יקרות וממנו נוסד העולם. בדרום לפיז לזולי, במערב אבן אודם, בצפון זהב ובמזרח כסף. ואכן בדרום אזור הפמיר יש לפיז לוזלי ובשאר האזורים כסף, זהב ואודם, שנחצבו כבר בתקופות עתיקות.

 

האתרים הקדומים בהרים עצמם

מצודה ומקדש קופיר קלה- kofir kala , אולי מצודת הכופרים? נמצאת כ13 ק"מ ממזרח לחורוג, על צוק בולט. ליד המצודה שני שרידי מבנים  מעוגלים שהיו כנראה מקדשים זרתוסתרא, אולי מגדלי שתיקה?


מקדש אש ליד הכפר וורנג 
vrang – פירמידה קטנה במיקום בולט עם ארבע מדרגות, על רקע התפאורה המקסימה של הרי הינדו קוש, מסמלת, אולי, את קצה גבול ההשפעה של האיראנים אל מול ההודים. לא רחוק מהמצודה של ימצון, כאן היה המצודה הרוחנית של הדת העתיקה.


עמק המוגרב
mugrab ממזרח לאגם ישילקול – שם האגם משמעו האגם הכחול. העמק כולו נחשב לקדוש בתקופת זרתוסתרא ולפני כן, יש בו אלפי ציורי סלע החל מלפני 10.000 שנה, שבחלקם יש את מרכבת השמש של מיתרה. ליד האגם אתר פולחני של זרתוסתרא. באזור יש מכרות רבים ונמצאו בו שרידי יישובים עתיקים, למרות שכיום הוא ריק לחלוטין. 


מסדרון ווקן – עמק נפלא החצוב בין הרים גבוהים מאד וחוצה את רוב הפמיר ממזרח למערב, בתוכו זורם נהר הפנג' שלאחר מכן הופך לנהר האמו דריה, זו הייתה אחת מהדרכים ההיסטוריות של דרכי המשי, ומקום מעבר חשוב בין מזרח למערב, דרום לצפון. חלק גדול מהאתרים היישובים וההיסטורים בפמיר נמצאים במסדרון זה, שכיום יש בו גשרים של שלום המחברים את טג'יקיסטן לאפגאניסטן.


ימצון 
yamchun – 70 ק"מ מזרחה מאישקשים, בתוך העמק של נהר הpanj, מהמאה ה3 לפני הספירה. נודעת בשם מצודת עובדי האש. והיה בה כנראה מקדש אש 

 

אלמנטים של זרתוסתרא בחיי הטג'יקים
על הכובעים הטג'יקים יש סמלים זרתוסתרא והודו איראניים: אש, סווסטיקה, באופן כללי כובעי הכיפות הם סמל לזרתוסתרא והעם האיראני. על הדגל של טג'יקיסטן יש שבע כוכבים, מסמלים את שבע כוחות הטוב של זרתוסתרא, שבעה האלמנטים, המופיעים גם באסלאם השיעי. שבעה הכוכבים היו גם הסמל של האימפריה הסמנידית מהמאה ה10 לספירה שהטג'יקים מחשיבים כממלכתם. 

 

הדת הייחודית לפמיר - איסמעילים
האיסמעילים הם כת מיסטית שיעית הדומה מאד לדרוזים, הם מאמינים בשבע אנרגיות (נאו פלטוניזים) התחילו במצרים בזמן החליפות הפטימית, מצאו בית באיראן וכן בבניאס ומצודות ברחבי המזרח התיכון, וכיום הם שוחרי שלום והמנהיג שלהם – אגא חאן, חי בלונדון. בפמיר הם רוב האוכלוסייה. וויקיפדיה אגא חאן – לחצו כאן

בפמיר יש להם מקומות קדושים רבים המשלבים אלמנטים פאגאניים קדומים, ניתן למצוא בהם אבנים וקרני אייל וכבשי מרקו פולו, הקרניים הם סמל לטהרה לפי האמונה הזרתוסתרא. 


האיסמעליה, פטימים ונאו פלטוניזם

הפטימים הם שושלת שהשתלטה על צפון אפריקה בתחילת המאה ה10 ולאחר מכן, תוך כמה עשרות שנים, על מצרים. הם היו מוסלמים שיעים והקימו אימפריה אדירה שמרכזה היה קהיר. אזורי צפון אפריקה ומצרים היו המרכז של הפילוסופיה הנאו פלטונית, ממקומות אלו הגיעו פלוטינוס עצמו, במאה ה3, שעל שמו קרוי בית ספר זה. עליית השושלת הפטימית לשלטון הביאה לפריחה מחודשת של הפילוסופיה הנאו פלטונית שמצאה בית באסלאם. פילוסופיה זו מתייחסת לעולם של אנרגיות הנמצא במקביל ומעל העולם הפיזי ומשפיע עליו.  אנרגיו אלו קשורות לחלק הרוחני באדם והם המקור והסיבות לדברים.

הנאו פלטוניזם פרח באימפריה הרומית במאות 3-4 לספירה, לפי הנאופלטוניות יש שלושה עולמות התלויים זה בזה ונובעים זה מזה, והם אלו שיוצרים את העולם שלנו. העולם הראשון הוא האחד – שהוא נצחי ואין סופי, בלתי נתפש והסיבה לכל הדברים. ממנה נובע האינטלקט שמתואר על ידי עולם האידיאות של אפלטון והוא העולם השני. תפקיד האינטלקט להבחין בצורות, זאת אומרת לתפוש את הארכיטיפים, החוקים, שמהם בנוי הכל. לאחר מכן מגיעה הנשמה שהיא ייצוג של האינטלקט, הסיפור של הופעתו ופעולתו. הנשמה פועלת בעולם הפיזי, שהוא עולם רביעי הנוצר לאחר השלושה.

לא ברור כיצד הנאופלטוניזם עשה את קפיצת הזמן מהמאה ה4 לספירה למאה ה10? האם הוא נשמר בקרב כתות נוצריות מסוימות? או אולי בספרים בספריות שאליהם הפילוסופים המוסלמים פנו בחיפוש אחר ידע?

האיש שהחזיר את הנאו פלטוניזם לאסלאם ומשם לאירופה הוא אוויסינה. Avicenna אחד מהוגי הדעות והפילוסופים החשובים שבכל התקופות. הוא נחשב למדען הראשון וגם מי שהתחיל את הרפואה המודרנית. לפי האיסמעליה הוא היה אחד משלהם, כך חושבים גם הטג'יקים. מעניין לצין שטג'יקיסטן היא המקום היחיד בעולם שבו יש אזור עם רוב איסמעילי – הרי פמיר. אוויסנה היה רופא בחצרו של מלך הסמינידים בבוכרה (אזור טג'יקי), שם הוא קיבל רשות לחקור את הספרייה העתיקה והחשובה, שנשרפה כמה שנים אחר כך. הוא נחשף לידע וספרים שמעטים לפניו זכו לו.

הפילוסופיה הנאו פלטונית הופיעה בזרם השיעי של האסלאם, ובמיוחד באיסמעליה, גם לפני אוויסינה. החל ממאה ה8 לספירה. כך או כך, משגובש זרם זה ומצא בית באימפריה הפטימית, הוא התפתח לכדי דתות עצמאיות כגון הדרוזים או לזרמים נפרדים כגון הנזריה.

התנועה מצאה בית בממלכה הסמינידת – לחצו לקריאה, שהתפתחה במרכז אסיה במאה ה9-10 והביאה לרנסנס תרבותי פרסי. ומאז הם יושבים באזורי ההרים הנידחים, שם יכלו לקיים את דתם הייחודית באין מפריע 

 

אתרים מקודשים איסמעיליים ומוסלמים

קבר האימאם עלי זין – אחד מהאימאמים השיעים לפי האגדה המקומית הגיע לערוץ נהר הפנג ונקבר לא רחוק מאישקשים, כעשרה קילומטר במורד הנהר יש ירידה לגן נאה ובמרכזו ציון הקבר


ליד המעיינות החמים של ביבי פטימה ומצודה עתיקה, בכפר 
ptup יש מקום קדוש ובו גן עם עצים משונים. שם המקום שוהיסומדין.


בכפר 
vrang  יש מערות של נזירים בודהיסטים לשעבר וסטופה. וכן מקום קדוש אסלאמי


בכפר 
langar  יש מקום קדוש, מוזיאון סופי ובית הארחה פמירי. Mazori Shohkambari Oftob


ח'ורוג 
khorog – בירת הפמיר. נמצאת בגובה 2100 מטר במפגש נהרות וגרים בה 20.000 איש. ממנה יוצאים הטיולים לשורת הפמיר, נוף נפלא. בחורוג הקימה קרן אגא חאן פארק מרכזי יפה שנועד לשמש כמדיטציה, ליווי לכל שלבי החיים, ומקום לקהילה ואורחים. מדובר על אי של יופי ושלווה בלב ההרים

 

מאמרים לקריאה - לחצו לקישור

העם הטג'יקי

הרי פמיר

בית כמבטא את היקום - אדריכלות עתיקה ומקודשת בהרי פמיר

היסטוריה טג'יקיסטן

מוזיקה טגיקיסטן

דתות טג'יקיסטן

איסמעליה

פוליטיקה טג'יקיסטן

מסלולים טג'יקיסטן

 

הצעות לטיול בטג'יקיסטן והסביבה - לחצו לקישור

טיול הרי פמיר

מסלול משולב לטגיקיסטן ואוזבקסיטן

טיול משולב בימי טרק בהרי הפאן

גיפים הרי פמיר

 

 


הרשמו לרשימת התפוצה שלנו