לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הרמטיציזם - טיולים לרחבי העולם

הרמטיקה היא מדע הנסתר כפי שהוא נוסח על ידי הרמס טרימגיסטוס, דמות אגדתית שחיה באלכסנדריה במאה ה-3 לספירה, הוא נחשב למביא דברים של מדעי האלכימיה, אסטרולוגיה, ומאגיה. דמותו מופיעה בפתח הקתדראלה הגדולה של סיינה כמזמין אנשים להיכנס את המסתורין.

לפי ההרמטיזם (רודולף ואן דן ברוק) אלוהים יכול להיתפש דרך הסתכלות על הסדר בבריאה שלו. תפישה זו מזכירה את התפישה הסטואית ואת תפישתו של אפלטון. הנאוס – מחשבה האנושית היא הדגש, היא כלי יעיל שלמרות שהוא לא מושלם יכול לשמש כדרך להגעה לידע של אלוהים. הסטואים מזהים את הרמס עם הלוגוס

 

כל הספרות שקושרה להרמס טרימגיסטוס מופיעה החל מהמאה ה-3 לפני הספירה וכלה במאה ה-3 לספירה, והיא כוללת נושאים כגון אסטרולוגיה, מאגיה, תורת הנסתר ואלכימיה. זוהי סיפורת דתית שמופיעה בעיקר בחיבורים יוונים שנקראים – קורפוס הרמטיקוס.

במאה ה-2 לספירה המסורת הספרותית מחזקת את הזיהוי של הרמס עם תחות – אל הכתיבה, ידע והחוכמה המצרי בדמות איביס. הזיהוי של תחות עם הרמס ידוע להרודוטוס. הוא הפטרון של המדעים, ממציא החרטומים ומגיקון רב עצמה, הוא ברא את העולם באמצעות המילה

המיוחד בהרמס שהוא מעשי, מאפשר לשנות את הגורל על ידי פעילות מאגית. מכיר את הטבע ומסוגל להשפיע עליו.

 

לפי doresse ישנם ספרים הרמטיים ובהם נבואות סוף הימים: מצרים תמלא בזרים, האלים ישכחו. מופיע בספר אסקלפיוס בלטינית, שריד לספרות ההרמטית המקורית.  בסוף הימים ישלטו אתאיזם, חוסר כבוד וחוסר הגיון, מזכיר את דמנהור ואת ימינו. עיר חדשה תיווצר בגבולות של מצרים ומחזור חדש יחל. האלוהויות יהרסו את הכל לפני שיבנו עולם מחדש.

הפילוסופיה הבסיסית מסבירה שנוצר אדם אנדרוגני שהנקבי שלו הוא סופיה והזכרי אין שם. ממנו יצא האדם – ההמופרודיט הראשון, שהשותף שלו נקרא שתיקה, כי הגדולה שלו במחשבה בלי מילים.

 

במסגרת הספרות ניתן למצוא פרשנות מיסטית של האודיסאה, המוזה קליפסו הכולאת את אודיסוס זה הגוף הכולא את הנשמה. פנלופה האישה החוקית היא הפילוסופיה 

 

קבלה במערב

אנשים שונים התייחסו להרמטיקה כאל תורה ראשונית של אמת המופיעה בכל הדתות. לפי אבות הנצרות הרמס היה מלך גדול, כהן, בן זמנו של משה, ואולי גם משה עצמו.
במאה ה19 הייתה התעוררות בעניין בהרמטיקה ופרסום של כתבים חדשים דרך אנשים כמו אליפז הלוי, ייטס, קראולי, ומסדר שחר הזהב.

 

מרסילו פצינו תרגם את הקורפו הרמטיקה - הכתבים של הרמס טרימגיסטוס לאיטלקית, לפי בקשתו של קסימו דה מדיצי ב1463, מאז החלה דמותו של הרמס לתפוש מקום של כבוד במחשבת הרנסנס, כפי שנראה בקתדראלה בסיינה ובמקומות אחרים.

 

פיקו דה מרנדולה חי בפירנצה ומת בגיל 31, חיבר בין הקבלה לאלכימיה להומניזם ולהמרטיזם. כתב את המסה על "הנאום על כבוד האדם" שנחשבת למניפסט של ההומניזם. הוא היה תלמידו של מרסלו פיצינו ואנגלו פוליציאנו, וחברו של אליהו לדמדיגו, ממנו למד קבלה. הוא למד קבלה מספריו של אברהם אבולעפיה, זכה לכבוד רב על  ידי מיכאל אנגלו שקרא לו "אדם כמעט אלוהי" והשפיע על מקיוואלי, על יוהנס קפלר, ובעקיפין גם על ניוטון. איש נוסף שהיה חשוב ברנסנס היה גורדאנו ברונו שהועלה למוקד באשמת כפירה והתעסקות בהרמטיקה

 

פטרי טען שהקורפוס הוא מהמאה ה6 לפני הספירה ושאפלטון שאב את השראתו מהכתבים הללו.

 

מיד g s r mead היסטוריון בריטי וחבר חשוב באגודה התיאוסופית 1863-1933. הוא כתב הרבה על גנוסטיקה והרמטיזם, מתרגם מחדש את הקורפוס הרמטיקה לאנגלית. בספר השלישי של ההרמטיקה – הגביע והמונד, הוא רואה קשר לגביע הקדוש

התודעה היא הגביע היא אלוהים. הטבילה היא בתוך הגביע. האדם שעושה זאת הופך לאדם השלם. לאדם יש בחירה לדרך זו או אחרת. גוף או תודעה.

 

פרנסיס אמיליה ייטס Frances Amelia Yates 1899-1981 היא היסטוריונית מכובדת שחקרה את הקשר בין ההיסטוריה לתורות הנסתר

לפי דבריה אגודות מדע הנסתר השפיעו רבות לכיוון של התפתחות המדע והציוויליזציה. היא מצאה קשר בין אנשים פורצי דרך לבין אגודות אלו. בין השאר:
גורדאנו ברונו הועלה למוקד עקב האשמה בכישוף וחברותו במסדרים סודיים ולא בכפירה
קפלר היה קשור לאגודות אלו
פרנסיס בייקון ואיזיק ניוטון היו קשורים לאגודות סתרים אלו, ובאופן כללי החברה המלכותית הבריטית הושפעה מהם.
היא כתבה ספר שנקרא "הנאורות של מסדר הוורד"
the enlightment of the rosicurian

 

הרמטיזם.
סיכומים הספר
Gnosticism, stuart holroyd


הרמס במאה ה15 נחשב התגלמות של משה, ולכן מופיע יחד אתו ברצפת הקתדראלה של סיינה. הוא משולש בחוכמה, מייצג את שלושה החכמים שמבקרים את אברהם ושלושה המאגים שבאים מהמזרח ללידת ישו, מייצגים את שלושה המדעים של אסטרולוגיה, אלכימיה, ומאגיה. מאגיה זה דומה מושך דומה, אסטרולוגיה כמו שלמעלה ככה למטה ואלכימיה – מחשבה יוצרת.

בהמרטיקה שתורגמה על יד פיקו דה מירנדולה יש מושג האדם השמימי, שהוא בדמות היקום, ומוביל את האדם הרגיל אל הגאולה, התאחדות עם הכוחות האלוהיים, פלרומה. מושג זה נתן את ההשראה להומניזם של הרנסנס, החזרה להתמקדות באדם כמידת כל הדברים במקום בעולם או באלוהים, אם האדם הוא דמות אלוהים אז אין סתירה.

וכך הוא כותב בנאום על כבוד האדם: "יש לך את הכוח לרדת לצורות הנמוכות של החיים שהם חייתיות. יש לך את הכוח משיפוט הנפש שלך, להיוולד לתוך הצורות הגבוהות, שהם אלוהיות. איזה זרע שאדם יטפח יגדל לבשלות ויביא את פירותיו. הוא יהיה כמו צמח. אם של החושים, הוא יהיה חייתי, אם הגיוני הוא יהיה הוויה שמימית, אם אינטלקטואלי הוא יהיה מלאך ובן של אלוהים. ואם, שמח בחלק של אף יצור נברא, הוא יכנס לתוך המרכז של אחדותו, רוחו, יעשה אחד עם אלוהים, בחושך הבודד של אלוהים, כשהוא מעל כל הדברים, הוא יעבור מעליהם."

זאת תפישה גנוסטית, הדואליזם של האלוהי והחייתי באדם, והמטרה של הנפש להתאחד עם האלוהות מעל כל הדברים. מסע פנימי למרכז הוויתו. שאינטלקט וידע משיגים.

פיקו דה מירנדולה מתכוון בידע למספרים ומאגיה, אך לא מאגיה שחורה, אלא התבוננות בטבע ובאלוהותו. מאגיה וגנוסיס קשורים בחלק מהכתבים. ישנם כוחות שאפשר לרתום אותם לעליית האדם. הרמטיזם זה עבודה של שינוי. טרנספורמציה, צריך לחבר בין הדברים.

 

מאמרים על הרמטיציזם והרמס טרימגיסטוס - לחצו לקישור

הרמטיציזם

אפלטון ופלוטינוס

קורפוס הרמטיקה

סיכומי ספרים מנאג חמאדי בעלי אוריינטציה הרמטית - לחצו לקישור

ספרות הרמטית בנאג חמאדי

על השמונה והתשע

אסקלפיוס

הודיה

הדיון השלם

רעם מחשבה מושלמת

הבשורה לפי יהודה

הבשורה לפי מרים

פראפראזה של שם

 

 

 

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו