לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

ולנטינוס - טיולים לרחבי העולם

ולנטינוס.

נולד במצרים, גדל ולמד באלכסנדריה, לאחר מכן עבר לרומא ולימד שם 135-160 הוא נועד להיות בישוף, אך לאחר שלא התקבל פתח בית ספר משל עצמו שפעל עד 160, לאחר מכן עבר לקפריסין שם מת כנראה ב161. כתב כנראה את הבשורה של האמת שנמצאה בכתבי נאג חמדי. ההישג הגדול שלו הוא סינטזה של התורות הגנוסטיות לכדי תיאולוגיה, קוסמולוגיה ותורה קוהרנטית לגבי טבע האדם, בריאת העולם, וכו.. וולנטינוס טען שהוא למד מתאודס שלמד ישירות מפאול את התורה הגנוסטית הנסתרת בנוסף על כך היה תלמיד של בסילידיס.

הוא התיאולוג הגנוסטי החשוב ביותר. והיה מקובל כנראה גם בחוגים הנוצריים ברומא.

 

ישנם שלושה סוגי אנשים: הפיזי, הפסייכי, והרוחני – פנאומי. רק הרוחניים - פנאומים יכולים לקבל את הגנוסיס שמחזיר אותם לפלרומה – המלאות והשלווה הנצחית.

הוא לימד דואליזם של רוח/חומר, אלוהי/אנטי אלוהי, מיתוס של נפילת הנשמה והתגשמות בגוף, וודאות של גאולה המושגת בעזרת גנוסיס.

אלוהים שלח את בנו שלו לעולם כדי לחשוף את הידע האמיתי, גואל שליח. הבריאה היא תאונה, אך קיימת בזכות האצלה אלוהית ולכן לא רעה לחלוטין, למרות שנבראה על ידי דמירוג. 

 

האב – העיקרון הראשון, מתאחד הם בת זוג – הגות – אנויה, ומוליד 15 זוגות תקופות שנקראות פלרומה. התקופה האחרונה סופיה יוצרת משבר שגורם לרוע ותאוות. הגואל שבת זוגתו היא רוח הקודש יורד אל הפלרומה ומביא אליה את ידע ההארה (מירצ'ה איליאדה)

 

בתורה של וולנטינוס סופיה מזוהה עם הלוגוס, המילה, היה לו חזיון שבו ראה את המילה בדמות ילד קטן, ומודגש הנושא של ישו: הוא היה שונה מאתנו, לא ממש קיים בגוף. הוא נהיה מעין פרי על עץ (צלב) הדעת שאותנו אנו אוכלים ואז הוא קיים בתוכנו.

 

קוסמולוגיה

הביתוס הוא הבורא הראשוני, הקיים בדממה, ממנו נבראו 15 זוגות איונים, ביחד 30, שהתחתונה סופיה בהתעלמות של "סקלה", יצרה את העולם הפיזי, ההוויה הגבוה של העולם הפיזי היא האדם בו יש חלק פיזי, חלק פסייכי וחלק רוחני, ישו בא לשחרר את החלק הרוחני משעבודו לחומר. ובכך יהיה מעין מעשה תיקון לטעות של סופיה. לישו היה גוף על טבעי שלא חווה רקבון. וכן אין אזכור של הסבל והפנסיון של ישו.

 

וולנטינוס מאמץ פלטוניזם דואלי של צורות אידיאליות ועולם החומר, ונותן להם משמעות של טוב ורע. יוצר שיטה קוהרנטית. הוא משתמש בשלוש הישויות הפלטוניות: נפש, האינטלקט – נאוס והאחד, בכדי לתאר את השילוש. אלו שלושה מצבי צבירה, מציאות פנימית.

בכתבי נאג חמאדי ישנו ספר בשם Trimorphic Protennoia המתייחס לשלושה המצבים. לעיתים זה אב, אם – רוח קודש ובן.

 

וולנטינוס כתב את ה"בשורה של האמת". בתורה שלו הוא מדבר על ה"חוכמה". זאת רוח הקודש, ירושלים השמימית, האם. הוולנטינים למדו נוסחאות שהם אומרים בעליה למעלה דרך שבעה הרקיעים של הארכונים, הדמירוגים, הם אומרים שהם שייכים לחוכמה
בית הספר שלו התחלק לשניים, האיטלקי והמזרחי.

בין האיונים לארכונים יש צלב וגבול שלעיתים הוא נחש. שלושת הגזעים האנושיים הם קין – גוף, הבל – נפש ושת – רוח

 

ספרים ומאמרים הקשורים לבית ספר של וולנטינוס (לחצו לקריאה):

ספרות וולנטינית

מדרש בשלושה חלקים

הכתב על התחייה

הבשורה של האמת

הבשורה של פיליפ

מאמר על וולנטינוס ובית הספר שלו

 

וולנטינוס. 
סיכומים מהספר 
gnosis, kurt rudolph

נולד במצרים וקיבל חינוך יווני. הפך לנוצרי באלכסנדריה וייתכן והיה תלמיד של בסילידיס. עבר לרומא ב140 ואפילו מונה לבישוף, אך הורחק בכלל כפירתו. פעל ברומא במשך 20 שנה. כתב בעיקר דרשות שחלקם נשמר על ידי קלמנט, מזמורים ותהילים, המזמור היחיד שנשמר נקרא קיץ – קציר.
"אני רואה שהכל תלוי ברוח
אני קולט שהכל נמצא ברוח
הבשר תלוי בנפש
הנפש תלויה באוויר
האוויר תלוי באתר
מהמעמקים באים הפירות
מהרחם באה הילד"

 

הוא זכה להתגלויות וטען לכוח נבואי. השיטה שלו היא השלמה ביותר ולה מוקדש החלק הגדול של ספרו של איראנוס. ישנם 30 איונים המתחלקים לזוגות, אבל החשובים ביותר הם השמונה הראשונים שנקראים אוגודוד – שמינייה ואלו הם:
התהום ("עומק", ביתוס, שנמצא בתחילה) או הבורא ומחשבה אנואיה, שנקראת גם חסד ושתיקה
הבנה – נאוס או הנולד יחיד והאמת
המילה והחיים – זואי
אדם והכנסייה

 

מהם נולדים כל שאר האיונים כשסופיה היא התחתונה. היא נפלה בגלל הרצון שלה לחקות אלוהים, נוצרו שני סופיה, זאת הראשונית הגבוהה וזאת שנובעת מהתשוקה של סופיה, היא הביאה ליצירת בורות שבגללה נברא העולם. סופיה נמצאת במצב ביניים בין הפלרומה לעולמות החומר. ישנו גבול – horos  בין הפלרומה לעולם שמנע את זיהומה. אלא שההפרעה הייתה גם בפלרומה וזה הביא ליצירת עוד שני איונים: כרייסט ורוח הקודש


כרייסט מחזיר את סופיה להרמוניה. הרצון של סופיה לחזור לעצמה יוצר סופיה נחותה יותר שהיא החוכמה. מהתשוקה הראשונית של סופיה נובעת העולם הפיזי, מהגעגועים שלה לחזור לפלרומה נוצר העולם הפסיכי, ומהשיקום שלה על ידי כרייסט נוצר העולם הרוחני. כתוצאה מכך ישנם שלושה סוגים של אנשים: הפנאומטים, הפסיכיים והפיזיים.

כמו בקבלה יש לנו קלקול ראשון שמתוקן בעולמות האנרגיה ובזכותו יכול להיות תיקון שני של העולמות הפיזיים.


בבית ספר של וולנטינוס היו שני זרמים: מערבי ומזרחי. הזרם האיטלקי גרס שהאדם נולד פסיכי והרוח מצטרפת אליו בטבילה, הזרם האסיאתי גרס שהאדם נולד רוחני – פנאומי. התורה הגנוסטית לא האמינה באותיות מתות, אלא ברוח החיה ולכן הייתה פתוחה לפרשנויות ותורות חדשות, התפתחות כיתות ומורים.

 

פטולמאוס שהיה תלמיד של וולנטינוס מהזרם האיטלקי כותב מכתב לפלורה תלמידתו, שנשמר במלואו. תלמיד אחר שלו מרקוס mrcus הביא את השיטה לצרפת ופיתח סוג של גימטרייה וקבלת אותיות. השפעה פיתוגראית.

במכתב לפלורה מחלק פולמאוס את חוקי התנ"ך לשלוש: חוק אלוהים, המצאות משה, חוק הזקנים, גם את חוק אלוהים הוא מחלק לשלוש: החוק הטהור שהוא עשרת הדברות בלבד. ישו מרחיב עליהם בדרשת ההר וזה החוק האמיתי היחיד המחייב. לא עין תחת עין שזה לא אלוהי, אלא לאהוב את האחר. כל החוקים של שבת, קורבן, הם רק סמלים וצריך להתייחס אליהם ככאלו. האל היהודי הוא בסדר, אבל לא אל עליון ונמצא באמצע בין הטוב לרע.

 

מאמרים על הגנוסטיות - לחצו לקריאה

מחקר הגנוסטיקה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

מנדעים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו