הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

זאוויה - טיולים לרחבי העולם

זאוויה - המסע האופקי המוביל אל המסע האנכי 

זאוויה הוא שם של מרכז סופי, הזרם המיסטי באסלאם, מעין מנזר דרווישים או מקום פגישות וטקסים, בפרסית נקרא חנקה ובטורקית טקה. בעולם המוסלמי יש עשרות אלפי זאוויות, בזמנו של סלאח א דין היו בירושלים שבעים זאוויות

"אל אסראא' ואל מעראג", המסע האופקי המוביל למסע האנכי, הוא מונח באסלאם, ובמיוחד באסלאם הסופי, המתייחס למסע הלילי של מוחמד לירושלים, אך למעשה מתאר את המסע הרוחני של אדם. בסורה שבע עשרה בקוראן מופיע פסוק האומר כך: "ישתבח שמו של המסיע את עבדו בלילה מן המסגד הקדוש אל המסגד הקיצון אשר נתנו ברכתנו על סביבותיו, למען נראה לו את אותותינו. הוא שומע ומבחין". המסורת המוסלמית חיברה פסוק זה עם פסוקים מסורה חמישים ושלוש, סורת הכוכב, האומרים: "אז גילה לעבדו את אשר גילה. לא כיחד הלב באשר למראה שראה. התאמרו לחלוק עליו באשר למראות שראה? הן ראהו גם בפעם אחרת, אצל הלוטוס אשר בקצה המרום. שם הוא גן המסתור. כאשר כיסה הלוטוס את אשר כיסה, לא סר המבט ולא חרג, ואז ראה כמה מאותות ריבונו הגדולים" (סורת הכוכב פסוק 18-10).

 שני הפסוקים חברו במסורת המוסלמית לכדי נרטיב אחד: מוחמד עלה באחד הלילות על גבי יצור פלאי שנקרא אל בוראק, בעל גוף סוס, כנפי נשר ופני אישה יפה, ורכב עליו עד לירושלים. מירושלים עלה דרך שבעת הרקיעים לפגוש את אלוהים ברקיע השמיני ולקבל ממנו את מצוות התפילה המוסלמית. ממסורת זו נובעת קדושת ירושלים באסלאם, אך לגבי המיסטיקנים הסופים יש לכך משמעות גדולה בהרבה, וחלק גדול מהטרמינולוגיה המיסטית והפרשנות שלהם על הדרך הרוחנית קשורה למסע זה.

 אדם הולך בדרך מסוימת בחייו: קריירה, לימודים, משפחה, חברה, זה הוא המסע האופקי, "הקטסטרופה כולה", כפי שאמר זורבה היווני. כולנו צריכים לעבור אותו וכולנו נמצאים בתוכו בכל רגע נתון מחיינו. חלק מהאנשים זוכה שבאיזה שהוא שלב, המסע שלהם הופך להיות ממסע אופקי למסע אנכי. הם מגיעים לקיר שממנו הם לא יכולים להמשיך הלאה, ואז לא נותר להם אלא לשנות כיוון: או לרדת למטה או לטפס למעלה. חלקנו זוכים לכך שנעלה למעלה ונתחיל במסע אנכי דרך שבעת הרקיעים, כדי לפגוש את אלוהים ברקיע השמיני.

 

סודות המסע האופקי והאנכי, או בשמו: המסע הלילי של מוחמד, הם רבים.

אחד הסודות הוא שהתפילה יכולה לשמש שער שדרכו נעבור ממסע אופקי, מקיום בעולם הזה, למסע אנכי  ולהתאחדות עם האל. המיסטיקן מגלה סוד זה בתנועות התפילה המחברות בין עמידה – מצב אנכי, לבין השתטחות – מצב אופקי. סוד אחר הוא שהעלייה למעלה מושגת על ידי הכניסה פנימה. מדברת על כך המיסטיקאית הנוצרית תרזה מאווילה, שמפרשת את הפסוק "אבינו שבשמים", כאבינו שבתוכנו. השמים הרוחניים נמצאים בתוכנו, ולא מחוצה לנו.

 הסופים מאמינים שיקום שלם נמצא בתוכנו. "אני כה קטן", אומר רומי, "כיצד לבי יכול להכיל אהבה כה גדולה?" ועונה: "הסתכל על עיניך, הן כה קטנות, אך רואות דברים אדירים". הסוד אולי החשוב ביותר, שאי אפשר לבטא אותו במילים, קשור למעבר ממסע מסוג אחד למסע מסוג אחר. כיצד מתרחש מעבר זה? אם נמצא את התשובה לכך יהיה לנו את המפתח לחיי אנוש ולמסע הרוחני.

 סופים שונים ניסו לתת תשובה במהלך ההיסטוריה לשאלה זו. ביסטמי מעיד: "עמדתי עם הצדיקים ולא מצאתי כל התקדמות איתם. עמדתי עם הלוחמים למען המטרה ולא מצאתי ולו צעד אחד של התקדמות איתם. עמדתי עם אלו שמתפללים באופן מרובה ואלו שצמים באופן מרובה, ולא התקדמתי צעד אחד. אז אמרתי: 'הו אללה, מה היא הדרך אליך?' ואללה אמר: 'עזוב את עצמך ובוא'".

 

 

המעבר מהמסע האופקי למסע האנכי קשור לשני דברים נוספים:

הראשון הינו הזאוויה (זווית), המרכז הסופי, והשני הינו דמותו של השיח'. הזאוויה היא אותו מקום שבו מגיע האדם לקצה הדרך האופקית ונתקל בזווית ממנה יוכל להתחיל במסעו האנכי. בזאוויה נפגשים הסופים על מנת לערוך טקסים. לעיתים גרים בזאוויה השיח' וחסידיו, והיא גם מקום מפגש חברתי לכלל המאמינים ומקום של עזרה לחלשים. בעבר היה נהוג לנהל בזאוויות מטבח גדול עבור העניים. בכל זאוויה שכיבדה את עצמה היה מקום לאורחים, מקום ללימוד וקברי קדושים. הזאוויה דמתה למנזרים של ימי הביניים או למנזרים הטיבטים – מרכז חברתי-רוחני, שמתרחשת בו פעילות דתית וחברתית במשך כל השנה. חשיבות המטבח בזאוויה נבעה לא רק מהיותה בית תמחוי לעניים, אלא גם מעצם תהליך הבישול שהוא סמל לתהליך רוחני. לוקחים משהו נא, לא בשל, מבשלים אותו ומקבלים משהו ברמה גבוהה יותר, המתאים למאכל אדם, היצור הגבוה ביותר בבריאה. הבישול הוא תהליך אלכימי רוחני. רומי אומר: "הייתי נא, התבשלתי, נשרפתי". חוץ מחומוס וירקות, היו מתבשלים במטבחים שבזאוויות גם התלמידים. חלק מהחניכה של הדרווישים הצעירים, הפיכתם מנערים לגברים, התרחשה דרך עבודות שירות, ובמיוחד עבודות מטבח. במסדר של הדרווישים המחוללים חניך צריך לעבור חניכה וטירונות של כמעט שלוש שנים עבודות מטבח, לפני שיהיה בשל ויוכל להצטרף למסדר.

 במובן הרוחני, הזאוויה הינה מקום מעבר שבו נפתח לתלמיד שער לעולם הרוחני, שבו האדם שוכח את טרדות יומו ויכול להתרכז במסע הפנימי, בעלייה במדרגות הרוחניות בדרך למפגש עם אלוהים ברקיע השמיני. הזאוויה אמורה לסייע ולעודד מעבר זה, הכרוך במאבק לא פשוט. הזאוויה היא מקום של מלאכים, הנושאים את כיסא הכבוד אל האלוהים, אך הדבר מתחיל בדברים הפשוטים: להיות לבן אדם – והזאוויה היא בראש בראשונה מקום הפיכת אנשים לבני אדם.

 המשמעות הרוחנית של הזאוויה, היא, אפוא, שזהו מקום המעבר מהמסע האנכי למסע האופקי. ולכן, ביקור נכון בזאוויה ראוי שיכלול בתוכו גם מרכיב רוחני כגון הגות, מנוחה נכונה, ובוודאי אהבה, פתיחות, ורחשי לב.

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שהוא מופיע באתר זה. קראו את סדרות המאמרים הבאים - לחצו לקישור:

דרווישים מחוללים בטורקיה סדרת מאמרים

גלאל א דין רומי - סדרת מאמרים

מאמרים על הסופים בישראל

מאמרים על הסופים בעולם

מאמרים על הסופים הבקטשים בטורקיה

 

לחצו לקריאת המאמרים הבאים

דול נון המצרי

אבו בכר

איבן ערבי

אל רזאלי

אנשי האשם

איברהים איבן אדהם

איסמעליה

סופים בישראל

 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו