לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

זאוס - טיולים לרחבי העולם

זאוס

לפי מריצ'ה אליאדה הוא אל הודו אירופי של השמיים. לפי הומרוס הוא שולט על הרקיע, אל האטמוספרה. 

עם הזמן הוא הופך להיות אבי האלים, גם על פני האדמה, ורק המים, פוסיידון, הם מחוץ לשליטתו.
יחד עם זאת הוא לא בורא את היקום, אלא משתלט עליו בסופו של תהליך ארוך, ומסמל בעצם תקופה חדשה של האנושות.
זאוס הוא אל של בני אדם, ולכן בולטת ההאנשה שלו, למרות שבתקופות מאוחרות יותר ניסו לזהות אותו עם עיקרון הצדק ואפילו עם האור שמאחורי השמש, השמש שמאחורי השמש (בתקופת הדת האסטרלית של האימפריה הרומאית - מאה 3 לספירה).

 

לפי התיאוגניה של הסיודוס: זאוס הוא בנו של קורונס השולט בעולם (שבתאי), אבל בולע את צאצאיו כדי שלא יחליפו אותו, אלא שזאוס ניצל מגורל זה בזכות אמו - הטיטנית "ריאה" שמסתירה אותו, ונותנת לקורונוס לבלוע אבן גדולה במקומו.

כשהוא גדל זאוס נלחם בקורונוס ומנצח אותו בעזרת כלים שנותן לו סבו – אוראנוס (שמנוצח בתורו על ידי קורונוס, מסורס ונכבל, ולכן שואף לנקמה). הוא משחרר את אחיו מבטנו של אביהם והופך להיות אבי האלים.

הכלים שהוא מקבל הם הרעם והברק. ביחד עם האלים האחרים הוא נלחם בכוחות הרוע – הטיטנים ומנצחם אותם, מביא סדר חדש לעולם.
זאוס מייצג סדר זה, אבל הוא מכונן אותו באמצעות שליחיו: בניו, בנותיו ואחיו, כשהוא מפעיל את כולם מרחוק.
זאוס מייצג קוסמוגוניה חדשה

 

החולשה של זאוס היא לנשים יפות, הוא מבלה הרבה מזמנו בהרפתקאות אהבים עם נימפות וגם עם בנות אדם, מתחפש בכל פעם לחיה כזו או אחרת, ולאדם כזה או אחר. לעיתים מופיע בחושך (לטו ודיוניסוס), ותמיד הוא מאהב מושלם. אלא שאשתו  הרה לא כל כך אוהבת את זה, במקום להוכיח אותו היא רודפת את מאהבותיו.

מעניין לציין שאשתו הראשונה של זאוס הייתה מטיס – זהירות, אלא שהוא בלע אותה כשהייתה בהריון עם אתנה בבטנה, כדי שלא תלד בן שיקרא תגר על שלטונו. בכך הוא משלב את זהירות בתוך עצמו. (ולכן בסופו של דבר אתנה יצאה ממצחו)

 

לפי הומרוס זאוס הוא "אבי האלים ובני האדם".

במאות 4-5 לספירה משתדרג מעמדו. אייסכילס אומר "זיאוס הוא האתר. זיאוס הוא האדמה, זיאוס הוא השמיים. כן, זיאוס הוא הכול מעל הכול".

בדודנה שבצפון יוון הוא הופך לאל הנבואה והטיהור, בדומה לאפולו. למאמר על המרכז הנבואי בדודנה - לחצו כאן.

זאוס קשור לעץ האלון, ולכן הנבואה היא על ידי רשרוש עלי אלון. הוא הופך גם לאל הקתרזיס. מגן העיר, הדואג לבית, לחוק, למשפחה. הוא הופך לאל פאן הלני, המנהיג הבלתי מעורער של האלים החדשים – האולימפיים, השליט של היקום, למרות שהוא לא בוראו.

 

מוקד פולחן חשוב של זאוס, שהדגיש את הצד הפאן הלני שלו, היה באולימפיה, שם נערכו המשחקים האולימפיים לכבודו. למאמר על אולימפיה – לחצו כאן

כמעט בכל עיר יוונית בחלק העליון שלה – האקרופוליס, היה מקדש לזאוס.

במידה מסוימת מזכירה דמותו של זאוס מלך קדום כל יכול, שמצד אחד שרירותי, ומצד שני אבהי ומעניק. עם התפתחות הפילוסופיה היוונית והביקורת על האלים הוא הופך להיות עיקרון מופשט של צדק, שלטון, ואתר.

 

מאמרים על אלי יוון האחרים - לחצו לקישור

מאמר על דיוניסוס

מאמר על זאוס

מאמר על אפולו

אלי יוון כללי

 

מאמרים נוספים על יוון

היסטוריה עתיקה של יוון

מיתולוגיה יוונית

הדרך היוונית

אלי יוון

מקדשי יוון

דת יוון

מיתולוגיה יוונית

תיאטרון יווני

המיסטריות

אורפיזם ודיוניסיה

הפיתייה בדלפי

 

מידע על מקומות/אזורים ביוון - לחצו לקישור

תרקיה היוונית

מקדוניה היוונית

אפירוס

מרכז יוון

פלפונס

סלוניקי

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו