לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

זאוס

לפי מריצה אליאדה הוא אל הודו אירופי של השמיים. לפי הומרוס הוא שולט על הרקיע, אל האטמוספרה. אך הוא הופך להיות אבי האלים, גם על פני האדמה, ורק המים, פוסיידון, מחוץ לשליטתו. יחד עם זאת הוא לא בורא היקום, אלא משתלט בסופו של תהליך ארוך, ומסמל בעצם תקופה חדשה של האנושות, הוא אל של בני אדם, ולכן האנשה שלו, למרות שבתקופות מאוחרות יותר ניסו לזהות אותו עם עיקרון הצדק ואפילו עם האור שמאחורי השמש, השמש שמאחורי השמש.

 

לפי התיאוגניה של הסיודוס זאוס הוא בנו של קורונס השולט בעולם (שבתאי), אבל בולע את צאצאיו כדי שלא יחליפו אותו, אלא שזאוס ניצל מגורל זה בזכות אמו הטיטנית "ריאה" שמסתירה אותו, ונותנת במקומו לקורונוס לבלוע אבן גדולה. זאוס נלחם בקורונוס ומנצח אותו בעזרת כלים שנותן לו סבו – אוראנוס, שמנוצח בתורו על ידי קורונוס, מסורס ונכבל, הוא משחרר את אחיו מבטנו של אביהם והפך להיות אבי האלים. הכלים הם הרעם והברק. ביחד כל האלים נלחמים בכוחות הרוע – הטיטנים ומנצחים אותם, מביאים סדר חדש לעולם. זאוס מייצג סדר זה, אבל הוא מכונן אותו באמצעות שליחיו: בניו, בנותיו ואחיו, כשהוא מפעיל את כולם מרחוק. זאוס מייצג קוסמוגוניה חדשה

 

החולשה שלו היא לנשים יפות, הוא מבלה הרבה מזמנו בהרפתקאות אהבים עם נימפות וגם עם בנות אדם, מתחפש בכל פעם לחיה כזו או אחרת, ולאדם כזה או אחר, לעיתים מופיע בחושך (לטו ודיוניסוס) ותמיד הוא מאהב מושלם. אלא שאשתו לא כל כך אוהבת את זה – הרה, במקום להוכיח אותו רודפת את מאהבותיו. מעניין לציין שאשתו הראשונה של זאוס הייתה מטיס – זהירות, אלא שהוא בלע אותה כשהייתה בהריון עם אתונה, כדי שלא תלד בן שיקרא תגר על שלטונו. בכך הוא משלב את זהירות בתוך עצמו.

 

לפי הומרוס זאוס הוא "אבי האלים ובני האדם".
במאות 4-5 לספירה משתדרג מעמדו. אייסכילס אומר "זיאוס הוא האתר. זיאוס הוא האדמה, זיאוס הוא השמיים. כן, זיאוס הוא הכול מעל הכול".
בדודנה הוא הופך לאל הנבואה והטיהור, בדומה לאפולו. למאמר על המרכז הנבואי בדודנה - לחצו כאן.
זאוס קשור לעץ האלון, ולכן הנבואה היא על ידי רשרוש עלי אלון. הוא הופך גם לאל הקתרזיס. מגן העיר, דואג לבית, לחוק, למשפחה. הוא הופך לאל פאן הלני, הוא המנהיג הבלתי מעורער של האלים החדשים – האולימפיים, השליט של היקום, למרות שהוא לא בוראו.

 

מוקד פולחן חשוב של זאוס, שהדגיש את הצד הפאן הלני שלו, היה באולימפיה, שם נערכו המשחקים האולימפיים לכבודו. למאמר על אולימפיה – לחצו כאן
כמעט בכל עיר יוונית בחלק העליון שלה – האקרופוליס, היה מקדש לזאוס.
במידה מסוימת מזכירה דמותו של זאוס מלך קדום כל יכול, שמצד אחד שרירותי, ומצד שני אבהי ומעניק. עם התפתחות הפילוסופיה היוונית והביקורת על האלים הוא הופך להיות עיקרון מופשט של צדק, שלטון, ואתר.

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו