לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

זיגמונד פרויד - טיולים לרחבי העולם

זיגמונד פרויד 1856-1939 Sigmund Freud

פרויד כתב כמה ספרים הנוגעים בנושא האמונה והדתות, שהמשותף לכולם הוא ניסיון להסביר את הדת והאמונה האנושית לפי עקרונות הפסיכואנליזה

התחלה של דת מתחילה בכל חברה ברצח אב קולקטיבי על ידי הבנים שלו, בחברה שבטית פרהיסטורית. אחרי שהבנים רוצחים את האב הקולקטיבי הם אוכלים אותו בטקס קניבלי ומשתלטים על כל הנשים שלו. בכדי לפצות על האשמה הופכים את האב לדמות גדולה מהחיים, הופכים אותו לטוטם, ומכאן הדרך קצרה להפיכתו לאל.

הטוטם והטאבו הם היסודות של התרבות האנושית

 

טוטם וטאבו

בספר טוטם וטאבו מנסה פרויד להתחקות אחר מוצא התרבות, המעבר מחברה דמוית בעלי חיים, פרימיטיבית, בה יש זכר אלפא שולט, לחברה אנושית
הוא מאפיין חברה אנושית בשני טאבו: האחד הוא איסור על נישואים בתוך המשפחה, השני הוא טוטם מקודש, לרוב חיית טוטם, שכל השבט מעריץ אותה ומשתתף פעם בשנה בסעודת קורבן חגיגית שלה, שמסמלת השתתפות בתוכנותיה

פרויד טוען שהמעבר לחברה אנושית כרוך בהרג אב קדום, בו כל חברי השבט חברו להרוג את הזכר השולט, רגשות האשמה על הפעולה הזו הביאו אותם לאיסור על יחסי מין בתוך המשפחה (עם נשותיו), ולייסוד חברה אנושית המבוססת על חוקי מוסר.

 

משה והמונותאיזם

אפשר להגיד שזהו מקרה פרטי של טוטם וטאבו. בספר זה מנסה פרויד להתחקות על מוצאו של העם היהודי, הוא כתב אותו בשנים של עליית הנאצים. משה הוא נסיך מצרים בזמנו של אחנתון, שרוצה להנחיל דת ותורת מוסר גבוהה, כשהניסיון לא צלח אוסף משה שבט שמי של עבדים ומנסה לחנך אותם לתורה זו, אלא שהדרישות שלו הם גבוהות מדי וזה מסתיים ברציחתו. לאחר כמה מאות שנים רגשי האשם של העם על המעשה עולים והמונותאיזם פורץ מחדש, העם מאמץ את תורתו של משה המקורי, תחת הנהגתו של משה אחר.

ההמשך והפתרון של תסביך האשמה היהודי הוא בקורבן של ישו שהוא כפרה על חטא זה. ומכאן שהתרבות הנוצרית נפתרה מרגשות האשמה, נוצרה תרבות בן במקום תרבות אב, אבל זה החזיר אותה לפגאניות והביא לאנטישמיות כלפי יהודים, פולחן האם הגדולה חזר, זהו ניצחון כוהני אמון.

היהדות נותרה מאובנת מהבחינה הפסיכולוגית אך מרוממת מהבחינה הרוחנית.

 

התרבות והדת

בספר זה טוען פרויד שהדת נובעת ממצב חוסר הישע של האדם והצורך בהגנה, מסיבה זו הוא פונה אל האלוהים, יש כלפיו דו ערכיות של פחד ואהבה, זה נובע מהצורך של הילד באבא הפיזי, בתחילה מושא האהבה הראשון של הילד זאת האם, אחר כך הוא מבין שהאם לא יכולה לספק לו את ההגנה והביטחון שנותן האב, והוא פונה אליו, אלא שיחד עם האהבה יש גם פחד.

התורות הדתיות הם משאלות עזות ועמוקות של האנושות. הדת היא אשליה. אי אפשר להפריך אותה, אבל גם לא להוכיח אותה. ופרויד שואל האם גם שאר ערכי התרבות שלנו הם אשליות?

הדת נשאה את התרבות האנושית במשך הדורות ועזרה לרסן את הדחפים הלא חברתיים, אך גם חטאה בחולשה ומחילת עוונות תמורת כסף, ולא עשתה את בני האדם יותר מאושרים. בשלב התרבותי הזה צריך להיפטר ממנה, ולבסס את החברה על עקרונות יותר מוצקים של מדע ומוסר. זאת דעתו של פרויד

כשם שכל מתבגר חייב להדחיק דחפים ונוצרת אצלו נוירוזה הנובעת מחרדה, עליה מתגברים במהלך הבגרות, לעיתים בעזרת פסיכו אנליזה, כך גם באופן כללי: הדת היא נוירוזה כפייתית כלל אנושית הדחקה  של דחפים שמקורה הוא בתסביך אדיפוס

השעיית ההתפתחות המינית והקדמת ההתפתחות הדתית, זה המאפיין של התרבות שלנו. וזה יוצר נוירוזה.

 

הוגי דעות גדולים בתחום מדעי הדתות ומשנתם - לחצו לקישור (מאמרים נפרדים)

מקס מילר

אדוארד טיילור

ג'יימס פרייזר

אמיל דורקהיים

ויליאם ג'יימס

ויליאם סמית

יוליוס ולהאוזן

אוטו רודולף

זיגמונד פרויד

מירצ'ה איליאדה

קליפורד גירץ

ויקטור טרנר

 

מאמרים נוספים בתחום מדעי הדתות - לחצו לקישור

מקדשים במדעי הדתות

קומיניטס ולימינאליות

עלייה לרגל

דאיזם

מבוא לקדושה

יש אלוהים - הוכחות פילוסופיות לקיום האל

ארגונים דתיים

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו