לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

חוכמה אמונה - טיולים לרחבי העולם

פיסטיס סופיה

הכתב הגנוסטי הקדום ביותר שנמצא בסוף המאה ה18 הוא pistis Sophia המופיע בתוך קודקס עם כמה ספרים בתוכו, שנקרא Askew Codex

משמעות השם היא "חוכמה אמונה". שני מוטיבים שמופיעים בספרות גנוסטית אחרת. הטקסט מספר על ישו שמלמד את התלמידים , כולל את מריה אמו, מריה מגדלנה, ומרתה, במשך 11 שנה את המסתורין הקטנים על הר הזיתים, ולאחר מכן עולה לשמיים ויורד לבוש במחלצות אור ללמד אותם את המסתורין הגדולים.

איך להגיע לבית האוצר השמימי? החלק התחתון של האיונים האמיתיים, המקום שאליו יכולים להגיע הנשמות לאחר המוות, האוסף את ניצוצות האור בעולם. זה מזכיר את המשלים על אוצרות בשמיים של ישו. האוצר נשמר על ידי מלכיצדק וסבאות, והאל יהו שהם כולם טובים בשלב זה. מלכיצדק אחראי על העברת האור שנאסף למחוזות הגבוהים יותר

 

בסוף הספר פיסטיס סופיה מסופר על רוח, כפיל של ישו, שבא לבקר אותו כשהוא ילד בביתו בנצרת והשניים נהיים לאחד, זה מזכיר את הספר של שטיינר – הבשורה החמישית, שבו יש שני ישו צעירים.

 

ישנם ארבעה ספרים, שני הספרים הראשונים מספרים על הנפילה והשיקום של סופיה - הישות האנרגטית התחתונה שרצתה להידמות לאל ויצרה את העולם, גורמת על ידי כך לתאונה קוסמית ויצירת הרע. תפילות החרטה שלה מזכירות את שירי תהילים וה"פואמות של שלמה" (ספר מסתורי מהמאות הראשונות לספירה).

 

בספר הראשון סופיה פונה בתחינה, תפילה לאלים לאחר שהיא נופלת. ישנם שנים עשר תפילות שמזכירות את פרקי תהילים השונים. התלמידים דנים בדמיון לתהילים.


בספר השני מיכאל וגבריאל מנסים להחזיר אותה לאיונים ולשחררה מהגבול של האיון השלוש עשרה, הם פועלים כנגד הכוח הרע שנקרא authades
ומזכיר את האדס של השאול. החצי השני של הספר מגלה את המסתורין של הלא נתפש, המילים שיש בכוחם להטמיע את המושלמים בישו, כך שהם נהיים הוא והוא הם. הספר השני מתקשר ל"ספר של יהו" המופיע בקודקס ברוס.

בספר השלישי ישנו קוד התנהגות נכונה, גם בהקשר של גילוי המסתורין, מחשבה ועשייה נכונה. 

הספר הרביעי מדבר על הנפילה של האיונים וכליאתם בגלגל האסטרולוגי. ישנם קונפיגורציות מסוימות של כוכבים המאפשרות לנשמות להשתחרר משלטונם. ישנם עונשים לחוטאים וגורל נועד לנשמות אחרות.

 

תמונות העולם המצטיירת בפיסטיס סופיה היא כזאת:

העולם נשלט על ידי הארכונים שליטי הגורל, ומעליהם שנים עשר האיונים (זודיאק?), ואז המקום שבו ההטבלה הקדושה והחותמים, ואז העולם של האור ובית האוצר של האור עם שנים עשר המושיעים, ועם הקרנה של שבע קולות וחמש עצים ואמנים, יותר גבוה המקום של אלו שקיבלו את הירושה והמסתורין.

 

ישו מצליח להפחית את כוחם של האסטרולוגים והאסטרולוגיה בעולם, היכולת שלה לשלוט על גורלות. הוא עובר דרך הארכונים ומתמודד עם כוחות הרוע. 

סופיה שייכת לעולמות הנמוכים, לאיון השלוש עשרה, יש מעליה קוסמולוגיה ותיאולוגיה גבוהים יותר שאליהם הספר מתייחס. הספרים מצטיינים בקוסמולוגיה מורכבת, ישנו את החושך החיצון, ומצד שני את אוצר האור.

באוצר האור יש את יהו, שהוא האל היוצר את סבאות הטוב, דמירוג טוב במובן הזה, ויש גם את מלכיצדק שתפקידו להעביר נשמות בחזרה אל האור. יהו זה האב הארצי של ישו הארצי, אך יש אלוהים גדול יותר והוא האב של החלק השמימי בישו.

 

סבאות מואשם בהתנהגות מינית לא הולמת, שכתוצאה מכך הוא נכלא בזודיאק.
נשמות שלא מקבלות את המסתורין לפני המוות, נכלאות בגלגל ומתגלגלות בגוף אחר, סבאות נותן להם את גביע השכחה.

 

הטקסט הוא מבוא לחניך. לאדם יש יכולת להתעלות מעל סופיה, להגיע לאור שהיא לא מסוגלת להתחבר אליו. הוא מדריך להתנהגות אתית נכונה בתהליך החניכה למסתורין. ומוביל לטבילה הראשונה בדרך המתוארת בספר הרביעי. הוא קשור לגנוסטיקה שתאית – sethian .

 

תפישת הנשיות בגנוסטיות

האל הוא האב, המחשבה היא האם שנוצרת ממנו, והיא נמשכת לעולם החומר, נופלת, מהזיווג של האל עם מחשבתו, השתקפותו, נוצרים העולמות, האיונים השונים.

בירידה לעולם החומר נוצר גן עדן על ידי הדמירוג, בעולם זה האלוהים לא רוצה שהאדם ידע, ולעיתים הנחש הוא הטוב. אלוהים הדמירוג חושב שהוא לבדו, זאת טעות שלו. הוא רוצה שיעריצו רק אותו. הנפילה של האם יוצרת את הדמירוג, ואתו שבע כוחות שהם שבע הפלנטות השולטות על הגורל. הגורל הוא אכזרי וקפריזי, ואין לקבל אותו, מעליו יש עולם אחר של אורות נצחיים.
האם היא לעיתים הברבלו שילדה את סבאות או ילדבאות, הדמירוג.

לעיתים הנשיות הנופלת מזוהה עם הלן, כשהיא מתגלגלת בהלנות שונות בהיסטוריה המביאות לחורבן המין האנושי כמו במלחמת טרויה. הלן היא המחשבה הראשונה והיא התגלגלה בדמות המלווה של שמעון מאגוס, שהייתה זונה מצור. כל מטרת הופעתו בעולם הוא לחלץ אותה מעולם החומר, וכך צריכים לעשות גם חסידיו, למצוא את ההלן שלהם.

לעיתים הזכרי והנקבי הם השתיקה – זכרי, והמחשבה – נקבי. הם מזדווגים ביניהם וזה יוצר את החלל, בו נמצא האב הניצב ישר.

 

לחצו לקריאת סיכומים על הזרמים והספרות השתאית

מורים

סימון מאגוס

קרפוקרטס

בסילידיס

זרמים

הזרם השתאי

הזרם האופיטי - נחשי

הקיינים

ספרים

ספרות שתאית

הסוד של יוחנן

שלושה הסטלות של שת

הבשורה למצרים

שלוש צורות של מחשבה

חוכמה אמונה

זוסטריאנוס ואלוגונס

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו