לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

טיול בויילס - טיולים לרחבי העולם

שלושה ימים בויילס

הוולשים מאד גאים במורשת שלהם ובמיוחד בשפה, שנשמרה מהתקופה שבריטניה הייתה מיושבת על ידי בריטונים ולא על ידי אנגלים. מה ההבדל, אתם שואלים, בין בריטונים לאנגלים, הרי זה שתי שמות שונים של אנגליה?

ובכן, התושבים הראשונים שידוע עליהם מבחינה היסטורית בבריטניה נקראו בריטונים והם היו עם הודו אירופאי שיש אומרים שהיגר לאי לפני כ4000 לערך ויש אומרים שהם המשך של האוכלוסייה המקומית, הם נחשבו לקלטים והופיעו לאחר תרבויות גדולות ועלומות שבנו את השרידים המגאליתיים המרשימים של סטונהג' ואווברי. במילים אחרות הייתה תרבות קדומה שאיננו יודעים עליה הרבה שבנתה מבני אבן ענקים בכל רחבי האי לפני חמשת אלפים שנה וכאלף שנה מאוחר יותר הגיעו או נוצרו עמים הודו אירופאים שנקראים הקלטים בכל רחבי אירופה והענף שלהם בבריטניה נקרא בריטונים. הם אלו שהיה להם מעמד כוהנים שנקרא דרואידים.

הבריטונים חיו בשלווה באנגליה עד שהגיעו הרומאים וכבשו אותם. מאבק קשה התנהל מול האליטות הדתיות חברתיות שלהם שנקראו דרואידים התמקד באי של אנגלסי, בו ביקרנו. בסופו של דבר הבריטונים נכבשו והתמזגו בממלכה הבריטית רומאית, הנשים שלהם נישאו לשליטים הרומאים ונוצר מעמד שליט חדש שחי בערים והוא שילוב של בריטונים מקומיים, מתיישבים רומאים, ואנשים מכל רחבי האימפריה, אנגליה הייתה חלק מעולם גדול ורחב, ובה בעל מאפייני תרבות דומים לכל מקום אחר באימפריה, אך עם גוון מקומי, שהחשוב ביותר שבו היה השימוש בשפה הקלטית העתיקה.

בסוף המאה ה4 לספירה מחליטים הרומאים לנטוש את בריטניה, להוציא משם את הצבא, ולמעשה הם מפקירים את התושבים לפלישות של שבטים גרמניים שנעו אז בכל רחבי אירופה, כתוצאה מהלחץ ההוני עליהם והרצון לכבוש אדמות חדשות ופוריות, להתיישב או סתם לזכות בשלל. מהמאה החמישית לספירה אנגליה נתונה לפלישות של שבטים גרמניים שנקראים אנגלו סקסים, הם משתלטים על רוב רחבי האי ודוחקים את התושבים המקומיים לאזורים נידחים כמו ווילס או קורנוול. בסופו של דבר הם מקימים ממלכות חדשות וכתוצאה מהמיזוג שלהם עם התושבים המקומיים נוצר עם חדש שמדבר שפה חדשה, הלא היא האנגלית. אלא שויילס נשארת עצמאית ונהיית במשך מאות השנים לאחר מכן ועד היום מעוז האוכלוסייה הברטונית המקורית שמשמרת את השפה העתיקה ועל כך גאוותה.

הרושם הראשון של המבקר בויילס הוא השימוש בשפה העתיקה בכל מקום, ואכן המדריך הראשון שפגשנו ידע לדבר וולשית ודקלם בלשון מתנגנת את שלטי הרחוב ומשפטים שביקשנו ממנו להגיד.

האתר הראשון שביקרנו בו היה העיר הרומאית קרליאון Caerleon ליד ניופורט, שנחשבת כמקום אפשרי לשולחן העגול של ארתור. שם שלט שליט רומאי אגדי בשם מגנוס מקסימוס שנשא לאישה את היפה בבנות ווילס הקדושה הלנה, זה היה במאה הרביעית עם התפוררות האימפריה הרומאית והיא שכנעה אותו להקים שלטון מקומי ולהחזיר לכבודה את הדת הישנה והמסורות העתיקות, היא בנתה דרך המחברת בין צפון ווילס לדרומה וקבעה את מקום מושבה בטירה נהדרת בשם קארנפון Caernarfon בצפון מערב, בהמשך הטיול נסענו לאורך הדרך הזו מדרום לצפון, אבל מזג האוויר הסוער לא אפשר לראות את הנופים היפים.

בקרליאון ישנו אמפיתיאטרון רומאי מרשים מכוסה ירק, ומוזיאון המראה את חיי הצבא הרומאי, שהיה עמוד השדרה של האימפריה, בהמשך היום הגענו למוזיאון האנתרופולוגי של ויילס בו שחזור מבנים היסטוריים, וראינו כיצד חיו המקומיים לפני הגעת הרומאים, מתברר שהם התגוררו בבקתות עגולות גדולות בדיוק כמו באפריקה, כמה עשרות אנשים בכל בקתה. St Fagans National Museum of History הוא אתר מרשים שבו רואים את חיי הכפר של ויילס עד למהפכה התעשייתית, וכן מבנים הקשורים להגעת תעשיית המכרות והקמת איגודי העובדים. יש שם שחזור של כנסייה עתיקה מהזמן שהוולשים היו עצמאים, לפני הכיבוש הבריטי במאה ה12. בו רואים סוג של נצרות אחרת מזו המוכרת לנו בדרך כלל, נצרות קלטית המהללת את הטבע ומקדשת את הנשיות הקדושה.

אזור קרדיף מרתק מכל בחינה ויש בו שילוב של עיר יפה שעברה מתיחת פנים, במיוחד באזור הנמל המיוחד, אתרים עתיקים מימי הביניים, ביקרנו בקתדראלת קרדיף הנפלאה שהיא אחת הדוגמאות היפות לאדריכלות נאו גותית בבריטניה, ואתרים מגליתים רבים, מרשימים ומעוררי מחשבה הנמצאים בסביבה. ביקרנו ב Tinkinswood Burial Chamber שהוא אתר מלפני התקופות ההיסטוריות הידועות ומתוארך ל4000 לפנה"ס! המבנה שלו הוא של אבן ענקית השוקלת 50 טון הנמצאת מעל חדר הקבור בתוך תלולית. האבן מזכירה יציקת בטון כדוגמא הפירמידה בבוסניה, ולא נראית כמשהו טבעי. ליד הדולמן, שרידים נוספים, מעין מקדש בראש הגבעה – תל המלאכותי, שם ניסינו להרגיש אנרגיות.

לא רחוק משם, כמה מאות מטרים, על ראש גבעה נמצא צבר אבנים נוסף, והפעם חשוף לחלוטין, וגם כאן ישנה אבן ענקית הנשענת על כמה אבנים עומדות ויוצרת מה שנקרא באנגלית cove  מקום ששימש ככינוס לדרואידים בימי קדם ולמכשפות בימי הביניים, חלל מלאכותי המשמש ככלי אנרגיה, עיגון צבירה של אנרגיה. ניסינו גם כאן להרגיש את האנרגיות שבמקום והלכנו הביתה, כפי שאומר השיר "עייפים אך מרוצים".

בסך הכל היינו באזור קרדיף יום אחד בלבד, אך זה נראה כמו הרבה יותר. למחרת יצאנו בדרכי ההרים הגשומות אל קרליאון שהוזכרה קודם, מצודה נפלאה לחופי נהר שנבנתה על ידי אדוארד השלישי במקום המבטא את האמונות הרומנטיות שלו בשולחן העגול והמלך ארתור, הוא ראה עצמו ממשיכו של קו מלכים מבורך, ובנה את החומות כהעתק חומותיה של קונסטנטינופול, במקום שבו הייתה לזמן קצר עצמאות וולשית קדושה בהנהגת המלכה הלנה ומגנוס מקסימוס הידועים לטובה. הטירה מכילה כיום בין חומותיה מוזיאון מקסים לתולדות ויילס, במקומות כגון אלו אתה מרגיש את גלגלי הזמן סובבים לאחור.

אלא שבטיולים של תרבויות עולמי כל יום הוא שנה, ואכן, לאחר מכן המשכנו לאי של אנגלסי והלכנו ישר למקום הכי חשוב וקדוש שבו - Bryn Celli Ddu, רחם אדמה מרתק ומסתורי שהוא גבעה ירוקה מלאכותית ובתוכה חלל בדמות רחם, בתוך החלל, מעט בצד, עומדת אבן המזכירה סמל פאלי, כמו מפרה את הרחם, בקצהו פתח המאפשר את כניסת קרני השמש בזמן השקיעה של היום הארוך בשנה, אלא שפתח הכניסה הרשמי מכוון דווקא לכניסת קרני השמש ביום הקצר בשנה. מחוץ לתל עומדת אבן ועליה חרוטים ציורים מסתוריים של גלים, שאולי מזכירים דרקונים, ואולי מייצגים קווי אנרגיה שאותם הקדמונים הרגישו. ניסינו גם אנחנו להרגיש את האנרגיות שבמקום, ולמרות שהיה מאוחר, כולם שמו לב לאבנים הגדולות שהיו בשדה ליד והתרשמו מהאופי השקט והמיוחד של המקום, היה זה תחילה של כניסה למסתורין של אנגלסי, האי ששימש במקום הכינוס של הדרואידים מכל העולם ונקרא ה"אימא" של בריטניה, זהו אי שטוח ברובו, לא גדול במיוחד אך פורה מאד, עד כדי כך שבעבר יכל לספק את כל תצרוכת האוכל של צפון וויילס. יש בו אנרגיה נשית רכה ועמוקה, שקשה להסביר אותה במילים ורק במרחק של זמן אפשר להתייחס אליה ולנסות ולתאר אותה.
בסופו של היום הגענו לאוניברסיטה של בנגור ואת שאר הלילה בילינו בניסיון למצוא ולהגיע אל החדרים שהתבררו כנעימים וחמימים במיוחד

היום השלישי של הביקור בויילס הוקדש לגילוי האי של אנגלסי בעזרת מדריכה מקומית שהצטרפה אלינו. התחלנו בקצה האי, מקום שנקרא הולי הד – ראש קדוש, שהוא הקצה של הקצה של ויילס וממנו יוצאות המעבורות לאירלנד. במקום זה, בניגוד לשאר האי, מתרומם הר מן הים ויש צוקים אדירים ויפהפיים במפגש בין ההר לבין המים. למרות הרוח השחפים הפליאו בביצועים שלהם, ומי שהעז ויצא החוצה נהנה מהנופים הדרמטיים, המשכנו למקום קצת יותר רגוע של האי. במיקום נפלא, לחופי האוקיינוס האטלנטי (התעלה האירית), נמצא barclodiad y gawres burial chamber, מדובר בתלולית מרשימה ועגולה הנמצאת בקצה האדמה קרוב לצוקים הנופלים אל הים. בתוכה אתר "קבורה" עגול שהמיוחד שבו הוא הציורים מלפני 5000 שנה. מדובר על ציורים של ספירלות, גלים, צורות גיאומטריות המסמלות כנראה קווי אנרגיה שאנשים הרגישו במקום. הארכיאולוגים טוענים כל האתרים המגאליתים באי בפרט ובאירופה בכלל קשורים לקבורה, אבל העדויות לא בהכרח תומכות בזה חד משמעית, והתיאוריה שלי היא שהם היו מרכזי חניכה, מקומות של צבירת אנרגיה, העשרה והעצמה של השדות האנרגטיים של כדור הארץ והאדם, לאחר מכן ובתור שימוש משני ייתכן וחלקם שימשו כמקומות קבורה והתקשרות עם העולמות שמעבר ובכללם עולם המתים.

לאורך החופים המזרחיים של האוקיינוס האטלנטי, החל ממרוקו בדרום וכלה בסקוטלנד בצפון, דרך ספרד, צרפת, אירלנד, אנגליה, מופיעים לפני אלפי שנים מבני ענק מסתוריים ובהם ציורים מהסוג הזה שלא מופיעים בשום מקום אחר. הדוגמא הידועה ביותר זה newgrange באירלנד. ההופעה של אותו סוג ציורים במיקום לחופי האוקיינוס האטלנטי מרמז, אולי, על קיומה של יבשת אבודה בשם אטלנטיס, שהיא המקור לפליטים שהגיעו משם לאחר חורבנה, אובדנה, והם אלו שציירו את אותו הדבר בכל מקום, מבטאים את המדע האבוד של אנרגיות, ספירלות, שהיה להם.

האתר של ברקלודיאד מרשים ביותר היקף התל 30 מטר, החלל שבתוכו הוא בצורת צלב ובו כמה אבנים גדולות מצוירות ואחרות שייתכן שהמיקום שלהם איננו מקרי אלא מבטא קוסמולוגיה כלשהי. ניסינו לעשות מדיטציה במקום, והשקט שרה על כולם

לאחר מכן המשכנו לאתר מגאליתי נוסף בלב השדות הפורים, מדובר היה על שני דולמנים פשוטים יחסית, בצורת אבן מכסה ענקית הנשענת על מספר אבנים קטנות, דולמן אחד עמד בשלמותו והשני היה ממוטט, ייתכן שבעבר הם כוסו באדמה, אבל בכל מקרה בימים אלו הם כמעט ומכוסים על ידי החרא של הפרות הרועות בסביבה. ביקור במקום, הרחוק מעט מחוף הים, המחיש לנו את פוריות האי ויופיו. אותה אנרגיה נשית שהרגשנו ברחם האדמה – בריאן סלי דו, ביום האתמול, הורגשה גם כאן.

לסיום הביקור שלנו באי היפה נסענו למצודה ימי ביניימית ועיירה הנמצאת בפינה הדרום מזרחית שלו – בשם באומריס Beaumaris, ומשם בדרכי הכפר אל קצה של קצה נוסף: מנזר פנמון penmon והאי הקדוש של הנזירים שנמצא לידו. עם העצמאות של מגנוס מקסימוס והלנה, מקבלת ויילס סוג של נצרות הדומה לדת הקלטית הקדומה ומקורותיה באירלנד, נצרות החוגגת את הטבע, מאמינה בשוויון נשים, וחיה את המסתורין. אחד המאפיינים שלה שנשמר מתקופות עברו הוא האמונה בבארות מים קדושות, ואכן בפנמון ישנה אחת הבארות היפות ביותר באנגליה, שנחשבת לאתר עלייה לרגל ומקום משכן פיות ואנרגיות. לידה יש מבנה מוזר שלא ראיתי כמותו בשום מקום אחר באנגליה שהוא קולומבריום – שובך ליונים. הנזירים חיו חיי טהרה וקודש במקומות היפים בטבע, מי שרצה להתבודד הלך לאי כמה ק"מ מהמנזר, אותו ראינו מרחוק שנקרא בשם Puffin. במנזר עצמו ישנם צלבים קלטים עתיקים, מצבות אבן שבהם חרוט הצלב לא כסמל של מוות, אלא כמבטא את עץ החיים והמבנה של העולם.

לסיום היום, ומכיוון שכל יום בטיולי תרבויות עולמי הוא כמו שנה, נסענו לעיירה של conwy שם יש טירה מרשימה וציורית מימי המלך הרומנטי אדוארד השלישי, ועיר מוקפת חומה, אחת היחידות באנגליה, נהנו מארוחת ערב לחופי המפרץ היפה והתרשמנו בפעם המי יודע כמה משינויי מפלס הים כתוצאה מהשפל והגאות.

לבסוף. ביום למחרת עלינו לפארק לאומי סנודוניה snowdonia וזכינו להצצה לנופים היפים ביותר באנגליה, הרים נישאים, אגמים, עיירה ציורית בשם betwys y coed הנחבאת בין יערות ונקיקים שוצפים מים, לאחר כמה שעות הגענו לאנגליה והרגשנו שיצאנו מעולם של אגדות קסום בחזרה אל העולם האחר.